Fyndjägare? Följ Amazon Spring Deal Days på SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Fick en massa reklam för att laga stenskott direkt efter att jag diskuterat och undersökt vindrutan på en bil igår. Kan vara ett rent sammanträffande men då det är ett ord jag normalt inte ens säger eller skriver och den plötsliga mängden reklam om just stenskott gör mig verkligen fundersam. Mobilen var med och detta diskuterades enbart muntligt. Går nog lägga till Google/Alphabet här.

Har inte fått denna typ av reklam innan och antalet appar i telefonen som får använda micen är väldigt få. Och i regel Googles egna.

Det där är mycket vanligt. Google vet om var du befunnit dig och har kanske snappat upp vad du pratat om. Lita in på vad du ställer in, it-jättar gör vad de känner för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Har upplevt det här fenomenet några gånger men kommit fram till att det finns så oerhört många sätt att spåra människor på idag så att det upplevs som att telefonerna lyssnar på vartenda ord som man yttrar.
Mer troligt vet Google (et. al) att någon du umgicks med igår sökte på just "stenskott" i någon variation och att ni har delat samma geografiska position/nätverk under tillräckligt lång tid för att det ska trigga något i deras algoritmer som sedan skjutsar ut snarlik reklam till dom inblandade.
Sen får man inte heller glömma att man inte minns reklam som inte är relevant och att man lägger extra mycket vikt vid att relevant reklam visas när man har varit med om något som berör det. Så fort du stannar extra länge på en reklam så kan du också räkna med att du kommer få betydligt mer av den varan under en period.

Håller med. Jag kan ibland prata om grejer med mina barn som jag sen får reklam för. Det brukar vara så att någon har googlat på något relaterat, kollat Youtube om berört ämne osv. Har aldrig misstänkt att det är Google Home eller mobilen som skulle spela in något. Det finns alltid en förklaring som är mer rimlig än att företag i hemlighet skulle avlyssna oss. Vilken katastrof det skulle bli när det kom fram. Har platshistorik och mycket annat påslaget så de har massor med olika sätt de kan aggregera data på. Wifinätverk, platser, mobilmaster, vad folk i närheten söker på, vilken typ av butiker man ofta verkar besöka och mycket annat. Jag VET att det är jag som är produkten och tycker inte att det är jättejobbigt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Fick en massa reklam för att laga stenskott direkt efter att jag diskuterat och undersökt vindrutan på en bil igår. Kan vara ett rent sammanträffande men då det är ett ord jag normalt inte ens säger eller skriver och den plötsliga mängden reklam om just stenskott gör mig verkligen fundersam. Mobilen var med och detta diskuterades enbart muntligt. Går nog lägga till Google/Alphabet här.

Har inte fått denna typ av reklam innan och antalet appar i telefonen som får använda micen är väldigt få. Och i regel Googles egna.

Var du på plats på glasfirma för undersökningen? För platstjänsterna används för reklam. Mer troligt än att de avlyssnar dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Det där är mycket vanligt. Google vet om var du befunnit dig och har kanske snappat upp vad du pratat om. Lita in på vad du ställer in, it-jättar gör vad de känner för.

Håller inte med om att de snappat upp vad jag pratar om. Jag har mycket Google enheter hos mig utan att något sånt händer

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av THB:

Eller en trevlig laptop med 14" OLED, 16GB ram och runt 1kg i vikt för ~6-7k.
Kommer såklart inte att ske, men man kan väl drömma

Nästan inom dina ramar.
Har själv sneglat på denna.

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-14...

Permalänk
Snusfri
Skrivet av huttala:

Nästan inom dina ramar.
Har själv sneglat på denna.

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-14...

Såg nästan acceptabel ut faktiskt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Håller inte med om att de snappat upp vad jag pratar om. Jag har mycket Google enheter hos mig utan att något sånt händer

Hur vet du att det "inte" händer?

Permalänk
Medlem

Sorry kommer inte sponsra globalistföretag och Bezos med mer pengar ner i fickan.

Stöd istället våra lokala försäljare.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Fick damma av mitt gamla Sweclockers-konto bara för att uttrycka min åsikt här, men jag tycker det är viktigt att den här typen av kritik framförs. För mig så tappar Sweclockers otroligt mycket i anseende genom att göra reklam för Amazon. Det är en debatt i sig huruvida det är problematiskt eller inte, och vissa håller inte med, men det är helt uppenbart att det finns folk som tycker det är problematiskt på ett sätt som man inte tycker kring andra butiker, så det kanske är betänkligt.

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett rea på objektiv, specifikt helst Sony 11mm 1.8f 😁

Visa signatur

Laptop Lenovo Legion 5 - AMD Ryzen 7 5800H, Nvidia GeForce RTX 3070, 1TB SSD, 16 GB DDR4 RAM
Playstation 5 plain Disc edition

Permalänk

Det var på rean inget direkt jag ska ha men jag måste testa att handla från Amazon. Våra dator och elektronikbutiker i sverige har inte långtifrån lika dåligt utbud som konsum har. Så vill man ha coola prylar får man handla utomlands. T.ex. en billig oscilloskop för någon tusenlapp.

Det jag inte gillar med handla utomlands är att mina grannar gör det och dessa paket brukar levereras direkt vid ingången till bostaden till alla hyreslägenheterna. Absolut ingen koll alls har de om någon snor något eller annat.
Jag förstår inte ett skit. Grannarna bryr sig inte som vanligt.

Permalänk
Medlem

Köpte en 12400F för 1399kr vilket är lägsta pris jag sett på den. Blir uppgradering på familjedatorn som nu har en Alder Lake baserad Pentium. Valde dock inet som har samma pris som Amazon.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det var på rean inget direkt jag ska ha men jag måste testa att handla från Amazon. Våra dator och elektronikbutiker i sverige har inte långtifrån lika dåligt utbud som konsum har. Så vill man ha coola prylar får man handla utomlands. T.ex. en billig oscilloskop för någon tusenlapp.

Det jag inte gillar med handla utomlands är att mina grannar gör det och dessa paket brukar levereras direkt vid ingången till bostaden till alla hyreslägenheterna. Absolut ingen koll alls har de om någon snor något eller annat.
Jag förstår inte ett skit. Grannarna bryr sig inte som vanligt.

Du väljer själv om du vill ha till dörren eller ombud när du betalar. Sen får du en chans till att styra om paketet i PostNords app om du till exempel har valt till dörren men ångrar dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det var på rean inget direkt jag ska ha men jag måste testa att handla från Amazon. Våra dator och elektronikbutiker i sverige har inte långtifrån lika dåligt utbud som konsum har. Så vill man ha coola prylar får man handla utomlands. T.ex. en billig oscilloskop för någon tusenlapp.

Elfa har väl oscilloskop?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Skrivet av ELF:

Elfa har väl oscilloskop?

Jepp, det finns andra svenska butiker som också har det. Men det finns större billigt utbud av mycket på amazon.
Elfa må sedan vara svensk, alla paket därifrån kommer väl från Nederländerna.
Folk pratar om den gamla goda tiden, på rasten i Göteborg gick de och köpte en hel special och sedan lite IC kretsar från Elfa.

Permalänk
Medlem

Kollade på amazon tyska sida där kan dem erbjuda massa datorkomponenter till bra priser men i Sverige får vi erbjudande som man kan skratta åt ! Dessa kampanjer dem kör är skit i mitt tycke !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mmm222:

Kollade på amazon tyska sida där kan dem erbjuda massa datorkomponenter till bra priser men i Sverige får vi erbjudande som man kan skratta åt ! Dessa kampanjer dem kör är skit i mitt tycke !

4070ti super för 8500kr var helt OK faktiskt.

Fortfarande dyrt för ett grafikkort men med tanke på svenska kronan jämfört med euro och usd så är det rätt så bra pris. 4070 super msrp är 7799 kr så.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Konsumtion är krångligt. Även om man köper begagnat är man en del av kedjan. Men självklart är det generellt bättre att (åter)använda och sedan återvinna än att bara dumpa på tippen.

Då jag kör teknik ganska länge och köper begagnat tämligen ofta känner jag inte att just teknikkonsumtionen är mitt värsta område, men visst finns det saker att tänka på. Arbetsvillkoren för personerna som producerar grejorna. Miljöpåverkan. Huruvida de tillverkas i diktaturer eller högst tveksamma demokratier. Hur det påverkar vår (Sveriges och kanse EUs) självförsörjningsgrad. Med mera.

Amazon är som sagt en stor aktör, och är kanske för dominerande (inte minst i USA), och visst bör man kanske därmed avstå från att handla från dem och AliExpress, Wish, och andra jättar som säkert pressar lagerpersonal hårt och kör över mindre konkurrenter och samarbetspartners. Men hur mycket mer ska jag betala för att stödja lokala handlare?

Jag tycker Rättvisemärkning är ganska bra. Svenska motsvarigheten är ungefär kollektivavtal. Kollektivavtal innebär inte att något är bäst, eller ens bra, men det rensar ofta bort det som är absolut sämst. Tyvärr finns ingen märkning för detta. Jag blir egentligen mer beklämd av transportörernas villkor än av lagerarbetarnas, men jag kan ju ha fel i den saken.

Undviker oftast hemleverans, det känns inte bra, fast det kanske är lika stressigt att leverera till ombud, vad vet jag.

Körde själv teknikbudbil förut (mellan butiker mest), det var rätt ok men man hann ju aldrig med om man skulle följa hastighetsgränserna. Att däremot leverera hem till privatpersoner var myvket värre. Svårt att hitta, trångt, stressigt, fyyy.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Finns det lite härliga Switch spel som är på rea?

Permalänk
Medlem

Kunde inte stå emot rean på Sennheiser HD 599SE

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Vägra Amazon

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Vägra Amazon

Köper väldigt mycket från Amazon

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Kunde inte stå emot rean på Sennheiser HD 599SE

Kollade precis för skojskull på lurarna med, står att de skickas inom 6-7 månader o_O

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Kollade precis för skojskull på lurarna med, står att de skickas inom 6-7 månader o_O

Ojdå, jag beställde i fredags med lovad leverans imorgon och idag fick jag meddelande från Airmee att de ska leverera den imorgon. När jag kollar nu ser jag det också, de har nog sålt ut helt enkelt. Tur att jag slog till innan då efter att ha velat fram och tillbaka under några dagar

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Vägra Amazon

Köpt riktigt mycket från Amazon sedan 2012.

Tycker kundsupport är bland det bästa jag varit med om.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Köpt en del från Amazon på senare tid och en sak stör mig. Det är att dom skickar det mesta i tunna kuvert.
Beställde ett slags kretskort med exponerade komponenter utan skydd och det kom i ett vanligt Amazon-kuvert. Vem vet hur mycket den fått känna på under hanteringen.. Inget skydd alls. Andra butiker skulle skicka den i en låda med skumgummi i..
Inte provat om den funkar ännu dock. Måste löda lite.

Permalänk
Medlem

Orelaterat till spring deal.

Försöker stödja svenska handlare så mycket som möjligt men.... Skulle köpa ett Corsair SF1000L PSU och priset på inet är c:a 3000:- medans på Amazon c:a 1800:-.

Vadan denna prisskillnad.. kemikalieskatten kan ju inte vara 1200:-..

Röstar tyvärr med plånboken i detta fall.