Att leva utan Klarna

Permalänk
Medlem

Att det finns skurkföretag i Kina är ingen nyhet. Och jag vet att jag tog en risk, och det är inte så mycket pengar.
Men det är principen, att vi i Sverige har ett företag, Klarna, som går skurkarnas ärende, som inte känns bra.
När man tänker på det så lever säkert Klarna på det Luxaliva och andra liknande betalar, dvs Klarna arbetar åt dem, inte åt oss.
Dessutom har Klarna säkert inget emot att få in lite extrapengar som avgifter för förseningar etc.
Så alla som tror att Klarna är ett snällt företag som hjälper oss kunder har nog fel.

Tyvärr.

Så undvik Klarna. Jag gjorde själv nyss en beställning där jag valde ett annat alternativ. Och det kommer jag att fortsätta med.
Jag är långsint. Det vore bra om fler var det.

Permalänk
Medlem

Att använda Klarna för betalning är smidigt och inte haft några problem där.

Men min syrra råkade göra en överföring av sin hyra till deras plusgiro och nu snart en månad senare så har de fortfarande inte skickat tillbaka dessa pengarna. Hon kontaktade dem när det hände, fick svar att de borde vara tillbaka på hennes konto inom ca 10 arbetsdagar. 15 dagar senare kontaktad hon igen, då verkar detta inte ens ha påbörjats hos dem ändå och skulle eskaleras till deras ekonomiavdelning som skulle återkomma inom några dagar.

Detta var den 18:e, hon har fortfarande inte hört något. Bra skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kajk:

Att det finns skurkföretag i Kina är ingen nyhet. Och jag vet att jag tog en risk, och det är inte så mycket pengar.
Men det är principen, att vi i Sverige har ett företag, Klarna, som går skurkarnas ärende, som inte känns bra.
När man tänker på det så lever säkert Klarna på det Luxaliva och andra liknande betalar, dvs Klarna arbetar åt dem, inte åt oss.
Dessutom har Klarna säkert inget emot att få in lite extrapengar som avgifter för förseningar etc.
Så alla som tror att Klarna är ett snällt företag som hjälper oss kunder har nog fel.

Tyvärr.

Så undvik Klarna. Jag gjorde själv nyss en beställning där jag valde ett annat alternativ. Och det kommer jag att fortsätta med.
Jag är långsint. Det vore bra om fler var det.

Att säga att du tog en risk stämmer inte riktigt, du köpte nåt som med 100% säkerhet är en bluff.

Jag tycker du borde stå på dig och förklara för klarna att det inte går att sälja produkten för priset som är satt, om du ger dig och betalar kommer de ju bara fortsätta att blåsa folk som inget hänt.

Att det skulle gå att sälja 4/8/18Tb för det priset är ju totalt omöjligt.

Permalänk
Medlem

Jag hörde att Klarna siktar mot USA. Deras affärsmetoder passar säkert bättre där. Men jag undrar om amerikanarna vet att herr Siemiatkowski spelar under täcket med oärliga kineser. Någon borde kanske tipsa dem. Men å andra sidan kan man ju hoppas att Klarna expanderar ihjäl sig. Sånt har hänt förr.

(Det kostade mer för mer minne. Fast det märkte man inte förrän man påbörjade beställningen.)

Vägra Klarna!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av kajk:

Jag gnällde om det till klarna på facebook och fick ett standard bullshit svar.

Citat:

Alla våra samarbeten är noggrant granskade för att säkerställa att de är seriösa och pålitliga.

Alla som känner sig manade får mer än gärna leta upp min post och kommentera

speciellt du borde göra det @kajk

Permalänk
Medlem

Det fascinerande med detta är att det är ju inte en finnig tonåring i en källare som gör dessa produkter. Det måste ju vara stora fabriker i Kina som spottar ut dessa produkter, som inte fungerar, aldrig har fungerat och aldrig kommer att fungera. De är lurendrejeri helt igenom.

Och hur kan de fortsätta med det? Jo, för att nyttiga idioter, som Klarna, ser till att skurkföretagen får in sina pengar. Fick de inte in pengar, skulle produkterna försvinna. Men det gör de inte.

Heja Klarna.

Permalänk
Medlem

använder aldrig klarna om jag inte “måste”, dvs en site inte erbjuder annat. paypal och amex har varit rett bra för mig dom få gånger man har reklamerat et köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Jag gnällde om det till klarna på facebook och fick ett standard bullshit svar.

Alla som känner sig manade får mer än gärna leta upp min post och kommentera

speciellt du borde göra det @kajk

Alltså, ett tips till Aftonbladet om att Klarna möjliggör bluff och båg borde ju leda till en artikel.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Alltså, ett tips till Aftonbladet om att Klarna möjliggör bluff och båg borde ju leda till en artikel.

Du menar så de kan göra en plus artickel om det? Nja bättre att tipsa Sweclockers då, det gjorde nytta med cdon iaf

@Enviro

Nåt för dig att titta på kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Du menar så de kan göra en plus artickel om det? Nja bättre att tipsa Sweclockers då, det gjorde nytta med cdon iaf

@landmarks

Nåt för dig att titta på kanske

Ja, precis, exakt så..

Nej, så att Klarna tvingas backa fattar du väl.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Ja, precis, exakt så..

Nej, så att Klarna tvingas backa fattar du väl.

Jo jag förstod det, men jag tipsar hellre Sweclockers än Aftonbladet ändå, fick ändra vem jag pingade bara hade missat att Noelia slutat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Jo jag förstod det, men jag tipsar hellre Sweclockers än Aftonbladet ändå

Tack så hemskt mycket för informationen.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av suhrim:

Du menar så de kan göra en plus artickel om det? Nja bättre att tipsa Sweclockers då, det gjorde nytta med cdon iaf

@Enviro

Nåt för dig att titta på kanske

Ingen dum idé! Vi kikar på det och ser hur vi kan ta det vidare.

Permalänk
Medlem

Hör av er om ni behöver någon input från mig.

Annars kommer jag att nöja med mig med att hata Luxaliva och avsky Klarna, för evigt.
Jag kommer att vid alla tillfällen som dyker upp försöka motarbeta Klarna.
Företag som bara erbjuder Klarna som betalningslösning kommer jag inte att handla av.

Permalänk
Medlem

Nu börjar det sprida sig hur Klarna jobbar:
https://marcusoscarsson.se/klarna-kunder-mycket-upprorda-anma...

Mitt enda hopp är att flera gör som jag: Undvik Klarna fullständigt.
Målet är givetvis att Klarna ska gå i konkurs.
Deras enda skäl för existens är att tjäna pengar på folks betalningar,
som om ingen använder Klarna ....

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kajk:

Nu börjar det sprida sig hur Klarna jobbar:
https://marcusoscarsson.se/klarna-kunder-mycket-upprorda-anma...

Mitt enda hopp är att flera gör som jag: Undvik Klarna fullständigt.
Målet är givetvis att Klarna ska gå i konkurs.
Deras enda skäl för existens är att tjäna pengar på folks betalningar,
som om ingen använder Klarna ....

Har försökt säga upp mitt bankkonto i över en månad nu, för att därefter kunna genomföra GDPR-rensning. Det är väldigt tydligt för mig att deras AI-kundtjänst inte lever upp till marknadsföringen.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av kajk:

Nu börjar det sprida sig hur Klarna jobbar:
https://marcusoscarsson.se/klarna-kunder-mycket-upprorda-anma...

Mitt enda hopp är att flera gör som jag: Undvik Klarna fullständigt.
Målet är givetvis att Klarna ska gå i konkurs.
Deras enda skäl för existens är att tjäna pengar på folks betalningar,
som om ingen använder Klarna ....

De verkar inte heller bry sig om sina anställda för fem öre:
https://www.breakit.se/artikel/38849/anstallda-slar-larm-om-k...

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Jag anmälde det hela till ARN (Allmänna reklamationsnämnden), och fick efter flera månaders betänketid följande svar:
----
Nämndens beslut

Allmänna reklamationsnämnden prövar inte tvisten. Ärendet avslutas.

Motiveringen till nämndens beslut
En förutsättning för att nämnden ska kunna pröva ett ärende är att företaget fått tillfälle att yttra
sig.
Nämndens försök att kontakta företaget med e-post utifrån de uppgifter som *** har
lämnat har misslyckats. Nämnden kan därför inte pröva ärendet (20 § och 26 § 1 förordningen
med instruktion för Allmänna reklamationsnämnden).

Beslutet har fattats av Thérèse Prelle Bellini, jurist.
---------------------------------
Helt otroligt! Om skurkarna är så otroligt skurkaktiga att de inte ens svarar på mail, kan inte ARN göra något.
Snacka om flathet. ARNs "beslut" kan heller inte överklagas.

Så jag för nu upp ARN på min lista över idioter, där Klarna och det onämnbara kinesiska företaget redan står.
Jag vet att det blir en blandning av illasinnade skurkar och bara värdelösa företag/nämnder som inte borde finnas.
Men det är nyttiga idioter som ser till att skurkarna vinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kajk:

Jag anmälde det hela till ARN (Allmänna reklamationsnämnden), och fick efter flera månaders betänketid följande svar:
----
Nämndens beslut

Allmänna reklamationsnämnden prövar inte tvisten. Ärendet avslutas.

Motiveringen till nämndens beslut
En förutsättning för att nämnden ska kunna pröva ett ärende är att företaget fått tillfälle att yttra
sig.
Nämndens försök att kontakta företaget med e-post utifrån de uppgifter som *** har
lämnat har misslyckats. Nämnden kan därför inte pröva ärendet (20 § och 26 § 1 förordningen
med instruktion för Allmänna reklamationsnämnden).

Beslutet har fattats av Thérèse Prelle Bellini, jurist.
---------------------------------
Helt otroligt! Om skurkarna är så otroligt skurkaktiga att de inte ens svarar på mail, kan inte ARN göra något.
Snacka om flathet. ARNs "beslut" kan heller inte överklagas.

Så jag för nu upp ARN på min lista över idioter, där Klarna och det onämnbara kinesiska företaget redan står.
Jag vet att det blir en blandning av illasinnade skurkar och bara värdelösa företag/nämnder som inte borde finnas.
Men det är nyttiga idioter som ser till att skurkarna vinner.

ARN har ju ingen möjlighet att dela ut vite eller liknande, så om inte företaget svarar när de försöker kontakta dem så spelar det ingen roll om du får rätt, företaget kommer ju bara fortsätta skita i deras försök att ta kontakt. Tingsrätten blir dit du får vända dig om man ska komma med bindande legala krav.