Permalänk
Medlem

Hjälp med kompisens dator

hejsan!

Jag antog mig kompisens datorn för att felsöka den, eller det är hans barns dator. Det jag har hört var att datorn crashar när sonen spelar spel och framförallt fortnite. jag tänkte att det kan vara värme relaterat men hade ingen aning hårdvaran alls. Men har stressat CPU och GPU i 2 timmar med Furmarks cpu och gpu test. visst det går väldigt varmt men får inte det till att crasha.
CPU= 87c och GPU=95C.

Hårdvara är
AMD FX 6100
MSI 760GM-E51
MSI R9 390X Gaming
Corsair TX650 PSU
cpun kyls av en lanshuo xuan bing 300 och det sitter i ett dutzo c320 tg rgb chassi med allt annat än bra kylning. sitter också lite coolmoon rgb fläktar i chassit.

Kan det vara så att det är drivrutiner till R9 390x som ställer till det då det inte stöds längre? kommer rekomendera honom att köpa annat system med lite nyare och bättre grejer än det som finns idag oavsett. Men vore skönt att kunna ge ett säkrare svar än vad jag har för tillfället. Har inte satt mig och spelat Fortnite på den själv så kan inte bekräfta at det är så. har ingen vettig stans att sitta och spela bekvämt så får lösa annan plats först om jag vill testa det.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D , Kingston Fury 32gb @ 6000MHz, MSI MAG X670E Tomahawk, EVGA RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA, EK-AIO Elite 360, EVGA SuperNOVA 1000 G3, Lian-Li 011 Dynamic Evo, Samsung Odyssey G8 OLED, Asus PB278Q

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på drivrutinerna som du säger är det väldigt gamla grejer som inte stöds längre. AMD FX är också väldigt dåligt jämfört mot ens billiga processorer som 12100F eller Ryzen 3600.

Skulle rekommendera nytt. Även billiga grejer kommer ge enormt hopp i prestanda och dessutom ha nya drivrutiner.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

När datorn crashar, får han en bluescreen, hänger sig eller startar om?
Om det är en bluescreen så står det alltid en felkod längst ner. Får man en bluescreen är det oftast problem med hårdvaran. Googla gärna felkoden som står längst ner.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Skulle gissa på drivrutinerna som du säger är det väldigt gamla grejer som inte stöds längre. AMD FX är också väldigt dåligt jämfört mot ens billiga processorer som 12100F eller Ryzen 3600.

Skulle rekommendera nytt. Även billiga grejer kommer ge enormt hopp i prestanda och dessutom ha nya drivrutiner.

Ja hade jag vetat att det var så gamla grejer i den hade jag nog rekomenderat att köpa nytt direkt. Ska kolla med han vad det finns för budget för nytt system och hjälpa han plocka ihop nått. Som du säger är ju inte AMD FX nått att hänga i granen precis.

Skrivet av Hasseman84:

När datorn crashar, får han en bluescreen, hänger sig eller startar om?
Om det är en bluescreen så står det alltid en felkod längst ner. Får man en bluescreen är det oftast problem med hårdvaran. Googla gärna felkoden som står längst ner.

Fick inget ritigt svar på det faktisk, men har ju inte pratat med sonen heller utan bara min kompis. så kan ju hända att han inte har sett det själv utan bara fått höra det av sonen.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D , Kingston Fury 32gb @ 6000MHz, MSI MAG X670E Tomahawk, EVGA RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA, EK-AIO Elite 360, EVGA SuperNOVA 1000 G3, Lian-Li 011 Dynamic Evo, Samsung Odyssey G8 OLED, Asus PB278Q

Permalänk
Medlem

Om du har datorn till hands så kan du ladda ner WhoCrashed och kolla felloggarna där.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Om du har datorn till hands så kan du ladda ner WhoCrashed och kolla felloggarna där.

skulle precis sätta mig och kolla efter ett sånt program så tack för tipset! det gav tyvärr inget resultat, stod att loggar ska sparas men den hittade inga sparade.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D , Kingston Fury 32gb @ 6000MHz, MSI MAG X670E Tomahawk, EVGA RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA, EK-AIO Elite 360, EVGA SuperNOVA 1000 G3, Lian-Li 011 Dynamic Evo, Samsung Odyssey G8 OLED, Asus PB278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfie91:

skulle precis sätta mig och kolla efter ett sånt program så tack för tipset! det gav tyvärr inget resultat, stod att loggar ska sparas men den hittade inga sparade.

Ajdå, ja då är det ju svårare om man dessutom inte kan återskapa det själv.
Skulle nog som de andra rekommendera att din vän uppgraderar sonens dator lite, en FX är inte mycket i världen i dagens läge och de budget-processorer som finns ute är mycket bättre än den.

Går att plocka ihop en *mycket* bättre dator för en ganska liten peng. Iofs är allting relativt, 5-10000 är jävligt mycket pengar för många personer, så don't get me wrong liksom. Annars kan man också få tag på bra datorer eller delar begagnat, t.ex här på marknaden.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

ja det är det jag har rekomenderat honom och sagt att jag kan leta delar till honom också, så han inte blir blåst igen som med denna datorn. värre bygge har jag nog aldrig sett när det kommer till delar och luftflöde. Han är iväg på lite semester nu så vi pratar om det när han kommer tillbaka sa han.

Tack så mycker för hjälpen iaf och ska lägga WhoCrashed på minnet om jag behöver det någon mer gång!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D , Kingston Fury 32gb @ 6000MHz, MSI MAG X670E Tomahawk, EVGA RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA, EK-AIO Elite 360, EVGA SuperNOVA 1000 G3, Lian-Li 011 Dynamic Evo, Samsung Odyssey G8 OLED, Asus PB278Q