Permalänk
Skrivet av Katten_BoB:

Grattis, och snygg printer
Är själv hyffsat sugen på att skaffa en Knomi till min Trident, fast den får vänta lite

En 2.4 blir nog min nästa printer

Ja kör en Knomi v.2, roligt tillbehör 🙂

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

<Uppladdad bildlänk>

Är det bara jag som har problem med att det är helt omöjligt att få loss byggen från plattan?
Känns som jag testat alla möjliga kombinationer av inställningar och parametrar.

Det här är resultatet efter att försökt i en timma att få loss ett bygge, och återigen gick
plattan sönder och är bara att slänga. Har inte råd att kasta ut 300kr på ny platta för varje
försök.

Ska man bara kasta ut skrivaren genom fönstret och börja samla frimärken eller nåt istället?

Min byggyta är av glas, kanske testa lägga något annat där ovanpå ytan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

<Uppladdad bildlänk>

Är det bara jag som har problem med att det är helt omöjligt att få loss byggen från plattan?
Känns som jag testat alla möjliga kombinationer av inställningar och parametrar.

Det här är resultatet efter att försökt i en timma att få loss ett bygge, och återigen gick
plattan sönder och är bara att slänga. Har inte råd att kasta ut 300kr på ny platta för varje
försök.

Ska man bara kasta ut skrivaren genom fönstret och börja samla frimärken eller nåt istället?

Spontant ser det ut som en av dom flexibla magnet ytorna som man fick förut (iallafall när jag köpte min ender för några år sen) med creality. Inget att hänga i granen.

En bra pei platta kommer hålla längre och när den är sval släppa utskrifter väldigt enkelt. skriver fn ut asa på min men oavsett om det är pla/petg/abs/asa etc så ska den hantera det extremt mycket bättre än dom magnetskivorna

För dom som vill skaffa en voron kan jag överlag rekommendera mitt köp från siboor som fått både ros och ris i review online. Dom verkar bättra sig mer sen jag köpt min i början på förra året

Lite mods, förbättringar och byte till en revo hotend och är galet nöjd med kvaliten som kommer ur den

Permalänk
Medlem
Skrivet av cuda99:

Spontant ser det ut som en av dom flexibla magnet ytorna som man fick förut (iallafall när jag köpte min ender för några år sen) med creality. Inget att hänga i granen.

En bra pei platta kommer hålla längre och när den är sval släppa utskrifter väldigt enkelt. skriver fn ut asa på min men oavsett om det är pla/petg/abs/asa etc så ska den hantera det extremt mycket bättre än dom magnetskivorna

För dom som vill skaffa en voron kan jag överlag rekommendera mitt köp från siboor som fått både ros och ris i review online. Dom verkar bättra sig mer sen jag köpt min i början på förra året

Lite mods, förbättringar och byte till en revo hotend och är galet nöjd med kvaliten som kommer ur den

<Uppladdad bildlänk>

La du en beställning direkt från deras sida då eller finns det någon svensk butik som säljer dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kopen:

La du en beställning direkt från deras sida då eller finns det någon svensk butik som säljer dessa?

La min beställning på den sidan som dom hade då, när jag beställde fanns det goda anledningar att prata med Emma direkt på discord för "Förfining" av fraktdokument då den kom från kina, nu har dom lager inom eu så man slipper tänka kring importskatter.

Men väldigt smidigt, vill minnas att det tog lite under 2 veckor från beställning till leverans. Inget saknades, det var några saker som skillde från ordinarie manual, men den gick att använda till 98% av bygget, några korta frågor om kontakteringsdiagrammet.

Sen har jag gjort lite småfixar/tillbehör etc som inte ingick när jag köpte den, 2piece stealthburner toolhead, revo voron hotend, clackydoor, nevermore, daylight xxl. Många av dessa vet jag att dom lagt till i nyare versionerna dom gjort. dock inte clacky eller revo hotend iirc

Permalänk
Medlem

Om någon undrar över utskriftskvaliteten från maskinen efter tuning så är det här en abs print utan någon form av extra hållfästning på modellen

Hotend250c
Bed 115c
Kammare ~65c

Permalänk

Jag har behov att skapa kontakt emot kopplingsplintar. Tänk er såna hära: https://www.elfa.se/sv/inkopplingsbar-kopplingsplint-rak-08mm... Det kan vara olika avstånd och ibland sitter det flera små bredvid varandra som en enda kontakt ska passa till, vilket gör att avståndet kan blir förskjutet.

Är detta något som är väldigt svårt att göra med 3D utskrift ett problem är ju att man måste ha något metallstift och att varje ska kunna kopplas till var sin signalkabel.

Alternativt är att göra som innan 3D skrivare, det testar jag och det är ej hellre enkelt.

Produkten är en som kopplas kopplas in och ut jätteofta, den kan även bli säljbar till större företag, då i väldigt små upplagor men till högt pris. -Det är egentligen lådan som den är kopplad till som de köper, kontakten är en liten del i lösningen som man kunde tro skulle finnas köpa färdigt för 20kr, men icke..

*edit*
Frågan är av arten: Det är lösbart köp dig en 3D skrivare och experimentera, eller herre j-vlar du vet inte vad du ha givit dig in på. Ta istället och använd pengarna hos systembolaget. Det känns lite som det ej är ett nybörjarprojekt att starta med då man på något sätt måste få in kontaktstift. (trycka in dem efteråt, men ändå svårt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har behov att skapa kontakt emot kopplingsplintar.

Baserat rent på "koppla in och ut jätteofta" så lär en lösning med 3D skrivare vara kört. Kan säkert funka som prototyp och under utveckling men sen är det gjutning som gäller.
Gjutverktyg kostar några hundra tusen att ta fram. Sen ska kontakten certifieras enligt CE m.f. beroende på om det är endast EU eller globalt. Jättemycket pengar innan du är klar.

Finns vansinniga mängder kontakter i alla olika varianter så tror verkligen på att lösa med befintliga och certifierade kontakter för det. Phoenix som du länkade är stora och har enormt mycket mer än elfa visar, även molex har mycket av denna typen.
Vatten/dammtätt? Höga effekter? Hög datahastighet? Korrosiv miljö? Explosiv miljö?

Konkret förslag: Kabelgenomföring från lådan till en extern kontakt? Då finns fler alternativ.

Permalänk
Skrivet av QRikard:

Baserat rent på "koppla in och ut jätteofta" så lär en lösning med 3D skrivare vara kört. Kan säkert funka som prototyp och under utveckling men sen är det gjutning som gäller.
Gjutverktyg kostar några hundra tusen att ta fram. Sen ska kontakten certifieras enligt CE m.f. beroende på om det är endast EU eller globalt. Jättemycket pengar innan du är klar.

Finns vansinniga mängder kontakter i alla olika varianter så tror verkligen på att lösa med befintliga och certifierade kontakter för det. Phoenix som du länkade är stora och har enormt mycket mer än elfa visar, även molex har mycket av denna typen.
Vatten/dammtätt? Höga effekter? Hög datahastighet? Korrosiv miljö? Explosiv miljö?

Konkret förslag: Kabelgenomföring från lådan till en extern kontakt? Då finns fler alternativ.

Tackar för information, du gav mig bra tankar.
Det var endast labbutrustning 5V på bänk emot en mikrodator. Men även där blir det fel.
Det blir att skruva fast kablarna manuellt i kopplingsplinten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Tackar för information, du gav mig bra tankar.
Det var endast labbutrustning 5V på bänk. Men även där blir det fel.
Det blir att skruva fast kablarna manuellt i kopplingsplinten.

Är det små serier så tror jag klart på phoenix kopplingsplintar. Ska det dessutom stå på bänk behöver kontakten bara sättas upp en gång och då är det bättre med en standardlösning så man enkelt kan bygga flera uppsättningar kablage ifall det ska vara olika kopplingar.

Notera dock att de flesta av phoenix klassiska gröna kontakter inte går att variera fritt. 2 st 2-poliga blir bredare pga skarven än 1 st 4-polig så du måste tänka till innan...

Sen beroende på kabeldimensioner så kolla på deras nyare fjäderlösningar. Verkar hålla riktigt bra över tid jämfört med skruv som är kinkigare på installation och kan börja glappa. Dock gäller det som alltid att följa krav på rekommenderad kabeldiameter m.m. för bästa resultat. Dom har även kontakter med dragavlastning vilket är rekommenderat om det ska användas ofta för annars är det risk att någon börjar slita i kablarna för kontakterna sitter rejält.
Prata med phoenix säljare så får du säkert mycket bättre hjälp än här

Permalänk
Medlem

Finns det något tråd där man kan beställa 3d printade delar må tro?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Finns det något tråd där man kan beställa 3d printade delar må tro?

Inte vad jag hittar.
Om det inte är allt för stora eller många delar är nog bara att skicka modell och material du önskar här så finns det nog många som kan hjälpa till.
Annars kan nog en köpes annons på marknaden fungera.

Permalänk
Medlem

Såg LTT video där dem gjorde rent en vattenloop och videon var sponsrad av ett företag som säljer "Ultra-sonic" tandborste som dem använde för att göra rent CPU blocket.
Insåg att jag själv har en liknande tandborste som fungerar väldigt bra och kostar 1/3 av den i deras video.

Så köpte en till för att använda till att göra rent 3D utskrifter ( resin ).
Har bara testar på en kalibrerings-utskrift men måste säga att det fungerar riktigt bra!

Kör med denna, bra batteritid också, har laddat den jag faktiskt borsta tänderna med 4 gånger sedan Augusti.
https://www.webhallen.com/se/product/360767-Oclean-Endurance-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Finns det något tråd där man kan beställa 3d printade delar må tro?

Pm:a mig så kan vi kika på det, rätt linje pendelmässigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av cuda99:

Pm:a mig så kan vi kika på det, rätt linje pendelmässigt

Kung!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dashio:

Vi är en hel del som gärna hjälper till så alltid bara att posta här så hoppar någon av oss på.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Vi är en hel del som gärna hjälper till så alltid bara att posta här så hoppar någon av oss på.

Ska spara tråden! Tack

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Senaste printen jag gjort;
Hörlurar (pads och bygel från Aliexpress) med gamla 50mm-drivare från ett par JBL E55bt som har lagt av

Efter lite eq så låter de riktigt bra, och riktigt sköna på huvudet (lätta som en fjäder)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Beställde precis en Bambulabs A1 mini! Priset var nedsatt 50euro så kunde inte hålla mig längre. Det blir min första 3d-skrivare.

Återkommer när det är dags att börja skriva ut prylar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av defnics:

Beställde precis en Bambulabs A1 mini! Priset var nedsatt 50euro så kunde inte hålla mig längre. Det blir min första 3d-skrivare.

Återkommer när det är dags att börja skriva ut prylar!

Med eller utan AMS lite ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av defnics:

Beställde precis en Bambulabs A1 mini! Priset var nedsatt 50euro så kunde inte hålla mig längre. Det blir min första 3d-skrivare.

Återkommer när det är dags att börja skriva ut prylar!

Bambu labs gör grymma skrivare, sj har man x1 carbon och den e jävla rolig att ha o göra med

Permalänk

Jag har nyligen införskaffat mig en Flashforge creator pro 2 FDM skrivare och är mer än nöjd trots att jag än så länge inte skapat allt för många creationer. Nyfrälst i denna 3d värld så omvärldsbevakar jag allt för att få guidning och tips och lära mig.

Ramlade på detta idag https://eu.elegoo.com/products/elegoo-mars-4-ultra-msla-resin... som dom har på påsk rea, grymt sugen på resin skrivare som en till skrivare, Dock så försöker jag inse skillnaden och kvalite kontra material och priskillnad, Min FF Creator pro2 kostar i runda slängar 10k, Denna resin skrivare är betydligt billigare men jag ser att resin kostar lite mer, Men denna verkar kunna skapa ungefär lika stora bygg modeller beroende på variant, dom har även en gigantisk grej https://eu.elegoo.com/blogs/3d-printer-user-guide/elegoo-oran... som verkar jäkligt intressant med tanke på storleken den kan printa saker, Vad har ni för input i luddiga frågeställningen, Dvs är resin printer något att investera i om man har "hobby" intresse vad är skillnaderna generellt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PappelApel:

Jag har nyligen införskaffat mig en Flashforge creator pro 2 FDM skrivare och är mer än nöjd trots att jag än så länge inte skapat allt för många creationer. Nyfrälst i denna 3d värld så omvärldsbevakar jag allt för att få guidning och tips och lära mig.

Ramlade på detta idag https://eu.elegoo.com/products/elegoo-mars-4-ultra-msla-resin... som dom har på påsk rea, grymt sugen på resin skrivare som en till skrivare, Dock så försöker jag inse skillnaden och kvalite kontra material och priskillnad, Min FF Creator pro2 kostar i runda slängar 10k, Denna resin skrivare är betydligt billigare men jag ser att resin kostar lite mer, Men denna verkar kunna skapa ungefär lika stora bygg modeller beroende på variant, dom har även en gigantisk grej https://eu.elegoo.com/blogs/3d-printer-user-guide/elegoo-oran... som verkar jäkligt intressant med tanke på storleken den kan printa saker, Vad har ni för input i luddiga frågeställningen, Dvs är resin printer något att investera i om man har "hobby" intresse vad är skillnaderna generellt?

Tänk på att resin skrivare kräver en del efterarbete, rengöring med ipa, klipp och slipa bort spår av städmaterial, och härdning med uv. Resin är oftast mer för att skriva ut i hög detalj mer än funktionella utskrifter även om det finns speciella resin med extra tålighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PappelApel:

Jag har nyligen införskaffat mig en Flashforge creator pro 2 FDM skrivare och är mer än nöjd trots att jag än så länge inte skapat allt för många creationer. Nyfrälst i denna 3d värld så omvärldsbevakar jag allt för att få guidning och tips och lära mig.

Ramlade på detta idag https://eu.elegoo.com/products/elegoo-mars-4-ultra-msla-resin... som dom har på påsk rea, grymt sugen på resin skrivare som en till skrivare, Dock så försöker jag inse skillnaden och kvalite kontra material och priskillnad, Min FF Creator pro2 kostar i runda slängar 10k, Denna resin skrivare är betydligt billigare men jag ser att resin kostar lite mer, Men denna verkar kunna skapa ungefär lika stora bygg modeller beroende på variant, dom har även en gigantisk grej https://eu.elegoo.com/blogs/3d-printer-user-guide/elegoo-oran... som verkar jäkligt intressant med tanke på storleken den kan printa saker, Vad har ni för input i luddiga frågeställningen, Dvs är resin printer något att investera i om man har "hobby" intresse vad är skillnaderna generellt?

Resin producerar fina detaljer, passar utmärkt till exempelvis miniatyrer, men har många nackdelar.
Den största för mig var att pjäserna är bräckliga, har testat med "engineering resin" men i slutändan så blir materialet alltid "kristallint" vilket gör att det spricker under belastning.
Sen är det väldigt otrevligt att handskas med, särskilt kemikaliedofterna gör det direkt otrevligt, det blev mycket bättre när jag köpte en wash & cure station men är ändå inget jag skulle rekommendera att köra inomhus ifall du inte har någon dedikerad plats med bra ventilation.
Sist så är det inte lika mycket "push&play" som en fdm-skrivare, det är mycket mer jobbigt att byta resin och om något går fel under utskriften (lossnar från byggplattan) så har du en massa små härdade bitar som ligger nere i ditt resinkärl, och om du inte får bort dessa så kommer de att trycka ner och riskera punktering av din FEP-film till nästa utskrift.

Permalänk

Med andra ord så resin skrivare är mer för dom som har ett riktigt ändamål än för hobbybruk om jag tolkar er rätt, Låter som om jag stannar kvar vid dessa "Vanliga " 3d printers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PappelApel:

Med andra ord så resin skrivare är mer för dom som har ett riktigt ändamål än för hobbybruk om jag tolkar er rätt, Låter som om jag stannar kvar vid dessa "Vanliga " 3d printers.

Jag vill säga, om du har behov för ultra-miniatyren, som t.ex. smycken, detaljerade små warhammer figuriner etc, pyttesmå detaljrika grejer, så är Resin vägen att gå.

Har 4 FDM skrivare i nuläget, och till riktig ändamål (beroende på vad du vill bygga/ producera) så räcker FDM skrivare mycket väl. Jag har printat reservdelar för hela mitt hus, så FDM räcker väl o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PappelApel:

Med andra ord så resin skrivare är mer för dom som har ett riktigt ändamål än för hobbybruk om jag tolkar er rätt, Låter som om jag stannar kvar vid dessa "Vanliga " 3d printers.

Resinskrivare för hobbybruk är i huvudsak för dom som behöver maximal detaljrikedom och ytfinish även om det är på bekostnad av styrka och hållbarhet. Jag har själv både FDM- och resinskrivare men printar 99% FDM då kraven som resinskrivare ställer gör att det helt enkelt inte är värt besväret för mina ändamål. Byter hellre till ett 0,25mm munstycke om jag behöver lite finare detaljer.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Varit lite sugen på att skaffa 3d-skrivare ett tag, men har inte kunnat hitta ett tillräckligt stort behov för att motivera priset och platsen den tar. Har t.ex. tittat på Prusa Mini+ men är tyvärr lite för dyr.

Satt precis och tittade lite på nytt och fastnade lite för Creality Ender 3 v3 SE/KE där KE verkar vara den bättre(?) för runt 2500kr. Hittade även en Anycubic Kobra 2 Neo för under 2000kr.

Visst, de är större än Prusa Mini+ och med det priset får man nog ta bort andra saker(kvalite). Men som första skrivare för att lära sig tekniken och skriva ut lite "coola" saker till barnen? Kan det vara vettigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Varit lite sugen på att skaffa 3d-skrivare ett tag, men har inte kunnat hitta ett tillräckligt stort behov för att motivera priset och platsen den tar. Har t.ex. tittat på Prusa Mini+ men är tyvärr lite för dyr.

Satt precis och tittade lite på nytt och fastnade lite för Creality Ender 3 v3 SE/KE där KE verkar vara den bättre(?) för runt 2500kr. Hittade även en Anycubic Kobra 2 Neo för under 2000kr.

Visst, de är större än Prusa Mini+ och med det priset får man nog ta bort andra saker(kvalite). Men som första skrivare för att lära sig tekniken och skriva ut lite "coola" saker till barnen? Kan det vara vettigt?

Prusa-skrivarna är bra och generellt väldigt driftsäkra samt i stort sett de enda som har en fabrikssupport värd namnet. Dock tycker jag ändå att Ender-3 är en bra inkörsport då startkostnaden är låg och printkvaliteten är helt ok. Lite större risk att det strular är det och kineserna skiter rätt mycket i dig och dina problem men som tur är är det inte mycket som kan gå så illa att du inte kan fixa det själv om du är lite händig. Köper du från en svensk återförsäljare brukar det inte vara något problem att få hjälp därifrån.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

Prusa-skrivarna är bra och generellt väldigt driftsäkra samt i stort sett de enda som har en fabrikssupport värd namnet. Dock tycker jag ändå att Ender-3 är en bra inkörsport då startkostnaden är låg och printkvaliteten är helt ok. Lite större risk att det strular är det och kineserna skiter rätt mycket i dig och dina problem men som tur är är det inte mycket som kan gå så illa att du inte kan fixa det själv om du är lite händig. Köper du från en svensk återförsäljare brukar det inte vara något problem att få hjälp därifrån.

Tack. Lite den uppfattning jag fått oclså. Är Proshop som verkar sälja KE-modellen för 2550kr, men det kanske räknas som svensk ÅF ändå. Känner att jag har svårt att motivera kostnaden för en Prusa i dagsläget, men Creality känns som ett säkrare val än Anycubic vid behov av hjälp.