Permalänk
Medlem

Gamingdator till grabben

Hej,

Grabben håller på att spara ihop och leta efter en gamingdator. Fram till nu har han bara kört konsol mycket pga jag har spelat det.

Jag har verkligen noll koll på vad som är vettigt och inte och vet inte vad vi ska leta efter.

Han har själv kollat och tycker denna verkar vettig

https://cdon.se/hemelektronik/vist-gaming-pc-ryzen-5-5600g-16...

Vad sägs??

Han ska spela typ fortnite, CS och liknande spel.

Eller vad finns det för bra tips??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naate74:

Hej,

Grabben håller på att spara ihop och leta efter en gamingdator. Fram till nu har han bara kört konsol mycket pga jag har spelat det.

Jag har verkligen noll koll på vad som är vettigt och inte och vet inte vad vi ska leta efter.

Han har själv kollat och tycker denna verkar vettig

https://cdon.se/hemelektronik/vist-gaming-pc-ryzen-5-5600g-16...

Vad sägs??

Han ska spela typ fortnite, CS och liknande spel.

Eller vad finns det för bra tips??

Den där datorn har inte ett vanligt grafikkort, och presterar därför som en dator gjorde för ca 10 år sedan

Plattformen är dessutom på nedgång (ersättande plattform släpptes för över ett år sedan)

Dessutom brukar färdigbyggen vara begränsade, dels med specialbyggda moderkort som kanske inte stödjer att uppgradera processor eller har dålig kylning/strömförsörjning, eller har få pltser för expansion. Dessutom brukar de ha dåliga nätaggregat som inte orkar driva mer komponenter än vad datorn skeppas med

Skulle absolut rekommendera att köpa via Inet eller annan vanlig datorbutik och få dem att bygga datorn åt dig. Många här på forumet som kan få fram en aktuell och bra lista om du bara säger budget

Svårt att få en ’vettig’ dator för de pengarna som den datorn kostar dock, så var beredd på det

Permalänk
Medlem

Jag avråder starkt ifrån den. Färdiga byggen av denna kaliber är oftast inte långsiktigt billigare dessvärre. Grafikkortet kommer inte bli bra för varken CS eller Fortnite.

Dock vet jag/vi inte vilken budget du har, vilken skärm och upplösning din son ska spela på osv. Så ge lite mer information först, så får du bättre hjälp av oss alla.

Permalänk
Medlem

Chassi, CPU, minne, SSD, det duger bra till "gaming" (fast man vill nog lägga till mer lagring med tiden), men inte alls grafikkortet. Man kan hitta ett avsevärt bättre grafikkort begagnat för 500kr på Tradera.

Min 12-åring ska nog få en dator till hösten, blir ju hopplock av begagnade saker, men jag tänker som grund att han klarar sig utmärkt på 60fps i 1920x1080, det drar ner kostnaden på både skärm och GPU utan att egentligen påverka vilka spel som kan spelas. 1440 eller 4K är överkurs, likaså 240fps osv.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Kan du tänka dig att bygga ihop den själv eller öka budget? Annars är det som andra nämnt begagnat som gäller. Att köpa allt från samma butik blir bara skräp för 5-6k.

Permalänk
Medlem

Budgeten var tänkt att ligga runt 4-5000. Men vill ändå att det ska vara något vettigt. Detta verkar ju dock ganska orimligt att hitta något vettigt för den summan. Vad ska man räkna med att det kostar om man kör lite budget?

Känns ju som om att försöka hitta en begagnad vore vettigt då man kanske får lite mer för pengarna dock att det är lite på sista versen.

Bygga själv vet jag inget om så vet ej om jag kan lösa det?!?!

Vi har en 170 hz monitor från MSI som är tänkt att användas

Tack för alla råd

Permalänk
Medlem

En begagnad dator är nog att föredra för den budgeten - men jag tycker inte du ska lyssna på att "plattformen är på väg ut", för även om det är sant att den är ersatt av en ny så är inte skillnaden så stor att det spelar någon roll, i alla fall inte de närmsta 4-5 åren. Då är det bättre att med din budget köpa just den plattformen då du får mer prestanda för pengarna just här och nu, och det leder till att den räcker längre för samma peng.

Värre då om den där datorn inte kan uppgraderas med ett grafikkort om så krävs. Ska du inte bygga själv och är lite osäker på begagnat så verkar ju den där prisvärd. Men när man läser närmare på texten så ser det lite tveksamt ut, som tex: "Bygg: MSI FORGE 100M - fläktar och frontrem med RGB-belysning. Bilden visar ett exempel på arrangemang". Komplett.se -- en av de större säljarna -- säljer en motsvarande dator för 9000kr och även den kör på samma CPU och utan extra grafikkort.

Om något verkar din länk vara nästan för bra för att vara på riktigt.

Visa signatur

Main | R7 5800x3d@4.45ghz | 128GB 3200mhz | 3TB NVME | GeForce RTX 4090
Secondary | i7 2600k@4.4ghz | 32GB 1866mhz | 2TB SSD | GeForce 1080ti

Permalänk
Medlem

Det är snicke-snack att man inte ska kunna bygga en vettig dator för 5000kr om man köper allt från samma butik, det går alldeles utmärkt. Man behöver inte ens köpa de allra billigaste delarna:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/h0gmAdgWUxBfTbBNmK8Xj7wI-fA...

Det som saknas är en Windows-licens, det kan man hitta för en runt 200kr på nätet, samt tangentbord och mus. Skärm hade du. Bygger du den där datorn själv så kan du peta in ett grafikkort i framtiden när det finns budget för det. Fram till dess funkar den säkert utmärkt som den är. Vill man ha en annan låda fanns det många runt samma prisläge, går även att byta SSD mot en M.2 för en hundring extra om man vill. Möjligen att du får lägga några hundringar till för ett nätaggregat som finns i lager redan nu.

Kan ju kanske bli ett kul projekt att bygga ihop tillsammans med grabben? Bor du förresten i närheten av Kalmar kan jag hjälpa dig gratis.

Visa signatur

Main | R7 5800x3d@4.45ghz | 128GB 3200mhz | 3TB NVME | GeForce RTX 4090
Secondary | i7 2600k@4.4ghz | 32GB 1866mhz | 2TB SSD | GeForce 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markland:

Det är snicke-snack att man inte ska kunna bygga en vettig dator för 5000kr om man köper allt från samma butik, det går alldeles utmärkt. Man behöver inte ens köpa de allra billigaste delarna:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/h0gmAdgWUxBfTbBNmK8Xj7wI-fA...

Det som saknas är en Windows-licens, det kan man hitta för en runt 200kr på nätet, samt tangentbord och mus. Skärm hade du. Bygger du den där datorn själv så kan du peta in ett grafikkort i framtiden när det finns budget för det. Fram till dess funkar den säkert utmärkt som den är. Vill man ha en annan låda fanns det många runt samma prisläge, går även att byta SSD mot en M.2 för en hundring extra om man vill. Möjligen att du får lägga några hundringar till för ett nätaggregat som finns i lager redan nu.

Kan ju kanske bli ett kul projekt att bygga ihop tillsammans med grabben? Bor du förresten i närheten av Kalmar kan jag hjälpa dig gratis.

Fast nu skippade du montering. Kostar 900kr. Ska man ändå bygga själv vore det korkat att köpa allt från samma butik i denna prisklass.

Permalänk
Viking
Skrivet av Markland:

Det är snicke-snack att man inte ska kunna bygga en vettig dator för 5000kr om man köper allt från samma butik, det går alldeles utmärkt. Man behöver inte ens köpa de allra billigaste delarna:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/h0gmAdgWUxBfTbBNmK8Xj7wI-fA...

Det som saknas är en Windows-licens, det kan man hitta för en runt 200kr på nätet, samt tangentbord och mus. Skärm hade du. Bygger du den där datorn själv så kan du peta in ett grafikkort i framtiden när det finns budget för det. Fram till dess funkar den säkert utmärkt som den är. Vill man ha en annan låda fanns det många runt samma prisläge, går även att byta SSD mot en M.2 för en hundring extra om man vill. Möjligen att du får lägga några hundringar till för ett nätaggregat som finns i lager redan nu.

Kan ju kanske bli ett kul projekt att bygga ihop tillsammans med grabben? Bor du förresten i närheten av Kalmar kan jag hjälpa dig gratis.

Kan ju vara bra om spelen han tänkt spela fungerar också.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naate74:

Budgeten var tänkt att ligga runt 4-5000. Men vill ändå att det ska vara något vettigt. Detta verkar ju dock ganska orimligt att hitta något vettigt för den summan. Vad ska man räkna med att det kostar om man kör lite budget?

Känns ju som om att försöka hitta en begagnad vore vettigt då man kanske får lite mer för pengarna dock att det är lite på sista versen.

Bygga själv vet jag inget om så vet ej om jag kan lösa det?!?!

Vi har en 170 hz monitor från MSI som är tänkt att användas

Tack för alla råd

Jag tycker att du ska kolla på en byggarguide på youtube, det är enklare än du tror. Ser tyvärr ingen dator på marknaden just nu som passar budgeten och skulle inte rekommendera Blocket. Möjligen om du får testa datorn på plats. Hur mycket kan du sträcka på budgeten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Kan ju vara bra om spelen han tänkt spela fungerar också.

https://www.youtube.com/watch?v=5QqPvWg6CYw

https://www.youtube.com/watch?v=ngWPznbpUOc

Fungerar uppenbarligen alldeles utmärkt, så vad snackar du om?

Visa signatur

Main | R7 5800x3d@4.45ghz | 128GB 3200mhz | 3TB NVME | GeForce RTX 4090
Secondary | i7 2600k@4.4ghz | 32GB 1866mhz | 2TB SSD | GeForce 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Fast nu skippade du montering. Kostar 900kr. Ska man ändå bygga själv vore det korkat att köpa allt från samma butik i denna prisklass.

Jag räknade inte med montering eftersom jag i mitt exempel antar att man bygger själv. Ja, jag är medveten om att trådstartaren kanske inte vill det, men det var inte poängen heller. Poängen var att du får en utmärkt dator för de pengarna även om du handlar från ett och samma ställe om man kan bygga den själv.

Visa signatur

Main | R7 5800x3d@4.45ghz | 128GB 3200mhz | 3TB NVME | GeForce RTX 4090
Secondary | i7 2600k@4.4ghz | 32GB 1866mhz | 2TB SSD | GeForce 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markland:

Jag räknade inte med montering eftersom jag i mitt exempel antar att man bygger själv. Ja, jag är medveten om att trådstartaren kanske inte vill det, men det var inte poängen heller. Poängen var att du får en utmärkt dator för de pengarna även om du handlar från ett och samma ställe om man kan bygga den själv.

Absolut går det, jag byggde ihop typ precis den du gjorde efter att ha kollat på ett par videos men blev ju över budget med montering. Skulle dock bytt ut SSDn mot en privärd M2 och ta ett chassi som man inte behöver köpa fler fläktar till. Sen kan man slänga in ett grafikkort längre fram då det finns budget för det.

https://www.inet.se/datorbygge/b1500044/5600g

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Absolut går det, jag byggde ihop typ precis den du gjorde efter att ha kollat på ett par videos men blev ju över budget med montering. Skulle dock bytt ut SSDn mot en privärd M2 och ta ett chassi som man inte behöver köpa fler fläktar till. Sen kan man slänga in ett grafikkort längre fram då det finns budget för det.

https://www.inet.se/datorbygge/b1500044/5600ghttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1500044/5600g

Japp, för 5800kr så är det ju en väldigt prisvärd dator det där. Håller med att ett chassi med fläktar är att föredra, det kollade jag faktiskt inte nu när jag tänker efter.

Visa signatur

Main | R7 5800x3d@4.45ghz | 128GB 3200mhz | 3TB NVME | GeForce RTX 4090
Secondary | i7 2600k@4.4ghz | 32GB 1866mhz | 2TB SSD | GeForce 1080ti

Permalänk
Viking
Skrivet av Markland:

Hur vet du att han vill spela streched i låg upplösning? Är ju inget man vill vara tvungen att göra bara för att datorn är dålig. Sedan är det 0.1% lows på under 60 FPS med lägsta inställningar och upplösning, på Mirage som ger överlägset bäst FPS av alla kartor. Brukar ungefär vara hälften så hög FPS på t.ex. Ancient.

Är man någorlunda seriös så kommer det vara en kass upplevelse.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Om man bygger själv kan man dock få en rätt bra gamingdator om man sträcker lite på budgeten.

Permalänk
Viking

Det här med ett begagnat grafikkort kan vara nåt:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det här med ett begagnat grafikkort kan vara nåt:
https://komponentkoll.se/bild/GgUGT.png

Det chassi jag valt är bättre på alla sätt, det där har bara en sketen fläkt med stängd front så det kommer bli bastu. Mycket bättre luftflöde och 3 fläktar ingår för 100kr mer och varför inte köra m.2 för 30kr mer?

Edit: Håller dock med om att det förmodligen är bästa alternativet efter en komplett begagnad. Kan få ett gtx1080 för typ 1300kr med lite tur.

Permalänk
Medlem

Det går, iaf nästan:

Det är nog dock klokare att köpa ett grafikkort som 1080Ti eller RX5700XT begagnat iofs för ungefär samma pris.

Ska man ha inbyggd grafik kan man göra såhär:

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Detta verkar ju vara en djungel att köpa en gamingdator..

Så alternativen är:

Köpa begagnad, svårt när man har nollkoll på vad som är bra el inte, lätt att betala överpris

Bygga själv, svårt när man aldrig har gjort något liknande

Köpa färdig ny, budgeten spräcks..

Är verkligen villrådig…

Det lättaste är ju att köpa en ny då mina kunskaper i datorer är usla, men vad kan man få räkna med för pris??

Det verkar ju smidigt att köpa p och få den färdig monterad.. Men vad är viktigt att tänka på med prestanda?? Och vad får man inte missa??

Permalänk
Medlem

https://www.blocket.se/annons/stockholm/spel_dator_nvidia_108...

Kan prutas ner.

Säg till säljaren att skicka kylaren i separerat paket, D15 är massiv.. (men det tror jag personen håller koll på)

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem

Varför behövs kylaren skickas separat?? Lätt att sätta dit igen??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naate74:

Varför behövs kylaren skickas separat?? Lätt att sätta dit igen??

Posten kastar omkring paket som om de spelade basket, så en 1200gram tung kylare i datorlådan som riskeras att slitas loss från sockeln under frakten orsakar enorm skada på datorn.

Även grafikkortet borde fraktas enskilt för att förhindra skada.

Det är enkelt att montera fast kylaren igen, 2st skruvar. Han kan låta fästet sitta kvar på moderkortet.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem

Faktiskt en helt okej dator också. Får du ned priset lite så är det ett bra köp. Försök med 4k annars skulle jag nog säga att upp till 4,5k är rimligt beroende på nätagg, speciellt i ditt fall. Du kan ju fråga vad det är för moderkort och nätagg som sitter i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naate74:

Detta verkar ju vara en djungel att köpa en gamingdator..

Så alternativen är:

Köpa begagnad, svårt när man har nollkoll på vad som är bra el inte, lätt att betala överpris

Bygga själv, svårt när man aldrig har gjort något liknande

Köpa färdig ny, budgeten spräcks..

Är verkligen villrådig…

Det lättaste är ju att köpa en ny då mina kunskaper i datorer är usla, men vad kan man få räkna med för pris??

Det verkar ju smidigt att köpa p och få den färdig monterad.. Men vad är viktigt att tänka på med prestanda?? Och vad får man inte missa??

Japp blir jäkligt krångligt i denna prisklass om man inte kan bygga ihop den själv och att köpa beggat är ju inte riskfritt. Jag skulle nog säga att datorn du länkade i början faktiskt är ditt bästa alternativ om du inte vill köpa beggat. Nätagget är inte så starkt men bör klara ett lättare grafikkort längre fram då det finns budget för det. Exempelvis ett 6650xt som länkats tidigare, även om det är på gränsen.

Att bygga ihop en likvärdig dator på Inet blir ju 700kr dyrare och 5600g verkar ju kunna klara spel helt okej om man kör lägsta inställningar på grafik.

Personligen hade jag lagt ut en köp-annons här på marknaden. Kostar 30kr men du kommer säkert få något vettigt förslag. Kan alltid skicka ett PM och dubbelkolla om förslag är rimliga.

Permalänk
Medlem

Datorn som tipsades om via blocket här i tråden.. Får jag för 4500 inkl frakt.. Känns som en bra deal, eller??

Permalänk
Viking
Skrivet av Naate74:

Datorn som tipsades om via blocket här i tråden.. Får jag för 4500 inkl frakt.. Känns som en bra deal, eller??

Nu har jag inte kollat vad som finns på begagnatmarknaden. Men jag tycker det låter som ett bra köp.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naate74:

Budgeten var tänkt att ligga runt 4-5000. Men vill ändå att det ska vara något vettigt. Detta verkar ju dock ganska orimligt att hitta något vettigt för den summan. Vad ska man räkna med att det kostar om man kör lite budget?

Känns ju som om att försöka hitta en begagnad vore vettigt då man kanske får lite mer för pengarna dock att det är lite på sista versen.

Bygga själv vet jag inget om så vet ej om jag kan lösa det?!?!

Vi har en 170 hz monitor från MSI som är tänkt att användas

Tack för alla råd

Kör han ps5 normalt? Du måste isf en bra bit över 10k för ett helt bygge som slår den prestandamässigt (iallf om du vill matcha eller slå grafikkortet). Men håller med om att om budgeten är så låg är det absolut andrahandsmarknaden ni ska köra (tex den där 1080 ti riggen någon tipsade om).är sjukt dyrt qtt bygga en ny bra dator idag tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naate74:

Datorn som tipsades om via blocket här i tråden.. Får jag för 4500 inkl frakt.. Känns som en bra deal, eller??

Skrivet av Donnerstal:

Nu har jag inte kollat vad som finns på begagnatmarknaden. Men jag tycker det låter som ett bra köp.

Håller med, dock är ju det där med Blocket och säkerhet. Antar du inte bor i närheten? Verkar inte som Frakt med köpskydd erbjuds, fråga om han går med på inkludera det.