Det här gäller när inbrottslarmen ska bytas

Permalänk
Medlem

Stämmer det verkligen att man i princip byter bara byter ut protokollen till ett nyare men bibehåller samma frekvenser som 2g/3g näten? Vilket därav leder till samma täckning om jag förstår det rätt? Har bara hört så där löst. Tog för givet 4g/5g fundamentalt jobbade på en tätare frekvens vilket ger mer bandbredd men betydligt sämre räckvidd och penetration.

Permalänk
Medlem

Mycket som påverkas förutom larm så är det funktioner i annars helt fungerade bilar.

Uppkopplade tjänster efter utfasningen av 2G och 3G

Min Volvo V40 CC 2016 ser ut att inte kunna köra motvärmaren från Volvo On Call appen framöver.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem

Inte bara larmen slutar fungera. Fjärrstyrningen av flertalet bilar lägger också av. Bl.a. alla Volvo äldre än 2023 som går på 2/3G och Volvo vägrar att ta tag i problemet. De bara visslar och säljer abonnemang som de vet inte ens håller året ut.. det kallas bedrägeri.

Hej då fjärrstart av dieselvärmaren, lokalisering av bilen med den inbyggda gpsen,osv osv.

edit: ser nu från ovanstående inlägg att Volvo själva säger 2020 och äldre men jag har hört "värre" från andra källor. Det beror givetvis på vilken sändare de monterat i bilen och har de snålat och använt gamla grejer...

uppdatering pga inlägg som skrevs samtidigt som mitt
Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är väl för dyrt.

Varför sätter man inte ett ethernet jack och en router för simkort bara så är det enkelt och billigt att byta...

Mja. Då ska routern dra minimalt med ström och vara gjord för att kunna drivas med 12-24VDC och vara godkänd för att användas till brand/inbrott vilket blir en extremt nischad produkt, då blir den dyr istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

Inte bara larmen slutar fungera. Fjärrstyrningen av flertalet bilar lägger också av. Bl.a. alla Volvo äldre än 2023 som går på 2/3G och Volvo vägrar att ta tag i problemet. De bara visslar och säljer abonnemang som de vet inte ens håller året ut.. det kallas bedrägeri.

Hej då fjärrstart av dieselvärmaren, lokalisering av bilen med den inbyggda gpsen,osv osv.

edit: ser nu från ovanstående inlägg att Volvo själva säger 2020 och äldre men jag har hört "värre" från andra källor. Det beror givetvis på vilken sändare de monterat i bilen och har de snålat och använt gamla grejer...

I USA finns ett utbytesmodem att köpa. Men inget är tillverkat för svenska (europeiska?) kunder. Så vi sitter i sjön.

Sist jag läste gick det på 1600 dollar att byta.
Har en Volvo 2018, kul med en 6 år gammal bil som redan har teknik som inte går att använda längre...

Permalänk
Medlem

Hagelbössan kräver inget G alls!

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är väl för dyrt.

Varför sätter man inte ett ethernet jack och en router för simkort bara så är det enkelt och billigt att byta...

Ett fabrikat av larm som många leverantörer använder typ "vision" någonting har sim-kortsmoduler samt ethernet moduler man kan köpa för någon tusenlapp. Men de svenska leverantörerna som använder deras hårdvara passar istället på att sälja in helt nya centralenheter.

Edit: Visonic

Typ dessa (random återförsäljare, finns lite överallt)
https://stonehouseonline.se/produkt/4g-visonic/
https://secureus.se/ip-modul-powermaster-visonic/

Permalänk
Skrivet av Finkelzvin:

Att "stänga ned" något är ett uttryck du aldrig stött på, alltså?

Att folk slänger sig med uttryck som stoppa upp något om man inte är en konservator eller är en viss kategori av läkare visar på bristen i logiken du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Att folk slänger sig med uttryck som stoppa upp något om man inte är en konservator eller är en viss kategori av läkare visar på bristen i logiken du har.

Jag visste inte att Kling & Klang hade en kollega i språkroteln.

Att "stänga ned" något är ett fullgott svenskt uttryck, och inte en felaktig svengelsk översättning av "shut down" som du antydde. Om du vill göra nytta som språkpolis kan du föreslå det citerade inlägget som ett bra textboksexempel för idiomet "att gripa efter halmstrån".