Felaktigt angiven spänning i armoury crate?

Permalänk

Felaktigt angiven spänning i armoury crate?

Hej!

Är lite fundersam kring volt i armour crate,vad meas med rödmarkerat värde?
Prosessorn är lite överklockad men är detta rätt?

Förtydligad titel.
Permalänk
Moderator
Moderator

Spänning, inte volt.

De rödmarkerade värdena är rödmarkerade för att de är såpass höga att din dator vore permanent död om de faktiskt angavs korrekt. I och med att datorn fortfarande fungerar är spänningsangivelsen också helt uppåt väggarna felaktig.

Använd ett vettigt program som HWiNFO64 för att läsa av sensorerna.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat BIOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Har du uppdaterat BIOS?

Enligt bilden har TS version 2604 från 2022.

Nyast är Version 3405 från 2024/01/08.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

@shugge Sedär, ibland ser man inte allt, var tillomed inne på sidan för moderkortet men missade helt att nuvarande BIOS-version var listad i bilden.

@supra_jonny
Noterade dock att det står följande på version 3404 som är versionen innan den senaste:
2. Update AMD 5000/3000 Series CPU fTPM version, please back up Bitlocker recovery key before updating this version BIOS
gissar att detta även påverkar de senare versionerna av BIOS om man uppdaterar till en nyare än 3404.

Misstänker att det kan bli knas med Windows om man har bitlocker aktiverat och inte tillgång till nyckeln om något ändras.
Slänger in länkar med information från microsoft relevant till bitlockernyckeln.
https://support.microsoft.com/sv-se/windows/hitta-din-bitlock...
https://support.microsoft.com/sv-se/windows/s%C3%A4kerhetskop...

Edit:
Ska tillägga att det är inte säkert att programmet kommer visa rätt spänningsvärden även efter en BIOS-uppdatering, men det kan vara orsaken till att de visar så fel.

Permalänk
Skrivet av supra_jonny:

<Uppladdad bildlänk>

Hej!

Är lite fundersam kring volt i armour crate,vad meas med rödmarkerat värde?
Prosessorn är lite överklockad men är detta rätt?

med rödmarkerat värde menas troligen att det är helt åt helvete...

fast med de där värdena är det mer troligt att det visar fel för hade du skickat på 20V på 12V linan hade nog det mesta av datorn släppt ut den magiska röken för länge sen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Bios uppdaterat,men lika höga rödmarkerad ström.
Konstigt,för datorn funkar bra,men va tusan kan detta vara?

mvh jonny

Permalänk

hwi info här,samma siffror,datorn lirar bra,men har man kopplat något galet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av supra_jonny:

<Uppladdad bildlänk>
hwi info här,samma siffror,datorn lirar bra,men har man kopplat något galet?

Ser det likadant ut om du inte överklockar alls?

Något är antagligen fel på moderkortet. Hör av dig till återförsäljaren för reklamation.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Armory crate rena bloatware som är omöjligt att ta bort.

Använd hwinfo och kika där istället eller ta bild i bios

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av supra_jonny:

hwi info här,samma siffror,datorn lirar bra,men har man kopplat något galet?

För att förtydliga så skall nätaggregatet leverera ett flertal olika spänningsnivåer, som exempelvis +3.3V, +5V och +12V. Programmet rapporterar nästan dubbel spänning i de två senare fallen, vilket skulle tagit kål på datorn om det faktiskt stämde.

Antagligen är det sensorkretsen på moderkortet som är lite bananas, det beror inte på att något kopplats fel.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Armory crate rena bloatware som är omöjligt att ta bort.

Använd hwinfo och kika där istället eller ta bild i bios

Måste tyvärr hålla med, inte impad av det med min ROG laptop. Hade gärna sett att relevanta inställningar kunde skötas med ett bättre program eller direkt i Windows. För mig är det MUX och överlag hantering av grafikkort samt prestandalägen och liknande som gör att det behövs.

Udda med den knepiga rapporteringen för TS men samtidigt är det Asus det handlar om. Mitt Asus B550I mITX moderkort varnar för att läsa vissa sensorer med HW info. Samtidigt är jag så här långt oväntat positiv till mitt B650E moderkort.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Måste tyvärr hålla med, inte impad av det med min ROG laptop. Hade gärna sett att relevanta inställningar kunde skötas med ett bättre program eller direkt i Windows. För mig är det MUX och överlag hantering av grafikkort samt prestandalägen och liknande som gör att det behövs.

Udda med den knepiga rapporteringen för TS men samtidigt är det Asus det handlar om. Mitt Asus B550I mITX moderkort varnar för att läsa vissa sensorer med HW info. Samtidigt är jag så här långt oväntat positiv till mitt B650E moderkort.

Varningen du får är välnför att det kan orsaka latens medans man läser de sensorerna eller så, inte skadligt iaf.

Permalänk
Medlem

En intressant tanke, kan du se spänningarna i BIOS? Om ja, visar de lika fel där?

Permalänk
Skrivet av Viita:

En intressant tanke, kan du se spänningarna i BIOS? Om ja, visar de lika fel där?

Tja,ja det visar likadant i bios,måste vara sensorerna som fått frispel eller något

mvh jonny