Helgsnack: Vad tycker du om uppskalningstekniker?

Permalänk
Medlem

Jag var skeptisk men blev imponerad.
Cyberpunk Path Tracing gav mig 25-30FPS native 1440p.
Cyberpunk Path Tracing DLSS Quality gav mig 45-50FPS.
Cyberpunk Path Tracing DLSS Balanced + FG gav mig 75-80FPS.
Den sistnämnda känns inte som 80FPS men mer som stabilt 60FPS.
Till slut Path Tracing blev spelbart så DLSS 3 är en gamechanger för mig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Skitbra för att fräscha upp gammal hårdvara. Men suger getpung när utvecklare slutar optimera spel för "folk kan använda uppskalning istället"..

Tycker detta är det stora problemet med tekniken. I slutändan blir det inte bättre i alla fall eftersom utvecklarna pressar på med denna teknik i åtanke. Vi har sett detta förut, det vore naivt tro att vi skulle vinna något på detta i längden.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Har ett 4090 och spelar Cyberpunk 2077 på 4K allt
Jag försöka fatta mig om uppskalningen. Tror den har nu sprungit iväg från mig

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Skulle gärna se att de lägger till CRT-shaders på OS/grafikkortsdrivrutins-nivå. CRT-shaders kan göra att lågupplösta spel ser bättre ut.

Du menar genom att köra nån slags horisontell interpoleringsblur med extra grid på? Ser inte själv inte alls hur det skulle vara bättre än DLSS på annat än ren pixelgrafik.

Permalänk

Uppskalning i 4k med dlss 2,5 eller nyare kommer alltid att vara på i min dator. Alldrig haft så bra upplevelse. I sämmre titlar där man får ghosting i vissa rörelser så är det dortfarande att föredra över lägre fps med stegande pixlar och konstiga blänk som inte borde vara där. Även om datorn klarar native 4k så går jag hällre över 4k och låter dlss sänka upplösningen om det är möjligt.

Permalänk
Medlem

Tycker att man förlora så mycket detaljer i viewdistance med DLSS eller annan uppskalningsteknik, annars fungera det okej.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Kör native i så stor utsträckning det går. Eftersom jag har ett AMD kort (6800XT) så är det ju främst FSR som gäller vid uppskalning och den har ofta problem med flimmer och artefakter upplever jag. Men om det inte går att nå minst 60fps utan så kör jag ju givetvis med FSR på. Vill inte sänka dom övriga inställningarna för mycket så att det visuella blir för dåligt (i dom spel där det blir betydligt sämre med låga inställningar d.v.s.).

Permalänk
Medlem

Det fanns en tid när man kunde sänka upplösningen och monitorn klarade av att visa det, alltså Tjock-Monitor, jag förstår om många här aldrig sett en. Men nu fungerar det inte så längre iomed att alla monitorer har en native-upplösning. då kommer uppskalning in som en räddare i nöden. Jag vill ha samma monitor för jobb och spel. För jobb vill man ha ritktigt hög upplösning och för spel får DLSS fixa till det så det blir bra.

Tycker inte det är så jävla konstigt. Tror hela debatten är infekterad som vanligt för att AMD ligger efter. Så fort dom kommer ikapp kommer det, som vanligt, lugna ner sig. Köpte för övrigt en 7900X idag så är inte AMD hatare eller så, den fungerar kanon.

Jag vill se DLSS och AMD uppskallning bli ännu bättre, vi är bara i början, det kommer hända mycket häftigt med det här dom närmsta åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

https://www.tomshardware.com/tech-industry/manufacturing/chip...

Tror inte det är något som kommer gå över, senaste åren ökar priset per transistor, att öka prestanda per transistor är svårt. Den mesta prestandaökningen historiskt är att för att gick att få fler transistorer (grafikkärnor, minne, etc.) för samma pengar som året innan. Så är det absolut inte längre och kommer troligen inte återkomma

Jag hoppas på att vi kommer se en renässans snart. Första steget kanske blir att göra mer med ungefär samma transistorbudget vi redan har. Uppskalningstekniker, chip som jobbar smartare (exempelvis svart magi med branch prediction) och bättre designade chip med effektivare tillverkning (se exempelvis Nvidias cuLitho). Därefter kanske man lyckas börja kombinera eller ersätta kisel med andra material.

Med andra ord, en rejäl slutspurt innan domedagen.

Permalänk
Medlem

finns det någon anledning att köra native längre?
Jag har alltid varit pure native'ist, kör alltid 4k native sedan jag skaffade mitt 3090, men alla videos jag sett så ser man juh ingen skillnad på native och dlss längre?
vad är nackdelar? fördelar?

Permalänk
Medlem

Nånstans känns uppskalningsteknik som enbart marknadsföring och vi vet att speltillverkare sällan satsar allt på att optimera när man kan slänga på mer ögongodis för att kunna sälja som spelet som har snyggast grafik även om det går ut över spelbarhet.

Samtidigt är det en kommersiell verksamhet där både Nvidia och speltillverkarna som pysslar med ovanstående drar in bra med pengar. Lite tråkigt kan jag tycka då det imho inte främjar gameplay eller innovation bland spel utan bara yta som säljer. Men visst några av de mest säljande spelen har ju inte haft grafik som säljargument så lite hopp finns det väl.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Fantastisk teknik! I varenda spel jag spelat dom senaste månaderna så har jag börjat med att uppdatera DLSS för att sedan jämföra mellan native och olika DLSS-lägen. Inte en enda gång har jag tyckt att det blev snyggare med DLSS avstängt, att jag dessutom får högre fps samtidigt som det är på är ju verkligen win-win.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Jag har spelat i 4K de senast 5-6 åren och använt DLSS sedan det kom. Vid release så var det inget vidare och jag använde det inte om min GPU kunde driva spelen i 60 FPS eller.

Precis som Yoshman skriver så är det dock enorm skillnad mellan dåtid och nutid. Förr så var 4K native unikt (krispigt) och inget kom i närheten, en fördel är ex. att AA ej behövs

Hursomhelst så använder jag idag DLSS i Cyberpunk och andra titlar, jag kan inte utröna en väsentlig skillnad med blotta ögat under normalt spelande.

Jag tycker det är superbt, de flesta moderna korts livslängd förlängs med flera år.

Edit: Däremot så är jag inget fan av frame generation då det skapar olika artefakter och eftersläpningar.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Har en dator som inte riktigt kan hålla 4k i spel, så 1800p i det flesta spel med inbyggda globala fsr i steamos 3 har varit underbart. Ser lite sämmre ut än riktig 4k men är skarpare.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Tycker dlss är helt fantastiskt bra.
Dlss performance i 4k presterar ungefär lika bra som 1080p native men är mycket snyggare (än 1080p på en 1080p skärm). Jämförbart med 1440p native i kvalitet.

Dlss quality I 4k presterar jämförbart med 1440p native (på en 1440p skärm) men är mycket snyggare. Nästan like hög kvalitet som 4k native.
Dlss quality I 1440p på en 1440p skärm ser snyggare ut och presterar bättre än 1080p native på en 1080p skärm och är bara marginellt sämre än 1440p native i kvalitet.
Tack vara dlss så tycker jag inte längre att 1440p är the sweet spot. 4k med dlss är.
4k ser dessutom såklart även bättre ut än 1440p när man inte spelar.

Är dock inget fan av FSR. Tycker det nästan är jämförbart med att bara sänka upplösningen och låta skärmen skala upp.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Nånstans känns uppskalningsteknik som enbart marknadsföring och vi vet att speltillverkare sällan satsar allt på att optimera när man kan slänga på mer ögongodis för att kunna sälja som spelet som har snyggast grafik även om det går ut över spelbarhet.

Samtidigt är det en kommersiell verksamhet där både Nvidia och speltillverkarna som pysslar med ovanstående drar in bra med pengar. Lite tråkigt kan jag tycka då det imho inte främjar gameplay eller innovation bland spel utan bara yta som säljer. Men visst några av de mest säljande spelen har ju inte haft grafik som säljargument så lite hopp finns det väl.

På vilket sätt är det enbart marknasföring när det helt klart gör märkbar skillnad o att man tack vare det faktiskt kan slänga på mer ögongodis? O går det ut över spelbarheten så är det ju fortfarande du som dragit upp grafiksliderserna för högt, alltså precis som det ALLTID har varit.
Sen att speltillverkarna ändå alltför ofta tyvärr släpper ganska ofärdiga spel nuförtiden har självklart inte med uppskalningsteknik o dess marknadsföring att göra, utan med nån slags lathet eller piskande från spelutgivarna eller nåt att göra.

Permalänk
Medlem

Diverse "AI" uppskalnings varianter är ju bara ett sätt att motivera varför vi har en stor del av våra GPU'er dedikerade till menlösa raytracing funktioner (äkta realtids raytracing kommer aldrig att ske på konsument hårdvara, iaf inte med en bildkvalitet som kan konkurrera med det vanliga sättat att rendera på).
Hade denna ytan används till att öka på prestandan istället så skulle inte uppskalning behövas.

Så vill du ha bättre prestanda och suddigare bild?
Sänk upplösningen istället ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Diverse "AI" uppskalnings varianter är ju bara ett sätt att motivera varför vi har en stor del av våra GPU'er dedikerade till menlösa raytracing funktioner (äkta realtids raytracing kommer aldrig att ske på konsument hårdvara, iaf inte med en bildkvalitet som kan konkurrera med det vanliga sättat att rendera på).
Hade denna ytan används till att öka på prestandan istället så skulle inte uppskalning behövas.

Så vill du ha bättre prestanda och suddigare bild?
Sänk upplösningen istället ^^

Om tycker det är menlöst o inte ser skillnad mellan rasteriserad o raytracad grafik i t ex Cyberpunk så är du blind. O om du tycker en lägre upplösning är lika skarp/suddig som samma upplösningen uppskalad med DLSS till säg 4K så är du precis lika blind

Permalänk
Medlem

Det går ju framåt det här... bra jobbat AMD!

Före:

Efter:

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|