Källkritik på sociala medier svårt för äldre svenskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Wikipedias medgrundaren Larry Langer har inte exakt samma åsikt som dig.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-9793263/Nobody-trust...

Daily Mail var första källan att fullständigt förbjudas av Wikipedia, med motiveringen: "reputation for poor fact checking, sensationalism, and flat-out fabrication"

Lite komiskt att du källhänvisar till Daily Mail i tråden till en artikel om källkritik.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Såsom en lite äldre person men fortfarande mycket aktiv inom it och media och som har pysslat med internet från den tid väldigt få personer utanför akademiska världen hade tillgång till nätet. Jag körde bland annat Gopher på internet med ett konto där jag fjärrstyrde högskolans dator från min dator hemma vilket var rätt avancerat då.
Gopher är en föregångare till det som blev World Wide Web.

Därigenom har jag lite perspektiv över tid när det gäller källkritik som är ett område jag är mycket intresserad av, jag var även bland de första att ha privat tillgång till internet utanför universitetsvärlden i Sverige.

Och var dessutom med om tiden innan dess då mycket information också spreds via BBSer dit vi kopplade upp oss med dyra och långsamma telefonmodem.

Jag har hängt med i utvecklingen fram till dagens explosion av information och sociala medier och kan nog säga att det är lättare för oss äldre som är intresserade och har hunnit få både kunskap och människokännedom samt är källkritiska.

Dessa egenskaper krävs för att avslöja de många gånger skickliga försöken att förvanska eller komma med falsk information, de som gör taffliga förvanskningar är rätt lätta att avslöja.

Värre är det då med dem som är skickliga nog att lura även rätt kritiska personer där det krävs en hög eller mycket hög kunskapsnivå för att kunna avgöra om det är sant eller falskt och gråskalan mellan.

Den allmänna kunskapsutvecklingen med mest ytlig snuttifierad information för massan gör det inte lättare, den får många att tro att de kan även fast kunskapen oftast är ytlig.

Det finns hur mycket kunskap som helst att hitta idag, problemet är att det kräver intresse och arbetsinsats samt tid så de som verkligen har både djup och bred kunskap är rätt få.

Men visst unga är oftast snabbare att ta till sig saker, vilket naturligtvis gör det lättare för dem i deras egen miljö.

Kan mycket väl tänka mig att äldre som inte hänger med längre och de som aldrig varit riktigt inne i det it-landskap vi har idag får problem jämfört med de unga som i princip lever i den sociala mediavärlden 24/7.

Tror även jag att AI kommer att lura fler i framtiden då det kommer att bli svårare att avgöra om man inte är extremt insatt, men även att det kommer att gå att använda AI för att avslöja saker på liknande sätt som det finns tjänster som avslöjar fuskuppsatser som lärare och skolor använder sig av idag för att avslöja fusk.

Permalänk
Medlem

Att de som är riktigt gamla kan jag någonstans förstå, de kommer från en tid när man faktiskt kunde lita på media i det stora hela. Är man dock född på framförallt 60-talet och senare och varit med om förändringen i mediavärlden med lite yngre ögon så borde man ha ögon och öron på lite längre skaft kan jag tycka. Som 60-talist och som gick gymnasiet på mitten av 80-talet så fick vi då lära oss mycket om källkritik, såväl inom samhällskunskap som de mer tekniska ämnena som kemi och fysik. Jag hoppas verkligen att barnen idag får lära sig om källkritik i skolan, något annat vore horribelt.

Var för övrigt också väldigt tidigt ute med BBS'er och Fidonet på 80-talet och nyttjande av universitetets modempool med en bekants inloggning till Internet väldigt tidigt 90-tal. Lärde mig sålla rätt friskt redan där.

Sedan finns det tyvärr faktaresistenta i alla åldersgrupper, det har ju de senaste decenniernas förändring av det politiska klimatet visat ganska tydligt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Nej, det artikeln visar är att äldre personer i högre utsträckning säger att de tycker att det är svårt, inte att de har svårast att avgöra det.

Det handlar trots allt om en självskattning, och det i kombination med att man sällan vet om hur dålig man är på något förrän man har ganska mycket erfarenhet öppnar för andra möjligheter till varför man har olika syn på hur bra man är på något.

Artikeln tar t.o.m. upp exakt detta:

"Det finns även åldersrelaterade skillnader när det kommer till hur lätt eller svårt svenska internetanvändare tycker det är att avgöra sanningshalten i det som skrivs om aktuella nyheter. Äldre tycker generellt att det är svårare att avgöra vad som är sant och falskt.

En förklaring kan vara att unga delvis överskattar sin egen förmåga till källkritik. Men det kan också bero på att unga har fått med sig mer kunskaper om digital källkritik under sin uppväxt och i skolan, vilket många äldre inte fått samma möjligheter till."

Personligen tror jag att det är lite ur kolumn A och lite ur kolumn B, mycket svårt att bedöma hur mycket A respektive B.

THIS!

Otroligt ironiskt att de inte verkar se sitt eget problem med källgranskning/kritik. Undersökningen som sådan har absolut noll att berätta av intresse, den måste kompletteras med bortfallsanalys, hur stor andel som ljuger, hur stor andel som svarar fel etc. Pinsamt värdelöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Vem som helst mer eller mindre kan ju gå in o redigera en artikel på wikipedia? Så jag skulle nog ta även den sidan med en nypa salt.

Nej så är det inte. Länka gärna till en artikel på wikipedia som uppenbarligen har felaktiga fakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Du kan ju försöka redigera en artikel om något "hett" ämne eller liknande Det lär försvinna på två sekunder..

Det är inget fel på Wikipedia när det gäller källor - om du faktiskt använder det på rätt sätt.
Allt ska byggas upp med källhänvisning som du finner längst ner i artikeln.

Wikipedia är bra för vissa saker. Sånt som är ren vetenskapliga fakta. Ingen artikel lär säga att jorden är platt.

Men historia och politik är en annan sak. Sett massvis med fel där med länkar till väldigt partiska eller gamla källor som blivit debunked. Wikipedia är närmast ett meme när det gäller dessa saker.

Men som helhet är det enda klart bättre än internet generellt. Speciellt om det gäller okontroversiella saker.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Finns människor som påstår sig vara källkritiska men ändå tror på allt som sägs på nyhetssändningar och av politiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Att de som är riktigt gamla kan jag någonstans förstå, de kommer från en tid när man faktiskt kunde lita på media i det stora hela. Är man dock född på framförallt 60-talet och senare och varit med om förändringen i mediavärlden med lite yngre ögon så borde man ha ögon och öron på lite längre skaft kan jag tycka. Som 60-talist och som gick gymnasiet på mitten av 80-talet så fick vi då lära oss mycket om källkritik, såväl inom samhällskunskap som de mer tekniska ämnena som kemi och fysik. Jag hoppas verkligen att barnen idag får lära sig om källkritik i skolan, något annat vore horribelt.

Var för övrigt också väldigt tidigt ute med BBS'er och Fidonet på 80-talet och nyttjande av universitetets modempool med en bekants inloggning till Internet väldigt tidigt 90-tal. Lärde mig sålla rätt friskt redan där.

Sedan finns det tyvärr faktaresistenta i alla åldersgrupper, det har ju de senaste decenniernas förändring av det politiska klimatet visat ganska tydligt.

Själv gick jag i skolan från början på 90-talet till början på 2000-talet. Under den tiden är detta inte någonting jag har något minne av att det diskuterades i skolan.

Men ska jag vara helt ärlig så vet jag knappt vad man lärde sig i skolan överlag ens... xD Nåt var det väl iallafall... man klarar sig ju idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Vad menar du? Att information uteblivs i artikeln på Wikipedia?

Använder du Wikipedia på rätt sätt, kommer du alltså hänvisa till de källor som artikeln i sig grundar sig på. Du dyker vidare genom källhänvisningarna och bildar din egen uppfattning. Artikeln är mer eller mindre en sammanfattning av ett gäng källhänvisningar - något som underlättar enormt när du ska söka reda på information.

Hänvisa inte till Wikipedia - hänvisa till källan för påståendet (som du läst i artikeln på just Wikipedia) istället.

En Wikipedia-artikel är en summering av källorna, om vissa källor medvetet exkluderas finns inte det innehållet med varken i artikeln eller bland källorna.

Plocka bort all negativ information om en viss tysk diktator, så låter han som en trevlig kille, startade volksvawgen, utnämndes till man of the year 1938 i times, som alla fattar vore detta en absolut felaktig bild av honom.

Skrivet av Jazz 1-up:

Daily Mail var första källan att fullständigt förbjudas av Wikipedia, med motiveringen: "reputation for poor fact checking, sensationalism, and flat-out fabrication"

Lite komiskt att du källhänvisar till Daily Mail i tråden till en artikel om källkritik.

Vi kollar vilka som startat Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Wikipedia "Jimmy Wales and Larry Sanger launched Wikipedia as a complementary project"
"Wikipedia was launched by Jimmy Wales and Larry Sanger on January 15, 2001. " chatgpt

Bekräftar att personen på Youtube filmen i artikeln ser ut som Larry, https://en.wikipedia.org/wiki/Larry_Sanger

Oavsett om Daily Mail flera gånger publicerat felaktiga artiklar ser jag inget som tyder på att denna är felaktig.

Källkritik är tyvärr inte så enkel att man kan avgöra om det är sant eller falskt baserat på vilken site nyheten kommer ifrån. Vore intressant om du kan peka på en felaktighet i länkad artikel som inte har med utgivaren att göra.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem

"Sociala medier" är det löjligaste som någonsin skapats på internet. Kan man inte hålla isär social samkväm och etermedia så kanske man inte ska vara inne på internet. "Influencers", tvi!

Permalänk
Medlem

Alltså, tycker inte att det verkar mycket bättre med yngre folk heller. Dom allra flesta har problem med detta(ink mig till en viss del som anser mig själv som tycker att det är super viktigt att kika genom källorna). Märker ju detta på min bror som är 12 år, spenderar hela dagar på tik-tok och har 0 förmåga till att kolla efter några källor alls till vad som sägs på appen.

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem

Som gående i senare delen av gymnasiet 1984 när det var rätt mycket fokus på en specifik bok så lärde man sig att vara väldigt kritisk framförallt mot media och politiker, tyvärr ser det ju ut som många inom just de områdena har använt bokfan som manual.

Sen är wiki bättre än många andra ställen att hitta info på, framförallt om man klarar av att läsa fler språk än bara engelska och svenska (sen givetvis vara uppmärksam på om den språksidan står som översatt från engelska). Men det finns ju en del som av olika anledningar inte vill att wiki skall accepteras som källa. Nu har jag förvisso tillgång till NE via jobbet men den är långt ifrån lika omfattande som Wiki speciellt när det gäller teknik.

Sen är det givetvis så att de som följer med i samhället överlag har bättre koll än de som inte gör det oavsett ålder.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Som 60-talist och som gick gymnasiet på mitten av 80-talet så fick vi då lära oss mycket om källkritik, såväl inom samhällskunskap som de mer tekniska ämnena som kemi och fysik. Jag hoppas verkligen att barnen idag får lära sig om källkritik i skolan, något annat vore horribelt.

Jag gick gymnasiet i slutet av 80-talet. Kan inte påminna mig att vi diskuterade sånt här i nåt ämne. Vi läste det som stod i böckerna och skulle komma ihåg det när det var prov. Har alltid upplevt att de i min åldersgrupp tar för givet att det som sägs på nyheterna stämmer och att det inte finns nåt intresse för att ifrågasätta eller fördjupa sig. (Nu generaliserar jag, det finns givetvis undantag.)

Skrivet av Alphahanne:

Sedan finns det tyvärr faktaresistenta i alla åldersgrupper, det har ju de senaste decenniernas förändring av det politiska klimatet visat ganska tydligt.

För mig är det varningsflagg på de som gärna använder ord som faktaresistent och vissa andra ny-ord. Det brukar ofta innebära ett visst åsiktspaket och en inställning till meningsmotståndare där man gärna anklagar dem för att vara diverse fula saker.
Det så kallade polariseringen som pågår och som är så mycket mer än bara bristande källkritik.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Jag gick gymnasiet i slutet av 80-talet. Kan inte påminna mig att vi diskuterade sånt här i nåt ämne. Vi läste det som stod i böckerna och skulle komma ihåg det när det var prov. Har alltid upplevt att de i min åldersgrupp tar för givet att det som sägs på nyheterna stämmer och att det inte finns nåt intresse för att ifrågasätta eller fördjupa sig. (Nu generaliserar jag, det finns givetvis undantag.)

Det kan så klart bero på vilka lärare man haft, vilket program man gått och så vidare. Har inte så bra koll på hur läroplanerna ser ut idag men vet att det i alla fall på 90-talet nämndes i dem att källkritik skulle vara en del av utbildningen.

Skrivet av dool:

För mig är det varningsflagg på de som gärna använder ord som faktaresistent och vissa andra ny-ord. Det brukar ofta innebära ett visst åsiktspaket och en inställning till meningsmotståndare där man gärna anklagar dem för att vara diverse fula saker.
Det så kallade polariseringen som pågår och som är så mycket mer än bara bristande källkritik.

Du får så klart känna så. Jag vet inte vad jag annars ska kalla människor som benhårt håller fast vid galet felaktiga fakta hur mycket man än försöker visa dem hur verkligheten faktiskt ser ut. Nu pratar jag inte främst om åsikter utan reella fakta som inte går bortse från. En åsikt i sig är aldrig fel men baseras den på felaktig eller undermålig fakta så kan den vara högst problematisk.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

En Wikipedia-artikel är en summering av källorna, om vissa källor medvetet exkluderas finns inte det innehållet med varken i artikeln eller bland källorna.

Plocka bort all negativ information om en viss tysk diktator, så låter han som en trevlig kille, startade volksvawgen, utnämndes till man of the year 1938 i times, som alla fattar vore detta en absolut felaktig bild av honom.

Vi kollar vilka som startat Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Wikipedia "Jimmy Wales and Larry Sanger launched Wikipedia as a complementary project"
"Wikipedia was launched by Jimmy Wales and Larry Sanger on January 15, 2001. " chatgpt

Bekräftar att personen på Youtube filmen i artikeln ser ut som Larry, https://en.wikipedia.org/wiki/Larry_Sanger

Oavsett om Daily Mail flera gånger publicerat felaktiga artiklar ser jag inget som tyder på att denna är felaktig.

Källkritik är tyvärr inte så enkel att man kan avgöra om det är sant eller falskt baserat på vilken site nyheten kommer ifrån. Vore intressant om du kan peka på en felaktighet i länkad artikel som inte har med utgivaren att göra.

Exakt.

Det är lika dumt att avfärda all information från Daily Mail som fake news som det är att tro på all information från Daily Mail. Med en enkel googling så ser man att Larry visst har sagt det som Daily Mail påstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Förstår inte vad de menar, och då har jag ändå läst inte bara rubriken utan nästan hela ingressen!

Men, allvarligt talat, det här kommer att bli ett växande problem. Vi kommer att översållas med AI-hjälp-genererade fake news och det kommer inte att vara helt lätt att exempelvis på bussen se att Elon Musks röst inte 100% (men nästan) matchar munnens rörelser när han kommer med det ena dumma uttalandet efter det andra - varav några sanna, några halv...konstiga, och några 100% förfalskning. Tiktok, Facebook Reels, etc, kommer att drälla av sådant inför diverse val, osv. Spännande framtid.

Vi kommer att behöva AI för att avgöra om vi blir lurade av AI. Kommer att finnas som tillägg i browsern och rödmarkerar känt ljug och gulmarkerar misstänkt ljug.

AI som styrs av människor med en agenda.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Du får så klart känna så. Jag vet inte vad jag annars ska kalla människor som benhårt håller fast vid galet felaktiga fakta hur mycket man än försöker visa dem hur verkligheten faktiskt ser ut. Nu pratar jag inte främst om åsikter utan reella fakta som inte går bortse från. En åsikt i sig är aldrig fel men baseras den på felaktig eller undermålig fakta så kan den vara högst problematisk.

Den där diskussionen blir lätt ett tveeggat svärd. I princip har du så klart rätt men det är även så att vi fått ett väldigt polariserat klimat där många "vet" att dom har rätt och gärna vill tvinga på andra sin uppfattning. Som jag ser det är består den politiska utvecklingen de senaste åren att folk alltmer är på väg att vakna upp från en vinkling som i mångt och mycket har blundat för verkligheten. För övrigt är att klassa åsikter som problematiska en annan varningsflagg för mig. Samt att säga att nån "får känna så" som ett sätt för förminska ned någon, att man inte riktigt behöver ta dennes åsikter på allvar.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Den där diskussionen blir lätt ett tveeggat svärd. I princip har du så klart rätt men det är även så att vi fått ett väldigt polariserat klimat där många "vet" att dom har rätt och gärna vill tvinga på andra sin uppfattning. För övrigt är att klassa åsikter som problematiska en annan varningsflagg för mig. Samt att säga att nån "får känna så" som ett sätt för förminska ned någon, att man inte riktigt behöver ta dennes åsikter på allvar.

Om du tar det som förminskning så var det inte menat så, bara att du har lika mycket rätt till dina åsikter som jag har för mina. Jag skulle ju kunna vända på det hela och säga att du gör detsamma när du säger mina uttryck ger "varningsflaggor" och där hamnar vi ju precis i det jag faktiskt pratar om. Jag är inte ute efter att skapa någon diskussion men vill bara belysa att det du uttrycker är precis lika mycket varningsflagg.

Här är således pudelns kärna för det tråden faktiskt handlar om. Källkritik är oerhört viktigt men borstar man hela tiden av sig istället för att faktiskt göra en djupare analys så viker man sig lätt för desinformation.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Finns människor som påstår sig vara källkritiska men ändå tror på allt som sägs på nyhetssändningar och av politiker.

Väldigt lätt att vara kritisk och ifrågasätta det som motsäger sin egen världsbild. Att göra något mer än så kräver att man ifrågasätter sig själv och sina värderingar vilket ofta kräver mer empati och insikt i varför andra tänker olika

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Väldigt lätt att vara kritisk och ifrågasätta det som motsäger sin egen världsbild. Att göra något mer än så kräver att man ifrågasätter sig själv och sina värderingar vilket ofta kräver mer empati och insikt i varför andra tänker olika

Jo precis. Men många saknar detta och tror därför på allt som sägs på TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jo precis. Men många saknar detta och tror därför på allt som sägs på TV.

Nja, inte allt, bara det som passar med deras världsbild på de kanalerna de brukar titta på. Mer av ett problem i USA än här kanske, men finns här med såklart

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nja, inte allt, bara det som passar med deras världsbild på de kanalerna de brukar titta på. Mer av ett problem i USA än här kanske, men finns här med såklart

Därför det är så oerhört viktigt att ta till sig av flera källor, framförallt när det gäller politiskt vinklade sådana. Det är så oerhört lätt fastna i sin bubbla om man bara låter sig påverkas av en och samma hela tiden. Tyvärr har det fenomenet ökat även här de senaste decennierna. Inte till samma nivå som i t.ex. USA men det närmar sig sakta.

Youtubes algoritm är ett typexempel på något som inte är bra i sammanhanget. Börjar man titta på något så får man fler förslag på samma innehåll och inriktning och det som står emot sorteras bort. Antar t.ex. Facebook fungerar likadant men kan inte säga säkert då det är en plattform jag inte använder. Är man inte medveten om att det fungerar så är det lätt fastna i bubblan och tro man får information från hela spektrat.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Nej, det artikeln visar är att äldre personer i högre utsträckning säger att de tycker att det är svårt, inte att de har svårast att avgöra det.

Ja, det är ju A och O för att förstå reslutatet! Inget i den frågan eller svaret tyder heller på att äldre skulle vara sämre på källkritik. Den som tycker källkritik är svårt försöker uppenbarligen utöva källkritik och har reflekterat över det, till skillnad från t.ex. någon som tycker att det alltid är superlätt eftersom de litar på magkänslan varje gång

Det gör också artikelrubriken tvetydig, på ett sätt som kan bli missledande:

"Källkritik på sociala medier svårt för äldre svenskar"

När man säger att någon "har svårt med källkritik" och liknande kan man lika gärna mena att de är dåliga på det, som att de upplever det som svårt. Det verkar vara en del som skriver i tråden som tolkat det så också, baserat på kommentarer.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Om du tar det som förminskning så var det inte menat så, bara att du har lika mycket rätt till dina åsikter som jag har för mina. Jag skulle ju kunna vända på det hela och säga att du gör detsamma när du säger mina uttryck ger "varningsflaggor" och där hamnar vi ju precis i det jag faktiskt pratar om. Jag är inte ute efter att skapa någon diskussion men vill bara belysa att det du uttrycker är precis lika mycket varningsflagg.

Ok, respekt. Jag får erkänna att jag troligtvis blivit rejält överkänslig för sånt här efter att deltagit på tok för mycket i diskussioner i Facewbook-grupper...

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

Ok, jag gick precis ragemode för andra gången idag över ämnen av det här slaget,
skrev något som i och för sig inte var nödvändigt att ta bort, men eftersom forum som sweclockers är så noga med att hålla sig till topic så låt mig hålla mig till det då.

Ja jag har en vän till min far som är upp i åldern och något nyrik, men spenderar mycket tid på facebook. Han har blivit en riktig shitposter, men jag måste säga att de åsikter han har de har han förmodligen haft innan han hittade facebook, för han är en grisig raggargubbe som säger vad han tycker och gör som han vill.

Jag ger inte mycket för hans, eller min farsas källkritik.
Men jag vet att det finns värre människor än de.

Jag är inte perfekt heller.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Ok, jag gick precis ragemode för andra gången idag över ämnen av det här slaget,
skrev något som i och för sig inte var nödvändigt att ta bort, men eftersom forum som sweclockers är så noga med att hålla sig till topic så låt mig hålla mig till det då.

Ja jag har en vän till min far som är upp i åldern och något nyrik, men spenderar mycket tid på facebook. Han har blivit en riktig shitposter, men jag måste säga att de åsikter han har de har han förmodligen haft innan han hittade facebook, för han är en grisig raggargubbe som säger vad han tycker och gör som han vill.

Jag ger inte mycket för hans, eller min farsas källkritik.
Men jag vet att det finns värre människor än de.

Jag är inte perfekt heller.

Jag känner igen mig. Har väldigt lätt att reagera med ragemode när jag läser och deltar i diskussioner kring "heta ämnen". Jag blir lätt provocerad vilken jag blev i mina tidigare inlägg här. Har svårt att ha känslorna under kontroll när det vädras åsikter kring sånt här.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

En sund skepsis är alltid en bra följeslagare. Lita inte på något du läser utan att ha en bra "back-up) eller "andra-källa" som vi säger på svenska. Att okritiskt citera källor vi inte vet något om är ju bara dumt, det är sådant beteende som sk trollfabriker nyttjar.
Ett exempel ät ju hur svenska myndigheter kidnappar barn till islamiska föräldrar för att sälja barnen till pedofiler. Eller när Hillary Clinton anklagades för samma sak i förra USA's presidentval.
Vi har ju alla ett personligt ansvar - hur dum får man vara?

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Nej så är det inte. Länka gärna till en artikel på wikipedia som uppenbarligen har felaktiga fakta.

Nej det kan jag inte, men jag kan vända på det.

Kan du länka till en källa som säger att wikipedia alltid har rätt? Och att inte vem som helst kan redigera en artikel där?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av immutable:

Nej det kan jag inte, men jag kan vända på det.

Kan du länka till en källa som säger att wikipedia alltid har rätt? Och att inte vem som helst kan redigera en artikel där?

Det kan förstås ingen göra. Men det är inte så lätt som att "vem som helst kan redigera" heller. Väldigt många artiklar är rejält övervakade, så att tveksamma ändringar återställs, ibland av bottar inom ett par sekunder.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det kan förstås ingen göra. Men det är inte så lätt som att "vem som helst kan redigera" heller. Väldigt många artiklar är rejält övervakade, så att tveksamma ändringar återställs, ibland av bottar inom ett par sekunder.

Jag förstår att det inte är så lätt som det låter och att wikpedia är väldigt hårt modererat, jag menar bara att man inte alltid ska tro på wikipedia till 100 procent. Det är trots allt vanliga människor som skriver artiklarna och fel kan smyga sig in. Vissa kan säkert vinkla saker åt olika håll också som kanske trots allt tar ett tag innan någon rättar till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3