Mobilt BankID fungerar inte längre "för att skydda mot bedrägerier"

Permalänk
Medlem

Mobilt BankID fungerar inte längre "för att skydda mot bedrägerier"

Hej,

Fick en rätt otrevlig överraskning plötsligt då mobilt BankID inte längre vill fungera. Fick först upp klagomål när jag försökte signera ett paket hos PostNord ifrån BankID som säger att "för att skydda mot bedrägerier" så kan jag inte använda BankID samtidigt som jag kör Nova Launcher.

Öh, okej... Byter tillbaka till stock launchern och tvingar Nova Launcher att stängas. Nu får jag exakt samma meddelande men jag får inte använda KDE Connect istället. Hur många till appar "får" jag inte använda längre för att ha privilegiet att använda BankID på min telefon?

Nu är jag utelåst ifrån Swish, PostNord, 1177 och allt annat som kräver BankID...

Ursäkta men, vad i... är det som händer här? Har BankID fått spel?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Hej,

Fick en rätt otrevlig överraskning plötsligt då mobilt BankID inte längre vill fungera. Fick först upp klagomål när jag försökte signera ett paket hos PostNord ifrån BankID som säger att "för att skydda mot bedrägerier" så kan jag inte använda BankID samtidigt som jag kör Nova Launcher.

Öh, okej... Byter tillbaka till stock launchern och tvingar Nova Launcher att stängas. Nu får jag exakt samma meddelande men jag får inte använda KDE Connect istället. Hur många till appar "får" jag inte använda längre för att ha privilegiet att använda BankID på min telefon?

Nu är jag utelåst ifrån Swish, PostNord, 1177 och allt annat som kräver BankID...

Ursäkta men, vad i... är det som händer här? Har BankID fått spel?

Från Bank-IDs egna hemsida: "För att förhindra bedrägerier kommer BankID bara kunna användas tillsammans med tillgänglighetstjänster som hämtas från Google Play. Andra tillgänglighetstjänster kommer behövas stängas av. Vi beklagar eventuella problem det innebär för dig. Ändringen görs för att skydda dig och minska risken för bedrägerier.". Källa: https://support.bankid.com/sv under "Varför höjs systemkravet för Android"

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Var nyligen en tråd om bankidstrul, och det som framkom var att det inte är specifika appar utan viss funktionalitet.

#20402993

Skrivet av evil penguin:

Vad jag förstår i tråden så handlar det specifikt om huruvida man aktiverat funktioner som gör inmatning via accessibility-/tillgänglighetsramverket. Dvs det är inte något specifikt med just lösenordshanterare och det gäller inte heller nödvändigtvis en lösenordshanterare men beroende på inställningar så *kan* det gälla lösenordshanterare.

Se t.ex. #20396658 för Bitwardens inställningar som ett exempel, kan säkert finnas liknande val på annat håll. Om man har slagit på det där tredje valet så uppstår problemet vad jag förstått.
Märkte inte av det striktare beteendet i Bankid själv eftersom jag inte hade den där alternativa inmatningsfunktionen aktiverad.

Jag kör nova launcher och bankid fungerar fint för mig.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfw:

Var nyligen en tråd om bankidstrul, och det som framkom var att det inte är specifika appar utan viss funktionalitet.

#20402993

Jag kör nova launcher och bankid fungerar fint för mig.

Se mitt inlägg ovanför ditt. Så länge man hämtar hem appen från Play Store ska det inte vara något problem. Det blir det bara om man hämtat appen utanför Play Store

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Om det gäller en viss app (i mitt fall samtalsinspelning - om än i låg kvalitet (tack Google och Samsung)) så har jag lagt en genväg till den tillgänglighetstjänsten på volymknapparna. Så att hålla inne båda knapparna ett par sekunder togglar tillgängligheten för ACR på och av. Stänger av varje gång jag vill använda Bank-ID, sätter på igen sedan. (Samsung Galaxy S21)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Från Bank-IDs egna hemsida: "För att förhindra bedrägerier kommer BankID bara kunna användas tillsammans med tillgänglighetstjänster som hämtas från Google Play. Andra tillgänglighetstjänster kommer behövas stängas av. Vi beklagar eventuella problem det innebär för dig. Ändringen görs för att skydda dig och minska risken för bedrägerier.". Källa: https://support.bankid.com/sv under "Varför höjs systemkravet för Android"

Skrivet av cfw:

Var nyligen en tråd om bankidstrul, och det som framkom var att det inte är specifika appar utan viss funktionalitet.

#20402993

Jag kör nova launcher och bankid fungerar fint för mig.

Aha, nu är jag med på noterna. "Accessibility"/Tillgänglighet hade jag just Nova Launcher samt KDE Connect aktiverat, och nedladdat ifrån Aurora Store samt F-Droid. Avbockade nu så fungerar BankID igen... Det är nog dags att skaffa ett Freja-ID tror jag visst.

Tack så mycket för informationen! Det var ju lite knepigt beslut av BankID kan jag tycka i och med att andra fullt legitima appbutiker finns...

Skrivet av jnsson:

Se mitt inlägg ovanför ditt. Så länge man hämtar hem appen från Play Store ska det inte vara något problem. Det blir det bara om man hämtat appen utanför Play Store

Blir besvärligt om man inte accepterar villkoren för Google Play då.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Lego Master
Skrivet av NodCommander:

Blir besvärligt om man inte accepterar villkoren för Google Play då.

Hur fick du tag i BankID-appen, isåfall?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag använder /e/OS från Murena. Den är baserad på Android AOSP och av integritetsskäl har telefonen ingen direktkontakt med Google. Hämtning av appar och annan trafik sker via anonymisering. Det är väldigt få appar som protesterar mot detta.

Vad gäller BankID, så fungerade det för mig att tillfälligt stoppa KDE Connect och sedan starta om den när jag är färdig.

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Hur fick du tag i BankID-appen, isåfall?

Aurora Store är ett alternativ. Ett annat är att hämta APK:n direkt ifrån Google Play URL. Poängen är att Google Play appen ligger där och ringer hem konstant om den finns installerad på enheten och detta vill jag undvika. Likväl som jag ej är intresserad av att logga in med ett Google konto på min telefon.

För övrigt kan man ju fråga sig; var finns det mest oärliga, lurendrejeriappar? F-Droid som är ett repo för appar med öppen källkod, eller Google Play?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841