Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det är en kombikupé som det hette förr på SAAB-språk, inte en sedan, för tydlighets skull. Samma typ av lucka som Model Y även om den väl har större hål innanför.

Skrivet av Curik:

Är PS2 inte en hatchback? När jag provkörde den så öppnade man hela backdörren inkl ruta. Det var inte en liten "lucka" som det är på vissa bilar. Trodde det var vad man kallade hatchback?

Vet inte vad som flög i mig, ni har givetvis rätt. Skyller på småbarn

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Hoppas samma krav kommer för kapacitiva knappar snart, skulle klassa dessa som touchskärm.

vilken bil har dessa funktioner som sådana knappar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

vilken bil har dessa funktioner som sådana knappar?

Senaste Model 3 har blinkers som kapacitiva knappar på ratten istället för spak, om jag inte tar miste.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

vilken bil har dessa funktioner som sådana knappar?

Min EV6 är fullsmetad med kapacitiva. Sitter just nu i en ID5 som jag har som hyrbil medans min är på verkstad och den har samma. Nästan värre så mycket mer är på skärmen än separata touchknappar.

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpO:

Min EV6 är fullsmetad med kapacitiva. Sitter just nu i en ID5 som jag har som hyrbil medans min är på verkstad och den har samma. Nästan värre så mycket mer är på skärmen än separata touchknappar.

Jo men inte som blinkers och sådant väl. Har för mig att VAG kör med spak till både blinkers och vindrutetorkare. Och icke kapacitiva knappar till SOS och varningsblinkers.

i övrig har de dock kapacitiva tyvärr, även om de fungerar bättre än jag trodde i min Born.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

Jo men inte som blinkers och sådant väl. Har för mig att VAG kör med spak till både blinkers och vindrutetorkare. Och icke kapacitiva knappar till SOS och varningsblinkers.

i övrig har de dock kapacitiva tyvärr, även om de fungerar bättre än jag trodde i min Born.

Nej där har du något. Nej de väsentliga funktionerna som blinkers etc är med fysiska reglage.

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem

Apropå halvkombi (hatchback).

Snart kommer en Dodge som 2- och 4-dörrars halvkombi.

Galleri

Stort batteri, fyrhjulsdrift och viktigast av allt FRATZONIC-"utblås".

Permalänk
Medlem

Efter att ha testat att vara utan bil ett tag så känner vi att vi behöver en bil. Elbil har lockat oss ett tag och vi är lite inne på en ny ID4. Jag vet att förra generationen hade ett gäng brister, men det ser ut som att de har blivit fixade i den nya. Finns det nån anledning att inte välja en sån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zirxo:

Efter att ha testat att vara utan bil ett tag så känner vi att vi behöver en bil. Elbil har lockat oss ett tag och vi är lite inne på en ny ID4. Jag vet att förra generationen hade ett gäng brister, men det ser ut som att de har blivit fixade i den nya. Finns det nån anledning att inte välja en sån?

Tjaaaa, Enyaq har dragkrok som standard, knappar på ratten och ett trevligare infotainment. Men trivs man inen ID.4 så är det ju en trevlig bil

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Tjaaaa, Enyaq har dragkrok som standard, knappar på ratten och ett trevligare infotainment. Men trivs man inen ID.4 så är det ju en trevlig bil

Vi tänkte nog privatleasa och där ligger ID4 lägre i pris än Enyaq. med GTX så ingår allt vi egentligen vill ha. Elstolar, dragkrok etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zirxo:

Vi tänkte nog privatleasa och där ligger ID4 lägre i pris än Enyaq. med GTX så ingår allt vi egentligen vill ha. Elstolar, dragkrok etc.

Jag kommer inte köpa en till VW på ett bra tag, rätt less på att ha varit betatestare och tycker framförallt hur de hanterat uppdateringar och felavhjälpning varit väldigt dåligt - servicepaket och vinterdäcksförvaring och sånt har också varit en katastrof med usla servicenivåer/lång väntetider och rena klantfel där deras CRM-system verkar vara helt oanvändbart med goddag-yxskaft-diskussioner, däck som legat i bilen trots att däckhotell ingår och debiteringar på fakturor/kort som blivit fel (multipla gånger).

En stor anledning till att jag INTE kommer köpa VW (jag har kört framförallt Audi i 20 år) på ett tag är att de inte verkar förstå det här med mjukvaruuppgraderingar i moderna bilar.. Även om nu ID4:an är "hårdvarumässigt buggfixad" så tror jag fortfarande att det kommer vara lika uselt med mjukvaruppgraderingar även framgent - de har helt enkelt inte förstått den biten än, utan jag tror om tre år kommer bilarna stå där och vara mjukvarumässigt EOL, jag hoppas jag har fel, men jag tänker inte köpa en och stå där. Hade jag köpt min ID4 GTX och de nu inte fixar förvärmning och liknande på en mindre än 2,5 år gammal bil skulle jag vara riktigt irriterad.

....så just kombinationen dåliga verkstäder/service och mjukvaran gör att jag säger njae till din fråga. Ännu mer eftersom du bor i Stockholm. Om du ändå är sugen köp så prata med Olofsson Bil istället för VW Stockholm. Jag kommer troligen köpa kontant istället för att leasa nästa gång, det har inte varit så problemfritt och smidigt som jag hoppades med leasing.. Lutar åt Tesla eller BMW.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

Var och provkörde Zeekr X igår och den var både bättre och sämre än vad jag förväntade mig, det som var bättre var att den var faktiskt helt okej i tystheten och förbrukningen var inte helt åt skogen i blandad körning när vi körde ut från Gallerian ut mot Haninge handelsplats, totalt körde vi 4 mil och förbrukade 11% av batteriet genom att köra hastighetsgräns + 10 km/h. Drog väl en del i 110 km/h när det var 7 grader men hade ändå runt 29-30 mils räckvidd vid den förbrukningen enligt bilens dator som verkade uppskatta rätt bra.

Det som däremot var sämre än förväntningen var fjädringen, ganska gungig på motorvägen och något gjorde att vad man än kände i så var det massvis med vibrationer. Dörrsidan, skärmen, golvet där mattan inte var osv, det var som om hela bilen satt fast på en tryckluftsborr. Det var dumt nog för att jag måste testa och provköra ett annat exemplar bara för att se om det var något fel med den specifika bilen eller inte.

HUD:en var också ganska meh, inte direkt något AR i den utan det var som en vanlig skärm typ. Det var också som något lagg i när man la på farthållare/active lane keeping och den tog inte alla inputs.

Oavsett mycket bil för pengarna skulle jag säga och är helt klart med på listan, men vi båda kände väl att köper vi privat hade vi nog hellre betalat mer för en EX40 men att dagens listpris på den är mer än vad vi tycker den är värd. Kanske kan man få en rabatt från handlarna som gör den värd att välja istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Var och provkörde Zeekr X igår och den var både bättre och sämre än vad jag förväntade mig, det som var bättre var att den var faktiskt helt okej i tystheten och förbrukningen var inte helt åt skogen i blandad körning när vi körde ut från Gallerian ut mot Haninge handelsplats, totalt körde vi 4 mil och förbrukade 11% av batteriet genom att köra hastighetsgräns + 10 km/h. Drog väl en del i 110 km/h när det var 7 grader men hade ändå runt 29-30 mils räckvidd vid den förbrukningen enligt bilens dator som verkade uppskatta rätt bra.

Det som däremot var sämre än förväntningen var fjädringen, ganska gungig på motorvägen och något gjorde att vad man än kände i så var det massvis med vibrationer. Dörrsidan, skärmen, golvet där mattan inte var osv, det var som om hela bilen satt fast på en tryckluftsborr. Det var dumt nog för att jag måste testa och provköra ett annat exemplar bara för att se om det var något fel med den specifika bilen eller inte.

HUD:en var också ganska meh, inte direkt något AR i den utan det var som en vanlig skärm typ. Det var också som något lagg i när man la på farthållare/active lane keeping och den tog inte alla inputs.

Oavsett mycket bil för pengarna skulle jag säga och är helt klart med på listan, men vi båda kände väl att köper vi privat hade vi nog hellre betalat mer för en EX40 men att dagens listpris på den är mer än vad vi tycker den är värd. Kanske kan man få en rabatt från handlarna som gör den värd att välja istället.

Dags för bil igen?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Dags för bil igen?

Kanske det kanske, beror lite på vad som händer med arbetet för mig och frun, det kan till och med öppnas upp för tjänstebil och då blir den ekonomiska kalkylen helt annorlunda.

Permalänk
Medlem

Hämtade två bilar i Fredags. Min gamla VW ID4 som stått på verkstad i tre veckor för byte av batterimodul och min nya Tesla Model Y RWD. ID4 känns som en trabant i jämförelse med Teslan 😅

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

. ID4 känns som en trabant i jämförelse med Teslan 😅

Min fru tycker att Id4:an börjar kännas gammal och rätt tråkig sa hon i helgen...

Ska byta I december. Ska bli intressant att se om model y juniper kommer innan dess...

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Nu är Audi en väldigt dyr bil att reparera normalt sett med, får du fel på ett däck på en Audi som är 4 Hjulsdriven så måste man byta alla 4'a däck vet inte om det är så på andra bilmärken.

Skrivet av zirxo:

Du behöver alltid byta alla fyra däck på en fyrhjulsdriven bil.

Jepp Audi har permanent 4WD (inte att förväxla med AWD som på t ex Audi A3) på flera av sina modeller och då behöver man byta på alla 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Jepp Audi har permanent 4WD (inte att förväxla med AWD som på t ex Audi A3) på flera av sina modeller och då behöver man byta på alla 4.

Elbilar med fyrhjulsdrift har ju en motor per axel som är synkade mjukvarumässigt och toleransen mot skillnader i mönsterdjup är större. Det räcker med att byta däck parvis på samma axel så länge inte mönsterdjupet mellan de nya och gamla däcken är för stort.

Permalänk
Medlem

https://www.vibilagare.se/nyheter/euro-ncap-ska-infora-krav-p...

Var väll bara en tidsfråga. Har fått för mig att elbilar är mest utsatta för att ha enbart pekskärmar till allting vilket jag själv tycker är konstigt ur säkerhetsperspektiv.
Jag själv har mycket knappar och vet var de sitter så jag sällan behöver ta ögonen från vägen för att gå in i rätt meny för klimat kontrollen tex.
Undrar hur många "poäng" man förlorar om bilen är skrockskyddad i övrigt på ett bra sätt?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

https://www.vibilagare.se/nyheter/euro-ncap-ska-infora-krav-p...

Var väll bara en tidsfråga. Har fått för mig att elbilar är mest utsatta för att ha enbart pekskärmar till allting vilket jag själv tycker är konstigt ur säkerhetsperspektiv.
Jag själv har mycket knappar och vet var de sitter så jag sällan behöver ta ögonen från vägen för att gå in i rätt meny för klimat kontrollen tex.
Undrar hur många "poäng" man förlorar om bilen är skrockskyddad i övrigt på ett bra sätt?

Det är bra att dom sätter sådana krav för det blir en trafikfara när allt ligger i displayen och det är lika farligt som att greja med telefonen under körning.
Ta nya EX30 som ett exempel där vissa funktioner som man kan behöva aktivera under körning ligger i under menyer så att man får klicka sig fram flera gånger för att komma dit.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Det är bra att dom sätter sådana krav för det blir en trafikfara när allt ligger i displayen och det är lika farligt som att greja med telefonen under körning.
Ta nya EX30 som ett exempel där vissa funktioner som man kan behöva aktivera under körning ligger i under menyer så att man får klicka sig fram flera gånger för att komma dit.

Får hoppas att tillverkarna ändrar sig. Skiter kunderna i ncap så kommer nog dessvärre inte tillverkarna bry sig heller.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Det är bra att dom sätter sådana krav för det blir en trafikfara när allt ligger i displayen och det är lika farligt som att greja med telefonen under körning.
Ta nya EX30 som ett exempel där vissa funktioner som man kan behöva aktivera under körning ligger i under menyer så att man får klicka sig fram flera gånger för att komma dit.

Det är helt hål i huvudet på Volvo som har valt denna lösning, har man helt gått ifrån att bygga säkra bilar? För en säker bil gäller även förarmiljön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Det är helt hål i huvudet på Volvo som har valt denna lösning, har man helt gått ifrån att bygga säkra bilar? För en säker bil gäller även förarmiljön.

Ja, det har man. EX30 är ett tydligt steg ifrån det Volvo som vi svenskar tänker på. Den här bilen är byggd billig för att tjäna massa pengar, det tycker jag är rätt tydligt. Att vissa recensenter kallar den ”small premium suv” är bara bra marknadsföring av Volvo.

//EX30-ägare

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Får hoppas att tillverkarna ändrar sig. Skiter kunderna i ncap så kommer nog dessvärre inte tillverkarna bry sig heller.

Ja, lite reglad för AC o.s.v borde vara standard och inte ligga i skärmen.

Skrivet av Trackmaster:

Det är helt hål i huvudet på Volvo som har valt denna lösning, har man helt gått ifrån att bygga säkra bilar? För en säker bil gäller även förarmiljön.

Ja, det är väldigt annorlunda hur dom har tänkt gällande EX30.

Skrivet av Chippen2188:

Ja, det har man. EX30 är ett tydligt steg ifrån det Volvo som vi svenskar tänker på. Den här bilen är byggd billig för att tjäna massa pengar, det tycker jag är rätt tydligt. Att vissa recensenter kallar den ”small premium suv” är bara bra marknadsföring av Volvo.

//EX30-ägare

Helt korrekt, den är väldigt annorlunda ifrån vad vi är vana vid när det gäller Volvo. Lite ny tänk, både till det bättre och sämre stundtals Är du nöjd med bilen överlag?
Har jobbat med utvecklingen för EX30 nämligen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Ja, lite reglad för AC o.s.v borde vara standard och inte ligga i skärmen.

Det är väl precis sådant som bör vara på skärmen? Man ställer in det en gång någonsin typ och så är det klart.

Tycker personligen det är så jäkla trevligt att det mesta ligger i skärmen idag så man slipper leta efter massa små knappar när man vill göra något. Det sagt ska inte allt tas bort heller men sådant man använder sällan och inte i paniksituationer är väl perfekt att ha i skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det är väl precis sådant som bör vara på skärmen? Man ställer in det en gång någonsin typ och så är det klart.

Tycker personligen det är så jäkla trevligt att det mesta ligger i skärmen idag så man slipper leta efter massa små knappar när man vill göra något. Det sagt ska inte allt tas bort heller men sådant man använder sällan och inte i paniksituationer är väl perfekt att ha i skärmen?

Borde vara enkla vred för AC, knappar för stolsvärme tycker jag men alla har vi delad mening gällande sånt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Det är detta som är så smidigt med en modern bil ju.
Man har varsin nyckel till bilen i familjen. Alla inställningar är sparade på ens nyckel så man behöver inte ställa in stol eller värme.

Den gången man ställer in värme på vintern om man vill ha lite extra innan man åker och då gör man det innan man åker från uppfarten.

Sen pratar man med bilen om man behöver ändra temp.

Enda jag vill ha fysiska reglage till är växel, helljus och blinkers.
Resten kan vara på skärmen, inga konstigheter.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Kort reflektion som elbilsinnehavare i tre månader.
Tror jag skrivit det innan, men bilen, MB EQE350 är verkligen behaglig bil att köra och åka i. Den har världens sämsta vinteregenskaper, men när det är torrt ute så är allt bra.
Elbil som vinterbil (riktig vinter -10C och neråt) suger fett om man skall åka längre än till ICA och tillbaka, inget som kommer ändra det förrän de löser batteriproblematiken (Solidstate batterier eller vad det kan vara).
Jävlar vad det måste laddas hela tiden, och eftersom det gäller alla elbilsägare så blir det "kaos" vid laddstolparna.
Att sen dessutom förvånansvärt många laddstolpar inte fungerar, det är ett mysterium.

Men nu när det börjar bli några plusgrader, man slipper trängas med massa andra vid laddstationerna, så är elsbilslivet ganska behagligt.
Ser fram emot sommarhalvåret 👍

Fast jag får lite ångest när jag tänker på min nästa vinterresa under högsäsong ... kan man hoppas på fler snabbladdare då?

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Ja, lite reglad för AC o.s.v borde vara standard och inte ligga i skärmen.

Ja, det är väldigt annorlunda hur dom har tänkt gällande EX30.

Helt korrekt, den är väldigt annorlunda ifrån vad vi är vana vid när det gäller Volvo. Lite ny tänk, både till det bättre och sämre stundtals Är du nöjd med bilen överlag?
Har jobbat med utvecklingen för EX30 nämligen.

Ja, egentligen är jag rätt nöjd med bilen men jag ska bara ha den ett par månader. Jag tycker den är riktigt snygg på utsidan (har Moss Yellow), gillar storleken som passar mig utmärkt. Mittenskärmen är i mitt tycke för liten, hade varit mer okej om det fanns en förardisplay, tycker inte det blev så bra i EX30n. Storlarna är klart billigare än tidigare Volvobilar och jag tycker det rimmar dåligt med den höga prislappen (min har ett listpris på 640K). Dessutom är det en hel del buggar som jag störs av i vardagen vilket ju drar ner betyget. Skulle vilja se små, snabba uppdateringar nu precis efter lansering istället för att man ska samla ihop massa fixar i 2-3 månader innan man väl släpper dem, lite mer action från Volvos sida. Interiören är i mitt tycke hemsk, men det är kanske mer smak, har Mist.

Däremot är jag förvånad över hur tyst den är och hur bra den går på vägen, det hade jag inte räknat med när Volvo skulle bygga "en billig bil". Den är klart tystare än XC40, har bättre ljudsystem och åkkomforten är toppen, så när som på stolarna. även fått förmånen att åka runt på en isbana med EX30 där den skötte sig riktigt bra utan ESP igång.

Några highs, några lows - jag tycker man tar för mycket betalt för vad man får just nu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Ja, egentligen är jag rätt nöjd med bilen men jag ska bara ha den ett par månader. Jag tycker den är riktigt snygg på utsidan (har Moss Yellow), gillar storleken som passar mig utmärkt. Mittenskärmen är i mitt tycke för liten, hade varit mer okej om det fanns en förardisplay, tycker inte det blev så bra i EX30n. Storlarna är klart billigare än tidigare Volvobilar och jag tycker det rimmar dåligt med den höga prislappen (min har ett listpris på 640K). Dessutom är det en hel del buggar som jag störs av i vardagen vilket ju drar ner betyget. Skulle vilja se små, snabba uppdateringar nu precis efter lansering istället för att man ska samla ihop massa fixar i 2-3 månader innan man väl släpper dem, lite mer action från Volvos sida. Interiören är i mitt tycke hemsk, men det är kanske mer smak, har Mist.

Däremot är jag förvånad över hur tyst den är och hur bra den går på vägen, det hade jag inte räknat med när Volvo skulle bygga "en billig bil". Den är klart tystare än XC40, har bättre ljudsystem och åkkomforten är toppen, så när som på stolarna. även fått förmånen att åka runt på en isbana med EX30 där den skötte sig riktigt bra utan ESP igång.

Några highs, några lows - jag tycker man tar för mycket betalt för vad man får just nu.

Vänta nu lite, är det du som är Mr. Elbilsmagasinet? Gillar dina videos skarpt!

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro