Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-I H:

Jag har en Ioniq 5 och har också haft problem med att starta förvärmning med appen när bilen är ansluten till laddaren. Jag laddar bilen nattetid och när jag ska iväg är bilen fulladdad. Det fungerar när jag skickar kommandot för att förvärma tre gånger.
Första gången står det i appen att bilen är ansluten.
Andra gången står det i appen att bilen laddas.
Tredje gången har appen ingen specifik info.
Bilen är inställd på att ladda mellan 02 till 12 och endast under inställd tid.

Du skulle nog åka in och få den uppdaterad. Jag tror det rör sig om något mellan huvudbatteriet och 12v. Minns in om det var någon tidigare i tråden som skrev om det eller om det var efter googlande varför den inte funkade för mig. Men kul att du du lyckas få den att funka på 3e försöker varje gång! Har faktiskt inte testat det själv.. men på min står det att den succesfully startade värmaren, fast bilen är iskall.

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Skrivet av timpO:

Jag tänkte vara lite snäll och uppdatera lite om min och mina kollegors ägande av Kia EV6 GT line för andra som är fundersamma över bilen, eller precis köpt en.

Överlag är vi nog alla tre nöjda med bilen. Det är en bra bil utan tvekan! Med teknik och sånt som sticker ut åt premiumhållet.
Jag tror vi har kört 2500mil, 6000 mil och jag 9100mil. Efter 6000 mil började mitt 12V batteri strula och gjorde därmed att jag blev strandad ett par gånger innan vi bytte batteri. Köpte därmed en booster för 600kr på netonnet som säkert kan ge ström till startknappen 100ggr om det är så.. Kollegan blev strandad på sin semester 50 mil hemifrån med båt på trailer dock så han hade en tråkigare upplevelse med hyrbilar ett tag innan Kia löste det med nytt batteri. Mycket spekulationer om kabelstammar som skulle ha blivit klämda i dörrarna etc..

Två vintrar på raken har jag haft strul med värmaren från telefonen med. Första var pga. att det helt enkelt inte funkade och behövde uppdatering. Nu denna vinter är det pga. att den inte kan starta den när kabeln är i, men funkar kanon när jag inte har den inkopplad. Har inte fått tid till uppdatering än hos Kia. Kollegans värmepaket la av några gånger den här vintern och har varit in och ut på verkstaden 3-4 gånger med olika fixar då den funkar ett par dagar innan den verkar sluta värma.
Mitt värmepaket verkar "peppar peppar" funka än även om jag haft ett par gånger denna vinter där det blivit nära minusgrader i kupén då den plötsligt slutat värma och kört kallluft.

Nu vid 9000 mil började min bil låta konstigt från höger bak. Det visade sig vara ett hjullager. Det är dock tydligen omöjligt att få tag på globalt från Kia. Så jag fick tipset om att "köra försiktigt", tills jag ett par dagar senare blev uppringd och rekommenderad att inte använda bilen mer. Väntar in besked om jag ska ha långtidshyrbil eller vanlig hyrbil för tillfället nu. Vet ju inte om det är dagar, veckor eller månader. Antagligen dagar eller veckor förhoppningsvis.

Skrev inte för att kasta skit på bilen egentligen, utan bara för att skicka lite info från mitt och kollegors bilägande upplevelser. Är inte bitter på bilen alls utan tvärtom rätt nöjd. Den är snygg, går bra, varit rätt problemfri egentligen med inte en enda grej innan 6000 mil och efter det skitfel samt nu då ett slitagefel. För kan ju inte klaga på Kia om att ett hjullager går sönder efter 9000 mil.

Riktigt dåligt de inte kan få tag på något så simpelt som ett hjullager måste jag ändå säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Riktigt dåligt de inte kan få tag på något så simpelt som ett hjullager måste jag ändå säga.

Ja… det kan jag hålla med om! Okej om jag är en av de som hunnit köra min EV6 bland de som kört längst hittills, så kan man ju tycka att man bör ha hjullager tillgängliga. Roligaste var ju att jag fick rekommendation att ” köra försiktigt” först för att sedan ett par dagar senare ringa och rekommendera att ” helst inte bruka fordonet”. De kanske kom på efter ett par dagar att det är själva hjulet sitter på själva lagret som kanske tvär-rasar på E20.

Eftersom jag har den som förmånsbil kan jag ju skratta lite mer åt situationerna, men hade inte känts lika kul om jag köpt bilen privat.

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Vi Bilägare har en MG4 som långtestbil i år och den sågades i deras vintertest.

Tydligen går klimatanläggningen in i ett strömsparläge efter 25 minuter och då sjunker temperaturen så pass att det kan bildas imma.

Under testet hade de 21 grader inställt men tempen sjönk till 15 grader i framsätet och 12 grader i baksätet.

Japp, tempen är felkalibrerad. 26 grader bör den vara ställd på om man vill ha 20-21 grader i kupén.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Har för mig någon skrev att Tesla körde kampanj på riktigt låg ränta vid Billån, nu verkar Polestar göra samma sak (2%/60mån):
https://www.polestar.com/se/offers/loanprivate/

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

"En kartläggning som tidningen Teknikens Värld gjort visar att elbilar blivit betydligt dyrare att försäkra än motsvarande bil med traditionell drivlina. En begagnad Tesla Model 3 från 2020 kostar mellan 25 000 och 31 500 kronor om året att försäkra för en äldre person med låg risk.
För en ung bilägare i Stockholm är priset för helförsäkring 82 788 kronor per år hos Tesla märkesförsäkring hos Trygg-Hansa. Motsvarande kostnad för Volvo V60 är 35 000 kronor. Enligt Trygg-Hansa har skadehändelser de senaste åren haft en negativ inverkan på elbilars försäkringar. Det handlar bland annat om glas och maskinskador där batteriet ingår. "

https://carup.se/chocknotan-82-788-kr-for-att-forsakra-en-tes...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

På Måndag har min ID4 stått på verkstad i två veckor för nedanstående fel:

https://www.reddit.com/r/VWiD4Owners/comments/103ccaq/2023_id...

Så tröttsamt ska hämta min Tesla Model Y 8 Mars och vill ju bli av med min ID4. Rädd att det spårar ur och tar 6 veckor som var fallet med min GTE när batteriet sa upp sig på den.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

"En kartläggning som tidningen Teknikens Värld gjort visar att elbilar blivit betydligt dyrare att försäkra än motsvarande bil med traditionell drivlina. En begagnad Tesla Model 3 från 2020 kostar mellan 25 000 och 31 500 kronor om året att försäkra för en äldre person med låg risk.
För en ung bilägare i Stockholm är priset för helförsäkring 82 788 kronor per år hos Tesla märkesförsäkring hos Trygg-Hansa. Motsvarande kostnad för Volvo V60 är 35 000 kronor. Enligt Trygg-Hansa har skadehändelser de senaste åren haft en negativ inverkan på elbilars försäkringar. Det handlar bland annat om glas och maskinskador där batteriet ingår. "

https://carup.se/chocknotan-82-788-kr-for-att-forsakra-en-tes...

Ja, det känns som att sänkta priserna för Tesla inte var en "bra" grej, utan helt nödvändigt för att få det att gå ihop ekonomiskt. Jag kollade lite försäkringar för mig och elbilar nyligen, där den dyraste gällde EV9 (Tesla var ej intressant) och den gick på ~13300/år, jämfört med vår gamla passat som går på runt 8k.

Permalänk
Medlem

@sandos: det man får ha med i ekvationen är att nya bilar har vagnskadegaranti. Brukar bli ett rejält hopp upp efter 3 år när man får betala för helförsäkring istället för halvförsäkring.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av MatteN:

"En kartläggning som tidningen Teknikens Värld gjort visar att elbilar blivit betydligt dyrare att försäkra än motsvarande bil med traditionell drivlina. En begagnad Tesla Model 3 från 2020 kostar mellan 25 000 och 31 500 kronor om året att försäkra för en äldre person med låg risk.
För en ung bilägare i Stockholm är priset för helförsäkring 82 788 kronor per år hos Tesla märkesförsäkring hos Trygg-Hansa. Motsvarande kostnad för Volvo V60 är 35 000 kronor. Enligt Trygg-Hansa har skadehändelser de senaste åren haft en negativ inverkan på elbilars försäkringar. Det handlar bland annat om glas och maskinskador där batteriet ingår. "

https://carup.se/chocknotan-82-788-kr-for-att-forsakra-en-tes...

Min Model 3 LR kostar 1100:- /månad i helförsäkring. Jag är 35 och bor i mellanstor svensk stad. 25tkr lät konstigt.

Dessutom: Jävligt konstiga ”jämförbara bilar” de har. Visa mig en sedan med 400hk och 4WD som kostar mindre än en tusenlapp i månaden att helförsäkra? Jag har då aldrig stött på någon? Min är billigare att försäkra än både BMW M340i och Audi S4. Åtminstone för mig. 🤔

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Min Model 3 LR kostar 1100:- /månad i helförsäkring. Jag är 35 och bor i mellanstor svensk stad. 25tkr lät konstigt.

Dessutom: Jävligt konstiga ”jämförbara bilar” de har. Visa mig en sedan med 400hk och 4WD som kostar mindre än en tusenlapp i månaden att helförsäkra? Jag har då aldrig stött på någon? Min är billigare att försäkra än både BMW M340i och Audi S4. Åtminstone för mig. 🤔

Det saknar betydelse i verkligheten vad någon kan visa när tillverkarna prioriterar tivolibilar. Vill du ha fyrhjulsdrift är det lika med kraftigt ökad effekt, där redan det tvåhjulsdrivna basalternativet ofta har mer från start. Slutsatsen av denna invändning, som ständigt återkommer, är helt enkelt att man inte ska köpa en elbil i så fall. Eller så blir det typ en Dacia Spring...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det saknar betydelse i verkligheten vad någon kan visa när tillverkarna prioriterar tivolibilar. Vill du ha fyrhjulsdrift är det lika med kraftigt ökad effekt, där redan det tvåhjulsdrivna basalternativet ofta har mer från start. Slutsatsen av denna invändning, som ständigt återkommer, är helt enkelt att man inte ska köpa en elbil i så fall. Eller så blir det typ en Dacia Spring...

Kommer betala under 500kr/mån för min enyaq 80x när garantin är slut. Visserligen inte samma effekt som en Tesla, men ändå 265hk, ingen Dacia spring direkt. Billigare att försäkra än passaten vi hade som var klenare, så att elbilar måste undvikas pga försäkring är inte helt sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Kommer betala under 500kr/mån för min enyaq 80x när garantin är slut. Visserligen inte samma effekt som en Tesla, men ändå 265hk, ingen Dacia spring direkt. Billigare att försäkra än passaten vi hade som var klenare, så att elbilar måste undvikas pga försäkring är inte helt sant.

Nu gällde ju kommentaren just effekten, där det ständigt heter att det inte är jämförbart, men man har inte mycket till faktiskt val i många fall. Sedan behövs det dessutom i viss mån mer effekt för att släpa runt på den extra vikt elbilar typiskt sett har, så effekten blir högre redan utan tivolifaktorn.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av ztenlund:

Det saknar betydelse i verkligheten vad någon kan visa när tillverkarna prioriterar tivolibilar. Vill du ha fyrhjulsdrift är det lika med kraftigt ökad effekt, där redan det tvåhjulsdrivna basalternativet ofta har mer från start. Slutsatsen av denna invändning, som ständigt återkommer, är helt enkelt att man inte ska köpa en elbil i så fall. Eller så blir det typ en Dacia Spring...

Fast… det finns ju massa normala elbilar. Skoda Enyaq, Volkswagen ID.4, Renault Megane, Volvo C40/XC40, Toyota BZX4, MG Marvel… Det blir konstigt att ta en av de mest motorstarka varianterna på marknaden och jämföra den med en Volvo V60…

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nu gällde ju kommentaren just effekten, där det ständigt heter att det inte är jämförbart, men man har inte mycket till faktiskt val i många fall. Sedan behövs det dessutom i viss mån mer effekt för att släpa runt på den extra vikt elbilar typiskt sett har, så effekten blir högre redan utan tivolifaktorn.

Kommentaren du svarade på handlar ju om dyra försäkringspremier, och bevisligen kan man ha hyfsad effekt utan extrema premier. Effekten är ju inte enda faktorn, utan ofta är det ju effekt kontra vikt, och där är ju många bilar från t.ex VAG/Kia/Hyundai osv inte så extrema längre. Sen kan jag hålla med om att fyrhjulsdrift ofta likställs med prestandabil, och då drar effekten iväg onödigt, åtminstone för vissa märken.

Köper man en elbil i stil med Nissan, Toyota, Renault, VW, Skoda, Kia, Hyundai (alla kanske inte har awd dock) och inte köper det fetaste vrålåket utan nöjer sig med en halvbillig svenssonbil så kan man helt klart komma undan med normal effekt och vettiga premier, trots att det är långt mer tryck i motorn än en Dacia Spring.

Men vill man ha den allra senaste tekniken, bästa drivlinan, största batteriet och högst laddkapacitet så ja, då har man nog inget val

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Kommentaren du svarade på handlar ju om dyra försäkringspremier, och bevisligen kan man ha hyfsad effekt utan extrema premier. Effekten är ju inte enda faktorn, utan ofta är det ju effekt kontra vikt, och där är ju många bilar från t.ex VAG/Kia/Hyundai osv inte så extrema längre. Sen kan jag hålla med om att fyrhjulsdrift ofta likställs med prestandabil, och då drar effekten iväg onödigt, åtminstone för vissa märken.

Köper man en elbil i stil med Nissan, Toyota, Renault, VW, Skoda, Kia, Hyundai (alla kanske inte har awd dock) och inte köper det fetaste vrålåket utan nöjer sig med en halvbillig svenssonbil så kan man helt klart komma undan med normal effekt och vettiga premier, trots att det är långt mer tryck i motorn än en Dacia Spring.

Men vill man ha den allra senaste tekniken, bästa drivlinan, största batteriet och högst laddkapacitet så ja, då har man nog inget val

Effekt och vikt/effektförhållande är knappast parametrar som ensamma påverkar premien i långa loppet.

I slutändan är det försäkringsbolagets förväntade kostnader och det som påverkar är kostnad per ärende och frekvensen.
Motorstarka bilar är mer benägna att vara inblandade i olyckor då dessa bilar i större utsträckning framförs av offensiva förare som överskattar sin förmåga. Det är inte effekten i sig som leder till olyckor.

Min gissning är dock att olyckor bara är en liten del av förklaringen här, och enligt artikeln verkar det snarare vara glas och maskinskada

Citat:

Skadehändelser i halvförsäkringen som har haft en negativ skadeutveckling de senaste åren är glas- och maskinskador, där även elbilens batteri ingår. Där påverkar framför allt högre verkstadspriser och mer komplexa skadereparationer försäkringspremierna.

Citat:

TESLA: DYRA DELAR, SVÅR ATT REPARERA
Amerikansk statistik bekräftar att Tesla har ett problem med reparationskostnaderna. Mitchell, ett amerikanskt reservdelsföretag, har i en rapport analyserat försäkringsskadekostnader för amerikanska elbilar.

Jämfört med bilar med förbränningsmotorer har elbilar större arbetskostnader. För elbilar ligger 50 procent av totalkostnaden på arbetet, medan det för förbränningsmotorbilar ligger på 41 procent. I genomsnitt innebär det sex extra arbetstimmar på elbilen per skadeärende. Mycket av tiden förklaras av högspänningsbatteriet och de arbetsmoment som krävs för tömma det och ibland ta bort det från bilen.

Total sett kostar varje skada på en elbil i USA i genomsnitt 9 975 kronor mer än en skada på en ”vanlig” bil. En stor del av kostnadsskillnaden har en enkel förklaring: Skador på Tesla-bilar är kostsamma. Tar man bort Tesla från statistiken är skillnaden bara 2 825 kronor mellan bensinbilar och elbilar.

Två andra orsaker framhålls i rapporten. Dels så används 89 procent originaldelar när elbilar repareras, medan det för förbränningsmotorbilar används 67 procent originaldelar. Dels repareras färre delar på elbilar, 13 procent jämfört med 16 procent för bilar med förbränningsmotor.

Även amerikanska Highway Loss Data Institute har jämfört skadekostnader på Tesla med skadekostnader på premiummärken av samma årsmodell och funnit att skadekostnaderna är tio procent högre för Tesla. När Highway Loss Data Institute jämför skadekostnader för bilar som finns med både elektrisk drivlina och med förbränningsmotor är skillnaden liten, marginella två procent dyrare för elbilarna.

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/konsument/elbilar...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Ok, blev nyfiken på detta så kollade på en av de mest intressanta elbilarna prismässigt enligt mig: beggade audi e-tron.

En Audi e-tron 2020 för 380k kostar att försäkra mot en Model Y med samma pris så är faktiskt Audin dyrare att försöka för mig som är 40+ i en medelstor stad, om än inte mycket.

(Ok, vet inte om man kan lita på dessa kalkyler, kollade en Kona 2020 för 279k och den var dyrast av alla på drygt 24k/år! Wtf?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Ok, blev nyfiken på detta så kollade på en av de mest intressanta elbilarna prismässigt enligt mig: beggade audi e-tron.

En Audi e-tron 2020 för 380k kostar i halvförskring mot en Model Y med samma pris så är faktiskt Audin dyrare att försöka för mig som är 40+ i en medelstor stad, om än inte mycket.

Nu är Audi en väldigt dyr bil att reparera normalt sett med, får du fel på ett däck på en Audi som är 4 Hjulsdriven så måste man byta alla 4'a däck vet inte om det är så på andra bilmärken.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Du behöver alltid byta alla fyra däck på en fyrhjulsdriven bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Har för mig någon skrev att Tesla körde kampanj på riktigt låg ränta vid Billån, nu verkar Polestar göra samma sak (2%/60mån):
https://www.polestar.com/se/offers/loanprivate/

Teslas är nog bara på 36 månader? En viss skillnad på det och 60 månader. När mina 36 månader tog slut så höjdes min ränta med 300% och det var innan reporäntan gick upp. Så det gäller att vara försiktig med erbjudanden som dessa.

Skrivet av MatteN:

"En kartläggning som tidningen Teknikens Värld gjort visar att elbilar blivit betydligt dyrare att försäkra än motsvarande bil med traditionell drivlina. En begagnad Tesla Model 3 från 2020 kostar mellan 25 000 och 31 500 kronor om året att försäkra för en äldre person med låg risk.
För en ung bilägare i Stockholm är priset för helförsäkring 82 788 kronor per år hos Tesla märkesförsäkring hos Trygg-Hansa. Motsvarande kostnad för Volvo V60 är 35 000 kronor. Enligt Trygg-Hansa har skadehändelser de senaste åren haft en negativ inverkan på elbilars försäkringar. Det handlar bland annat om glas och maskinskador där batteriet ingår. "

https://carup.se/chocknotan-82-788-kr-for-att-forsakra-en-tes...

Alltid skeptisk till dessa undersökningar. Hur många olika personer har de testat? En? Jag betalar 14 000 kr om året för min Tesla, helförsäkrad hos Trygg Hansa. Känner flertalet som betalar mindre än jag. Jag har dessutom en bilmodell som är dubbelt så dyr som en 3:a och går sönder oftare. Och jag bor även i ghettot.

Som sagt, skeptisk.

Permalänk
Medlem

Vill minnas att det varit diskussion tidigare om det här med mitt display och att allt trendar att flyttas över till denna, vill även minnas att det fanns en del som menade att det inte var något problem och att det inte påverkar ens uppmärksamhet.
Nu har iaf Euro NCAP kommit fram till att det är ett problem och kommer därför införa nya krav från 2026 där det kommer ställas krav på fysiska knappar för en del saker för att få högsta betyg.
https://alltomelbil.se/nya-kravet-fysiska-knappar-for-hogsta-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Vill minnas att det varit diskussion tidigare om det här med mitt display och att allt trendar att flyttas över till denna, vill även minnas att det fanns en del som menade att det inte var något problem och att det inte påverkar ens uppmärksamhet.
Nu har iaf Euro NCAP kommit fram till att det är ett problem och kommer därför införa nya krav från 2026 där det kommer ställas krav på fysiska knappar för en del saker för att få högsta betyg.
https://alltomelbil.se/nya-kravet-fysiska-knappar-for-hogsta-...

Intressant, helt rätt beslut enligt mig.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Teslas är nog bara på 36 månader? En viss skillnad på det och 60 månader. När mina 36 månader tog slut så höjdes min ränta med 300% och det var innan reporäntan gick upp. Så det gäller att vara försiktig med erbjudanden som dessa.

Mycket möjligt gällande Tesla Jag kollade inte alls utan framförde bara något som jag hade hört. Som du säger är det viktigt att verkligen ha koll på läget. Förövrigt upptäckte jag nu att Polestar 2 inte är en hatchback vilket jag av någon anledning trodde, så den går bort för oss som har barnvagn och annat bôs.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Mycket möjligt gällande Tesla Jag kollade inte alls utan framförde bara något som jag hade hört. Som du säger är det viktigt att verkligen ha koll på läget. Förövrigt upptäckte jag nu att Polestar 2 inte är en hatchback vilket jag av någon anledning trodde, så den går bort för oss som har barnvagn och annat bôs.

Det är en kombikupé som det hette förr på SAAB-språk, inte en sedan, för tydlighets skull. Samma typ av lucka som Model Y även om den väl har större hål innanför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Mycket möjligt gällande Tesla Jag kollade inte alls utan framförde bara något som jag hade hört. Som du säger är det viktigt att verkligen ha koll på läget. Förövrigt upptäckte jag nu att Polestar 2 inte är en hatchback vilket jag av någon anledning trodde, så den går bort för oss som har barnvagn och annat bôs.

Är PS2 inte en hatchback? När jag provkörde den så öppnade man hela backdörren inkl ruta. Det var inte en liten "lucka" som det är på vissa bilar. Trodde det var vad man kallade hatchback?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Är PS2 inte en hatchback? När jag provkörde den så öppnade man hela backdörren inkl ruta. Det var inte en liten "lucka" som det är på vissa bilar. Trodde det var vad man kallade hatchback?

Oftast brukar biltypen hatchback avse sådant som den korta versionen av Golf, dvs i princip en kort kombi. Golf finns ju även som en längre riktig kombi (estate). Polestar 2 är väl en liftback enligt denna terminologi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Intressant, helt rätt beslut enligt mig.

Ja men hoppas inte för mycket bara: "blinkers, varningsblinkers, vindrutetorkare, signalhorn och SOS-funktioner" är det som ingår i detta regelverk. Inte direkt dessa funktioner som ligger i en touchskärm i mittenkonsolen idag. (vad jag vet, inte kört alla bilar )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Ja men hoppas inte för mycket bara: "blinkers, varningsblinkers, vindrutetorkare, signalhorn och SOS-funktioner" är det som ingår i detta regelverk. Inte direkt dessa funktioner som ligger i en touchskärm i mittenkonsolen idag. (vad jag vet, inte kört alla bilar )

Nej sant, dessa funktioner har nog idag fysiska knappar på de i stort sett alla bilar.
Men det är tydligt vart utvecklingen går, så är nog bara en tidsfråga så bra med lite "uppmuntran" från Euro NCAP.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Nej sant, dessa funktioner har nog idag fysiska knappar på de i stort sett alla bilar.
Men det är tydligt vart utvecklingen går, så är nog bara en tidsfråga så bra med lite "uppmuntran" från Euro NCAP.

Hoppas samma krav kommer för kapacitiva knappar snart, skulle klassa dessa som touchskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det är en kombikupé som det hette förr på SAAB-språk, inte en sedan, för tydlighets skull. Samma typ av lucka som Model Y även om den väl har större hål innanför.

Skrivet av Curik:

Är PS2 inte en hatchback? När jag provkörde den så öppnade man hela backdörren inkl ruta. Det var inte en liten "lucka" som det är på vissa bilar. Trodde det var vad man kallade hatchback?

Vet inte vad som flög i mig, ni har givetvis rätt. Skyller på småbarn

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9