Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Datavetare

Tydligen inte bara Volvo som halverar sin räckvidd vid den kyla vi haft lite väl många gånger i år.

Känns ändå bättre för egen del, framförallt när jag kollade temperaturstatistik här och såg att det var ovanligt många nätter med temperatur under -15° i januari. D.v.s. det lär rimligen bli bättre en "normalvinter", rätt ovanligt med under -10°C mer än någon enstaka gång i Stockholmområdet (vår bil står ute på nätterna och som nämns i videon är det en väldigt tröghet i att värma ett batteri p.g.a. dess rätt stora massa).

Tyvärr varierade temperaturen rätt kraftigt mellan testerna av de olika modellerna i videon, så går inte att använda för att jämföra på det sättet.

Model S testades i "bara" -10°C (och fick då 70 % räckvidd) medan andra kördes som lägst under -20°C (där flera fick ~50 %).

Effektiviteten på värmepumpen minskar snabbt när man passerat 0°C, många vintertest är gjorda med några få minusgrader och då är det nog fullt rimligt att man når 80-85 % räckvidd.

Angående imma på insidan av rutan, som även för oss händer lite oftare på elbilen men är inga problem att få bort den om man trycker på "rensa rutan från is/imma" knappen, precis som flera nämnt används AC som avfuktare när man befinner sig >= 0°C samt att man sedan värmer luften.

På en elbil spelar detta lite större roll då, efter att driva bilen framåt, är det AC (kan dra 4-5 kW) och värme (som väldigt mycket beror på temperatur, runt 0°C lär den vara klart mindre än AC om man har värmepump) som drar mest. Där ligger nog förklaringen varför imma kan var lite mer ett problem på EVs, det finns en anledning att "snåla" med AC/värme.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Enda imma problemet har kommit ett par småbilar jag haft och så min nuvarande små bil. De större bilarna har aldrig problem oavsett AC eller ej.

Kan det vara att värmen slutar helt när det uppnått rätt temperatur och kanske även stänger av fläkten helt för att spara ström? Även om min fläkt är avstängd så sipprar det ut lite värme och dessutom sitter värme paketet i bilen så det bidrar ju med lite extra värme det med, kanske inte fungerar på samma sätt i elbilar?
Verkar som det är flera som har problemet i alla fall.

Vet inte vad som är fel, verkar vara fler MG4 ägare som har samma problem. Värst är det på fönstren i baksätet och bakrutan, som att luften inte riktigt tar sig dit. Har testat alla möjliga inställningar, enda sättet (under vissa dagar) är att blåsa fläkten på max konstant vilket är lite irriterande ljudmässigt.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Vet inte vad som är fel, verkar vara fler MG4 ägare som har samma problem. Värst är det på fönstren i baksätet och bakrutan, som att luften inte riktigt tar sig dit. Har testat alla möjliga inställningar, enda sättet (under vissa dagar) är att blåsa fläkten på max konstant vilket är lite irriterande ljudmässigt.

Har samma problem (MG4), främst under höst och vår. Är jag ensam i bilen är det inget jag bryr mig om, men har man passagerare är det väldigt irriterande då man måste köra fläkten på fullt blås i 5-10 minuter i perioder för att motverka det hela.

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Vet inte vad som är fel, verkar vara fler MG4 ägare som har samma problem. Värst är det på fönstren i baksätet och bakrutan, som att luften inte riktigt tar sig dit. Har testat alla möjliga inställningar, enda sättet (under vissa dagar) är att blåsa fläkten på max konstant vilket är lite irriterande ljudmässigt.

Ja bakrutorna blir värst vilket det är på alla bilar. Hur varm luft kommer det ur "hålen" på elbilar. På mina ICE bilar är det så att man nästan bränner sig om man kör på högsta och det jagar bort imman rätt bra även på låga fläkt inställningar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Vet någon om Volvo EX30 har värmepump eller inte? Jag kan inte hitta fakta om det på Volvos hemsida.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Vet någon om Volvo EX30 har värmepump eller inte? Jag kan inte hitta fakta om det på Volvos hemsida.

Det lilla batteriet saknar vörmepump men om du väljer det stora, alltså extended range eller twin motor, så är det värmepump.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Måste ju vara 100% fel när ni säger att ni har imma, som sagt 10 sekunder så är ALL imma borta med en Kia E-niro elbil. Spelar ingen roll om man åker ICE eller elbil, har man en AC så ska de avfukta luften och ta bort imma omedelbart!

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Måste ju vara 100% fel när ni säger att ni har imma, som sagt 10 sekunder så är ALL imma borta med en Kia E-niro elbil. Spelar ingen roll om man åker ICE eller elbil, har man en AC så ska de avfukta luften och ta bort imma omedelbart!

Fast inte om den fryst på insidan av framrutan. Då tar det betydligt längre tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Fast inte om den fryst på insidan av framrutan. Då tar det betydligt längre tid.

Nu pratar jag om imma, inte om invändig frost!

Har du invändig frost har du ett helt annat problem än imma, då får man ju köpa en torrboll....

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk

Fick äran att få låna en Elbil från hertz, en ny C40. Trevlig liten bil.

Tyvärr på bekostnad av ännu ett problem med min EV6a och 12voltssystemet. Har redan bytt batteri efter knappt 1 år och nu efter 2år nu så verkar hela systemet lagt av, från en bekymmersfri körning till 15 mins parkering och sen vägrar bilen starta pga 12V systemet. Inte så kul att bli ståendes mitt på Parkeringen utanför ICA..
På verkstad nu. Verkar vara ett problem för EV6orna om jag förstod det rätt. Nån annan med dessa problemen?
I övrigt kanonnöjd med bilen.

Fantastisk service från Kia Assistans. 1 timme från samtal så står jag med bärgaren och 30 min senare kör jag från Hertz med lånebil 3 dagar utan kostnader. Fick även välja nya EX30 men den där kommer jag aldrig köpa så den är inte nån mening att prova.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Vet inte vad som är fel, verkar vara fler MG4 ägare som har samma problem. Värst är det på fönstren i baksätet och bakrutan, som att luften inte riktigt tar sig dit. Har testat alla möjliga inställningar, enda sättet (under vissa dagar) är att blåsa fläkten på max konstant vilket är lite irriterande ljudmässigt.

Skrivet av riiga:

Har samma problem (MG4), främst under höst och vår. Är jag ensam i bilen är det inget jag bryr mig om, men har man passagerare är det väldigt irriterande då man måste köra fläkten på fullt blås i 5-10 minuter i perioder för att motverka det hela.

Ramlade över en diskussion för ett tag sedan som menade att MG's klimatkontroll är lite för benägen att slå på cirkulationsläget för att bevara värmen, och det är inte helt uppenbart när det händer. Typ om det är lite kallt när man startar eller om man råkar nudda Eco-läget.
Tipset var att hålla ett öga på ikonen för att se om det har aktiverats och stänga av det manuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Fick äran att få låna en Elbil från hertz, en ny C40. Trevlig liten bil.

Tyvärr på bekostnad av ännu ett problem med min EV6a och 12voltssystemet. Har redan bytt batteri efter knappt 1 år och nu efter 2år nu så verkar hela systemet lagt av, från en bekymmersfri körning till 15 mins parkering och sen vägrar bilen starta pga 12V systemet. Inte så kul att bli ståendes mitt på Parkeringen utanför ICA..
På verkstad nu. Verkar vara ett problem för EV6orna om jag förstod det rätt. Nån annan med dessa problemen?
I övrigt kanonnöjd med bilen.

Fantastisk service från Kia Assistans. 1 timme från samtal så står jag med bärgaren och 30 min senare kör jag från Hertz med lånebil 3 dagar utan kostnader. Fick även välja nya EX30 men den där kommer jag aldrig köpa så den är inte nån mening att prova.

Fick mitt bytt idag. Hämtade ut bilen april -22 och den har gått 2400 mil. Det gick på garantin, annars hade det kostat drygt 2100:-.

Det tråkiga är att dom inte har en aning om varför. Jag fick tipset att inte ha appar igång som kommunicerar med bilen. Inte ens Kias egna. Samt att alltid låsa bilen när den inte används.

Permalänk
Skrivet av Beamy:

Fick mitt bytt idag. Hämtade ut bilen april -22 och den har gått 2400 mil. Det gick på garantin, annars hade det kostat drygt 2100:-.

Det tråkiga är att dom inte har en aning om varför. Jag fick tipset att inte ha appar igång som kommunicerar med bilen. Inte ens Kias egna. Samt att alltid låsa bilen när den inte används.

Dom har börjat få in en hel del EV6or med detta problemet. I mitt fall är det nog inte batteriet som är boven här utan laddningen till det. Verkade dött när vi väl fick igång den via booster. Gick inte upp i spänning som den ska.
Dom frågade mig med om jag laddade med bilen låst osv. Klart jag gör som jag sa, den laddas givetvis över natten som alla andra. Hoppas dom hittar problemet.

Hade jag hittat en bra ersättare runt 600000 så hade jag nog varit lite sugen på att byta elbil ändå. Men det finns inget som motsvarar det jag vill ha i denna prisklassen, vilket inte är så konstigt kanske idag..

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Min VW ID4 first edition är inne på verkstad nu för byte av batterimodul. Trist timing då jag inom kort ska byta ut skräpet mot en Tesla Model Y

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

Min VW ID4 first edition är inne på verkstad nu för byte av batterimodul. Trist timing då jag inom kort ska byta ut skräpet mot en Tesla Model Y

Är det en garantisak eller?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tydligen inte bara Volvo som halverar sin räckvidd vid den kyla vi haft lite väl många gånger i år.

Känns ändå bättre för egen del, framförallt när jag kollade temperaturstatistik här och såg att det var ovanligt många nätter med temperatur under -15° i januari. D.v.s. det lär rimligen bli bättre en "normalvinter", rätt ovanligt med under -10°C mer än någon enstaka gång i Stockholmområdet (vår bil står ute på nätterna och som nämns i videon är det en väldigt tröghet i att värma ett batteri p.g.a. dess rätt stora massa).

Tyvärr varierade temperaturen rätt kraftigt mellan testerna av de olika modellerna i videon, så går inte att använda för att jämföra på det sättet.

Model S testades i "bara" -10°C (och fick då 70 % räckvidd) medan andra kördes som lägst under -20°C (där flera fick ~50 %).

Effektiviteten på värmepumpen minskar snabbt när man passerat 0°C, många vintertest är gjorda med några få minusgrader och då är det nog fullt rimligt att man når 80-85 % räckvidd.
https://www.youtube.com/watch?v=2ojn9ebUy0g

Angående imma på insidan av rutan, som även för oss händer lite oftare på elbilen men är inga problem att få bort den om man trycker på "rensa rutan från is/imma" knappen, precis som flera nämnt används AC som avfuktare när man befinner sig >= 0°C samt att man sedan värmer luften.

På en elbil spelar detta lite större roll då, efter att driva bilen framåt, är det AC (kan dra 4-5 kW) och värme (som väldigt mycket beror på temperatur, runt 0°C lär den vara klart mindre än AC om man har värmepump) som drar mest. Där ligger nog förklaringen varför imma kan var lite mer ett problem på EVs, det finns en anledning att "snåla" med AC/värme.

Elbilar kanske skulle ha dieselvärmare som värmer upp batteriet och kupén vid många minusgrader?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Elbilar kanske skulle ha dieselvärmare som värmer upp batteriet och kupén vid många minusgrader?

Varför det, man har ju ett enormt batteri? Detta är det bästa med elbilar, de är de bästa vinterbilar du kan ha. Bilen blir varm på nolltid, innan ens din dieselvärmare har snurrat igång ordentligt är bilen isfri.
Ingen krånglande dieselvärmare, ingen lukt/utsläpp.
Att räckvidden sjunker lite, spelar oftast ingen roll. Vid AC laddning hemma så har man ju inga problem normalt. På långresa får man helt enkelt ladda någon extra gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Är det en garantisak eller?

Jag antar det. Kokade i förrgår då jag fick ett mail om att det skapats en anmälan om maskinskada till försäkringsbolaget, men det är visst så de gör för att gå vidare ifall det skulle visa sig att det inte omfattas av garantin. Hoppas nu bara det går fort så jag kan bli av med den i tid. På min Passat GTE som jag hade en gång i tiden tog det sex veckor innan jag fick tillbaka den.
Har läst att många fått batterimoduler utbytta i samband med att de haft sin id4 inne på "over the air-uppdatering". Jag fick dock vad jag vet inte någon modul utbytt vid det tillfället.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

Jag antar det. Kokade i förrgår då jag fick ett mail om att det skapats en anmälan om maskinskada till försäkringsbolaget, men det är visst så de gör för att gå vidare ifall det skulle visa sig att det inte omfattas av garantin. Hoppas nu bara det går fort så jag kan bli av med den i tid. På min Passat GTE som jag hade en gång i tiden tog det sex veckor innan jag fick tillbaka den.
Har läst att många fått batterimoduler utbytta i samband med att de haft sin id4 inne på "over the air-uppdatering". Jag fick dock vad jag vet inte någon modul utbytt vid det tillfället.

Det är en "kampanj" från VW, garanti. Rätt vanligt på tidiga iD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det är en "kampanj" från VW, garanti. Rätt vanligt på tidiga iD.

Ja det är jag medveten om att det är ett vanligt problem och att de har en kampanj. Min är dock inte inkallad till följd utav någon kampanj utan att bilen gav ett felmeddelande "Fel på elsystemet. Kör till verkstad". Fick ta en hyrbil ingen aning om vem som betalar det.
De är som vanligt så sjukt dryga på min lokala VW verkstad man får inte veta något 🙂

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk

Renault R5

Ny elbil från Renault verkar vara bra prissatt

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Skrivet av funky_monkey:

Ny elbil från Renault verkar vara bra prissatt

https://www.youtube.com/watch?v=CLbV7LB8k2c

Ser väldigt trevlig ut!

Man älskar ju Renault 5 Turbo.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Ja det är definitivt en saknad model/biltyp, hoppas priset för en fullsmetad variant inte glider iväg för mycket, och att det faktiskt levereras 2024...
"Renault 5 kommer att lanseras i september 2024. Renault Sverige har ännu inte kommunicerat något om när modellen kan tänkas börja säljas i Sverige eller vad den kommer att kosta här."

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Elbilar kanske skulle ha dieselvärmare som värmer upp batteriet och kupén vid många minusgrader?

Alla elbilar på ett företag jobbade på körde dieselvärmare. Likaså ett par polare med elbilar där räckvidden åkte i botten på vintern. Dieselvärmare har vad jag vet inte rening så frågan är om inte det blir en värre miljöbov än vanliga bilar då?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Alla elbilar på ett företag jobbade på körde dieselvärmare. Likaså ett par polare med elbilar där räckvidden åkte i botten på vintern. Dieselvärmare har vad jag vet inte rening så frågan är om inte det blir en värre miljöbov än vanliga bilar då?

Volvo hade etanolvärmare på sina första elbussar. Varför inte!?!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Alla elbilar på ett företag jobbade på körde dieselvärmare. Likaså ett par polare med elbilar där räckvidden åkte i botten på vintern. Dieselvärmare har vad jag vet inte rening så frågan är om inte det blir en värre miljöbov än vanliga bilar då?

Att dieselmotorer behöver rening beror på de extrema förhållandena vid förbränning i en dieselmotor,
där det bla bildas sotpartiklar och kväveoxider.

I en dieselvärmare bör förbränningen vara mer fullständig.

Säkert kan även dieselvärmarna förbättras...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Volvo hade etanolvärmare på sina första elbussar. Varför inte!?!?

Mer komplext skulle väl någon säga, men jag tycker ändå det kan var en bra idé i vissa fall.
Nu vill man kanske inte ha E85 om det ska vara miljövänligt, bioetanol för sådana kaminer kostar runt 50 kr litern och en liter innehåller c:a 6 kWh/liter - så det är inte direkt billigt.

Kollade på Ebersprächer och Webasto, kunde konstigt nog inte se att de erbjuder värmare som går på etanol. Kanske hänger ihop med att det inte säljs några etanolbilar idag(?).
Men en bränslevärmare är ingen speciellt stor enhet, en volym på ~3 kubikdecimeter, 2 kg vikt och drar runt en halvliter i timmen. Man kunde lätt få plats med en 5-literstank någonstans, och då behöver man inte fylla på så ofta.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiga:

Har samma problem (MG4), främst under höst och vår. Är jag ensam i bilen är det inget jag bryr mig om, men har man passagerare är det väldigt irriterande då man måste köra fläkten på fullt blås i 5-10 minuter i perioder för att motverka det hela.

Vi Bilägare har en MG4 som långtestbil i år och den sågades i deras vintertest.

Tydligen går klimatanläggningen in i ett strömsparläge efter 25 minuter och då sjunker temperaturen så pass att det kan bildas imma.

Under testet hade de 21 grader inställt men tempen sjönk till 15 grader i framsätet och 12 grader i baksätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Volvo hade etanolvärmare på sina första elbussar. Varför inte!?!?

Jo för då måste man ju ladda och tanka. Fast det är bra om det hjälper räckvidden då bussar tappar nog betydligt mer värme med alla dörröppningar hela tiden.

Skrivet av FatherOfThree:

Att dieselmotorer behöver rening beror på de extrema förhållandena vid förbränning i en dieselmotor,
där det bla bildas sotpartiklar och kväveoxider.

I en dieselvärmare bör förbränningen vara mer fullständig.

Säkert kan även dieselvärmarna förbättras...

Ja så kan det nog vara. Ja dom diesevärmarna som fanns på det företagets bilar läckte rätt rejält så kvaliten var inte på topp.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte vara lite snäll och uppdatera lite om min och mina kollegors ägande av Kia EV6 GT line för andra som är fundersamma över bilen, eller precis köpt en.

Överlag är vi nog alla tre nöjda med bilen. Det är en bra bil utan tvekan! Med teknik och sånt som sticker ut åt premiumhållet.
Jag tror vi har kört 2500mil, 6000 mil och jag 9100mil. Efter 6000 mil började mitt 12V batteri strula och gjorde därmed att jag blev strandad ett par gånger innan vi bytte batteri. Köpte därmed en booster för 600kr på netonnet som säkert kan ge ström till startknappen 100ggr om det är så.. Kollegan blev strandad på sin semester 50 mil hemifrån med båt på trailer dock så han hade en tråkigare upplevelse med hyrbilar ett tag innan Kia löste det med nytt batteri. Mycket spekulationer om kabelstammar som skulle ha blivit klämda i dörrarna etc..

Två vintrar på raken har jag haft strul med värmaren från telefonen med. Första var pga. att det helt enkelt inte funkade och behövde uppdatering. Nu denna vinter är det pga. att den inte kan starta den när kabeln är i, men funkar kanon när jag inte har den inkopplad. Har inte fått tid till uppdatering än hos Kia. Kollegans värmepaket la av några gånger den här vintern och har varit in och ut på verkstaden 3-4 gånger med olika fixar då den funkar ett par dagar innan den verkar sluta värma.
Mitt värmepaket verkar "peppar peppar" funka än även om jag haft ett par gånger denna vinter där det blivit nära minusgrader i kupén då den plötsligt slutat värma och kört kallluft.

Nu vid 9000 mil började min bil låta konstigt från höger bak. Det visade sig vara ett hjullager. Det är dock tydligen omöjligt att få tag på globalt från Kia. Så jag fick tipset om att "köra försiktigt", tills jag ett par dagar senare blev uppringd och rekommenderad att inte använda bilen mer. Väntar in besked om jag ska ha långtidshyrbil eller vanlig hyrbil för tillfället nu. Vet ju inte om det är dagar, veckor eller månader. Antagligen dagar eller veckor förhoppningsvis.

Skrev inte för att kasta skit på bilen egentligen, utan bara för att skicka lite info från mitt och kollegors bilägande upplevelser. Är inte bitter på bilen alls utan tvärtom rätt nöjd. Den är snygg, går bra, varit rätt problemfri egentligen med inte en enda grej innan 6000 mil och efter det skitfel samt nu då ett slitagefel. För kan ju inte klaga på Kia om att ett hjullager går sönder efter 9000 mil.

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k