Ännu en Iphone från 2007 på auktion

Permalänk
Melding Plague

Ännu en Iphone från 2007 på auktion

Den oöppnade telefonen är på auktion fram till den 25 mars och LCG Auctions hoppas sälja den för minst en miljon kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sjukt att dom är SÅ sällsynta, alltså nästan två mille O_O

Permalänk
Medlem

Nog för att iPhones är dyra, men jag kan nog få tag på en nyare för mindre pengar.

Permalänk
Medlem

Jag som trodde förra generationen blev helt värdelös så fort en ny släpptes.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Jag som trodde förra generationen blev helt värdelös så fort en ny släpptes.

Du tänker nog på Android-mobiler

Permalänk
Medlem

Kanske borde köpa en Vision Pro och lämna oöppnad i garderoben...

Permalänk

Jag har en oöppnad Bulldozer, undra hur många miljoner jag kan få för jag ska ska fortsätta låta den vara oöppnad?

Annars första iPhone så är den en produkt som folk tror att de kan investera pengar i och få tillbaka. Sedan kan de säga att de har en sådan. Jag själv är inte så förtjust att egentligen ha en väldigt dyr ömtålig produkt att förvara, men vill såklart ha pengarna.
Mitt påstående gäller även en Rolex klocka.

Permalänk
Snusfri
Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

Undra om batteriet har börjat läcka syra i förpackningen

Permalänk
Skrivet av klockish:

Undra om batteriet har börjat läcka syra i förpackningen

Jag tänker mer på hur man veta att det inte är en jäkligt bra piratkopia. Här finns uppenbarligen pengar att tjäna och hur ska man bevisa dess äkthet? Är förpackningen redan bruten och sen återförseglad?

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Dyrt elektronikskrot 😂

Permalänk
Medlem

Har en sådan liggande någonstans i okänd bruksskick skick ..
Dax att försöka hitta den tror jag 😅

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Har en Dell Dimension 4700 i oöppnad låda någonstans i källaren. Undra om den är värd något hehe.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x

Permalänk
Skrivet av MrRunaway:

Jag tänker mer på hur man veta att det inte är en jäkligt bra piratkopia. Här finns uppenbarligen pengar att tjäna och hur ska man bevisa dess äkthet? Är förpackningen redan bruten och sen återförseglad?

Ingen inblandad tjänar på att avslöjja en eventuell bluff, bäde säljare och köpare vill så gärna att den ska ses som äkta.

Permalänk
Medlem

Varför? Skulle inte ens velat ha den om någon gav den till mig 2009, ännu mindre nu.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Första iphonen var verkligen inte mycket alls med dagens mått mätt. Ios med appstore och framförallt mobilt internet gjorde den långt mer användbar än denna tidiga

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Varför? Skulle inte ens velat ha den om någon gav den till mig 2009, ännu mindre nu.

precis som folk som samlar på mässingskastruller, frimärken, legogubbar, stenar, snäckor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fläskan:

Har en Dell Dimension 4700 i oöppnad låda någonstans i källaren. Undra om den är värd något hehe.

Det finns samlare för allt. Inte för att jag tror du kommer bli rik på försäljningen, men oöppnat är ändå oöppnat.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Också
Mor min behöver en ny iPhone. Går knappt att se vad det står på hennes för alla sprickor i glaset....

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Första iphonen var verkligen inte mycket alls med dagens mått mätt. Ios med appstore och framförallt mobilt internet gjorde den långt mer användbar än denna tidiga

Jag tror inte någon tänker att denna tidiga iPhone skulle vara en bra telefon att använda seriöst nu mer än 15 år senare.

Eller säg om du skulle ha en av de riktigt tidiga Apple datorerna som inte gjordes i många exemplar så är de värda pengar idag.
Men tror inte någon tycker/tror att de är bra datorer för modern användning idag.

Utan det handlar om samlarobjekt.

Om vi tar bilvärlden så är troligtvis Lamborghini Countach den mest kända "poster car".
Typ många som var ungdomar under 1980 talet hade en affisch i pojkrummet.

Även om det är något som har varit mångas drömbil.
Med dagens mått mätt är de inte speciellt snabba.
Okej är väl fortfarande snabbare än genomsnittlig Svensson bil.
Men inte om vi pratar prestanda bilar.

Som gamla Top Gear gänget,
Jeremy Clarkson, James May och Richard Hammond

Efter Top Gear gjorde de
The Grand Tour

Har för mig att det var säsong 2 och 3 av The Grand Tour där de hade Studio och en testbana med Abbie Eaton som professionell förare som testade bilar på deras testbana och satte varvtider.

Hon testade bl.a. en gammal Lamborghini Countach och det var inte exakt på hundradelar, men den fick på sekunden samma varvtid som då senaste generationens Ford Fiesta ST.
Fiesta ST är hot hatch versionen, sport versionen, den snabba versionen av Fiesta och inte bas versionen.
Men ändå...

Hur mycket billigare en Fiesta, även en ST är mot en Lamborghini ...

Ford har slutat tillverka Fiesta

Men ta exempelvis senaste generation Honda Civic Type R slår en Fiesta ST med god marginal.

Om du bor i Sverige, går till en Honda handlare (eller Internet) och beställer en helt ny Civic Type R så är det i krokarna runt 600kkr.
Mycket pengar förvisso...
Men billig jämfört med dyra bilar...

En gammal Lamborghini Countach är värd betydligt mycket mer pengar än en ny Honda Civic Type R.
Trotts att Civicen är snabbare.

Och då har vi inte ens nämnt allt annat...

Jag har aldrig kört en Lamborghini Countach (men skulle gärna prova om någon har en).
Men vad man har hört från folk som kört en så verkar de objektivt vara en dålig bil.

Bortsett från att du bara får med dig en passagerare och inte mycket utrymme för annat som det generellt ofta är för sportbilar och superbilar.
Så är det dåligt med utrymme i dem, är du lång får du troligtvis sitta med huvudet böjt mot innertaket.
Växellådan ska vara svårjobbad.
Typ obefintlig sikt bakåt
Dålig svängradie
etc

En modern Civic Type R är typ bättre på allt.

Ändå är en Countach värd mycket mer.

Så är det nog inom mycket av samlarobjekt.
Det handlar inte om att objektet är objektivt bättre än andra som är värda mindre pengar.
Utan om något som finns i begränsad utgåva/tillgång (tillgång och efterfrågan...)
och något som har en historia och/eller på något vis väcker känslor bland samlarna.

Permalänk
Skrivet av klockish:

Undra om batteriet har börjat läcka syra i förpackningen

Det verkar vara litium-ion-batteri och de innehåller ingen syra om jag minns rätt.
Men elektrolyt kan läcka ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Du tänker nog på Android-mobiler

har kört nokia 3210 -> nån billig flipflop -> nån android med utdragbart tangentbort och nu en s7edge och duger till precis allt jag gjort med dem
på vilket sätt skulle de bli värdelösa?

måste ha missat att jag måste byta varje år för att det skall funka

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

måste ha missat att jag måste byta varje år för att det skall funka

Jag skriver detta svaret på en gammal Galaxy S8

Ang. "värdelös" så menade jag mer på hur snabbt en Android-telefon tappar i värde.

Själv har jag kvar nära nog alla mina telefoner sedan Nokia 3110 (1997) bortsett från just mina iPhones.

Mina gamla iPhones har antingen blivit sålda, stulna eller ärvts av någon annan inom familjen.

Lyckades dock sälja en Sony Ericsson Xperia X10 för 500:-, men det får nog ses som ett undantag och kan jämföras med 1500:- som min iPhone 3GS såldes för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Jag tänker mer på hur man veta att det inte är en jäkligt bra piratkopia. Här finns uppenbarligen pengar att tjäna och hur ska man bevisa dess äkthet? Är förpackningen redan bruten och sen återförseglad?

Serienummer.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Ingen inblandad tjänar på att avslöjja en eventuell bluff, bäde säljare och köpare vill så gärna att den ska ses som äkta.

Förlåt om tonen verkar vara lite otrevlig, inget illa menat. Men vad är det för logik egentligen?
Givetvis så ska det avslöjas om det är en bluff, enda skillnaden är att köparen får en väldigt dyr läxa.
Samlarobjekt får ju sina värden från att vara i begränsad upplaga, även om jag personligen anser att 1st Gen iPhone kanske inte hör dit, men skulle kopior accepteras för alla samlarobjekt så skulle allt ganska kvickt tappa värde eftersom det helt plötsligt finns mängder av prylarna.

Det är lite som att printa ut mer pengar kommer i längden att sänka värdet på det.

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Skrivet av 50Spaenn:

Förlåt om tonen verkar vara lite otrevlig, inget illa menat. Men vad är det för logik egentligen?
Givetvis så ska det avslöjas om det är en bluff, enda skillnaden är att köparen får en väldigt dyr läxa.
Samlarobjekt får ju sina värden från att vara i begränsad upplaga, även om jag personligen anser att 1st Gen iPhone kanske inte hör dit, men skulle kopior accepteras för alla samlarobjekt så skulle allt ganska kvickt tappa värde eftersom det helt plötsligt finns mängder av prylarna.

Det är lite som att printa ut mer pengar kommer i längden att sänka värdet på det.

Lugnt. Verkar som att jag skrivit lite otydligt. Jag gav inte uttryck för en värdering eller åsikt utan ville peka på att ibland vill folk så gärna tro på något att de blir lättlurade.

Självklart håller jag med om det rationella i att man bör försöka avslöjja eventuella piratkopior som sådana. Men människan är inte främst rationell. Något folk på det här forumet i högre utstreckning än i övriga samhället, i min erfarenhet, verkar ha svårt att inse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

precis som folk som samlar på mässingskastruller, frimärken, legogubbar, stenar, snäckor...

Det är "varför" på dem med...

Folks övervärdering av gamla prylar är helt obegriplig.

Permalänk

Jag har en Iphone 3gs som istort sett är oanvänd, med box o allt ,kanske använd några dagar max då jag köpte en android mobil typ samtidigt , kanske värt och rota fram ur skåpet hemma

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det är "varför" på dem med...

Jag håller med, men obegripligt vet jag inte.

Det är ålder/nostalgi kombinerat med för mycket pengar.

Personligen skulle jag t.ex. gärna betala hyfsat bra för rätt modell av Sony MD Walkman, det finns ju ingen praktisk nytta med en sån överhuvudtaget idag.

Lägg till det sen ett slags flockbeteende, som finns när det gäller iPhone, men inte när det gäller MD, så drar priserna iväg.

Och sen i vissa fall är det såklart bara flockbeteende, någon säger att något kommer öka i pris, varpå..

Permalänk
Medlem

Fast hur är batteriet i en sån efter så många år ?