Garantiärende hos Webhallen slutar med att jag blir betalningsskyldig

Permalänk

Garantiärende hos Webhallen slutar med att jag blir betalningsskyldig

Hej

Jag köpte ett RTX 3070 av Webhallen för 2 år sedan och det har börjat att strula rejält några månader tillbaka. Det som händer är att kortets utgång både HDMI och Displayport slutar att skicka signal efter ca 10 minuters spelande. Jag hör ljud men skärmen är svart. Jag får starta om datorn och ibland behöver jag plocka ur grafikkortet ur slotten så fungerar det igen.
Jag har testat allt, verkligen allt bios inställningar minnen mm mm. Nu har jag mitt gamla grafikkort och detta har inte hänt en enda gång så väldigt säker på att det är grafikkortet som strular.

Jag skickade in detta som ett garantiärende och fick nu svar att dom har testat kortet 32h i Valley, 72h i furmark samt en match lol.

Dom rekommenderade att jag skulle rengöra datorn. (edit, nytt chassi har jag Fractal design North) Detta kostade mig 250kr.

Vad tycker ni om detta? Har förut handlat på Webhallen och då var det en displayport kabel som började flimra men det var en sån dryg process att returnera denna så jag slängde den istället.
Hade det varit Inet så hade dom hittat felet tror jag och jag får en känsla av att Webhallen säljer 2a sortering till fullpris. Kommer iaf inte handla därifrån igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Druid_john:

Hej

Jag köpte ett RTX 3070 av Webhallen för 2 år sedan och det har börjat att strula rejält några månader tillbaka. Det som händer är att kortets utgång både HDMI och Displayport slutar att skicka signal efter ca 10 minuters spelande. Jag hör ljud men skärmen är svart. Jag får starta om datorn och ibland behöver jag plocka ur grafikkortet ur slotten så fungerar det igen.
Jag har testat allt, verkligen allt bios inställningar minnen mm mm. Nu har jag mitt gamla grafikkort och detta har inte hänt en enda gång så väldigt säker på att det är grafikkortet som strular.

Jag skickade in detta som ett garantiärende och fick nu svar att dom har testat kortet 32h i Valley, 72h i furmark samt en match lol.

Dom rekommenderade att jag skulle rengöra datorn. (edit, nytt chassi har jag Fractal design North) Detta kostade mig 250kr.

Vad tycker ni om detta? Har förut handlat på Webhallen och då var det en displayport kabel som började flimra men det var en sån dryg process att returnera denna så jag slängde den istället.
Hade det varit Inet så hade dom hittat felet tror jag och jag får en känsla av att Webhallen säljer 2a sortering till fullpris. Kommer iaf inte handla därifrån igen.

Vad har du för andra delar i datorn? Orkar ditt nätagg driva kortet?

Permalänk
Medlem

Känns inte som att Webhallen ljuger och verkar ha hårdtestat utan fel.

Låter som att det är något i din hårdvara. Har du formaterat om datorn? installerat om allt så att säga. Kollat så att det inte är som webhallen säger dvs fullt med smuts i flänsar och kylningen ger upp.

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Medlem

Ibland är det bara en olycklig kombination av delar

Jag hade tur och upptäckte det ganska snabbt med min dator så jag kunde byta det i butik till ett annat kort (och annan tillverkare), men du verkar ju ha kunnat använda det ett bra tag utan problem.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Druid_john:

Vad tycker ni om detta?
...
Hade det varit Inet så hade dom hittat felet tror jag och jag får en känsla av att Webhallen säljer 2a sortering till fullpris. Kommer iaf inte handla därifrån igen.

Webhallen har ingen som helst anledning att avsiktligen inte hitta felet. Tvärtom så blir det mer bök för dem och sämre kundrelationer om du anser varan vara defekt men defekten inte kunna påvisas, än om varan genom deras testsvit uppvisar samma fel som du påpekat.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Saken med test hos ÅF är att det görs i öppen testbänk med stående gpu.

Du har förmodligen hängande i pcie slotten. Så när den hänger så får du sämre kontakt på någon del.

Fråga webhallen om de testade i stående eller i normal position

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

För många år sedan köpte jag en nätdel av tveksamt kvalitet hos Inet. Efter ett tag började datorn bara stänga av sig.

Reklamerade den hos Inet men den fungerade fint i deras tester så fick en faktura på 500:-. Men det var samma fel, så skickade tillbaka den en andra gång och de lyckades hitta felet. Rev fakturan.

Är det fel som inte finns "hela tiden" kan det vara svårt för dem att hitta, de kan inte felsöka varje komponent hur länge som helst.

Permalänk
Medlem

Minns fortfarande när jag bodde i Kanada 2006 och köpte dator från NCIX och skickade in mitt 7800GT 3 gånger till EVGA i USA vilket kostade 50 dollar per gång och fick nytt kort varje gång men exakt samma problem att bilden blev helt grön i spel. Betalade runt 80 dollar för en lokal datorfirma att felsöka men de hittade inga fel förutom grafikkortet fast det var bytt 3 gånger. När jag kom hem till Sverige nedgraderade jag till en ATI X1600pro och hade inga mer problem.

Vet fortfarande inte vad som var problemet. Chansen att 3 grafikkort hade exakt samma fel känns extremt långsökt men jag skickade bara in mitt efter nya hade kommit så var inte samma kort. Men allt fungerade som sagt sedan med ATI kortet. Gick totalt på ca 600 dollar med allt och då är inte kortet jag nedgraderade till med. Var riktigt surt. Speciellt då man brände CSN pengarna på datorn och sedan knappt hade till mat eftersom man fick CSN för hela terminen i en överföring då när man pluggade utomlands. Men man var inte så duktig på få det räcka ett halvår.

Min poäng är att det kan vara sjukt svårt ibland att hitta felen. Jag tror ingen inblandat gjort avsiktligt fel.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Druid_john:

Hej

Jag köpte ett RTX 3070 av Webhallen för 2 år sedan och det har börjat att strula rejält några månader tillbaka. Det som händer är att kortets utgång både HDMI och Displayport slutar att skicka signal efter ca 10 minuters spelande. Jag hör ljud men skärmen är svart. Jag får starta om datorn och ibland behöver jag plocka ur grafikkortet ur slotten så fungerar det igen.
Jag har testat allt, verkligen allt bios inställningar minnen mm mm. Nu har jag mitt gamla grafikkort och detta har inte hänt en enda gång så väldigt säker på att det är grafikkortet som strular.

Jag skickade in detta som ett garantiärende och fick nu svar att dom har testat kortet 32h i Valley, 72h i furmark samt en match lol.

Dom rekommenderade att jag skulle rengöra datorn. (edit, nytt chassi har jag Fractal design North) Detta kostade mig 250kr.

Vad tycker ni om detta? Har förut handlat på Webhallen och då var det en displayport kabel som började flimra men det var en sån dryg process att returnera denna så jag slängde den istället.
Hade det varit Inet så hade dom hittat felet tror jag och jag får en känsla av att Webhallen säljer 2a sortering till fullpris. Kommer iaf inte handla därifrån igen.

Att betala avgift för felsökning, även vid uteblivet fel vid reklamation är rimligt och är även förekommande hos övriga tillverkare, Inet tar i härrad samma summa om det hade varit samma fel.

Överväg att du lämna in hela datorn istället för felsökning om du kan återskapa felet pålitligt och således få hjälp med att hitta felet om du inte har komponenter att testa dig fram. Det är väl fördelen man får om man köper en hel dator där garantin täcker hela systemet och man inte behöver plocka ut komponenter på egen felsökning.

Om du lämnar in hela datorn till t ex på betald felsökning hos Inet och de fastställer att GPU är trasig så kan du begära stålar tillbaka från Webbis för felsökningsavgiften!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det är oerhört svårt att hitta fel som kommer efter ett tag. Bara för att det är grafikkortet som ger dig felsymptom så behöver inte felet nödvändigtvis ligga där. Strulande nätaggregat eller dåliga kontakter kan ge problem. Värmeproblem kan ta sig uttryck på många sätt; kontakter, kall-lödningar, kondensatorer, etc.

Det kan också vara en kombination av saker; t.ex. rippel eller störningar på strömmatning eller på bussen in till grafikkortet pga av fel i någon komponent på/i moderkort/nätagg i kombination med åldrande kondingar på grafikkortet som gör att det inte tolererar så mycket störningar som det borde. Sjukt svårt att säga om det är fel på grafikkortet, eller på något annat, eller på flera saker. Att grafikkortet funkar för Webhallen säger egentligen inte mer än att det funkar hos dom, inte att grafikkortet är felfritt. Att grafikkortet krånglar hos dig säger inte heller mer än just att det krånglar hos dig, inte att det är fel på grafikkortet. Att ditt gamla grafikkort inte krånglar behöver inte heller betyda att det är fel på det nya. Jag antar att det är en enklare äldre modell; drar det t.ex. lika mycket ström som ditt 3070?

Vad du kan göra är väl att själv prova grafikkortet i någon annan burk (om möjligt), eller att prova med ett annat nätagg i din burk, eller koppla bort saker som drar ström.

Jag vill inte ta ställning för eller emot Webhallens hantering, för jag har ingen aning om hur, vad, eller hur mycket dom försökt att återskapa felet, eller på vilka grunder dom nekar garanti/reklamation. Det är helt enkelt en sjukt trist situation du hamnat i och jag hoppas att du hittar en lösning.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk

Ja, jag håller med om att dom allt har testat som ni säger så är det bara mer bök om dom inte hittar felet.

Jag har nästan gett upp nu, det jag har kvar att testa är;
Asus tuf gaming b560 11600 intel.
-Flytta m2 disken från pci slot till m2:2 om det är något med pci:n som krockar med gpu.
-Byta nätagg har ett Corsair gold 650w så drar mig mycket för detta, har även läst att folk har samma problem 850w nätagg.
-Köpa en kortare dp 1.4 kabel 1m om det är något med handskakningen som laggar ur, dp porten kan bli ganska varm också så misstänker kabelfel. Köpte en 3m dp 1.4 i fin kvalité så är tveksam till detta också.

Läser man på nätet så har väldigt många black screen issues med 3070 och flertalet har fått sin gpu utbytt på garanti så det var därför jag vände mig till webhallen för ett garantiärende.

Sen pluggar jag via datorn och jag vågar inte använda grafikkortet då det har hänt att datorn kraschar i windows eller i cadmiljö.

Det är riktigt jäkla surt har aldrig haft så många problem med en ihopbyggd dator förut har allting bara fungerat till och med med överklockning....

Edit: Låter ändå ganska troligt att det kan vara något med dp kabeln dels att porten blir varm men inte gpu:n, fläktarna till gpu borde slå i taket om det överhettas men det har aldrig hänt däremot kanske dp utgången slår ifrån om den blir överhettad...

Permalänk
Medlem

Det finns en del gamla Asus skärmar vars nätdel börjar fela efter ett tag med symptomen du nämner. En lösning är att koppla från både ström och skärmkabel ett tag och starta om dem. Vilka skärmar har du specifikt?

Permalänk
Medlem

Vad som ständigt förvånar mig är att så få med problem dom inte hittar lösningen på inte skriver något liknande detta här: Kan någon komma hem till mig och hjälpa mig? Ta gärna med en dator/skärm vi kan testa komponenten med.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Druid_john:

Ja, jag håller med om att dom allt har testat som ni säger så är det bara mer bök om dom inte hittar felet.

Jag har nästan gett upp nu, det jag har kvar att testa är;
Asus tuf gaming b560 11600 intel.
-Flytta m2 disken från pci slot till m2:2 om det är något med pci:n som krockar med gpu.
-Byta nätagg har ett Corsair gold 650w så drar mig mycket för detta, har även läst att folk har samma problem 850w nätagg.
-Köpa en kortare dp 1.4 kabel 1m om det är något med handskakningen som laggar ur, dp porten kan bli ganska varm också så misstänker kabelfel. Köpte en 3m dp 1.4 i fin kvalité så är tveksam till detta också.

Läser man på nätet så har väldigt många black screen issues med 3070 och flertalet har fått sin gpu utbytt på garanti så det var därför jag vände mig till webhallen för ett garantiärende.

Sen pluggar jag via datorn och jag vågar inte använda grafikkortet då det har hänt att datorn kraschar i windows eller i cadmiljö.

Det är riktigt jäkla surt har aldrig haft så många problem med en ihopbyggd dator förut har allting bara fungerat till och med med överklockning....

Edit: Låter ändå ganska troligt att det kan vara något med dp kabeln dels att porten blir varm men inte gpu:n, fläktarna till gpu borde slå i taket om det överhettas men det har aldrig hänt däremot kanske dp utgången slår ifrån om den blir överhettad...

Det är väl någon Dp kabel som har problem med att stiften på 20e paret kan orsaka fel.

Sen om möjligt köp en optisk kabel 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Ibland har man bara okompitabla delar.
Jag hade ett 6900 XT tidigare, som _VÄGRADE_ fungera med en skärm från Samsung (G7).
Fick Grayscreens ~3 gånger om dagen och var tvungen att reboota, jag trodde det var fel på GPUn och fick den utbytt två gånger. Likförbannat hände det igen, när jag köpte ny GPU så försvann problemet.

Om du bor i Stockholm så kan jag testköra kortet åt dig och se om samma problem uppstår på min burk.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Om datorn har fungerat med komponenterna i ca 1,5år så bör det inte vara fel på det tillsammans? Eller skulle någon annan komponent bli sliten och orsaka att kortet blir överhettat?
För väldigt länge sedan så började ett grafikkort för mig bli överhettat, det var någon del som började glöda och ryka. Rätt uppenbart för mig då. Hjälpte inte med att kyla ner det med bordsfläkt eller låta den stå i fönstret.

TS - har du ändrat något i uppsättningen sedan du märkte problemen? Testa kortet i en annan dator. När du har gjort all felsökning så får du reklamera kortet igen men beror ju på hur lång garantitid tillverkaren ger. Reklamationsfel behöver vara ett produktionsfel

Permalänk
Skrivet av Tagmors:

Om datorn har fungerat med komponenterna i ca 1,5år så bör det inte vara fel på det tillsammans? Eller skulle någon annan komponent bli sliten och orsaka att kortet blir överhettat?
För väldigt länge sedan så började ett grafikkort för mig bli överhettat, det var någon del som började glöda och ryka. Rätt uppenbart för mig då. Hjälpte inte med att kyla ner det med bordsfläkt eller låta den stå i fönstret.

TS - har du ändrat något i uppsättningen sedan du märkte problemen? Testa kortet i en annan dator. När du har gjort all felsökning så får du reklamera kortet igen men beror ju på hur lång garantitid tillverkaren ger. Reklamationsfel behöver vara ett produktionsfel

Felet började med Diablo 4. En patch där som släckte skärmen. Har kört avinstallerar battlenet och installerat om det. Fasen när jag tänker efter så är det Blizzard. Ska ominstallera windows när jag får grafikkortet och sen köra utan battlenet. Kan nog fasen va det som är problemet och det har blivit värre med patchar från Blizzard och spridit sig till andra spel och jag har trott att det är gpu istället... J* malvare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vad som ständigt förvånar mig är att så få med problem dom inte hittar lösningen på inte skriver något liknande detta här: Kan någon komma hem till mig och hjälpa mig? Ta gärna med en dator/skärm vi kan testa komponenten med.

Jag har hittat fel hemma hos folk pga elfaser och annat... Så sjukt konstiga problem som inte sker när man flyttar datorn till ett annat rum bara eller till annat el-nät.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag har hittat fel hemma hos folk pga elfaser och annat... Så sjukt konstiga problem som inte sker när man flyttar datorn till ett annat rum bara eller till annat el-nät.

Jag har inte själv varit med om det, men en kompis hade nåt sjukt fel som löste sig genom att han vände den ena kontakten 180 grader i vägguttaget. Det var längesen och jag kommer inte ihåg exakt vad det var, eller om det var skärmen eller datorn, men lösningen var som sagt att dra ut den ena kontakten, vrida den 180 grader och sen plugga in den igen. Är ju inte direkt det första man tänker på...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Druid_john:

Felet började med Diablo 4. En patch där som släckte skärmen. Har kört avinstallerar battlenet och installerat om det. Fasen när jag tänker efter så är det Blizzard. Ska ominstallera windows när jag får grafikkortet och sen köra utan battlenet. Kan nog fasen va det som är problemet och det har blivit värre med patchar från Blizzard och spridit sig till andra spel och jag har trott att det är gpu istället... J* malvare.

Har du uppdaterat Bios för moderkortet?

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

En gång i tiden hade jag ett intermittent fel där bild slocknade men ljud fortsatte, helt slumpmässigt i olika spel. Felsökte det tills jag kom fram att det var min GPU som spökade.

Vet inte hur eller varför men märkte att det gick att återskapa till 100% i ett specifikt spel (Company of Heroes 2 för den nyfikne). Jag filmade med mobilen hur jag startade datorn, startade spelet, och allting kraschade. Laddade upp på youtube och skickade med youtubelänk i mitt reklamationsärende tillsammans med alla saker jag testat, omformaterat etc.

Support sade "nemas problemas, vi byter fastän vi inte lyckats återskapa felet". Detta var med Komplett för ca 8-10 år sedan

Permalänk

Finns massvis med poster på nätet om bsod med rtx 3070. Dom felkoderna jag får i windows critical error pekar mot gpun, samma som alla andra. Det finns ingen lösning jag har testat allt.

Det är ett känt fel om man kan googla. Sen vad gäller rma så beror det på var man har köpt kortet men nästan alla som har valt en seriös återförsäljare har fått igenom rma. Förutom dom som köpte via gråförsäljare typ. En del av korten är också återvända miningkort.

Jag blir faktiskt förbannad på Webhallen att dom behandlar detta som att det är mitt fel och jag har en skitig dator. Det är ett ny Fractal north chassi tom. Hade dom varit seriösa så hade dom tagit detta på allvar och skickat det till leverantören med tanke på att det finns över 500k inlägg på nätet med exakt samma problem och exakt samma kort. Så ja, jag tycker dom är riktigt inkompetenta faktiskt och tänker aldrig handla från dom igen.

Permalänk

Det skulle kunna vara fel på något annat fel med datorn. Har du ett annat grafikkort och sätta i och se om du kan återskapa felet?
Felet skulle kunna vara relaterat till höga temperaturer på antingen GPU:n eller CPU:n. Det skulle kunna vara PSU:n med som inte orkar och driva allt. När jag byggde min dator en gång i tiden så skaffade jag ett 1200w PSU för att slippa behöva uppgradera nätagget.
Jag köper min hårdvara av enbart webhallen. För skulle jag stöta på trasig hårdvara och inte vet vilken del som är trasig så kan jag lämna in hela datorn för felsökning utan att behöva betala något om det är fel på hårdvaran. Om dom hittar ett fel på hårdvaran och du väljer att köpa hårdvaran av dom som brukar dom vara flexibla och ibland bjuda på felsökningsavgiften eller ge dig rabatt på den.
Men att lämna in hela datorn skulle kunna vara ett bra alternativ. Men jag hade provat att sätta i en annan GPU och se ifall jag kan återskapa problemet.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Skrivet av Hasseman84:

Det skulle kunna vara fel på något annat fel med datorn. Har du ett annat grafikkort och sätta i och se om du kan återskapa felet?

TS kör ju med sitt gamla gpu utan problem 😉. Så något måste det vara med 3070 kortet.

Permalänk

Testa kortet i en annan rigg och får du då samma fel är det ju gpu som är defekt.
Och då kan du påtala det till webbhallen för då har du uteslutit att det är dina andra komponenter som felet ligger på. För det har ju fungerat nästa 2år innan felet uppkom för någon månad sen.
Stå på dig låt webbhallen isåfall om dom inte vill göra något mer skicka den till tillverkaren för felsökning.
Mvh Peter

Permalänk

Ja det där kan vara lurit att få rätsida på. Håller just på och fixa med min "konsoldator". Den brukar få blåskärm helt plötsligt. Var säker på att det var någon hårddisk som var kass. Hur som helst. Det har slutat med att jag tog min fullt fungerande dator och stoppa in den i chassit. Blev samma fel då med. Har gått igenom alla möjliga konfigurationer och skiftat komponenter.

Mitt enda hopp nu är att det är nätagget. Även det ett fint corsair som ger fina värden. Visar det sig att det inte är nätagget så är bara chassit kvar som kan vara felkälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Druid_john:

Finns massvis med poster på nätet om bsod med rtx 3070. Dom felkoderna jag får i windows critical error pekar mot gpun, samma som alla andra. Det finns ingen lösning jag har testat allt.

Det är ett känt fel om man kan googla. Sen vad gäller rma så beror det på var man har köpt kortet men nästan alla som har valt en seriös återförsäljare har fått igenom rma. Förutom dom som köpte via gråförsäljare typ. En del av korten är också återvända miningkort.

Jag blir faktiskt förbannad på Webhallen att dom behandlar detta som att det är mitt fel och jag har en skitig dator. Det är ett ny Fractal north chassi tom. Hade dom varit seriösa så hade dom tagit detta på allvar och skickat det till leverantören med tanke på att det finns över 500k inlägg på nätet med exakt samma problem och exakt samma kort. Så ja, jag tycker dom är riktigt inkompetenta faktiskt och tänker aldrig handla från dom igen.

Förstår att du är frustrerad. Det är sjukt störigt när grejorna inte fungerar och sen när man dessutom upplever att man inte får någon hjälp. Jag skulle dock råda dig till att ta ett steg tillbaka och försöka se lite nyktert på det hela, för din egen skull. Webbhallen verkar ha gjort vad som kan begäras i det här fallet genom att testa grafikkortet utförligt. Ifall de inte hittar något fel på kortet i fråga kan de ju inte bara byta ut det på ren goodwill bara för att man hittar "jättemånga med samma fel ifall man googlar". Blir svårt att få lönsamhet i verksamheten med sådan affärspraxis.

Vad är det som säger att det måste vara fel på grafikkortet? Det kan väl lika gärna (som nån redan varit inne på i tråden) vara fel på bildskärmen, eller för den delen kombinationen grafikkort, kabel och bildskärm? Jag har faktiskt haft liknande problem som dig då bilden blev helt svart utan att datorn hängde sig i övrigt. Då var det bildskärmen som det var fel på. Hade jag varit dig så att jag testat grafikkortet i en annan dator så snart som möjligt och sen tagit det därifrån.

Sen vill jag bara rikta en kommentar till de som menar att det inte kan vara kombinationen av komponenter som utgör ett problem för systemet har fungerat felfritt för TS fram tills nu. Att det har fungerat felfritt tidigare är ingen garanti för att det inte kan uppstå problem nu. Komponenter slits faktiskt med tiden, bl a pga temperaturbelastningar och att vi utsätter dem för elektrostatisk urladdning när vi är inne och rotar i lådorna eller flyttar komponenterna till ett nytt chassi. Dessutom så ändras sättet som komponenterna används och interagerar på i och med att man uppdaterar firmware, drivrutiner och mjukvara osv. Sammantaget kan det leda till att det plötsligt uppstår problem som inte tidigare exponerats.

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk

Ja, försöker att nyktra till. Ja det kan vara skärmen också det är en acer 32 1440p 175hz som jag köpte från inet från fyndhörnan, det var en doa så dom hjälpte mig med och jag fick displayen utbytt. Skärmen kan flimmra och bränna in streck på reddit och ibland flimmrar det när upplösningen inte är riktigt 100 typ att jag startar en vmware. Men det lägger sig sen när den virtuella miljön bootat upp.

Det har varit rätt mycket strul faktiskt... kanske skulle fråga Inet om skärmen kanske är trasig?

Konstigt också för går jag in på reddit så blir det streck och flimmer över hela skärmen men dessa lägger sig sen efter 5 min när jag stänger fönstret...

Permalänk
Medlem

Enklaste felsökningen är att plugga i en annan skärm eller TV och se vad som händer. Acer med inbyggda nätdelar felade en hel del med.

Permalänk

Blir det helt svart som i att bildskärmen är avstängd, eller blir det typ ränder som är mer grå~ ish färgade (?)
Det problem du beskriver låter som att PSU inte levererar stadig ström, haft ett sådant fel och då blev det som ovan. Detta skedde oftast bara när det blev påfrestad som i ex. spel

Men uteslut genom att köra en annan skärm endel redan nämnt, kan ju vara den såklart om övrigt fungerar.
Har svårt att se att Webhallen missar felet (utan att säga att dom aldrig gör fel) om det nu inte är relaterat till en annan hårdvara.

Lade till ord.
Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB