iPhone 12 mini låser ej skärm vid samtal

Permalänk

iPhone 12 mini låser ej skärm vid samtal

Jag har upptäckt att min iPhone 12 mini ej låser skärmen vid samtal när jag trycker på sidoknappen för att göra just det. Pratar väldigt mycket i headset och har mobilen i fickan.

Problemet som jag har är att mobilen är i ett plånboksfodral från dbramante1928 och har skärmskydd (typ pazer glass) och när skärmen är upplöst och jag rör mig, trycker korten i plånboksfodralet på skärmen och lägger på samtalet. Så sjukt störigt.
Har försökt googla och det enda jag kunde hitta var att det fanns en inställning där sidoknappen la på samtalet, den funktionen stängde jag av då jag inte behöver den, men det andra bekymret kvarstår.

Jag har provat att låsa skärmen manuellt via sidoknappen, men så fort något nuddar skärmen tänds den upp och låser upp sig.
Finns det något man kan göra?
Vill väldigt gärna kunna prata i telefon när jag rör mig utan att samtalet läggs på femtielva gånger.

På min gamla iPhone 7 funkade det fin fint att låsa skärmen vid samtal. Borde inte det gå nu också eller är det någon inställning/uppdatering som förhindrar?

Har förvisso inte haft det här bekymret med min telefon förrän typ max 6 månader sen, innan dess var det som det skulle.
Är det någon som sitter på svaret eller befinner sig i en liknande sits?

Permalänk

Vet inte om det kan hänga ihop men har även märkt att mobilen blir väldigt varm ibland vid "intensivt" användande (typ kollar videos på youtube nonstop), den kan även bli varm när den laddas och man använder den samtidigt. Nu när jag tänker på det började nog båda dessa "problem" samtidigt.
Kan de hänga ihop?
Köpte mobilen 2021 om det kanske spelar in i bilden också.