Utvecklare får igång ray tracing på processor

Permalänk
Melding Plague

Utvecklare får igång ray tracing på processor

Når imponerande 60 frames per minute.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

👍

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

Ungefär samma ray tracing-prestanda som AMD har i sina GPUer. Det är ganska imponerande.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Ungefär samma ray tracing-prestanda som AMD har i sina GPUer. Det är ganska imponerande.

Ungefär den raster-prestanda Nvidia har på sina gpus

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Ungefär den raster-prestanda Nvidia har på sina gpus

Det är därför det snabbaste kortet i raster-prestanda är från Nvidia?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Det är därför det snabbaste kortet i raster-prestanda är från Nvidia?

Nä, men lika relevant/sant som ditt inlägg

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Ungefär samma ray tracing-prestanda som AMD har i sina GPUer. Det är ganska imponerande.

Mata inte trollet!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Mata inte trollet!

Jag tramsar bara. Har absolut inget emot AMD.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

För den som undrar "varför"

1. Det kan användas vid testning av Mesa utan att man behöver ha en fysisk GPU
2. Det kan användas av användare med mjukvara som förväntar sig att Vulkan RT finns men man saknar kompatibel GPU (Rendering av 3D-scener i annat än spel)

Alltså samma anledning till att det finns en mjukvarurenderare ö.h.t i Mesa.

Permalänk
Medlem

Jag testade Portal RTX på mitt "nya" 6950 XT och tänkte att "det går väl att få en 20 fps så man kan spela lite i alla fall"?

Quake 2 med RTX flöt ju inte jättebra, kanske 5-15 fps.
Portal RTX ska vi inte ens snacka...

Men det är pathtracing om jag förstår rätt, så spel som inte gör pathtracing kan ändå flyta spelbart.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Jag läste 60 fps, men det var ju 60 per minut

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag testade Portal RTX på mitt "nya" 6950 XT och tänkte att "det går väl att få en 20 fps så man kan spela lite i alla fall"?

Quake 2 med RTX flöt ju inte jättebra, kanske 5-15 fps.
Portal RTX ska vi inte ens snacka...

Men det är pathtracing om jag förstår rätt, så spel som inte gör pathtracing kan ändå flyta spelbart.

Jo precis, det är pathtracing. Har inte testat Quake RTX på 7900XTX på ett tag, men Dying Light 2 med all raytracing maxad och 1440p är fullt spelbart (på Linux i alla fall).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Jag läste 60 fps, men det var ju 60 per minut

60 FPM

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Nice! Rendering med GPU har ju ändå alltid bara varit fusk

(Påståendet har definitivt inget att göra med att jag skrev en enkel CPU-baserad 3D-motor i slutet av 90-talet som jag fortfarande är lite stolt över. )

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Borde det inte gå att lägga över mer Ray Tracing på CPU, alltså att implementera det i hårdvaran?

Min CPU används typ bara 35% i spel i snitt (extremt sällan jag kommer upp över 50%). Har rätt mycket kraft till godo som hade kunnat användas till annat.

Borde gå att göra mer samspel mellan cpu och grafikkort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Borde det inte gå att lägga över mer Ray Tracing på CPU, alltså att implementera det i hårdvaran?

Min CPU används typ bara 35% i spel i snitt (extremt sällan jag kommer upp över 50%). Har rätt mycket kraft till godo som hade kunnat användas till annat.

Borde gå att göra mer samspel mellan cpu och grafikkort.

Nja, rt/pt behöver i princip skräddarsydd hårdvara för att kunna användas, som cpu har troligen inte tillräckligt med kraft över för att en få en fps extra tr med tanke på hur rt-prestandan var innan vi fick det i gpu

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Luminous:

Jag testade Portal RTX på mitt "nya" 6950 XT och tänkte att "det går väl att få en 20 fps så man kan spela lite i alla fall"?

Quake 2 med RTX flöt ju inte jättebra, kanske 5-15 fps.
Portal RTX ska vi inte ens snacka...

Men det är pathtracing om jag förstår rätt, så spel som inte gör pathtracing kan ändå flyta spelbart.

Utan uppskalning också? Då blir det inte kul. Med DLSS-to-FSR3-modden ska det nog funka.

Jag får köra DLSS Ultra Performance i 1440p för att få bra flyt med RTX 3080. Performance funkar men känns lite för segt. Och Ultra Performance ser förstås rätt hemskt ut, till den grad att man absolut kan diskutera huruvida RTX-varianten är snyggare än originalet eller inte. Med all suddighet som blir där föredrar jag nog att köra originalet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Når imponerande 60 frames per minute.

Läs hela artikeln här

"1 fps" i skärmdumpen är väl tydligt avrundat ut med tanke på 1629ms-tiden bredvid? Så känns inte rimligt att förmoda att det blir 60 fpm, tycker jag.
Vi ser ju visserligen att grafen hoppar runt mycket där (de enorma spikarna börjar så fort de kommit in i själva spelet antar jag) men känns oavsett som vilda gissningar om det skulle kunna bli så "bra" som 60 i snitt givet mätpunkten vi faktiskt ser med en bildruta som tog 1,6s att rendera.

Jag förstår ju att det inte är jätteseriöst menat, men det det ser bara så uppenbart fel ut

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Är inte detta vad "Software"-läget i gamla Counter-Strike använde sig av? Rendering av grafik via CPU:n?

Mvh,
WKL.

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Nja, rt/pt behöver i princip skräddarsydd hårdvara för att kunna användas, som cpu har troligen inte tillräckligt med kraft över för att en få en fps extra tr med tanke på hur rt-prestandan var innan vi fick det i gpu

Jepp men det var det jag menade om ny skräddarsydd CPU. Alla spel har typ Ray Tracing, så det känns lite tradigt att tänka på gamalt sätt ang CPU som gör en viss typ av beräkningar i spel och sen gör GPU resten för grafiken.

Det borde gå att göra CPU:er lite smartare, tror väldigt många sitter på överflödig CPU kapacitet som inte används fullt ut som kunde användas till annat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Är inte detta vad "Software"-läget i gamla Counter-Strike använde sig av? Rendering av grafik via CPU:n?

Mvh,
WKL.

Ja, det är väl principiellt jämförbart, men här i Vulkan och med raytracing.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Fnys. När jaaaag var ung så renderades minsann allting i software. Och vi siktade med piltangenterna.

Och vi respekterade de äldre och spelade bra musik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Utan uppskalning också? Då blir det inte kul. Med DLSS-to-FSR3-modden ska det nog funka.

Jag får köra DLSS Ultra Performance i 1440p för att få bra flyt med RTX 3080. Performance funkar men känns lite för segt. Och Ultra Performance ser förstås rätt hemskt ut, till den grad att man absolut kan diskutera huruvida RTX-varianten är snyggare än originalet eller inte. Med all suddighet som blir där föredrar jag nog att köra originalet.

Aha, måste prova!
Jag kan tillägga att jag spelar på en 4K TV så, jaa... Kan det vara lite tungt utan uppskalning kanske?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jepp men det var det jag menade om ny skräddarsydd CPU. Alla spel har typ Ray Tracing, så det känns lite tradigt att tänka på gamalt sätt ang CPU som gör en viss typ av beräkningar i spel och sen gör GPU resten för grafiken.

Det borde gå att göra CPU:er lite smartare, tror väldigt många sitter på överflödig CPU kapacitet som inte används fullt ut som kunde användas till annat.

Datorer kan faktiskt användas till annat än spel, så att ha ett dedikerad insticksmodul som används vid spel är inte så konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag testade Portal RTX på mitt "nya" 6950 XT och tänkte att "det går väl att få en 20 fps så man kan spela lite i alla fall"?

Quake 2 med RTX flöt ju inte jättebra, kanske 5-15 fps.
Portal RTX ska vi inte ens snacka...

Men det är pathtracing om jag förstår rätt, så spel som inte gör pathtracing kan ändå flyta spelbart.

Portal RTX är inte så krävande för att det använder just path tracing utan för att det enbart använder path tracing. D.v.s. det är inte som de flesta andra spel som använder en kombination av klassisk rasterisering och ray och/eller path tracing för specifika effekter, utan allt du ser i spelet (förutom 2D-element som GUI) är ett resultat av path tracing.

Men annars är path tracing en variant av traditionell ray tracing, och vilken metod som är bäst beror på ändamålet. Att path tracing används i spel som Portal RTX beror på att det i själva verket är effektivare än traditionell ray tracing i det sammanhanget.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av perost:

Men annars är path tracing en variant av traditionell ray tracing, och vilken metod som är bäst beror på ändamålet. Att path tracing används i spel som Portal RTX beror på att det i själva verket är effektivare än traditionell ray tracing i det sammanhanget.

Med definitionen att path tracing skickar strålar från kameran, och traditionell från ljuskällor?
Används den "traditionella" överhuvudtaget isåfall? Typ 99%+ av arbetet måste ju vara bortkastat.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Datorer kan faktiskt användas till annat än spel, så att ha ett dedikerad insticksmodul som används vid spel är inte så konstigt.

Jepp, men väldigt många privatpersoner använder datorer till spel vilket alla vet om. Det går att utveckla saker om man vill.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jepp men det var det jag menade om ny skräddarsydd CPU. Alla spel har typ Ray Tracing, så det känns lite tradigt att tänka på gamalt sätt ang CPU som gör en viss typ av beräkningar i spel och sen gör GPU resten för grafiken.

Det borde gå att göra CPU:er lite smartare, tror väldigt många sitter på överflödig CPU kapacitet som inte används fullt ut som kunde användas till annat.

CPU:er är faktiskt redan generalister, som kan göra i princip allting. Anledningen till att vi har separata GPU:er är att de är specialiserad hårdvara som har superoptimerats till att utföra rasterisering. Samma utveckling ser vi inom AI, där Nvidia's tensor kärnor är hårdvara som är specialiserad för att specifikt utföra matrisopterationer så snabbt som möjligt.

Specialister kommer alltid att prestera bättra i sitt område än generalister. Det är därmed en fysisk omöjlighet att skapa hårdvara som kan omsättas från att utföra ett sorts arbete till ett annat, såvida vi inte uppfinner sci-fi teknologi, så som nanites, som då kan konfigurera om kärnan efter behov.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

CPU:er är faktiskt redan generalister, som kan göra i princip allting. Anledningen till att vi har separata GPU:er är att de är specialiserad hårdvara som har superoptimerats till att utföra rasterisering. Samma utveckling ser vi inom AI, där Nvidia's tensor kärnor är hårdvara som är specialiserad för att specifikt utföra matrisopterationer så snabbt som möjligt.

Specialister kommer alltid att prestera bättra i sitt område än generalister. Det är därmed en fysisk omöjlighet att skapa hårdvara som kan omsättas från att utföra ett sorts arbete till ett annat, såvida vi inte uppfinner sci-fi teknologi, så som nanites, som då kan konfigurera om kärnan efter behov.

Jo precis.

Men det finns hybrider och det finns cpu:er med inbyggd vanlig grafik (iGPU), det är inte omöjligt att peta in annan teknik på detta som kan avlasta eller göra grund beräkningar.

Exempel, måste alla cpu:er idag ha typ 8 kärnor? Det skulle gå lika bra med 6 kärnor och sen peta in annan teknik.
Det finns fortfarande många spel som inte kan utnyttja alla kärnor även om det blivit bättre.

I framtiden kanske man inte behöver köpa ett separat grafikkort för grafiken. AMD är ju inne på det spåret lite.

Förr köpte man separata ljudkort, idag är ljudet integrerat på moderkortet eller grafikkortet (nu är det väldigt mycke enklare kretsar än för ljud än ray tracing), men i framtiden så...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Med definitionen att path tracing skickar strålar från kameran, och traditionell från ljuskällor?
Används den "traditionella" överhuvudtaget isåfall? Typ 99%+ av arbetet måste ju vara bortkastat.

Inte riktigt, strålar kan skickar i båda riktningarna med båda metoderna, och t.ex. bidirectional path tracing utnyttjar det för att hantera vissa fenomen på ett effektivt sätt. Men det är två olika metoder som är bra på olika saker, och det är inte helt ovanligt att man t.o.m. kombinerar ray tracing och path tracing för att få det bästa av båda.