Är det bara jag som känner av de tuffa tiderna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur ska man ta sig igenom detta? Känner att vardagen blir allt tuffare och det är svårt att få saker att gå ihop.

Svälj stoltheten. Ibland har man inte råd att fortsätta leva som vanligt, ibland är det inte värt att fortsätta leva som vanligt. Kanske är det så enkelt som att du kan behöva acceptera en inneboende eller ett billigare boende? Att under en tid genomföra dessa typer av uppoffringar kommer lära dig ödmjukhet, perspektiv och kommer göra dig till en överlag lyckligare människa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Alltid gött med marknadshyror, 18k för 5 kvm skrubb i ett kollektiv centralt i stan 😁

Långsiktigt kommer hyreskostnaden spegla produktionskostnaden och efterfrågan, och detta är också den enda långsiktigt hållbara lösningen. Alla varken kan eller måste bo centralt utan väljer man att bo i en storstad får man välja mellan att betala en massa pengar eller bosätta sig lite längre ut.

Skrivet av cp_:

Kanske borde man räkna på att man tar bort 20-50% av sin inkomst under en längre period i kalkylen också? Ett s.k. "stresstest".

Detta är förmodligen en god idé för de flesta. Man ska nog alltid räkna med en längre arbetslöshet eller svår sjukdom som fullt realistiska händelser, speciellt så när man börjar närma sig sextioårsåldern. Det betyder ju inte att man ska agera som om budgeten var mycket mindre än den egentliga, men istället krävs då disciplin för att bygga upp en adekvat buffert utifall något skulle hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Oj du behover inte bli arg! Du skrev ju att du hade skaffat dem för 195 kr mån för 250/250mbit sen gick dealen ut och blev 385kr mån så tolkade jag det.

195 kr för 250/250 är en väldigt bra deal om man nu bor i hyres eller liknande. Bostadsrättsföreningar brukar oftast ha avtal där bredband ingår i avgiften eller kraftigt rabatterade priser.

Nappade du på ett erbjudande det för 300kr/mån? Telia tar 549 kr/mån för 100/100mbit och 599 kr/mån för 250/100mbit. Halebop som är i Telias koncern tar 419 kr/mån för 250/250mbit. Halebop är väldigt dyrt men Telias priser är vansinnes!

De körde inga BF-erbjudanden i mitt stadsnät.

Blev inte arg bara less att folk överlag idag inte läser ordentligt, nah Telia har ALLTID varit grovt överprisade därav att dem tappat monopol på nätet. Tvinga min hyresvärd att ta öppna nätet istället för att "låsa" alla till tex Telia, för dem suger som sagt. Hade ADSL innan från -18 till -22 när vi fick fiber, då hade jag Telia med 600kr/månad för "40/60" som snarare var 30/40mbit.

Telia ligger miltals efter, skitföretag som körts i botten av inkompetent ledning och blind/tondöva för marknadsutveckling, tex låta ALLA andra bolag ta sig in på fiber och fortsätta med sitt kopparnät way back till -06.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Det är inte tuffa tider för dig när du kan lägga undan 15k i månaden... Tuffa tider är när ekonomin knappt eller inte går ihop.

Ja han kan höra av sig när han knappt kan spara 1000 kr i månaden om ens det.

Permalänk
Medlem

Det är såklart upp till var och en men även i bättre tider kan man spara in på vissa utgifter och spara undan mer inför sämre tider. På så vid kan man leva relativt likvärdigt oavsett låg- eller högkonjunktur.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ja han kan höra av sig när han knappt kan spara 1000 kr i månaden om ens det.

Ja eller när man får ta av besparingarna för att klara vardagen.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Ja eller när man får ta av besparingarna för att klara vardagen.

Ja speciellt det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Blev inte arg bara less att folk överlag idag inte läser ordentligt, nah Telia har ALLTID varit grovt överprisade därav att dem tappat monopol på nätet. Tvinga min hyresvärd att ta öppna nätet istället för att "låsa" alla till tex Telia, för dem suger som sagt. Hade ADSL innan från -18 till -22 när vi fick fiber, då hade jag Telia med 600kr/månad för "40/60" som snarare var 30/40mbit.

Telia ligger miltals efter, skitföretag som körts i botten av inkompetent ledning och blind/tondöva för marknadsutveckling, tex låta ALLA andra bolag ta sig in på fiber och fortsätta med sitt kopparnät way back till -06.

Det går att förhandla även med Telia, jag betalar inga överpriser, har snabb och stabil uppkoppling via dem med fiber och haft det i minst 15år. Konkurrenterna har inte riktigt kunnat matcha deras deal.
Har även mobil via Telia och hela familjen är väldigt nöjda, obegränsat surf osv för en rimlig summa.

Men du kanske har blivit utnyttjad av Telia på ett orättvist sätt?
Om de är dyra är det väl bara att skippa dem, vad är det som gör att de är idioter och värdelösa?

Edit:
Angående hårdare tider.
Ja det är klart man kollar mer efter röda lappar och är mer prismedveten, men tack och lov inga större förändringar i livsstil.
Lyckligt lottad där ...

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWIB:

Det går att förhandla även med Telia, jag betalar inga överpriser, har snabb och stabil uppkoppling via dem med fiber och haft det i minst 15år. Konkurrenterna har inte riktigt kunnat matcha deras deal.
Har även mobil via Telia och hela familjen är väldigt nöjda, obegränsat surf osv för en rimlig summa.

Men du kanske har blivit utnyttjad av Telia på ett orättvist sätt?
Om de är dyra är det väl bara att skippa dem, vad är det som gör att de är idioter och värdelösa?

Edit:
Angående hårdare tider.
Ja det är klart man kollar mer efter röda lappar och är mer prismedveten, men tack och lov inga större förändringar i livsstil.
Lyckligt lottad där ...

Telia har haft denna mentalitet mot mig, grannar och familj: Vi har våra priser, vi är bäst i landet! Passar det ej stick :D" mm.... Bredband2, Bahnhof etc etc är 50 - 60% billigare med 0 bindningstid. Bye felia

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Telia har haft denna mentalitet mot mig, grannar och familj: Vi har våra priser, vi är bäst i landet! Passar det ej stick :D" mm.... Bredband2, Bahnhof etc etc är 50 - 60% billigare med 0 bindningstid. Bye felia

Men det är väl deras rätt att sätta de priserna de vill?
Det är ju inte välgörenhet de håller på med, och det finns ju onekligen alternativ, så då är det bara för dig att välja något av alternativen.
Men det verkar lite som att du gärna skulle vilja ha Telia av någon anledning, men att de inte vill ge dig det priset du är beredd att betala och då väljer du någon annan leverantör, det är väl så den fria marknaden fungerar?

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Bredband är absolut inte så dyrt, är enbart Telia som är snordyra för dem är... Idioter.

Telia har ockerpriser men jag skulle inte kalla dem idioter då de har många kunder som är villiga att betala.

Skulle jag byta bredband till Telia skulle min månadskostnad gå upp med 55 % för samma hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Telia har ockerpriser men jag skulle inte kalla dem idioter då de har många kunder som är villiga att betala.

Skulle jag byta bredband till Telia skulle min månadskostnad gå upp med 55 % för samma hastighet.

Mjo vi kallar det olika men ja, ockrare som Telia har jag inget för. Synd att man kan ha ett företag som äger hela landet och sedan tappa allt... Skulle aldrig rekommendera någon att ha Telia. Hade dem när vi var låsta med ADSL innan fiber men aldrig igen, skitdålig kundtjänst och brutalt dyrt för dålig kvalité.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWIB:

Men det verkar lite som att du gärna skulle vilja ha Telia av någon anledning, men att de inte vill ge dig det priset du är beredd att betala och då väljer du någon annan leverantör, det är väl så den fria marknaden fungerar?

Ibland är det ju också så att man inte har något val. (hyresvärden har avtal med Telia t ex)

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Mjo vi kallar det olika men ja, ockrare som Telia har jag inget för. Synd att man kan ha ett företag som äger hela landet och sedan tappa allt... Skulle aldrig rekommendera någon att ha Telia. Hade dem när vi var låsta med ADSL innan fiber men aldrig igen, skitdålig kundtjänst och brutalt dyrt för dålig kvalité.

Jo, jag gillar inte Telia alls. Blir nästan förbannad när jag hör att någon valt Telia frivilligt. Tråkigt om man har Telia som enda val dock vilket vissa har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Jo, jag gillar inte Telia alls. Blir nästan förbannad när jag hör att någon valt Telia frivilligt. Tråkigt om man har Telia som enda val dock vilket vissa har.

Mjo men vad ska man göra då liksom :/ Därav att jag förespråkar öppen konkurrens så man inte blir "tvingad"

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Jo, jag gillar inte Telia alls. Blir nästan förbannad när jag hör att någon valt Telia frivilligt. Tråkigt om man har Telia som enda val dock vilket vissa har.

Ledsen om jag gör dig "nästan förbannad"
Förstår fortfarande inte vad Telia gör fel? Ta ut höga priser?
Inser att sitter man fast i någon sorts situation där man bara kan välja Telia och man upplever att de mjölkar en op pengar bara för att de kan, så är man inte nöjd. Men kan lova att varken Banhof, Tele2 eller vem som helst av de andra skulle gjort annorlunda om de fått chansen, det visar sig hela tiden att ingen av dem är direkt välgörenhetsivrare.

Detta lite allmänna "små hat" mot Telia som finns här förstår jag inte.

Jag har just bundit mig ännu ett år med Telia fiber, mobil, TV mm, provocerande, jag vet

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWIB:

Ledsen om jag gör dig "nästan förbannad"
Förstår fortfarande inte vad Telia gör fel? Ta ut höga priser?
Inser att sitter man fast i någon sorts situation där man bara kan välja Telia och man upplever att de mjölkar en op pengar bara för att de kan, så är man inte nöjd. Men kan lova att varken Banhof, Tele2 eller vem som helst av de andra skulle gjort annorlunda om de fått chansen, det visar sig hela tiden att ingen av dem är direkt välgörenhetsivrare.

Detta lite allmänna "små hat" mot Telia som finns här förstår jag inte.

Jag har just bundit mig ännu ett år med Telia fiber, mobil, TV mm, provocerande, jag vet

Jag skrev ju att det gällde om man frivilligt valde Telia, inte om man saknade alternativ. Läste du inte hela mitt inlägg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Jag skrev ju att det gällde om man frivilligt valde Telia, inte om man saknade alternativ. Läste du inte hela mitt inlägg?

@MrWIB kan välja mellan flera och har valt Telia. Har du inte läst hans inlägg?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

@MrWIB kan välja mellan flera och har valt Telia. Har du inte läst hans inlägg?

Var någonstans i hans inlägg skrev han att han hade fler val än Telia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Var någonstans i hans inlägg skrev han att han hade fler val än Telia?

Det han skrev i senaste inlägget är att det är synd om dem som bara har ett val, vilket hintar att han själv inte sitter i den sitsen. Och du behöver inte backtracka många inlägg i samma tråd för att hitta där han beskriver att han HAR flera val.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Jo, jag gillar inte Telia alls. Blir nästan förbannad när jag hör att någon valt Telia frivilligt. Tråkigt om man har Telia som enda val dock vilket vissa har.

Men vad är det med Telia som är så bra? Är det deras support? Eller lever de på gammla anor?

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Men vad är det med Telia som är så bra? Är det deras support? Eller lever de på gammla anor?

De är väl bland de som har bäst peering om jag inte minns fel?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Men vad är det med Telia som är så bra? Är det deras support? Eller lever de på gammla anor?

Vet inte hur det är nu längre men förr i tiden var dom bäst om man ville spela online som inlägget ovan säger

Men mer senaste tiden har dom haft ganska bra paketpris på tv och streaming.
Visserligen på rea men mitt nuvarande paket blir lägre än halva priset på allt som ingår. Ganska värt när man faktiskt vill ha allt som ingår. Vi får väl se hur det blir framöver nu med alla prishöjningar överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Men vad är det med Telia som är så bra? Är det deras support? Eller lever de på gammla anor?

Totalpris (kör fiber och streamingtjänster via dom till bra rabatt), har mobilabonnemang hos dem och när man har två tjänster så blir man bonusbelönad 👍
Bra support om man behöver (vilket tack och lov händer extremt sällan).
Men som exempel, i helgen (lördagen) la strömadaptern av till mediaomvandlaren. Pratade med supporten, kort väntetid, de la en order på en ersättare (kostnadsfritt) som var framme på måndag innan lunch.
Sen kunde jag även, samma dag, hämta en router med 300GB mobilsurf (som kunde fyllas på vid behov om den tog slut) hos närmsta Telia butik att ha tills jag fick min strömadapter.
Det är sånt jag tycker är värt extra pengar, men jag tror faktiskt jag betalar mindre för min uppkoppling och mobilabonnemang än flertalet andra.

De ger sjysst rabatt om man köper hårdvara och binder abonnemanget två år, vilket inte är ett problem eftersom jag är nöjd och trivs med Telia och dessutom har bra pris.
Win-Win som man säger.

Sen kan det säkert vara människor som har andra erfarenheter av Telia, men mina är till 99% bra.

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWIB:

Det är sånt jag tycker är värt extra pengar, men jag tror faktiskt jag betalar mindre för min uppkoppling och mobilabonnemang än flertalet andra.

Måste vara bra rabatter då. Deras 15 GB-abonnemang är t.ex. 151 % dyrare än Hallons 20 GB-abonnemang så det är inga små prisskillnader vi snackar om direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Måste vara bra rabatter då. Deras 15 GB-abonnemang är t.ex. 151 % dyrare än Hallons 20 GB-abonnemang så det är inga små prisskillnader vi snackar om direkt.

Det är bra rabatter och jag har obegränsad surf 🏄‍♂️

Visa signatur

/O

Permalänk
Skrivet av MrWIB:

Det är bra rabatter och jag har obegränsad surf 🏄‍♂️

Vad betalar du och för vilken hastighet på bredbandet?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Måste vara bra rabatter då. Deras 15 GB-abonnemang är t.ex. 151 % dyrare än Hallons 20 GB-abonnemang så det är inga små prisskillnader vi snackar om direkt.

Nej.. jag hade fått 194kr för mobilabbonemang med rabatt hos telia som precis gick ut.
Ringde och dom sa först att jag bara kunde få ordinarie pris 379 eller vad det är. Men tillslut gav dom sig och gav 295kr OM JAG BAND PÅ 1ÅR! Detta trots att jag har deras dyraste tv och streaming paket och bredband via föreningen hos dom.

Så jag bytte till comviq för 125kr i månaden istället för 10gb (istället för 15gb på telia).

Permalänk
Medlem

Å ena sidan känner jag av det. Matkassen har blivit betydligt dyrare. Klädkontot ger inte möjlighet till samma inköp som tidigare. Å andra sidan överväger jag att köpa den senaste generationens OLED-skärm bara för att spela PoE i någon månad.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Å ena sidan känner jag av det. Matkassen har blivit betydligt dyrare. Klädkontot ger inte möjlighet till samma inköp som tidigare. Å andra sidan överväger jag att köpa den senaste generationens OLED-skärm bara för att spela PoE i någon månad.

Om vi kör den klassiska nudelvarianten, hur länge hade du behövt köra på (mestadels) nudlar för att få utrymme för köpet? Känns det acceptabelt, do it!

Man bör unna sig men kontroll av privatekonomin är förstås viktigare. Och hälsan.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...