Är det bara jag som känner av de tuffa tiderna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Hur har de löst det för de som jobbar som busschaufförer eller som jobbar på fabrik?

Alla kan och behöver inte arbeta hemifrån men de som kan ska göra det i större utsträckning

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Hur har de löst det för de som jobbar som busschaufförer eller som jobbar på fabrik?

Den där lagen ogiltigförklarades i september förra året ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

"Bygg inte fler bostäder" -Bostadsägare.

Skrivet av Pirum:

"Bygg mer, lägre och glesare" - jag; miljonprogrammen framstår som under av välplanering jämfört med det som nu sker på många håll.

Skenade boendekostnader är inte endast något som händer i Sverige, det är många länder där riktigt tuffa boendemarknader försämrar/förändrar familjebildning och samhällsutveckling. Visst kan man bo i ett tält i skogen, men när tiderna är bistra kan man snåla på mat, kläder, transporter i viss mån, semesterresor, nöjen, etc, men boendekostnaderna är svåra att minska, speciellt med kort varsel. Har man dessutom sjukt stora lån, vilket de flesta som köpt bostäder på senare år har, är man verkligen ute på öppet hav i en liten båt. Det gör samhället mycket mindre robust.

Samtidigt är skenande fastighetsvärden väldigt mysigt på många sätt, den som tjänar på det kan ju konsumera mer, den som tror sig tjäna på det konsumerar också mer - åtminstone ett tag. Som devalvering har beskrivits, en kissa-i-byxan-lösning, varmt och skönt ett tag men sedan kallt och jävligt.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Instämmer. Det är inte brist på bostäder. Det är brist på bostäder centralt på större arbetsstäder som Göteborg, Stockholm och Malmö. Detta till den grad att kollektivtrafiken inte klarar av att hantera denna folkmängd och folk får stå och knö på bussar och tåg, man kan fråga sig hur detta är lagligt att åka så?
Det är gigantiska problem att lösa både bostäderna och kollektivtrafiken, men elefanten i rummet är om folk inte istället mer kan jobba hemifrån? Bättre satsningar på detta och de löser stor del av kollektivtrafikproblemet och bostadsbristen.

Bara jag som tolkade det som att Sinery var sarkastisk i svaret till mig? Vilket så här i efterhand egentligen makes sense 😊

Mitt inlägg kan tolkas som "vi behöver bygga fler fängelser, men inte där jag bor", vilket jag kan förstå.

Är nog bara sur då man drabbas personligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Tror säkert det skulle räcka med 50/50 men det erbjuder ingen eftersom dom tjänar mer pengar på högre farter, är säkert lite kartellbildning inom bredbandstjänster.

Jo, lägsta jag kan få med Bahnhof Villafiber är 1000/1000 men det är ändå billigare än Bahnhof eller Telia 100/100 med Telia öppen fiber. De hade 10/10 ett tag på öppen fiber men det togs bort.

Saken är ju den att datamängden man överför ökar inte så mycket med bandbredden.
Är man tex nöjd med 10/10 så för gemene man blir det inte så mycket mer överfört med 100/100 men operatören kan däremot ta mer betalt för 100/100.

På tiden man hade ADSL så gick det inte streama hög kvalité från t.ex. SVT-play utan man fick ladda ned programmen man ville se innan så linjen låg ofta med full last.

Permalänk
Medlem

Starkt imponerad av er med familjer som kämpar för att få det att gå ihop, ni förtjänar så mycket mer men världen ser ut som den gör antar jag...

Sjukskriven sedan 6 år tillbaka men har bara en hund och katt att ta hand om tack och lov. Lever simpelt och är nöjd med det.

Permalänk
Medlem

Hög hyra är inte kul. Jag har visserligen skaplig lön men ändå, med 10k i hyra blir det väldigt svårt att komma under utgifter på 20k/mån totalt.
Varken röker eller dricker eller äter särskilt dyrt, har en väldigt billig bil.
När jag bodde i Sthlm i bostadsrätt med låg hyra låg jag runt 10k/mån totalt i utgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Folk som tror man "lever fett på bidrag" har uppenbarligen aldrig testat det, eller ens känner till hur svårt (ibland omöjligt) det kan vara att faktiskt få dem. Konsumentverket säger att en man i 40-års åldern t ex har en matkostnad på 3400:-/månad, skulle jag gå efter dem hade jag inte kunnat överleva på det jag får ut.
Hyra: 8000:- (tvåa i en förort)
El: 450:-
Bredband: 500:- (Telenors lägsta, 100/100)
Käk: 3400:- (enligt konsumentverket)
Mobilabonnemang: 100:- (Vimla, lägsta)

Ger 1.550:- över som skall täcka in precis allt annat som medicin, läkare, ta sig till läkare, hemtjänst, kläder, "nöje", skor etc etc Så den som tror att man som långtidssjukskriven lever "fett på en massa bidrag" borde nog ta sig en funderare om vad som verkligen är sant.

Av ren nyfikenhet, får du ut 17.400:- (netto) i bidrag? (Adderade summorna du nämnde.)

Jobbade själv som (bil)tidningsbud mellan 2015-2021 och fick i runda slängar ut runt 12.000:- netto i månaden, lite mer om det var mycket övertid och hade inga problem att överleva på det, dock blev man ju inte direkt rik. Sparade kanske en tusenlapp på en bra månad.

Med det sagt så betalade jag inte i närheten av 8000:- i hyra (det är extremt högt för en ensam person) och inflationen har ju stuckit iväg sedan dess. 3400:- i månaden för mat låter ju rätt frikostigt av konsumentverket dock, jag snålar inte på maten direkt och tvivlar på att jag spenderar så mycket i månaden på mat.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Med det sagt så betalade jag inte i närheten av 8000:- i hyra (det är extremt högt för en ensam person)

Varierar ju en del över landet, men extremt högt är det inte.
Snarare lågt om det är en tvåa eller större.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Matpriserna är skyhöja och ökar hela tiden, likaså elpriserna främst från elnätsbolagen har ökat elnätspriserna mer än vanligt nu med det nya året. Extremt mycket högre hyror och avgifter. Mitt hyresbolag befinner sig i kris och de har redan höjt hyran långt över normen både detta år och nästa år. Bredbandspriserna främst inom stadsnätet har chockhöjts 50% i vissa fall och hastigheter, 100/100mbit kostar idag över 500 kr se Telia eller Tele2. Mobilpriserna också men inte i samma omfattning.

Hur ska man ta sig igenom detta? Känner att vardagen blir allt tuffare och det är svårt att få saker att gå ihop.

Kan bara säga att med dina exempel i åtanke är det nästan det motsatta för mig, men på eget initiativ.

Jag såg av en slump att Bahnhof sänk mitt bredbands abonnemang med 300 kr om man beställde idag på min address. Så jag kontaktade dem och de sänkte till samma pris. Så jag betalar nu 549 för 1000/1000.

Det gjordes reklam för nån app var syfte var att gå igenom dina olika abonnemang för att se om det fanns nån leverantör som erbjöd en sänkning på ngt. Då nappade Tele 2 och valöde att sänka mitt abonnemang med 199 kr i 6 månader för att sedan gå tillbaka till det ordinarie priset.

Hyror har vi inte märkt av ngt, det har varit de vanliga 1-2% som höjts.

Kollar jag de kreditkort jag har så skulle jag kunna sänka räntan från ca 17% ned till 10% men har inte tagit tag i det ännu.

Så jag tror även om vi bor i samma land så är nog situationen inte samma för alla.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Med den fina bostadspolitiken vi har blir det en fråga om vi ska gynna de som redan äger sina bostäder, eller de som vill äga sin bostad. Bättre lånevillkor driver upp priserna och gör det svårare att ta sig in på marknaden. Samtidigt driver det på bubblan och det blir en kraftigare smäll om den skulle spricka.

Det behövs fler bostäder men byggs det tillräckligt skulle marknaden krascha. Istället belånar sig svenskarna mer och driver på den onda spiralen.

Jo, hade man inte varit så rädd för lite deflation hade man kunnat ha räntorna lite högre o då hade inte bostadspriserna dragit iväg på detta sättet.

Vi har ju haft deflation i datorvärden i decennier tills rätt nyligen. Dvs mer dator för samma peng ju längre man väntar utan att för den skull folk slutat köpa datorer. Minns jag rätt då hade t.ex. IMP-data som modell för att sälja billigare än andra att man betalde datorn tre månader innan man fick den så hann priserna sjunka under tiden.

Inte kul för de som köpt hus nyligen med stigande räntor o elpriser. För egen del så låg räntan på runt 15% när jag köpte vilket gjorde att man amorterade så mycket man orkade för att få ner lånen till en rimlig nivå, men nu med lån på kanske 7-8 miljoner så är det inte möjligt inom en rimlig tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Vi vill till hus och hade egentligen tänkt vänta och bygga / renovera. Men nu sprang vi på ett objekt och vi känner oss låsta. Vågar heller inte köpa utan att ha sålt så vi faktiskt vet exakt dom ekonomiska förutsättningarna.

Då är det väl läge att slå till... En kollega hade vid förra krisen på 90-talet en lägenhet han köpt för 150 000:- som han fick ge bort då han inte fick hyra ut den längre för brf:en. Vilket ju såklart kändes lite surt. Men huset han köpte i stället hade gått ner mer i pris så i praktiken tjänade han på det.

Så det är väl bara räkna på det.

Permalänk
Skrivet av Gambit_2K:

Kan bara säga att med dina exempel i åtanke är det nästan det motsatta för mig, men på eget initiativ.

Jag såg av en slump att Bahnhof sänk mitt bredbands abonnemang med 300 kr om man beställde idag på min address. Så jag kontaktade dem och de sänkte till samma pris. Så jag betalar nu 549 för 1000/1000.

Det gjordes reklam för nån app var syfte var att gå igenom dina olika abonnemang för att se om det fanns nån leverantör som erbjöd en sänkning på ngt. Då nappade Tele 2 och valöde att sänka mitt abonnemang med 199 kr i 6 månader för att sedan gå tillbaka till det ordinarie priset.

Hyror har vi inte märkt av ngt, det har varit de vanliga 1-2% som höjts.

Kollar jag de kreditkort jag har så skulle jag kunna sänka räntan från ca 17% ned till 10% men har inte tagit tag i det ännu.

Så jag tror även om vi bor i samma land så är nog situationen inte samma för alla.

Hyror har ni inte märkt av? I hela riket har hyrorna i genomsnitt höjts runt 4,5 till 5% så era 1-2% ökningar kommer ni få betala mer i framtiden.

Skulle aldrig nappa på ett abonnemang som bara får halva priset i 6 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Av ren nyfikenhet, får du ut 17.400:- (netto) i bidrag? (Adderade summorna du nämnde.)

Jobbade själv som (bil)tidningsbud mellan 2015-2021 och fick i runda slängar ut runt 12.000:- netto i månaden, lite mer om det var mycket övertid och hade inga problem att överleva på det, dock blev man ju inte direkt rik. Sparade kanske en tusenlapp på en bra månad.

Med det sagt så betalade jag inte i närheten av 8000:- i hyra (det är extremt högt för en ensam person) och inflationen har ju stuckit iväg sedan dess. 3400:- i månaden för mat låter ju rätt frikostigt av konsumentverket dock, jag snålar inte på maten direkt och tvivlar på att jag spenderar så mycket i månaden på mat.

Jag får sjukpenning och jag önskar att jag fick 17.4k netto! Innan jag rapporterade in löneförhöjningar efter det att jag blev sjuk fick jag ut 13.5k och 14k varannan månad (eftersom de räknar dagar så är det inte en fast summa). Nu får jag ut 14k och 14.5k varannan månad netto. Och då det är sjukpenning har man inte rätt att söka olika bidrag i form av boendestöd, merkostnader etc.

Och som någon nämnt, 8.000:-/månad i hyra i en förort till Stockholm är inte dyrt då jag har en tvåa på 60 kvadrat. Och nej, jag äter inte för 3.4k/månad som konsumentverket säger. Rätt många andra kostnader har ju tillkommit som att alltid maxa högkostnadsskydd för allt och en hel del annat man varit tvungen att ändra på... t ex inköp av kombinerad tvättmaskin/torktumlare då det inte direkt är möjligt att använda tvättstuga längre... ja... listan kan göras rätt lång. Har dock ett netflix abonnemang jag ser som "lyx"... men man måste ha något för att inte gå helt bananas, tror ingen kan ligga merparten av tiden i en säng och stirra upp i taket och göra absolut ingenting.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Av ren nyfikenhet, får du ut 17.400:- (netto) i bidrag? (Adderade summorna du nämnde.)

Missar jag något, hur får du 8000+450+500+3400+100+1550 till 17400?
(jag får det till 14000 vilket ju matchar vad @Necrophor skrev här ovan)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hyror har ni inte märkt av? I hela riket har hyrorna i genomsnitt höjts runt 4,5 till 5% så era 1-2% ökningar kommer ni få betala mer i framtiden.

Skulle aldrig nappa på ett abonnemang som bara får halva priset i 6 månader.

5% av 13000 är 650 kr som jag då delar på med sambon. Så det är knappt märkbart oss emellan.

Och ddt är inte ett nytt abonnemang eller en förlängning med bindningstid. Det är bara att de sänker nuvarande abonnemang till i 6 månader. Så brukar de ofta göra för att inte förlora kunder. När 6 månader har gått kanske jag kollar om de kan sänka 6 månader till etc.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Kommer aldrig ske då man inte får sparka ut folk som bor i en lägenhet hur som.

Precis samma sak som är vid en tomträtt, det finns ingen konkurrens vid "budgivning" .

Nej, men man kan ju alltid försöka:

https://m.facebook.com/124292684247609/posts/3063467473663434...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Jag får sjukpenning och jag önskar att jag fick 17.4k netto!

Skrivet av Roger W:

Missar jag något, hur får du 8000+450+500+3400+100+1550 till 17400?
(jag får det till 14000 vilket ju matchar vad @Necrophor skrev här ovan)

Skyller på att jag var trött och/eller dum i hövvet. Räknade nog 3400:- två gånger.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Då är det väl läge att slå till... En kollega hade vid förra krisen på 90-talet en lägenhet han köpt för 150 000:- som han fick ge bort då han inte fick hyra ut den längre för brf:en. Vilket ju såklart kändes lite surt. Men huset han köpte i stället hade gått ner mer i pris så i praktiken tjänade han på det.

Så det är väl bara räkna på det.

Vi hoppade, lite för risky och vi är rätt fega. Men vi håller på att förbereda lägenheten för försäljning (hatar att man ska behöva hålla på med staging, men don't hate player osv..). Vi råkade få in lite oväntade pengar och gjorde en amortering på det kvarvarande lånet på lägenheten för någon vecka sedan. Så nu är det inte många % belåning alls kvar. Kan bara våra aktier gå upp lite till så har vi till insatsen till nästa boende och då tar vi en kalkylerad risk och köper innan försäljning av lägenheten. I värsta fall får vi väl hyra ut 1-2 år innan vi kan sälja lägenheten och worst case, om vi inte blir av med den så behåller vi den ett tag till, låg avgift och knappt något lån så vi klarar dubbla kostnaden. Så kanske ett köp inom 6-9 månader om vi hittar rätt objekt.

Edit: Men det märks verkligen att bostadsmarknaden är i ett vakuum. Objekt som ligger ute månad efter månad. Erbjudanden om sänkt avgift, hjälp med finansiering etc etc. Tycker också att det är mer objekt som är besiktigade. Märks att det är köparens marknad.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

t ex inköp av kombinerad tvättmaskin/torktumlare då det inte direkt är möjligt att använda tvättstuga längre...

Får jag fråga (rent yrkesmässigt intresse), är det din sjukskrivning som gör att tvättstugan inte funkar eller är det problem med tvättstugan?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Det är helt sjukt system med 3800kr i mån.
Lite samma här men inte i närheten ändå.
Min fru pluggade o hade CSN. Hon blev gravid o vi fick barn. Hon fick ut runt 3500kr i föräldrapenning för att hon inte hade jobbat innan pluggandet. Hade hon varit ensamstående/(jag hade dött eller whatever) hade hon ju gått under. Hur fan tycker staten man ska klara sig på det? Man tycker att vi betalar så mycket skatt o har ett system med föräldrapenning osv att man borde ska kunna klara sig när ungen är så liten att den inte kan gå på förskola. helt sjukt.

OT: Ja lönerna står still o priserna rusar i taket. Matjättarna tar ut jättesummor i utdelning medan vi knegare kämpar på. (Ja det är bolag som vill tjäna pengar, men nån måtta får det va när man säljer livsavgörande varor som mat).
Våra Fackförbund böjer sig fram med arslet o ger oss löneökning med nån % medan inflationen rusar.
Hyresgästföreningarna verkar ju inte heller göra så mycket för att hyrorna inte ska höjas med 10-12% iår.

O innan ni som är IT chefer med 100k i lön. Alla har inte möjlighet o plugga o få toppjobb med tjänstemannainkomst o löneförhandling med ökning med 10tusentals kronor. Det finns vi som måste jobba för kollektivavtalets skitlön. Det är det vi får eller svälta....

Staten tar...och vissa av oss tar tillbaka...på ett eller annat sätt...otroligt energikrävande och hade helst undvikit det, men är man nästan helt utslagen och orkar inte jobba mer än 60% längre så har man tid att hitta på saker.

Permalänk
Medlem

Jag kan bidra med tips för pelletseldare....Jag som många har slängt ut pellets...men inte fan har man råd att ersätta med ett dyr bergv. eller luft-vatten för 100papp.... Vad gör man då? Jo...man köper en kinesisk (lyfco 18kw) poolvärmepump, dockar på returen på pannan och ler. Kostnad ca18.000kr. Ingen kyltekniker krävs...bara du ä lite händig o kan skruva på 2 pex slangar på baksidan av utedelen, för övrigt det finns ingen innedel...det är ett alltiett låda man ställer på 2 leica block utanför typ.
Se till att du köper ett som klarar minst -10c men rent generellt så klarar dom av mkt mer om luften är någonlunda torr.
Har ett installerat på mitt gustavsberg panna från 1969 och ä skitnöjd så inget som jag hittar på eller spekulerar...Shuntar du om på pannan så får du även varmvatten om pannans bredare har kopparslinga, men du måste nog även köpa ett mindre elbredare o koppla denne parallelt för att inte riskera kalldusch...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwxr:

Vi kör också pellets (tyvärr) och har varit tvungna att köpa svindyra pellets förra året. Nu när våren nalkas verkar de flesta tillverkare erbjuda rabatter dock.
T.ex 20% här https://fagelforspellets.se/
Vida, SCA och Laxå kommer säkert följa efter .

Är i valet och kvalet på om man ska investera i värmepump nu eller vänta. Det är en relativt stor investering och vi har lite annat som behöver prioriteras.

En vvp behöber inte kosta 150 papp....docka en sån på bef. pannan och le hela vägen till banken...
https://outl1.se/poolvarmepump-19kw-inverter-wifi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Får jag fråga (rent yrkesmässigt intresse), är det din sjukskrivning som gör att tvättstugan inte funkar eller är det problem med tvättstugan?

Det är sjukskrivningen/sjukdomen då tvättstugan fungerar i övrigt så vitt jag vet, åtminstone ser jag folk använda den

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Det är sjukskrivningen/sjukdomen då tvättstugan fungerar i övrigt så vitt jag vet, åtminstone ser jag folk använda den

Tack! (hoppas du får bättre hälsa framåt!)

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3Dfx Rampage:

En vvp behöber inte kosta 150 papp....docka en sån på bef. pannan och le hela vägen till banken...
https://outl1.se/poolvarmepump-19kw-inverter-wifi

Du menar att använda den för att hålla uppe tempen på vattnet och stödvärma med pellets?
För inte klarar väl den att värma upp till 70-80° ?

Berätta gärna mer för jag är helt klart intresserad

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem

Det är jävligt tight för tillfället, går cirkus +/- noll mot vad vi får in varje månad nu. Bara hoppas att räntesänkningarna kommer fort.

Min analys är att det som är fucked up är att bankernas kalkyl på hur mycket någon får låna inte tar hänsyn till att övriga kostnader kukar ur samtidigt som räntan stiger.

Ja, vi hade klarat 7% ränta, givet att _allt_ annat legat still. Men nu när inflationen kukade ur totalt, så har våra övriga kostnader ökat så brutalt att kalkylen gick sönder fullständigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Det är jävligt tight för tillfället, går cirkus +/- noll mot vad vi får in varje månad nu. Bara hoppas att räntesänkningarna kommer fort.

Min analys är att det som är fucked up är att bankernas kalkyl på hur mycket någon får låna inte tar hänsyn till att övriga kostnader kukar ur samtidigt som räntan stiger.

Ja, vi hade klarat 7% ränta, givet att _allt_ annat legat still. Men nu när inflationen kukade ur totalt, så har våra övriga kostnader ökat så brutalt att kalkylen gick sönder fullständigt.

Bankernas kalkyl är mycket frikostig ja, jag tycker vårt lån är på en okej nivå av ränterisk givet den inkomst vi har men bankerna hade lånat ut ca 80% till… Så man får helt klart ta det lugnt i hur mycket man lånar och inte lita på vad banken tycker man ska låna för då kan det bli snålt i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Det är jävligt tight för tillfället, går cirkus +/- noll mot vad vi får in varje månad nu. Bara hoppas att räntesänkningarna kommer fort.

Min analys är att det som är fucked up är att bankernas kalkyl på hur mycket någon får låna inte tar hänsyn till att övriga kostnader kukar ur samtidigt som räntan stiger.

Ja, vi hade klarat 7% ränta, givet att _allt_ annat legat still. Men nu när inflationen kukade ur totalt, så har våra övriga kostnader ökat så brutalt att kalkylen gick sönder fullständigt.

Ja, det är vanskligt det där. Man kan ju drabbas av sjukdom eller bli utan försörjning under en längre tid också.
Om man har en hög lön som utgångspunkt för sin budget så kan det rasa samman ganska fort.

Kanske borde man räkna på att man tar bort 20-50% av sin inkomst under en längre period i kalkylen också? Ett s.k. "stresstest".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Så man får helt klart ta det lugnt i hur mycket man lånar och inte lita på vad banken tycker man ska låna för då kan det bli snålt i framtiden.

Håller med: banken har ju sin riskbedömning för vad de är villiga att låna ut men de tvingar ingen att att låna det maxbeloppet: man har all möjlighet att göra sin egen riskbedömning ovanpå det själv.
*edit*
Med det sagt håller jag med om det som sagts här ovan att det är lätt att stirra sig blind på bara räntan, och bankerna borde nog lyfta blicken över den också…

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Fast det är inte så tomträtt beräknas.
Vid omförhandling så estimerar kommunen priset nära sista åren i värdet.
Sen betalar man en stegrande kostnad i 5 år tills man når det beloppet. Ca 5-6% ökning per år.

Man får också komma ihåg att tomträtt finns för det inte var lönsamt att bygga på marken så kommunen gav bort marken, oftast till hyresrätter, för att stimulera byggandet.

Skulle nog besvarat denna kommentar tidigare,

sen är ju tomträtten det enda sättet för en kommun att faktiskt kontrollera upplåtelseformen. Säljer man marken så försvinner det instrumentet.

Tomträttsupplåtelse är numera rätt sällsynta även om det förekommer i de fall en kommun vill att någon ska bygga och vill ha kontroll över om det är hyresrätter. Alternativet är att någon annan "köper" tomträtten sas.

Skrivet av Swedishchef_90:

Vi är en ombildad förening så de första 10 åren gick in i Stockholmshems ficka.
Vi har betalat av 45m i lån på ~ 15 år

Men tomträttensgäldet kommer inte överstiga lånet utan amortering förrän om 2x omförhandlingar (20år bort) med amortering runt 15. Med en ränta på 2%

Ja 42% skulle enbart vara för att köpa marken.
Vi förväntar oss inte en speciellt hög ny avgäld då deras värdering såg vi förra året och den borde ha sjunkit nu.

Vi avsätter enligt nya underhållsplanen och har pengar på banken och är helt skuldfria....

Men som jag sade så slår tomträtts lånet fel då den är framtung och går inte att genomföra utan att bryta mot lagen. Då det står att styrelsen inte får fatta beslut som inte slår lika genom ägandet samt har inte för lång roi

Sen är allt som säljs ut från staten alltid kraftigt subventionerat till köpare.

Ombildningar är 50% rabatt, mark till alla utom brfer är också runt 50 %, kolla företag som säljs från staten också...

Sammanfattat: Ni har bedömt att styrelsen inte har mandat att köpa ut avtalet då det är för lång ROI? Samt att ni med 2% ränta på det lån som behövs inte räknar hem det. Är det en rimlig ränta?

Hur ser kreditinstitut på att låna ut till BRF:er med tomträtt? Där har du ju inte en fastighet som säkerhet och därmed borde även räntorna vara högre...

Tyvärr är mycket som säljs från stat och kommun underprissatt, vilket trots allt är emot all logik. Det bör ju säljas på marknaden och marknaden får betala det man är villig (och om ingen betalar det säljaren önskar så behåller man det).

Skrivet av Trent023:

Största dippen jag upplevt var att kommunen godkände bygge av ett flervåningshus cirka 30 meter från våra balkonger.

Detta innebär förlorad utsikt (ca 8-9km obehindrad utsikt) samt fri insyn i alla föreningens lägenheter från den nybyggda huskroppen.

Vilket då resulterat i en stor värdeminskning av våra lägenheter.

Ibland känner man sig liten och utan röst...

Bygg gärna men inte här... Lite som när man försöker skapa förklaringsmodeller till vilka faktorer som påverkar priserna (där i Stockholmsregionen närhet till tunnelbana är den enskilt största förklaringsfaktorn).

På vilket sätt skulle kommunen kunna säga nej till ett bygge där det troligtvis är helt enligt gällande detaljplan?

Skrivet av Pirum:

"Bygg mer, lägre och glesare" - jag; miljonprogrammen framstår som under av välplanering jämfört med det som nu sker på många håll.

Skenade boendekostnader är inte endast något som händer i Sverige, det är många länder där riktigt tuffa boendemarknader försämrar/förändrar familjebildning och samhällsutveckling. Visst kan man bo i ett tält i skogen, men när tiderna är bistra kan man snåla på mat, kläder, transporter i viss mån, semesterresor, nöjen, etc, men boendekostnaderna är svåra att minska, speciellt med kort varsel. Har man dessutom sjukt stora lån, vilket de flesta som köpt bostäder på senare år har, är man verkligen ute på öppet hav i en liten båt. Det gör samhället mycket mindre robust.

Samtidigt är skenande fastighetsvärden väldigt mysigt på många sätt, den som tjänar på det kan ju konsumera mer, den som tror sig tjäna på det konsumerar också mer - åtminstone ett tag. Som devalvering har beskrivits, en kissa-i-byxan-lösning, varmt och skönt ett tag men sedan kallt och jävligt.

Så, vi ska sprida ut samhällena ytterligare, skapa än sämre underlag för all form av hållbara transporter och kollektivtrafik? Därutöver utöka energianvändningen per capita och ta i anspråk jungfrulig mark istället för förtätning och skapa mer underlag i de tätorter vi har?

Skenande boendekostnader? Det är väl delvis självförvållat där familj efter familj gärna lagt sig maxbelånade med den konstruerade låga räntan vi hade längre tid och troligtvis inte kommer vara i närheten av (någonsin) igen. Sen ska det vara andras ansvar att lösa det?

Tyvärr så ser ju vårt skattesystem ut som ett lapptäcke med otaliga undantag och avdrag istället för en lägre skattesats generellt på arbete. Staten dvs vi allihop får ju stå för ränteavdragen även om de tack och lov är något avtrappade efter 100k/år. Vi hade en chans att reformera, men nu är väl alla politiska partier emot det?

Skrivet av Roger W:

Håller med: banken har ju sin riskbedömning för vad de är villiga att låna ut men de tvingar ingen att att låna det maxbeloppet: man har all möjlighet att göra sin egen riskbedömning ovanpå det själv.
*edit*
Med det sagt håller jag med om det som sagts här ovan att det är lätt att stirra sig blind på bara räntan, och bankerna borde nog lyfta blicken över den också…

Fast hur stort ansvar ska "banken" ta för enskildas ekonomi? Vem vid sina sinnes fulla bruk hoppar in i bostadsrace när förutsättningarna var som de var?

Vi får väl främst problem när människor inte kan betala sina räntor och amorteringar. Inte i sig när värdet sjunker på en fastighet...

Samt att vi borde haft betydligt mer uppstyrt kring att lån ska vara amorterade på säg 25-30 år så hade vi inte riktigt haft denna sjuka sprial med värdena.

Avslutande tankar: Ser vi på nybyggnationer av hyresrätter och jämför Finland med Sverige och hur enkelt det är att få tag på och ändå rimliga priser så fungerar ju Finlands marknad betydligt bättre än det vi har här...

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF