Ingen koppling mellan mobilanvändande och hjärntumörer

Permalänk
Melding Plague

Ingen koppling mellan mobilanvändande och hjärntumörer

En stor internationell studie ledd av Karolinska Institutet visar att mobilanvändande inte leder till cancer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Helt i linje med vad jag väntat mig, fanns det en sån koppling hade den solklart visat sig tidigare med GSM-telefoner och tidig 3G som hade långt starkare strålning från sina antenner, ni minns väl hur radioutrustning brukade låta när någon fick ett samtal…

Jag tar fram popcorn och väntar på inflödet av elallergiker och strålningsrädda. Tråden kommer spåra flera varv utan bekymmer!

Permalänk
Medlem

Jag pratar ändå endast med högtalaren på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag pratar ändå endast med högtalaren på.

Så länge det inte stör folk i din omgivning är det ok. Att däremot stå som någon sorts amerikan i en TV-serie och vråla bland folk med högtalaren på är inte ok

Permalänk
Medlem

Jag tror anledningen till att en del är rädda för strålning från mobiltelefoner, wifi, etc är att de tänker "strålning == dåligt" och inte förstår skillnaden mellan olika typer av strålning. Rummet är överallt fyllt av t.ex. radiostrålning (det är så radioapparater fungerar) och mer generellt så strålar *allt* som har en temperatur (till och med svarta hål). För att elektromagnetisk strålning ska ha en annan effekt på materia än att bara värma upp den, t.ex. jonisera den, så måste man ha betydligt mer energetisk strålning än den man får från en mobils mikrovågor; åtminstone cirka 10000 gånger kortare våglängder (motsvarande ultraviolett ljus).

Jag är faktiskt lite nyfiken på vilken mekanism man tänker sig skulle orsaka hjärntumörer från mobiltelefoner. Det låter lite magiskt i mina öron. Det enda jag kan tänka mig är skadliga kemikalier från telefonen som frigörs och kanske inandas, men ingenting som har med strålningen i sig att göra.

Permalänk
Skrivet av landahl:

Jag pratar ändå endast med högtalaren på.

Gaaah!

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Jag tror anledningen till att en del är rädda för strålning från mobiltelefoner, wifi, etc är att de tänker "strålning == dåligt" och inte förstår skillnaden mellan olika typer av strålning. Rummet är överallt fyllt av t.ex. radiostrålning (det är så radioapparater fungerar) och mer generellt så strålar *allt* som har en temperatur (till och med svarta hål). För att elektromagnetisk strålning ska ha en annan effekt på materia än att bara värma upp den, t.ex. jonisera den, så måste man ha betydligt mer energetisk strålning än den man får från en mobils mikrovågor; åtminstone cirka 10000 gånger kortare våglängder (motsvarande ultraviolett ljus).

Jag är faktiskt lite nyfiken på vilken mekanism man tänker sig skulle orsaka hjärntumörer från mobiltelefoner. Det låter lite magiskt i mina öron. Det enda jag kan tänka mig är skadliga kemikalier från telefonen som frigörs och kanske inandas, men ingenting som har med strålningen i sig att göra.

Jag tror att folk vet att telen blir varm och det blir även närliggande vävnad, och det finns och har funnits gränsvärden inom EU och olika telefoner strålar olika mycket. Folk, inkl jag, vet inte mer än så men bevisligen påverkas kroppen fysiskt om den värms upp.
"En del av radiovågorna från en mobiltelefon tas upp av kroppen och omvandlas till värme. SAR-värdet (Specific Absorption Rate) talar om hur mycket av radiovågornas energi som kroppen absorberar. "
https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/magnetfalt-o...

De inkl jag bör dock kunna andas lite lättare då det här verkar vara en rätt stor studie. Inte för att jag nånsin använt headset eller snäckor eller nåt annat, fyrtiofem minuter så är örat rätt varmt, delvis för att telen blir varm och sitter mot örat.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Jag tror att folk vet att telen blir varm och det blir även närliggande vävnad, och det finns och har funnits gränsvärden inom EU och olika telefoner strålar olika mycket. Folk, inkl jag, vet inte mer än så men bevisligen påverkas kroppen fysiskt om den värms upp.
"En del av radiovågorna från en mobiltelefon tas upp av kroppen och omvandlas till värme. SAR-värdet (Specific Absorption Rate) talar om hur mycket av radiovågornas energi som kroppen absorberar. "
https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/magnetfalt-o...

De bör dock kunna andas lite lättare då det här verkar vara en rätt stor studie.

Jag tror du också förstår att värmen komponenterna avger är större än eventuell effekt från radiovågorna, speciellt som folk upplever

Gränsvärden är satta med väldigt stor marginal enligt försiktighetsprincip, pratar du om att telefonen blir varm pratar du dessutom inte om SAR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jag tror du också förstår att värmen komponenterna avger är större än eventuell effekt från radiovågorna, speciellt som folk upplever

Gränsvärden är satta med väldigt stor marginal enligt försiktighetsprincip, pratar du om att telefonen blir varm pratar du dessutom inte om SAR.

Även om det är satta med "väldigt stor försiktighetsprincip" så varierar det rätt mycket och jag har inte sett en läkare säga att mobiltelefoner inte kan värma upp vävnad. Tvärtom verkar Strålsäkerhetsmyndigheten säga att det alltid händer.

Var gränsen går mellan mobiltelefonens värmeavgivning och strålning som värmer vävnad vet jag ej(båda är sanna) men jag pratar bevisligen delvis om SAR pga ovan.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

De inkl jag bör dock kunna andas lite lättare då det här verkar vara en rätt stor studie. Inte för att jag nånsin använt headset eller snäckor eller nåt annat, fyrtiofem minuter så är örat rätt varmt, delvis för att telen blir varm och sitter mot örat.

Sannolikt även delvis bara för att du håller något mot örat och minskar luftcirkulation osv. Jag skulle tro att det kan bli lite varmt av att bara sitta med en bit plast mot örat 45 minuter.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Även om det är satta med "väldigt stor försiktighetsprincip" så varierar det rätt mycket och jag har inte sett en läkare säga att mobiltelefoner inte kan värma upp vävnad. Tvärtom verkar Strålsäkerhetsmyndigheten säga att det alltid händer.

Var gränsen går mellan mobiltelefonens värmeavgivning och strålning som värmer vävnad vet jag ej(båda är sanna) men jag pratar bevisligen delvis om SAR pga ovan.

Radiostrålningen/magnetfält är så svaga att du inte känner den effekten och det finns ingen mekanism som utlöses som skulle kunna innebära en hälsoeffekt.

Studier använder dock många olika metoder och får därför olika resultat med sina fantomer eller modeller o.s.v. De har också testat med hjärnor från slaktdjur. I realiteten vet vi inte, men med fantomer eller olika analoger kanske vi pratar om runt 0,01 till 0,15 grader beroende på var de mäter. Vad det omsätts på hos en levande varelse (som ju kyler sina olika funktioner) vet vi inte, men inte ens det är tillräckligt för att känna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Radiostrålningen/magnetfält är så svaga att du inte känner den effekten och det finns ingen mekanism som utlöses som skulle kunna innebära en hälsoeffekt.

Varför finns det gränsvärden för SAR för mobiltelefoner då? Om du kategoriskt kan avfärda hälsoeffekter? Varför gjordes ens studien i fråga?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Varför finns det gränsvärden för SAR för mobiltelefoner då? Om du kategoriskt kan avfärda hälsoeffekter? Varför gjordes ens studien i fråga?

För att det finns försiktighetsprinciper och för att starka magnetfält och radiovågor har en effekt.

Gå ut i solen och din hud värms upp mer än de 0,01°C den möjligen skulle värmas upp av radiovågorna från mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Även om det är satta med "väldigt stor försiktighetsprincip" så varierar det rätt mycket och jag har inte sett en läkare säga att mobiltelefoner inte kan värma upp vävnad. Tvärtom verkar Strålsäkerhetsmyndigheten säga att det alltid händer.

Var gränsen går mellan mobiltelefonens värmeavgivning och strålning som värmer vävnad vet jag ej(båda är sanna) men jag pratar bevisligen delvis om SAR pga ovan.

Uppvärmningseffekten är troligen obefintlig/minimal till följd av radiostrålningen. Då är det mer sannolikt pga att din kropp som är varmare än mobilen höjer mobilens lägstatemperatur i kombination med att mobilen konstant är aktiv när du för ett samtal. Sen är det massa vatten i kroppen som kan lagra värme bra, vilket gör att uppvärmningseffekten kvarstår bättre och värmen som genereras från enheten lagras i kroppen.

Nu gissar jag rätt mycket, men att det skulle vara radiostrålningen som alstrar den värmen ställer jag mig ganska tveksam till. Men det är egentligen inte så svårt stt räkna på om du vill, kolla upp hur mycket effekt radiostrålningen genererar (antenn/radio i valfri lur) så kan du översätta det till hur mycket värme (mellan tumme & pekfinger) som genereras av radiostrålningen.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Jag tror att folk vet att telen blir varm och det blir även närliggande vävnad, och det finns och har funnits gränsvärden inom EU och olika telefoner strålar olika mycket. Folk, inkl jag, vet inte mer än så men bevisligen påverkas kroppen fysiskt om den värms upp.
"En del av radiovågorna från en mobiltelefon tas upp av kroppen och omvandlas till värme. SAR-värdet (Specific Absorption Rate) talar om hur mycket av radiovågornas energi som kroppen absorberar. "
https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/magnetfalt-o...

De inkl jag bör dock kunna andas lite lättare då det här verkar vara en rätt stor studie. Inte för att jag nånsin använt headset eller snäckor eller nåt annat, fyrtiofem minuter så är örat rätt varmt, delvis för att telen blir varm och sitter mot örat.

Tror radio och joniserande strålning skrämmer för att den är osynlig. Även en ficklampa blir varm och strålar ut enorma mängder elektromagnetisk strålning jämfört med en mobil (själva ljuset den lyser med alltså). Dessutom är ju ljus långt kortare våglängder och därmed långt mer energitätt i sina fotoner

Jämför man solens värme så är det ju många tiotals gånger mer per kvadratmeter än vad en mobil skulle kunna göra. Det kan enkelt testas med att lägga telefonen med skärmen uppåt så den är svart, då blir den långt varmare i solen än vad den blir under ett samtal

Minns inte siffran exakt men partiklar som neutrinos åker ju konstant genom ens kropp flera miljarder gånger per sekund hela tiden, men tror inte alla vet det. Det är alltså partiklar som färdas rakt igenom planeter och annat utan bekymmer

Allt grundas i okunskap och i viss mån i brist på korrekt forskning som skulle kunna mäta och förklara vad som är farligt och inte. Alla diskussioner jag sett på ämnet blir alltid nedbrutna till åsikter och inte fakta, då blir det svårt att lösa meningsskiljaktigheter

Permalänk
Medlem

Den uppvärmning som radiosignalerna gör är så liten att den är försumbar. Det som värmer upp örat är komponenterna och den minskade luftcirkulationen, telefonen i sig blir varm.
Era skor värmer fötterna minst 100 gånger mer än vad radiovågorna värmer huvudet och fotcancer har än så länge inte fått någon oroväckande ökning.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Nu ska detta tas med glimten i ögat, men personer som är rädda för mobilstrålning bör få ren och skär panik när de står i solsken.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Folk, inkl jag, vet inte mer än så men bevisligen påverkas kroppen fysiskt om den värms upp.

Jomen kroppen värms ju upp av många anledningar, fysisk aktivitet t.ex. Eller bära mössa. De kanske borde undersöka sambandet mellan förekomsten av hjärntumörer och de som oftare bär mössa? Fast att bära mössa kanske inte låter lika otäckt som att bli bestrålad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

fyrtiofem minuter så är örat rätt varmt, delvis för att telen blir varm och sitter mot örat.

För att förtydliga så inte någon missförstår, själva radiovågorna står för mindre än 0.01% av den uppvärmningen och är helt försumbar i sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Jomen kroppen värms ju upp av många anledningar, fysisk aktivitet t.ex. Eller bära mössa. De kanske borde undersöka sambandet mellan förekomsten av hjärntumörer och de som oftare bär mössa? Fast att bära mössa kanske inte låter lika otäckt som att bli bestrålad.

Folk borde nog vara mer oroliga över sitt mobilskal, då det är en helt oreglerad produkt som skulle kunna orsaka allergi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Nu ska detta tas med glimten i ögat, men personer som är rädda för mobilstrålning bör få ren och skär panik när de står i solsken.

Eller bara att stå nära en annan människa, mängden elektromagnetisk strålning som en annan människa sänder ut är ungefär 1000 watt.

Sen tar vi emot ca 900 watt konstant även inomhus.

Men dom där < 1 watt som mobilen sänder ut är farliga?

Permalänk
Medlem

Fullständigt förutsägbart resultat. Deltagarna valdes ut bland mobiltelefonanvändare. Det fanns ingen kontrollgrupp i studie som inte använde mobiltelefon och inte bodde nära mobiltelefonmaster.
Men det hade heller inte varit möjligt i dag att hitta en sådan kontrollgrupp ...

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Findecanor:

Fullständigt förutsägbart resultat. Deltagarna valdes ut bland mobiltelefonanvändare. Det fanns ingen kontrollgrupp i studie som inte använde mobiltelefon och inte bodde nära mobiltelefonmaster.
Men det hade heller inte varit möjligt i dag att hitta en sådan kontrollgrupp ...

Det finns ju ingen anledning att tro att det skulle finnas en icke-dosberoende orsak till hjärntumörer, dock. Antingen blir sannolikheten att utveckla tumör vanligare ju mer man blir utsatt, eller så orsakas de inte överhuvudtaget av mobilstrålning.

Det studien starkt tyder på är ju att det inte finns någon dosberoende orsak, och därmed ingen bidragande orsak alls.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Fullständigt förutsägbart resultat. Deltagarna valdes ut bland mobiltelefonanvändare. Det fanns ingen kontrollgrupp i studie som inte använde mobiltelefon och inte bodde nära mobiltelefonmaster.
Men det hade heller inte varit möjligt i dag att hitta en sådan kontrollgrupp ...

När det gäller risk att utveckla hjärntumörer har vi all patofysiologisk grund att anta att riskökande miljöfaktorer är dosberoende i allra högsta grad. Vi behöver alltaå inte någon oexponerad kontrollgrupp för att få användbara resultat i dett fall.

Jag håller med om att resultatet är fullständigt förutsägbart då vår samlade forskning i fältet talar för att icke-joniserande strålning med blygsam termisk effekt ej påverkar risk för cancerutveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Eller bara att stå nära en annan människa, mängden elektromagnetisk strålning som en annan människa sänder ut är ungefär 1000 watt.

Sen tar vi emot ca 900 watt konstant även inomhus.

Men dom där < 1 watt som mobilen sänder ut är farliga?

Jag står mig rättad, var för snabb med att svara och missförstod vad du skrev. Se mitt inlägg här.

Ursprungligt svar:

Citat:

Måste korrigera dig här. Typisk effekt för en vuxen individ i vila uppgår totalt till knappt 100 watt, vid aktivitet kan denna öka med en faktor men 4-5.

Men att det termiska bidraget från en mobiltelefons elektromagnetiska strålning är försumbar är fortsatt sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Jag är faktiskt lite nyfiken på vilken mekanism man tänker sig skulle orsaka hjärntumörer från mobiltelefoner. Det låter lite magiskt i mina öron. Det enda jag kan tänka mig är skadliga kemikalier från telefonen som frigörs och kanske inandas, men ingenting som har med strålningen i sig att göra.

Jag har hängt på ett forum för foliehattarna för några år sen, för att se om de hade något substantiellt att komma med. Mycket av deras föreställningar bygger på att "hjärnan värms upp" där telefonen hålls vid örat, ungefär på samma sätt som om man stoppade huvudet in i en microvågsugn i högsta läget typ :). Vet dock inte hur de får det till att det blir cancer av det. Jag menar, jag skulle tippa att min hjärna blir mycket varmare när jag bastar.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

För att det finns försiktighetsprinciper och för att starka magnetfält och radiovågor har en effekt.

Gå ut i solen och din hud värms upp mer än de 0,01°C den möjligen skulle värmas upp av radiovågorna från mobilen.

Du och alla som hejar på dig har problem med logik.

Du:
"Radiostrålningen/magnetfält är så svaga att du inte känner den effekten och det finns ingen mekanism som utlöses som skulle kunna innebära en hälsoeffekt."

Jag: "Bra att du förkastat hela rapporten och alla studier på strålning från mobiltelefoner? Eller slängde du bara ut logiken genom fönstret?"

Du: "Försiktighetsprincipen och starka vågor har effekt (inte svaga, inte mobiler)"

Def: "försiktighetsprincipen"Försiktighetsprincipen innebär att försiktighetsmått ska vidtas redan om det kan antas att en verksamhet eller åtgärd kan medföra skada och olägenheter för människors hälsa och miljön. Det räcker således med att det finns en risk för skada eller olägenhet.

Således, det finns en potentiell risk, annars skulle inte dylik studie göras. Det som stör mig är att en mänska på internet säger "Det stämmer inte." och kategoriskt avfärdar en hel studiearm. Men ha ett bra liv i tråden, om jag tycker att någon inte håller sig till rim och reson eller logik är det bara slöseri med energi. Uppenbarligen tycker folk i tråden att jag är slöseri med energi, så ha en trevlig söndag!

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Blev visad en lite exklusivare molnkammare som visualiserar olika typer av joniserande strålning. Det är förvånansvärt hur mycket vi har av den varan runt oss i vår vardag, dvs faktiskt skadlig strålning - inte ickejoniserande som från mobilen.

Undrar hur hypokondrikerna skulle reagera om de blev visade en sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Du och alla som hejar på dig har problem med logik.

Du:
"Radiostrålningen/magnetfält är så svaga att du inte känner den effekten och det finns ingen mekanism som utlöses som skulle kunna innebära en hälsoeffekt."

Jag: "Bra att du förkastat hela rapporten och alla studier på strålning från mobiltelefoner? Eller slängde du bara ut logiken genom fönstret?"

Du: "Försiktighetsprincipen och starka vågor har effekt (inte svaga, inte mobiler)"

Def: "försiktighetsprincipen"Försiktighetsprincipen innebär att försiktighetsmått ska vidtas redan om det kan antas att en verksamhet eller åtgärd kan medföra skada och olägenheter för människors hälsa och miljön. Det räcker således med att det finns en risk för skada eller olägenhet.

Således, det finns en potentiell risk, annars skulle inte dylik studie göras. Det som stör mig är att en mänska på internet säger "Det stämmer inte." och kategoriskt avfärdar en hel studiearm. Men ha ett bra liv i tråden, om jag tycker att någon inte håller sig till rim och reson eller logik är det bara slöseri med energi. Uppenbarligen tycker folk i tråden att jag är slöseri med energi, så ha en trevlig söndag!

Vad trevlig du är?

Det finns mycket riktigt ingen mekanism som skulle förklara hur det skulle vara någon hälsorisk med dessa effekter – men det vet vi tack vare studier. Jag bekräftar alltså den evidensbaserade vetenskapen.

Permalänk
Medlem

Det är helt rätt att upplysa och införa försiktighetsåtgärder när det kommer till ny teknik. När det gäller strålning från mobiltelefoner så var det en stor snackis framförallt på 90 talet av den enkla anledningen att att man inte hunnit göra den omfattande forskningen som behövdes för att säga något säkert.

Nu i efterhand kan man tycka att det är hur självklart som helst men då ska man veta att hur säker man än må vara på något så är det inte direkt ovanligt att det motbevisas X år senare.

Vi har garanterat en hel del i vår miljö som fortfarande påverkar vår hälsa negativt, efterhand tiden går kommer man sorte bort och förfina, fram tills dess är det vettigt att ha någon form av försiktighetsprincip. Det får inte bara handla om ekonomi och bekvämlighet som det många gånger tyvärr gör.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide