Helgsnack: Vad kan man göra med gamla datorer?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Vad kan man göra med gamla datorer?

När datorn uppgraderas eller byts ut händer det ofta det gamla bygget hamnar i förrådet och samlar damm. Men vad kan man egentligen göra med besten?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mina utbytta delar hamnar i datorn i vardagsrummet först. Sen i vänners datorer.
Jag säljer eller slänger sällan fungerande delar. Dom används av mig eller annan till dom är förbrukade.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Gamla laptops inga problem, det går åt hur många som helst till olika saker.
Desktops. Lätt att använda till fler saker. Men ofta vill jag ha energisnåla maskiner som raspberri pi till detta. Dessutom får jag skaffa nytt chassi då många fulltower desktops tar mycket plats. Så i praktiken kasserar jag dem och gör dem obrukbara. Och nej, jag byter ej desktop ofta.

Alla återvinningstationer borde ha en sådan här shreedling machine som helt vanligt folk stoppar i deras gamla datorer, nätverksutrustning, kameror och annan datateknik i: https://www.youtube.com/watch?v=CJKH-yS4IeU

Permalänk
Medlem

Jag har satt ihop en tvspels-dator av mitt gamla system, emulatorer osv funkar mycket bra

Permalänk
Medlem

Har en hel del prylar liggande. Tycker de va mer nytta att samla sånt förr då man behövde FTP:servers, kanske en egen webbserver, HTPC, nån server för gaming etc . Nu har allt det typ dött bort då jag har allt jag behöver i molnet som är smidigare och mer pålitligt. HTPC har jag fortfarande men används mer och mer sällan då nästan alla strömtjänster på Windows är typ 720p förutom Netflix

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Borde sälja lite grejer som är ½antika till sådana som vill leka med oldschool grejer. Nu står dom bara i källaren i sin kartong.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Jag säljer-, eller ger bort till familj och vänner och när de har använt dem färdigt får jag tillbaka delarna och då får de agera filserver eller något liknande. Jag behöver ofta inte ha igång filservern hela dygnet utan kör ett backupscript en gång i veckan (så strömförbrukning är inga problem). Efter det säljer jag delarna som retrokomponenter när/ifall jag inte själv är intresserad av dem 😅 använder än idag en core2quad.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk

Jag använder min gamla dator som Plex server, backup samt mediaspelare till min projektor

Permalänk
Medlem

Jag försöker sälja / skänka beroende på hur gamla saker det är, men tyvärr blir de ofta liggandes bortglömda i en kartong i förrådet tillsammans med alla "bra att ha"-prylar tills de är så gamla att man bara kan köra det till återvinningen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Snusfri

Beroende på så kan det bli server eller liknande.
Ibland så skänks det till bättre behövande men en del blir liggandes som min gamla 8700K med 32GB RAM som bara ligger just nu.
Behöver chassi och PSU för den men inte blivit av att köpa och bygga ihop.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Har en NAS som är en debian burk, den används för backup. Den har en i7-4xxxK i sej. Har även några VM instanser på den. När jag skall åka på semester så har en special VM instans för att läsa mailen via ( Använder teamviewer för att ansluta )

Permalänk
Medlem

Har de flesta som fortfarande fungerar kvar i förrådet. När de inte fungerar längre eller jag vill göra mig av med någon är det återvinningen, förstör dem först isåfall. Alltid bra att ha gamla datorer när man vill lira lite retro osv. Har kvar både första PCn, 486a 66mhz samt både en Amiga 600 och en 500+ med flera.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Visst kan man bygga saker men det mesta blir ju bara lagt på hög om ingen behöver dem för tillfället.
Det är inte så att behoven är så stora, jag köper hellre hållbara och prisvärda saker än bara senaste grejen med hetaste gimmicken.
Jag har ju t ex en fujitsu lifebook som är 12 år gammal, men den har överlevt min lenovo ideapad som bara är 4 år och betydligt trasigare mest för att plasten är tunnare och delarna bräckligare.
Fujitsun har ju ganska gammal cpu och gpu, men den duger fortfarande att arbeta på och är robust trots att det inte är en premiummaskin.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk

Det blir att man plockar fram dom gamla klenoderna ur lådan och minns alla härliga stunder när man köpte grejerna nya. Häromdagen hitta jag min gamla AMD 64 3600+ cpu som satt på ett 754 moderkort. Var tvungen att öppna en öl och tänka tillbaka på när den var ny på marknaden och man köpte besten.

Permalänk
Medlem

Hahah jag bygger ihop datorer av gamla delar i förrådet "for sport" Men det självklara är ju som testmaskiner/mediaservrar/webserver.

Annars har jag lånat ut eller skänkt dem till vänner och kollegors barn som behövde gaming-PC under de mörka krypto-åren.

Jag har ett bygge som bara saknar ett bra Z97/Z87 moderkort (4790K samt RAM som klarar bra överklock), så om någon har ett tips på vilken modell man ska ebay-scouta efter så är jag idel öra.

Min NAS/ftp/plex/web/allt-i-allo kör Intel Z77. Dock köpte och byggde jag den med det som ändamål år 2012. Då kändes det lite overkill men har betalat av sig.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

1) ÖVERKLOCKA såklart. Det här är väl Sweclockers?
2) Eftersom 1 redan är gjort, sätt i mer minne - det är billigt
2b) Om man öppnar en burk för att göra något så sätter man ju i SSD om det inte redan finns
3) Se om det går att få in lämpligt grafikkort för att få en speldator till barnen, eller syskonbarnen, eller småkusinerna, eller whatever
4) Kontorsdator till grannen, som egentligen bara behöver slösurfa och betala räkningar.

Som man ser i min signatur kör jag mest gamla saker, det går bra Lite kul också.

Sedan får man ju fråga sig vilka pengar som är "värda" att lägga. Blir det billigare att köpa MB, CPU, RAM av 2-3 nyare generationer begagnat som kit än att köpa begagnade saker löst och uppgradera den gamla härk man har? Men då är ju frågan, vad gör man med det man kasserar?

Jag brukar använda eller "ha i reserv" tills det inte längre är värt att sälja på Tradera. Sedan slänger jag på återvinningen efter ett tag. Efter några år ångrar jag mig och vill plötsligt ha den där 3.5" diskettstationen eller liknande. (Skulle behöva 2-3 diskettstationer men orkar inte leta upp prisvärda, behöver dem inte så mycket att jag vill kasta högar med pengar på problemet)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Känner mig inte lagom träffad när moderkortet på bilden är de moderkortet jag kör på idag 😂
Haft det sen 2015 så tycker jag fått pengarna värt i alla fall.

Så mitt svar är väll att överklocka o hoppas på de bästa.
Planen är oxå att det blir en uppgradering till hemma serven så snart jag själv ta mig samman att uppgradera min egna rig.

Visa signatur

Stationär: moderkort: Asus Rog Rampage V extreme l processor: i7 5960x @ 4.5ghz l GPU: Zotac RTX 3080 ti l SSD:Samsung SSD 970 EVO 500GB NVMe M.2 l SSD Samsung QVO 2tb l Ram: 32gb Corsair Vengeance LPX Red DDR4 3000mhz CL9 l nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850W l kyllare: Custom Loop med 2x360 radiators

Permalänk
Medlem

Använd den som router. Jag kör OPNsense på en core i5 2400 med 4GB RAM.

Permalänk
Medlem

Jag använder dem så länge jag kan (till faktisk nytta eller bara för att ha kul), annars brukar jag se till att mina vänner kan uppgradera till rimliga priser
Finns mycket kul/användbart att göra med gamla datorer som kan göra att en kan bli mindre beroende av stora företag

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Har sålt allt innan men börjar spara nu så jag kan bygga min egna NAS. Ser fram emot

Permalänk
Medlem

Min ädlsta, en gammal core i5 är backup server. Slängde i ett 10 port Sata kort i en Fractal R5 med 10 HDD, typ 60TB.

Permalänk
Medlem

Försöker sälja eller ge bort men en del blir tyvärr också liggande i förrådet o.s.v. Har inte plats för en massa gamla datorer i lägenheten. Som server fungerar en Raspberry Pi lika bra för mina behov, och den tar en bråkdel så mycket plats och drar knappt någon ström.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag snubblat mest över gamla datorer där de står undanskuffade i garaget... Det känns som att jag borde använda dem till något, men det finns ju en anledning att de fått stå till sidan för nyare: de är inte kraftfulla nog för main desktop. Till allt annat används ju laptop, padda eller mobilt (okej, använder inte ens padda längre, den är barnens nu och saknar den inte).

Har några äldre laptops I garaget för att enklare kunna söka på saker med handskar och ritningar eller guider öppen på en skärm större än mobilen, men finner ingen mening att rigga upp en till desktop med tangentbord och skärm nånstans hemma. Så de mest bara står men kan inte riktigt slängas för det är ju ändå fungerande... Dumt egentligen.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem

Använder min som labserver med Hyper-V, enkelt sätta upp och en 9900K med 128 GB ram kan piska igång rätt många maskiner, inga problem hosta ett AD med comanaged Configuration Manager miljö + ett gäng lab klienter både för den och intune samt lite backupservrar som suger upp de olika källorna till ett backupmoln + lite annat smått o gott, sjukt hur bra saker gjorda för gamening fungerar att köra server på, stabilt o håller länge, för mig min tidigare han bli typ 8 år inann jag bytte ut, o då mest för man var lite begräjnsad av den max klarade 64gb ram

Permalänk
Medlem

Min gamla gamingburk blev en server, den har hållt igång i 13 år snart.

Listan:
Backup.
Media.
Ftp.
Spelserver.
Router/brandvägg/honeypot etc.
Specialfunktioner, nätverksövervakn/intune/ad osv.
Krypto.
Skänka till bättre behövande.
Reservdelar.
"Moln"-lagring/foto & film-backup.
Lan-dator-to-go.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Avstängd

Jag lägger upp det på tradera så nån annan kan dra nytta av skräpet

Permalänk

folding för 3.0pcie x8 gpuer

Permalänk
Medlem

Först och främst är det ju inga konstigheter att idag ha flera olika datorer samtidigt men för olika syften - HTPC, bärbar dator, stationär speldator etc. Värdet på lite äldre prylar är ju så lågt. Men emellanåt så kommer man ju få ett överskott som inte riktigt kan motiveras. Då brukar de först hamna i en låda för att efter något år säljas till någon som anser sig ha större nytta av prylarna. Tyvärr är jag väl typen som gärna håller fast i sakerna lite för länge.

Vad som borde säljas nu är dels en passivt kyld Zotac Zbox med dubbla NIC (perfect för pfsense-bygge), dels en Xbox One X.

Permalänk
Medlem

Numera säljer jag nästan allt. Tycker att man får orimligt bra betalt för gammal hårdvara på Tradera, så varför låta det ligga och skräpa?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Blir upcykling eller vad man ska kalla det. Är jag klar med det så hamnar det i grabbens eller kompisars dator, alternativt säljs på SweCmarknaden. Enda undantaget är väl lagring som jag kör tills den är slut då man ändå alltid tycks ha för lite av det.