För mycket bumpning av artiklar just nu.

Permalänk
Medlem

Upptäckte en artikel som inte hamnat i arkivet av någon anledning. https://www.sweclockers.com/nyhet/38337-forskare-demonstrerar...
Så nu riskerar man att missa artiklar hur hårt man än försöker se allt. Bara rent flyt att jag råkade öppna twitter kort efter artikeln publicerades där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Upptäckte en artikel som inte hamnat i arkivet av någon anledning. https://www.sweclockers.com/nyhet/38337-forskare-demonstrerar...
Så nu riskerar man att missa artiklar hur hårt man än försöker se allt. Bara rent flyt att jag råkade öppna twitter kort efter artikeln publicerades där.

Det konkreta problemet är nog publiceringsdatumet: 2023-03-04 (fel år, alternativt jättebump)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av epaaj:

Upptäckte en artikel som inte hamnat i arkivet av någon anledning. https://www.sweclockers.com/nyhet/38337-forskare-demonstrerar...
Så nu riskerar man att missa artiklar hur hårt man än försöker se allt. Bara rent flyt att jag råkade öppna twitter kort efter artikeln publicerades där.

Ah, det blev lite knas där. Väldigt lätt att råka skriva in 2023 i stället för 2024.

Permalänk
Medlem

Jag upplever också att det bumpar alledeles för frekvent på senaste. Sen ska vi inte tala om "artiklarna" som allt för ofta baseras på en tweet

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Ah, det blev lite knas där. Väldigt lätt att råka skriva in 2023 i stället för 2024.

Ah, okej. Något för UX-utvecklarna att bita i då!

Permalänk

min enda strategi är *page down* tills jag känner igen något som jag sett innan

efter att ha nu letat i forum-delen för en mer kronologisk ordning så fanns senaste nyheter längst ned. Oooh så enkelt allt blev nu !

Permalänk
Medlem

Men snälla snälla sweclockers, tagga åtminstone konsekvent upp den återvunna skåpmaten!!

Det här börjar bli löjligt - startsidan är ju knappt värd att titta på längre då hälften är sånt man redan läst.
*edit*
Ovanstående var nog en viss överdrift men 7900GRE recensionen fick det att rinna över för mig…

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Dagens system skulle kunna vara standardvalet men att man i inställningar i sin profil kan välja att se förstasidan i strikt kronologisk ordning?

Kronologisk ordning är bäst för alla oss som använder Swec mycket.

Bumpningar och "Missa inte" passar ju mer sällananvändare.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

@Enviro

Nu har jag ett förslag på en lösning för att få ordning på oredan som är nu på framsidan. Läste nyss tråden som @Neon skrev och då slog det mig.

  • Alla nya artiklar har en stor bild (den vanliga layouten)

  • Alla bumpade trådar har en liten bild med text till höger och har en liten banner (kan vara mindre än nuvarande)

  • Alla lyftande av forumtrådar har en liten banner eller liten bild-layouten.

  • "Veckans mest lästa" ändras till något som rör samma ämne som huvudartikeln

Och att ni alltid gör på det sättet! Nu är det riktigt rörigt när inget är likadant. Ibland kan bumpade trådar vara små, stora, utan datum, utan/med banner. Och en nyhet kan vara stor och efter en halv dag efter så blir den liten. Det är svårt att följa vad som är vad nu som det är. Den lilla artikel-layouten är okej, men blir rörigt när allt bara flyttas runt.

Vi som vill ha ordning och reda och följer sidan varje dag kan följa ett visst mönster. Och de som följer sidan mer sällan får en chans att se vad som hände för några dagar sedan på första sidan.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

@Enviro

Nu har jag ett förslag på en lösning för att få ordning på oredan som är nu på framsidan. Läste nyss tråden som @Jimmy skrev och då slog det mig.

  • Alla nya artiklar har en stor bild (den vanliga layouten)

  • Alla bumpade trådar har en liten bild med text till höger och har en liten banner (kan vara mindre än nuvarande)

  • Alla lyftande av forumtrådar har en liten banner eller liten bild-layouten.

  • "Veckans mest lästa" ändras till något som rör samma ämne som huvudartikeln

Och att ni alltid gör på det sättet! Nu är det riktigt rörigt när inget är likadant. Ibland kan bumpade trådar vara små, stora, utan datum, utan/med banner. Och en nyhet kan vara stor och efter en halv dag efter så blir den liten. Det är svårt att följa vad som är vad nu som det är. Den lilla artikel-layouten är okej, men blir rörigt när allt bara flyttas runt.

Vi som vill ha ordning och reda och följer sidan varje dag kan följa ett visst mönster. Och de som följer sidan mer sällan får en chans att se vad som hände för några dagar sedan på första sidan.

Det tycker jag låter som en mycket bra idé. Ett tillägg kan vara att göra "Nytt i forumet" översikt ute till höger smartare och visar premierade\omtyckta nya trådar istället för senaste trådarna.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Lagers:

@Enviro

Nu har jag ett förslag på en lösning för att få ordning på oredan som är nu på framsidan. Läste nyss tråden som @Jimmy skrev och då slog det mig.

  • Alla nya artiklar har en stor bild (den vanliga layouten)

  • Alla bumpade trådar har en liten bild med text till höger och har en liten banner (kan vara mindre än nuvarande)

  • Alla lyftande av forumtrådar har en liten banner eller liten bild-layouten.

  • "Veckans mest lästa" ändras till något som rör samma ämne som huvudartikeln

Och att ni alltid gör på det sättet! Nu är det riktigt rörigt när inget är likadant. Ibland kan bumpade trådar vara små, stora, utan datum, utan/med banner. Och en nyhet kan vara stor och efter en halv dag efter så blir den liten. Det är svårt att följa vad som är vad nu som det är. Den lilla artikel-layouten är okej, men blir rörigt när allt bara flyttas runt.

Vi som vill ha ordning och reda och följer sidan varje dag kan följa ett visst mönster. Och de som följer sidan mer sällan får en chans att se vad som hände för några dagar sedan på första sidan.

Det du beskriver finns redan i artikelarkivet! Där finns allt vi publicerar i ett kronologiskt flöde med ordning och reda. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Det du beskriver finns redan i artikelarkivet! Där finns allt vi publicerar i ett kronologiskt flöde med ordning och reda. 😊

Tror inte du läste mitt inlägg? Jag skrev INGET om kronologiskt ordning i mitt förra inlägg! Jag gav 4 förslag hur man skulle göra för att få ordning på publiceringarna på framsidan så att ni och vi skulle bli nöjda.
Förlåt att jag gav förslag, ska försöka sluta med det.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Lagers:

Tror inte du läste mitt inlägg? Jag skrev INGET om kronologiskt ordning i mitt förra inlägg! Jag gav 4 förslag hur man skulle göra för att få ordning på publiceringarna på framsidan så att ni och vi skulle bli nöjda.
Förlåt att jag gav förslag, ska försöka sluta med det.

Ja, sorry. Är fortfarande inne i kronologiskt flöde-tänk. Men med det sagt är artikelarkivet fortfarande ett bra ställe för att ta del av SweClockers utan olika storlek på bilder, men utan trådar.
Men att differentiera trådar på förstasidan är en bra idé oavsett, men huruvida det blir med ändrad bildstorlek återstår att se. Sen att gå tillbaka till att alla har lika stor bild vill jag undvika så mycket som möjligt. Med olika stor bildstorlek blir det lättare för oss att visa dig som läsare vad vi tycker är viktigt, typ våra egna artiklar och recensioner som alltid får stor bild.

Kan kika vidare på veckans mest lästa-grejen.

Men ös på med tips och feedback! Det uppskattas alltid.

Permalänk
Medlem

Kan inte annat än att instämma i kören, avsevärt sämre än tidigare. Det här känns som en ren prestigefråga nu. Någon tyckte det här var en bra idé och trots protester så kör man vidare.

Känns inte som det smartaste beslutet på sikt…

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Ja, sorry. Är fortfarande inne i kronologiskt flöde-tänk. Men med det sagt är artikelarkivet fortfarande ett bra ställe för att ta del av SweClockers utan olika storlek på bilder, men utan trådar.
Men att differentiera trådar på förstasidan är en bra idé oavsett, men huruvida det blir med ändrad bildstorlek återstår att se. Sen att gå tillbaka till att alla har lika stor bild vill jag undvika så mycket som möjligt. Med olika stor bildstorlek blir det lättare för oss att visa dig som läsare vad vi tycker är viktigt, typ våra egna artiklar och recensioner som alltid får stor bild.

Kan kika vidare på veckans mest lästa-grejen.

Men ös på med tips och feedback! Det uppskattas alltid.

Tack för ett bra och utförligt svar!

Just att ni är öppna för idéer från oss som ger förslag och bryr oss om SweC är viktigt. Sedan om ni inte genomför alla saker är en annan sak, ni sitter ju på andra sidan och ser andra saker vi inte ser.
Jag tycker om att ni har en ny layout på en del artiklar där det är liten bild och text till höger.

- - -
Spekulation om rutiner:
De flesta människor vill ha en rutin, att saker ska vara på ett visst sätt. Mitt förslag med de 4 sätten att publicera artiklar på framsidan skulle göra att de flesta kan på ett snabbt sätt läsa på framsidan. Det är just att man är van vid att läsa en hemsida på ett visst sätt, sedan om det är stora bilder eller små spelar ingen roll. Om man ser "missa inte" så vet man att man kan gå vidare till nästa. Om artikeln hade stor bild när man såg den första gången så stannar flytet upp när den nu är liten. Därför också många reagerar på att det inte är kronologiskt ordning längre. Artikelarkivet finns men man missar en del artiklar enligt er och förstasidan är det man tänker på när man ska gå till en site.

Ett exempel om rutiner: Om sporten i en vanlig tidning skulle vara på sidan två (A2) ena dagen och sedan B3 andra dagen och sedan nästa dag vara längst bak, osv. skulle de som läser tidningen reagera negativt. Men om tidningen skulle ha den på B3 först och sedan flytta den till A2 och hålla sig där skulle folk reagera först men vänja sig. Vi ska inte tala om mjölken på ICA, den går inte flytta på!

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Skrivmaskin

Vid sidan av bumpar misstänker jag att vissa dribblas bort av "felpubliceringar", något som överraskat mig i allt högre grad den senare tiden. Det handlar alltså om artiklar eller trådar som dyker upp mitt i flödet, med en publiceringstid som inte överensstämmer med när de faktiskt blev synliga.

Dagens dubbla publiceringar kring 09 (där den ena var osynlig, men nu verkar ha plockats bort) och den tråd om skrivbordsskivor som lyftes idag (på en plats som indikerar publicering igår) är två färska exempel. Tidpunkten för de första kommentarerna är ofta ett bra tecken på verklig publiceringstid, som flera gånger hjälpt mig fastslå att jag inte blivit galen 😅 Bästa lösningen när det sliras på Publicera-knappen är kanske att uppdatera placering och tid, för att inte förvirra?

Permalänk
Medlem

Om man är inloggad, då borde ordningen kunna vara personlig. Då kan den hålla koll på vad jag läst. Och se till att jag inte missar någon artikel istället för att bli påmind om något jag redan läst. Fungerar inte om man tex läser på jobbet utan att logga in dock.

Permalänk
Medlem

Som förslag kan ni istället för att bumpa, göra en topplista över mest lästa artiklarna.

Visa signatur

MSI 890FXA-GD70 -l- AMD Phenom II X6 1055T~3.75GHz -l- 4GB (2x2GB) DDR3 Corsair XMS3 -l- Sparkle GeForce GTX 470~CC 721MHz MC 1750MHz

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att sweclockers inte vill se ”bumpningar” i forumet…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kantbock:

Som förslag kan ni istället för att bumpa, göra en topplista över mest lästa artiklarna.

Låter lite bakvänt: en av anledningarna till bump verkar väl vara att lyfta trådar som INTE blivit läst så mycket som de borde?

Skrivet av Celebmir:

Jag har för mig att sweclockers inte vill se ”bumpningar” i forumet…

Haha klockrent!
(Sweclockers får banna sig själva…)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Låter lite bakvänt: en av anledningarna till bump verkar väl vara att lyfta trådar som INTE blivit läst så mycket som de borde?
Haha klockrent!
(Sweclockers får banna sig själva…)

Ja det kanske är anledningen. Men en väldigt konstig sådan.
Anledningen är väll att de har valds bort av läsarna.
Ett eget val helt enkelt.

Visa signatur

MSI 890FXA-GD70 -l- AMD Phenom II X6 1055T~3.75GHz -l- 4GB (2x2GB) DDR3 Corsair XMS3 -l- Sparkle GeForce GTX 470~CC 721MHz MC 1750MHz

Permalänk
Medlem

Jag vill bara inflika och säga att jag verkligen känner att förstasidan är mindre användbar än någonsin. Dels är det bumpingen av artiklar men också alla dessa "små" artiklar som förstör hur enkelt man kan scanna sidan. Jag har sett redaktionen hävda att bumpingen är för att "se till att folk inte missar artiklar" men jag måste ändå hävda motsatsen: Den får mig verkligen att missa dem.

Tidigare har jag aldrig egentligen behövt använda mig av artikelarkivet, men det har blivit mitt nya bokmärke och är den enda vettiga förstasidan.

Att ändra förstasidan från att vara baserat på när någonting postades till att istället försöka vara "dynamisk" förstör upplevelsen likt hur tjänster som Instagram förstördes av att inte ha ett kronoligiskt feed. Det känns som enshittification och det är trist.

EDIT: Jag skulle hellre se att de "små" artiklarna togs bort från förstasidan och gjordes om till en ny komponent. Lägg den efter första 2 artiklarna och den har 3 st. artiklar som är bumpade. Dessa kan vara "missa inte".

EDIT2:

Denna komponent egentligen. Men använd de små nyheterna, dock med minskad headline storlek på dem. Så de står ut. Dessa fattar man ju knappt att de är något att klicka på. Särskilt inte i dark mode.

Permalänk
Medlem

Okej, här är ett snabbt förslag gjort på 15 min.

Uppdaterade bilden
Permalänk
Medlem

Jo jag måste hålla med. Det bumpas lite väl friskt ibland och blir bara störande.
Jag har också missat artiklar ibland just pga att gamla artiklar har bumpats. Är väl något bättre nu med missa inte banderollen.

Skulle gjärna se en inställning för att få det i kronologisk ording (utan att behöva använda arkivet som inte visar vissa saker).
Möjligen om bumpningar kunde ha två nivåer.
(Du har väl inte missat), som kan ses som en mer slapphänt bumpning och (Missa inte), som enbart är till för riktigt viktiga artiklar.
Inloggade användare skulle då kunna välja om de vill se bumpningar eller om de bara vill se de viktigaste.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Jag börjar bli märkbart trött på den ständiga floden av så kallade frågeartiklar, som tycks anses vara tillräckligt intressanta för att ta upp plats på hemsidans förstasida. Exempel på dessa är frågor som "Vilket är ditt senast klarade spel?", "Vilka är de bästa gratisprogrammen för Windows?", "När var byggandet av datorer som roligast?", "Vilka är dina favoritkommandon i Windows?", "Använder du fler än en skärm till din dator?", "Vad kan man göra med gamla datorer?" och "Har du en webbplats som din startsida?". Att dessa frågor ständigt lyfts fram bidrar inte till att höja deras värde.

Som medlem sedan 2004 har jag framförallt vänt mig till Sweclockers dagligen för att få en dos av lite tekniknyheterna och lite "nördkänsla". Nu känner jag dock att det är dags att prioritera ner Sweclockers och utforska andra alternativ.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Jag börjar bli märkbart trött på den ständiga floden av så kallade frågeartiklar, som tycks anses vara tillräckligt intressanta för att ta upp plats på hemsidans förstasida. Exempel på dessa är frågor som "Vilket är ditt senast klarade spel?", "Vilka är de bästa gratisprogrammen för Windows?", "När var byggandet av datorer som roligast?", "Vilka är dina favoritkommandon i Windows?", "Använder du fler än en skärm till din dator?", "Vad kan man göra med gamla datorer?" och "Har du en webbplats som din startsida?". Att dessa frågor ständigt lyfts fram bidrar inte till att höja deras värde.

Som medlem sedan 2004 har jag framförallt vänt mig till Sweclockers dagligen för att få en dos av lite tekniknyheterna och lite "nördkänsla". Nu känner jag dock att det är dags att prioritera ner Sweclockers och utforska andra alternativ.

Håller med. Jag använder numera artikelarkivet istället för startsidan likt många andra, men jag önskar att det gick att filtrera bort den här typen av artiklar också.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Jag är också än gammal medlem som tröttnat på alla bumpade artiklar. Ex. SVT gör inte så här och folk riskerar alltså att missa en viktig nyhet, enligt er. Är helt överens med i princip samtliga personer i tråden att nyheter verkligen inte behöver bumpas och ska ni fortsätta med tramset så låt oss iaf ha en möjlighet att stänga av det. Artikelarkivet i all ära men då missar man saker som senast aktuella tråd i forumet och annat som kan vara intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

folk som inte hänger på SweC 24/7 får ta del av publiceringar som annars kanske missats pga ligger långt ner

För mig medför det ju bara att jag nu missar artiklar för att jag inte "orkar" skrolla längre ner, för att jag *tror* att jag redan skrollat så långt att jag sett allt som är nytt. Men det är ju inte säkert, jag måste gissa när det är färdigskrollat eller om jag ska fortsätta slösa min tid på att skrolla mer. Jag kan ha sett massor med gamla bekanta artiklar, men ändå kan det komma något nyare om jag fortsätter skrolla. Framsidan har bara blivit mer och mer obekväm och osäker, en plats jag inte vill vara på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Jag börjar bli märkbart trött på den ständiga floden av så kallade frågeartiklar, som tycks anses vara tillräckligt intressanta för att ta upp plats på hemsidans förstasida. Exempel på dessa är frågor som "Vilket är ditt senast klarade spel?", "Vilka är de bästa gratisprogrammen för Windows?", "När var byggandet av datorer som roligast?", "Vilka är dina favoritkommandon i Windows?", "Använder du fler än en skärm till din dator?", "Vad kan man göra med gamla datorer?" och "Har du en webbplats som din startsida?". Att dessa frågor ständigt lyfts fram bidrar inte till att höja deras värde.

Som medlem sedan 2004 har jag framförallt vänt mig till Sweclockers dagligen för att få en dos av lite tekniknyheterna och lite "nördkänsla". Nu känner jag dock att det är dags att prioritera ner Sweclockers och utforska andra alternativ.

Ja där kom en till; "Använder du trådlöst headset?"

Helt ärligt, vem bryr sig? Detta känns som Tips&Tricks 101-artiklar över att generera aktivitet på forumet: massa svarsinlägg på frågan (som nästan ändå ingen kommer läsa) = reklampengar, och sen ev. sälja svaret på pollen vidare till något marketing-företag.

Spamm hade det kallats en gång i tiden...

Edit: Nästan 100 svar och 1,3k visningar på ca. 4 timmar dock, så redaktionens taktik fungerar bevisligen, så mycket trafik har knappt ens stora GPU-recensioner. Undrar hur många av dessa 100 som svarat som faktiskt brytt sig om att läsa igenom tråden och ev. diskutera andras svar, eller som bara skriver ett "Jag har X"-svar som ingen kommer bry sig om att ens läsa.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Ja där kom en till; "Använder du trådlöst headset?"

Helt ärligt, vem bryr sig? Detta känns som Tips&Tricks 101-artiklar över att generera aktivitet på forumet: massa svarsinlägg på frågan (som nästan ändå ingen kommer läsa) = reklampengar, och sen ev. sälja svaret på pollen vidare till något marketing-företag.

Spamm hade det kallats en gång i tiden...

Edit: Nästan 100 svar och 1,3k visningar på ca. 4 timmar dock, så redaktionens taktik fungerar bevisligen, så mycket trafik har knappt ens stora GPU-recensioner. Undrar hur många av dessa 100 som svarat som faktiskt brytt sig om att läsa igenom tråden och ev. diskutera andras svar, eller som bara skriver ett "Jag har X"-svar som ingen kommer bry sig om att ens läsa.

Ännu en sak som gör att man inte går in lika ofta på sidan