Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Nu räknade jag också in månadsavgiften. Så det är inte bara lånet.
Men enligt deras "Hur mycket kan jag låna" kalkyler så verkar det vara ok iaf.
Så för att ge lite mer information så får jag ut typ 34 700 efter skatt, lånekostnad för en bostad (450 000 i insats, lån 2 550 000) skulle kosta ca 14 000 i månaden (efter ränteavdrag) och så en månadsavgift på kanske 3500. Det var detta jag räknade på.

Så lite över 17 000 över efter dessa betalningar kvar.

Det borde vara ok kan jag tycka. När du skriver lånekostnad är det inklusive amortering? Det är kanske inte en kostnad men det påverkar onekligen kassaflödet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Nu räknade jag också in månadsavgiften. Så det är inte bara lånet.
Men enligt deras "Hur mycket kan jag låna" kalkyler så verkar det vara ok iaf.
Så för att ge lite mer information så får jag ut typ 34 700 efter skatt, lånekostnad för en bostad (450 000 i insats, lån 2 550 000) skulle kosta ca 14 000 i månaden (efter ränteavdrag) och så en månadsavgift på kanske 3500. Det var detta jag räknade på.

Så lite över 17 000 över efter dessa betalningar kvar.

Nu är jag ju en trygghetsnarkoman, men glöm inte vad som händer om du blir arbetslös eller sjukskriven. Att ha en plan är ju bra. Vilket leder mig till tanken på att våra välfärdssystem är otroligt kassa idag. Att man kanske ska behöva sälja sin bostad vid arbetslöshet är dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Strunta i hur stor del av inkomsten det är, oerhört trubbigt mått och folk kommer säga vitt skilda siffror för man prioriterar boende olika.
Har du tillräckligt kvar att leva på (både enligt din egna kalkyl och bankens KALP) samt lite marginal på det så kör på om det är någonstans du verkligen vill bo.

Känner att jag håller med, sålänge man har tillräckligt kvar efter betalningar så bör det vara ok. Men det är något som tar emot när jag tänker att 50% av min lön går åt bostad. Det är inte lätt det här inte!

Skrivet av joakim99:

Det borde vara ok kan jag tycka. När du skriver lånekostnad är det inklusive amortering? Det är kanske inte en kostnad men det påverkar onekligen kassaflödet.

Inklusive amortering ja. Så det känns som att det finns tillräcklig över för andra betalningar + hobby + sparande.

Skrivet av Sunix:

Nu är jag ju en trygghetsnarkoman, men glöm inte vad som händer om du blir arbetslös eller sjukskriven. Att ha en plan är ju bra. Vilket leder mig till tanken på att våra välfärdssystem är otroligt kassa idag. Att man kanske ska behöva sälja sin bostad vid arbetslöshet är dåligt.

Jo det sitter såklart i baktanken, min plan är ju att se till att jag kan sätta undan en del till sparande. Så att om krisen slår till så klarar jag mig på a-kassa + löneförsäkring + buffertsparandet.
Men jag håller med, man vill ju känna sig säker också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Nu räknade jag också in månadsavgiften. Så det är inte bara lånet.
Men enligt deras "Hur mycket kan jag låna" kalkyler så verkar det vara ok iaf.
Så för att ge lite mer information så får jag ut typ 34 700 efter skatt, lånekostnad för en bostad (450 000 i insats, lån 2 550 000) skulle kosta ca 14 000 i månaden (efter ränteavdrag) och så en månadsavgift på kanske 3500. Det var detta jag räknade på.

Så lite över 17 000 över efter dessa betalningar kvar.

Du hamnar precis under 4,5ggr bruttoårsinkomsten. Sen finns det andra faktorer som påverkar, tex andra lån/csn. Antal barn. Som någon skrev, KALP:en måste gå ihop.

Skrivet av Kablash:

Känner att jag håller med, sålänge man har tillräckligt kvar efter betalningar så bör det vara ok. Men det är något som tar emot när jag tänker att 50% av min lön går åt bostad. Det är inte lätt det här inte!

Inklusive amortering ja. Så det känns som att det finns tillräcklig över för andra betalningar + hobby + sparande.

Jo det sitter såklart i baktanken, min plan är ju att se till att jag kan sätta undan en del till sparande. Så att om krisen slår till så klarar jag mig på a-kassa + löneförsäkring + buffertsparandet.
Men jag håller med, man vill ju känna sig säker också.

Går banken med på att låna ut så går det naturligtvis. Jag som har utländskt härkomst med föräldrar som haft restaurang har levt knapert hela mitt liv. De ägde sin bostad. Det har ju funnits ett riktmärke att bostadskostnaderna bör inte gå över 1/3 av inkomsten. Men saknar du barn så klarar du dig galant. Du får fixa en budget , och sen det klassiska, 3-6 månader månadskostnader undansparande i en buffert. Det som kommer påverka är ditt långsiktiga sparande. Den blir mindre, å andra sidan så kanske du inte kommer ha samma lön 20 år till liksom. Har du inte en massa skulder eller har svårt att hålla i pengarna. Så kör!

Du skulle kunna bo gratis och supa bort halva lönen varje månad. Det är ju inte bättre för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Nu är jag ju en trygghetsnarkoman, men glöm inte vad som händer om du blir arbetslös eller sjukskriven. Att ha en plan är ju bra. Vilket leder mig till tanken på att våra välfärdssystem är otroligt kassa idag. Att man kanske ska behöva sälja sin bostad vid arbetslöshet är dåligt.

Trygghetsnarkoman är jag också. Därför amorterar jag aggressivt + buffert på en årslön + flera årslöner i värdepapper.

Permalänk
Medlem

Fråga om ränteavdrag på bolån. Säg att en person i hushållet tjänar 60k/mån och en tjänar 50k/mån. En person betalar därmed statlig skatt. Skulle de totala skatteutgiferna om personen med statlig skatt stod för hela räntekostnaden? Hur funkar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Fråga om ränteavdrag på bolån. Säg att en person i hushållet tjänar 60k/mån och en tjänar 50k/mån. En person betalar därmed statlig skatt. Skulle de totala skatteutgiferna om personen med statlig skatt stod för hela räntekostnaden? Hur funkar det?

Det heter inte ränteavdrag och det är en missvisande benämning, som dock är ständigt återkommande. Vad det handlar om är underskott av kapital och på kapital är det kapitalskatt. Skatten som ska betalas minskas med 30 % (kapitalskattesatsen) av räntekostnaden upp till 100 000 kr. Över det minskas den med 21 % av överskjutande underskottsbelopp. Har man ett överskott av kapital från annat håll (sålt aktier/fonder med vinst i vanlig depå, ränteintäkter från konto osv) minskar förstås det underskott räntekostnaden genererar i motsvarande grad. I praktiken är det alltså en reduktion, inte ett avdrag.

Svaret är alltså i grunden nej. Däremot, om underskottet är så stort att det äter upp all skatt som ska betalas på lönen så kommer staten inte vara så gentil att den till och med ger dig pengar utöver den skatt du annars skulle ha betalat. Denna situation uppstår dock normalt sett inte med vanliga bostadslån, men däremot ibland med "seniorlån" där ockerräntan egentligen inte betalas utan bara läggs till skulden.

Märk väl att hur det här ser ut från Skatteverkets sida egentligen inte beror på vem som faktiskt betalar, utan hur banken fördelar skulden när kontrolluppgiften skickas in om t ex två står på lånet.

Tillägg: Tänk på att även andra saker som ROT-avdrag (som också egentligen är en reduktion) påverkar hur mycket skatt som ska betalas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Fråga om ränteavdrag på bolån. Säg att en person i hushållet tjänar 60k/mån och en tjänar 50k/mån. En person betalar därmed statlig skatt. Skulle de totala skatteutgiferna om personen med statlig skatt stod för hela räntekostnaden? Hur funkar det?

för att du ska kunna dra av för kapitalunderskott så måste du ha en beskattningsbar inkomst. Säg att den enda är arbetslös och den andre har 100K/månad och tillsammans äger de en bostad och har bolån. Normalt sett så delas "ränteavdraget" lika mellan bolånetagarna. Men eftersom den arbetslösa saknar beskattningsbarinkomst/tjänar för lite så är det smart att låta den som har 100K/månad få hela "ränteavdraget". Annars brinner ju den biten inne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Fråga om ränteavdrag på bolån. Säg att en person i hushållet tjänar 60k/mån och en tjänar 50k/mån. En person betalar därmed statlig skatt. Skulle de totala skatteutgiferna om personen med statlig skatt stod för hela räntekostnaden? Hur funkar det?

Nej, det påverkar inte.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Precis omförhandlat mitt rabattavtal med samma bank (SEB) inför det höll på att löpa ut. Lyckades förhandla till mig 10 extra punkter i utbyte mot att jag påbörjade ett mindre månadssparande (500:-/mån in på ISK).

Så räntan landar då på 4,75% efter rabatt, lån på 2,4MSEK strax under 85% belåningsgrad, ensam i hushållet. Nöjd!

Permalänk
Medlem

Vill bara jämföra med andra då jag precis fick nästa års rabatt bestämd.

Återigen 1,40% ränterabatt på LF löpande så för tillfället 4,54%.
Lån på ~1,3 MSEK och ~55% belåningsgrad.

Har lön, försäkringar och sparande på LF. Bör jag vara nöjd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentav:

Vill bara jämföra med andra då jag precis fick nästa års rabatt bestämd.

Återigen 1,40% ränterabatt på LF löpande så för tillfället 4,54%.
Lån på ~1,3 MSEK och ~55% belåningsgrad.

Har lön, försäkringar och sparande på LF. Bör jag vara nöjd?

Ser bra ut! Familj? Ensam?

Finns många aspekter som påverkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Ser bra ut! Familj? Ensam?

Finns många aspekter som påverkar.

Ensamboende för tillfället. Avbetald bil. Inget annat lån än nått år kvar på CSN. Tillsvidareanställd.

Ja bra! Då känner jag mig nog nöjd.
Tror inte jag hittat något lägre på de ställen man kan se direkt på nätet vad man borde få. Men inte frågat nån bank personligen.

Permalänk
Medlem

Slut på sötebrödsdagarna. I övermorgon går min treåriga ränta över till rörligt.

Bank: SBAB
Ränta: 1.19% -> 4.67%
Lån: 2.4M->1.9M / 30% belåning.

Räntan ser acceptabel ut om jag jämför med andra större banker så tror inte jag kommer orka byta för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Slut på sötebrödsdagarna. I övermorgon går min treåriga ränta över till rörligt.

Bank: SBAB
Ränta: 1.19% -> 4.67%
Lån: 2.4M->1.9M / 30% belåning.

Räntan ser acceptabel ut om jag jämför med andra större banker så tror inte jag kommer orka byta för tillfället.

Det är nästan 3,5% mer. Tänk om du inte hade haft ränteavdrag. Det är en ökning med 300% så man behöver ju inte vara raketforskare att det här drabbar den vanliga ekonomin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Det är nästan 3,5% mer. Tänk om du inte hade haft ränteavdrag. Det är en ökning med 300% så man behöver ju inte vara raketforskare att det här drabbar den vanliga ekonomin.

Nej det känns ju tråkigt såklart, så jag är tacksam över att jag sparat bra under de här åren så jag kunde amortera av 500k nu i samband med den ökade räntan. Det sparar jag 2k i månaden på.
Sedan så är vi lyckligt lottade att vi har höga inkomster båda två och gjort bra bostadskarriär tidigare så det hade kunnat vara bra mycket värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Det är nästan 3,5% mer. Tänk om du inte hade haft ränteavdrag. Det är en ökning med 300% så man behöver ju inte vara raketforskare att det här drabbar den vanliga ekonomin.

Även om den låga räntan höll i länge så har man förhoppningsvis varit medveten om att den inte är normal.
Det påverkar såklart ekonomin ändå, men från de mer normala 3-4% så är dagens ränta inte så hög.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Även om den låga räntan höll i länge så har man förhoppningsvis varit medveten om att den inte är normal.
Det påverkar såklart ekonomin ändå, men från de mer normala 3-4% så är dagens ränta inte så hög.

Jag vet. Det finns ju en massa olyckskorpar som skrattar inombords när man tänker "rätt åt de" som klev in på toppen 2021 och köpte och sett det sjunka. Med skyhögalån och så. Vad de inte vet är får husägarna det tufft så kan det bli en snöbollseffekt i form av lågkonjuktur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Jag vet. Det finns ju en massa olyckskorpar som skrattar inombords när man tänker "rätt åt de" som klev in på toppen 2021 och köpte och sett det sjunka. Med skyhögalån och så. Vad de inte vet är får husägarna det tufft så kan det bli en snöbollseffekt i form av lågkonjuktur.

Det är inte så många som klev in då som tur är
Ett lån på 4 miljoner kostar ca 11.000 i månaden, det är inte särskilt tufft på två medel/medianinkomster.
Har man betydligt mer lån än så lär man också ha mycket högre inkomst och de flesta har trots allt mindre lån.

Sjukdom, skillsmässor etc kan såklart hända på individnivå men överlag tycker jag det är rejält uppförstorat att det skulle vara kris för husägare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det är inte så många som klev in då som tur är
Ett lån på 4 miljoner kostar ca 11.000 i månaden, det är inte särskilt tufft på två medel/medianinkomster.
Har man betydligt mer lån än så lär man också ha mycket högre inkomst och de flesta har trots allt mindre lån.

Sjukdom, skillsmässor etc kan såklart hända på individnivå men överlag tycker jag det är rejält uppförstorat att det skulle vara kris för husägare.

Sjuka i Stockholm är ju dock 11m för 120kvm lägenhet med 10k i hyra på nybygge...

Jag fattar inte vilka/så många har råd xD

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Sjuka i Stockholm är ju dock 11m för 120kvm lägenhet med 10k i hyra på nybygge...

Jag fattar inte vilka/så många har råd xD

Räknar vi på värsta scenariot kostar det drygt 50k i månaden.
Ta en titt i lönetråden så det du vilka som har råd

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Räknar vi på värsta scenariot kostar det drygt 50k i månaden.
Ta en titt i lönetråden så det du vilka som har råd

Absolut men man behöver 135k i månaden för att få låna till ett sådant boende. Är nog inte många som har en sådan gemensam inkomst (85% lån) med 10k i hyra...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det är inte så många som klev in då som tur är
Ett lån på 4 miljoner kostar ca 11.000 i månaden, det är inte särskilt tufft på två medel/medianinkomster.
Har man betydligt mer lån än så lär man också ha mycket högre inkomst och de flesta har trots allt mindre lån.

Sjukdom, skillsmässor etc kan såklart hända på individnivå men överlag tycker jag det är rejält uppförstorat att det skulle vara kris för husägare.

Glömmer du inte de faktiska utläggen folk har nu? Det tillkommer ju ändå amortering på ~7000 som ska ut (beroende på belåningsgrad såklart), hemförsäkring med mera.

Räknar vi ihop vad utlägget är per månad med el, försäkring och annat du inte slipper undan för att bo så är det trots allt 25000 kr eller nåt åt det hållet som ska ut varje månad (utan jämkning, orkar inte räkna med det )

Då är den ökade räntan nog en större smäll för många med alla kostnader tillsammans. Sen ska det såklart vara beräknat för att hushållen ska kunna hantera det. Man jag misstänker att alla kanske inte haft riktigt de marginaler som borde krävas. Slå på den inflation som varit så är det nog ganska många som inte har det så fett just nu.

Permalänk

Lämnade Stockholmsområdet för ett år sedan. Har hyrt ut huset där sen dess och hyrt hus på nya orten. Ville inte sälja innan vi visste om vi trivdes på nya stället eller inte.

Vi trivdes bra och gick därför att köpte ett hus på nya orten. Kände att det inte var rätt läge att sälja huset i Stockholmsområdet just nu. Efter diskussioner med banken gick de med på att låna ut pengar till oss utan att vi behövde sälja det gamla huset.

Målet är att sälja huset om ett år eller så. Förhoppningsvis hinner de sänka räntorna några gånger och huspriserna ökar.

Huset i Stockholm är värt ca 9,5 milj och lånet var på ca 6 miljoner. Ökade lånet med 1,5 miljoner för att täcka en del av kontantinsatsen på nya huset.

Det nya huset kostade 11 miljoner och har lån på knappt 9 miljoner. Vilket innebär husen är värda 20,5 och lån på ca 16,5 miljoner.

Alla lån ligger med rörlig ränta och har 3% amortering pga av belåningsgrad och skuldkvot.

Utflödet blir lite över 100k i månaden till banken det kommande året med aktuell ränta. Ränteavdraget kommer ge tillbaka ca 180k.

Detta är helt galna siffror, förstår det. Men det är kassaflödet som är galet. Med uthyrning av bostaden i Stockholm, ränteavdraget och amorteringen bortdragen blir räntekostnaden för det nya huset under 25k.

Förhoppningsvis går huset i Stockholm upp en eller två miljoner det kommande året vilket inte är orimligt.

Permalänk
Skrivet av Bolånespel:

Lämnade Stockholmsområdet för ett år sedan. Har hyrt ut huset där sen dess och hyrt hus på nya orten. Ville inte sälja innan vi visste om vi trivdes på nya stället eller inte.

Vi trivdes bra och gick därför att köpte ett hus på nya orten. Kände att det inte var rätt läge att sälja huset i Stockholmsområdet just nu. Efter diskussioner med banken gick de med på att låna ut pengar till oss utan att vi behövde sälja det gamla huset.

Målet är att sälja huset om ett år eller så. Förhoppningsvis hinner de sänka räntorna några gånger och huspriserna ökar.

Huset i Stockholm är värt ca 9,5 milj och lånet var på ca 6 miljoner. Ökade lånet med 1,5 miljoner för att täcka en del av kontantinsatsen på nya huset.

Det nya huset kostade 11 miljoner och har lån på knappt 9 miljoner. Vilket innebär husen är värda 20,5 och lån på ca 16,5 miljoner.

Alla lån ligger med rörlig ränta och har 3% amortering pga av belåningsgrad och skuldkvot.

Utflödet blir lite över 100k i månaden till banken det kommande året med aktuell ränta. Ränteavdraget kommer ge tillbaka ca 180k.

Detta är helt galna siffror, förstår det. Men det är kassaflödet som är galet. Med uthyrning av bostaden i Stockholm, ränteavdraget och amorteringen bortdragen blir räntekostnaden för det nya huset under 25k.

Förhoppningsvis går huset i Stockholm upp en eller två miljoner det kommande året vilket inte är orimligt.

Du tror alltså att husmarknaden i Stockholm kommer gå upp 10-20% det kommande året? Tillåt mig att tvivla på det. Gör ni en rejäl vinst på uthyrningen av huset i Stockholm eller? Om inte så skulle jag sälja det nu om jag var er. Marknaden har tagit lite fart nu februari igen. Otroligt att banken gick med på det upplägget, ni måste ha rejäla inkomster för att få någon slags säkerhet i den kalkylen.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Du tror alltså att husmarknaden i Stockholm kommer gå upp 10-20% det kommande året? Tillåt mig att tvivla på det. Gör ni en rejäl vinst på uthyrningen av huset i Stockholm eller? Om inte så skulle jag sälja det nu om jag var er. Marknaden har tagit lite fart nu februari igen. Otroligt att banken gick med på det upplägget, ni måste ha rejäla inkomster för att få någon slags säkerhet i den kalkylen.

Inget är omöjligt. Med dagens räntenivå och ett försäljningspris på 9,5 miljoner och att köparen har 85% blir dennes räntekostnad samma som om räntan sänks 0,75% och huset säljs för 12,5 miljoner.

Tror inte huset kommer stigs så mycket men tydligt är iaf att räntesänkningar har stor effekt på månadskostnaden. Huset ligger i ett a-läge som bara blir bättre. Om vi inte får det vi tycker det är värt kommer vi istället bygga ett attefallshus och vänta något år eller två till.

Har ca 1 års buffert i likvida medel så det finns säkerhet där och kommer alltid kunna sälja huset i Stockholm snabbt om så behövs. Så banken känner sig lugna.

Permalänk
Skrivet av Bolånespel:

Inget är omöjligt. Med dagens räntenivå och ett försäljningspris på 9,5 miljoner och att köparen har 85% blir dennes räntekostnad samma som om räntan sänks 0,75% och huset säljs för 12,5 miljoner.

Tror inte huset kommer stigs så mycket men tydligt är iaf att räntesänkningar har stor effekt på månadskostnaden. Huset ligger i ett a-läge som bara blir bättre. Om vi inte får det vi tycker det är värt kommer vi istället bygga ett attefallshus och vänta något år eller två till.

Har ca 1 års buffert i likvida medel så det finns säkerhet där och kommer alltid kunna sälja huset i Stockholm snabbt om så behövs.

Nej ingenting är omöjligt kan man ju alltid säga om nästan allt 👍 skulle inte planera min ekonomi efter det dock. Låter ju som ni har bra marginaler och banken skulle ju förmodligen aldrig godkänna upplägget utan det men skulle inte planera utifrån större prisstegringar iaf. Ni måste ju ha årsinkomster på minst 2 miljoner tillsammans brutto iaf får man väl hoppas för att banken ska godkänna upplägget. Max 2-5% stigande priser tror jag vi kommer se det kommande året förutsatt att räntorna börjar sjunka.

Problemet med din tankegång om månadskostnad vid räntesäkningar är att banken räknat med ungefär samma kalkylränta i sina kalkyler hela tiden, både när räntan var 1% som nu när den är närmare 5%. Och folk har maxat lån hela tiden. Det innebär att man får låna ungefär lika mycket då som nu, och det är ffa det som avgör priserna på bostadsmarknaden i mycket högre grad snarare än den faktiska månadskostnaden.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Nej ingenting är omöjligt kan man ju alltid säga om nästan allt 👍 skulle inte planera min ekonomi efter det dock. Låter ju som ni har bra marginaler och banken skulle ju förmodligen aldrig godkänna upplägget utan det men skulle inte planera utifrån större prisstegringar iaf. Ni måste ju ha årsinkomster på minst 2 miljoner tillsammans brutto iaf får man väl hoppas för att banken ska godkänna upplägget. Max 2-5% stigande priser tror jag vi kommer se det kommande året förutsatt att räntorna börjar sjunka.

Problemet med din tankegång om månadskostnad vid räntesäkningar är att banken räknat med ungefär samma kalkylränta i sina kalkyler hela tiden, både när räntan var 1% som nu när den är närmare 5%. Och folk har maxat lån hela tiden. Det innebär att man får låna ungefär lika mycket då som nu, och det är ffa det som avgör priserna på bostadsmarknaden i mycket högre grad snarare än den faktiska månadskostnaden.

Tror folk kommer vänja sig vid att boende kostar mer än vad det gjort. Tidigare har man kunnat bo i ett stort hus i närförort för mellan 10-15k i månaden. Det är inte rimligt att en hyresrätt på några rum är dyrare. Det nya normala för dessa typ av hus tror jag blir 30-40k, inom några år. Har inte upplevt att det är bankernas kalkyler som sätter stopp för husköp utan att köparna ännu inte ställt om till den nya faktiska kostnaden. Pengar finns det gott om där ute men man åker hellre på skidsemester nu och Maldiverna på höstlovet än att lägga en större del på boende.

Inflationen äter upp lånen i en rasande takt nu och som vanligt är det personer med resurser som tjänar på detta. Så länge man klarar kostnaderna är hög belåning att föredra i tider av hög inflation.

Ser själv det provocerande i att staten betalar 180k av våra räntekostnader och hur jag skriver om pengar. Ovan utgör en försvinnande liten del av vår befolkning men de är de möjliga köparna. Vet att många kämpar med sin ekonomi och att det är tufft med det allmänna kostnadsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Glömmer du inte de faktiska utläggen folk har nu? Det tillkommer ju ändå amortering på ~7000 som ska ut (beroende på belåningsgrad såklart), hemförsäkring med mera.

Räknar vi ihop vad utlägget är per månad med el, försäkring och annat du inte slipper undan för att bo så är det trots allt 25000 kr eller nåt åt det hållet som ska ut varje månad (utan jämkning, orkar inte räkna med det )

Då är den ökade räntan nog en större smäll för många med alla kostnader tillsammans. Sen ska det såklart vara beräknat för att hushållen ska kunna hantera det. Man jag misstänker att alla kanske inte haft riktigt de marginaler som borde krävas. Slå på den inflation som varit så är det nog ganska många som inte har det så fett just nu.

Nej, för jag pratade om kostnaden för lånet (och jag räknade med avdrag).

När du nu fortsätter exemplet är det precis som jag skrev, inga problem för ett par med medel/medianinkomster.
Du kommer inte ens upp i en persons lön.

Notera också att exemplet är på 4 miljoner, även om det säkert inte är ovanligt i Stockholm så är lånen i snitt långt mindre än det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Bolånespel:

Inget är omöjligt. Med dagens räntenivå och ett försäljningspris på 9,5 miljoner och att köparen har 85% blir dennes räntekostnad samma som om räntan sänks 0,75% och huset säljs för 12,5 miljoner.

Tror inte huset kommer stigs så mycket men tydligt är iaf att räntesänkningar har stor effekt på månadskostnaden. Huset ligger i ett a-läge som bara blir bättre. Om vi inte får det vi tycker det är värt kommer vi istället bygga ett attefallshus och vänta något år eller två till.

Har ca 1 års buffert i likvida medel så det finns säkerhet där och kommer alltid kunna sälja huset i Stockholm snabbt om så behövs. Så banken känner sig lugna.

Det är samma resonemang som jag hade som köpare: när räntorna ökade så skulle huspriserna gå ner. Jag tänkte att folk ville hålla sina räntekostnader ganska konstanta och därmed vara villiga att ta 1-2 miljoner mindre i lån. Facit: knappast. Har varit lite stillestånd på marknaden, men trots att räntan har gått upp 300% syns det knappt på priserna. Inga galna budgivningar men de flesta hus går strax över vad det ligger ute för (Göteborg).
Om huspriserna går upp när räntorna går ner blir jag mörkrädd...