Snart kan du använda Swish för att självskanna dina varor

Permalänk
Melding Plague

Snart kan du använda Swish för att självskanna dina varor

Swish vill göra vardagen enklare för både kunder och butiker genom att erbjuda självskanning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns som gjort för snatteri.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Kan man inte göra en ny app istället för att den ska snart kunna posta brev

Permalänk
Medlem

Hur blir det med dom problemen som matbutiker har när folk "glömmer" scanna oxfilén eller annat?

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Alla ägg i samma korg. Vad kan gå fel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Hur blir det med dom problemen som matbutiker har när folk "glömmer" scanna oxfilén eller annat?

Ingen skillnad jämfört med nu? merparten av butiker har idag självskanning och detta blir exakt samma princip bara att man använder mobilen istället för stationen i affären.

Ikea i Västerås har haft detta ett tag nu med deras app att man själv skannar med mobilen, betalar sen skannar kvittot man får på mailen för att komma ut.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Hur blir det med dom problemen som matbutiker har när folk "glömmer" scanna oxfilén eller annat?

Stickprov/kontroller likt de har nu lär nog inte försvinna Skulle inte förvåna mig om de flesta skulle implementera detta i samma område som "självscanningen" där du måste blippa "swish-kvittot" innan "portarna öppnar sig och du kan gå ut" och då, precis som nu, "flaggas" för en kontroll

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ingen skillnad jämfört med nu? merparten av butiker har idag självskanning och detta blir exakt samma princip bara att man använder mobilen istället för stationen i affären.

Ikea i Västerås har haft detta ett tag nu med deras app att man själv skannar med mobilen, betalar sen skannar kvittot man får på mailen för att komma ut.

Alltså... Jag skäms för hur ofta jag ränner på IKEA men gud vad jag älskar denna funktionen.
Absolut smidigaste lösningen jag sett när det kommer till självscanning men framförallt: ALDRIG kö.

När man kommer till kassan så scannar man bara en QR kod i mobilen, lägger mobilen på kortläsaren, scannar en qr kod för att komma ut. Kvitton direkt till mail och allt sådant där... Ina små lappar för att komma ut såsom på Ica trots att man har Kivra. Går så himla fort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Hur blir det med dom problemen som matbutiker har när folk "glömmer" scanna oxfilén eller annat?

Självscanning är inget nytt, den här frågan har ställts och besvarats för många år sedan.

Skrivet av Swedman18:

Kan man inte göra en ny app istället för att den ska snart kunna posta brev

Va?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Självscanning är inget nytt, den här frågan har ställts och besvarats för många år sedan.

Samtidigt, i en annan del av Sverige

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ica-butiker-i-vastsver...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Det jag ibland saknat i t.ex en mataffär är att kunna betala med Swish, inte att använda appen som en självskanner

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ingen skillnad jämfört med nu? merparten av butiker har idag självskanning och detta blir exakt samma princip bara att man använder mobilen istället för stationen i affären.

Ikea i Västerås har haft detta ett tag nu med deras app att man själv skannar med mobilen, betalar sen skannar kvittot man får på mailen för att komma ut.

Ja Ikea i Helsingborg och Jönköping var först ut men nu tror jag det är infört på alla varuhus i Sverige iaf. Hur som oerhört smidigt.

Permalänk

Det känns smidigare, rätt sätt att gå.

Jag gillar självscanning, det enda jag har emot det är att det finns risk att missa något. Jag har aldrig någonsin haft problem i en kontroll märkt det har blivit fel efteråt. Men innan jag går till betalstationen gör jag en kontroll, där jag ser att jag någon enstaka gång ha missat något.
Orsak. Folk ringer mig och jag pratar med dem samtidigt som jag handlar, jag skannar då varan men den går ej in, det hör jag ej eller tänker på när jag är fullt upp i ett samtal.
Jag kan tänka mig barnfamiljer med barn som lägger i och tar bort saker i kundvagnen också kan ha problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Lite som att PostNord ska plötsligt agera som en bank? Kan jag bli mer tydlig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Lite som att PostNord ska plötsligt agera som en bank? Kan jag bli mer tydlig?

"Postbanken" det var tider det. Har fortfarande mardrömmar av Ernst-Hugo.

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är rätt osmidigt att använda självscanning med telefonen, för det blir fipplande fram och tillbaka för att se inköpslistan. Använder mycket hellre en dedikerad scanner. Det butikerna däremot gärna kan bli bättre på är att tillåta upplåsning av scanner utan fysiskt kort, dvs via apple pay eller motsvarande.

T.ex på Coop (här omkring iaf) så måste man ta fram ett kort för att hämta ut en scanner, eller på vissa butiker (kanske alla nu) så kan man scanna en QR kod, köra mobilt bankid och sen få en scanner. Inte alls smidigt. Däremot när jag kommer till kassan så kan jag bara blippa apple pay och så hittar den alla varor. Borde räcka med en blipfunktion vid uthämtning också.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Lite som att PostNord ska plötsligt agera som en bank? Kan jag bli mer tydlig?

Ja, du kan i alla fall inte blir mer otydlig!
Väldigt långsökt samband.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Tycker inte om när viktiga appar blir bloatade

Kodbasen ökar, riskerna för buggar och säkerhetshål ökar.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Nu har jag ju vant mig vid att alla har egna appar för att skanna, så dags att förenkla nu

Det här med snatteri och att glömma skanning, det kommer väl vid ev överdrifter gå som allt som går överstyr i butikerna.
Mellanölet t ex, när det finns i butiker är det fest, sen när det flyttas till systemet är det plötsligt inte lika roligt längre.

Och funkar inte självskanningen tillräckligt bra, för mycket snatterier osv så kommer butikerna att lägga ner det, eller utöka kontrollerna, och då kanske folk skiter i det och går till bemannade kassor istället för det är ungefär lika krångligt.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett en universal lösning där man kan betala med kort, swish, bankkonto. Nu istället för att ha en app/system låst till en butik så har du det låst till en betallösning.

För övrigt, självskanning ftw! Man ler alltid lite extra när man skannat allt och går direkt till en snabbkassa medan det är 5+ i kö till en vanlig kassa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Tycker inte om när viktiga appar blir bloatade

Kodbasen ökar, riskerna för buggar och säkerhetshål ökar.

Ja de kunde ju ha separata appar för det då, som gör betalningen via swish bara istället.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Kan vara en jättebra lösning för mindre än butiker ute på vischan.

Men för större butikskedjor så ser jag noll fördelar? Eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Ja, du kan i alla fall inte blir mer otydlig!
Väldigt långsökt samband.

Om du inte förstod att det var ett exempel för att förtydliga innebörden så vet du nu det annars måste du ha vaknat på fel sida av sängen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Fast det där är inte samma sak. Nyheten du länkar till handlar om självutcheckning vid stationer, inte självscanning. Det håller på att försvinna i hela Sverige för övrigt och har varit på gång länge.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Hur blir det med dom problemen som matbutiker har när folk "glömmer" scanna oxfilén eller annat?

Beror på omfattningen av fusk, två COOP(ej stormarknad) där jag bor hade det ett tag, men blev tvungna att slut erbjuda tjänsten.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Superolle:

Alltså... Jag skäms för hur ofta jag ränner på IKEA men gud vad jag älskar denna funktionen.
Absolut smidigaste lösningen jag sett när det kommer till självscanning men framförallt: ALDRIG kö.

Jag har självscannat i matbutiker i snart 20 år nu och älskar det, men just IKEA tycker jag har funkat relativt dåligt i mina krokar (IKEA Barkarby).
Möjligt att det fungerar bättre i andra butiker eller att jag alltid haft otur med timingen, men känns som att de aldrig har tillräckligt många sektioner öppna så det blir alltid kö ändå även när det är relativt lugnt i varuhuset...

Edit: Vi pratade tydligen om olika saker, jag tänkte bara på scanningen man gör själv på slutet vs vanliga kassor.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Ingen skillnad jämfört med nu? merparten av butiker har idag självskanning och detta blir exakt samma princip bara att man använder mobilen istället för stationen i affären.

Ikea i Västerås har haft detta ett tag nu med deras app att man själv skannar med mobilen, betalar sen skannar kvittot man får på mailen för att komma ut.

Det beror såklart på hur butiken kan få insyn i eventuella pågående köp. Med nuvarande lösningar har man insyn, kan följa köpmönster och kundrundor. Man har möjlighet att fånga upp olika scenarion. Jag har svårt att se att någon av de stora kommer hoppa på tåget, utan tror man kommer välja egna lösningar där man kan ha koll istället. Med Swish som betalalternativ såklart.

Permalänk
Skrivet av Tauri85:

Det jag ibland saknat i t.ex en mataffär är att kunna betala med Swish, inte att använda appen som en självskanner

Väldigt många betalterminaler har ju integrerad Swishbetalning redan.

Permalänk
Medlem

Kommer det vara samma betalsystem som förut på tex ica tex, det är ju de instressanta.
Ett exempel: Jag är snickare och har haft en dag där jag känt mig väldigt arg för massa hemmafixare inte tar tag i sina byggprojekt, och pga det så glömmer jag skanna massa kött i butiken.
Kommer jag då bara kunna gå ut, och skanna en QR kod för att bli utsläppt, eller kommer det vara samma kassor som innan?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Väldigt många betalterminaler har ju integrerad Swishbetalning redan.

Ok för varken Hemköp, Ica, Willys eller Lidl har det här i götet