Permalänk
Avstängd

Går det att se SVT i 4k?

Går det att se SVT i 4k?

Permalänk
Skrivet av klockish:

Går det att se SVT i 4k?

Vissa utvalda program/filmer på svt-play finns, men svt som kanal...nej.

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Avstängd

jävlar vad segt det går för SVT att rulla ut 4k

Permalänk
Skrivet av klockish:

jävlar vad segt det går för SVT att rulla ut 4k

De visar väl inte äns i full-hd har jag för mig utom div ströprogram här och där?

Vill minnas att de generellt fortfarande generellt kär 720p för att maximera kopabilitet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tele2 verkar till slut ha släppt på HDkanalerna i grundutbudet.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Tele2 verkar till slut ha släppt på HDkanalerna i grundutbudet.

Vad baserar du det på? Står inte att de ingår i TV-standard på deras websida: https://www.tele2.se/tv/tv-standard

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Vad baserar du det på? Står inte att de ingår i TV-standard på deras websida: https://www.tele2.se/tv/tv-standard

Baserar det på uppgifter från ett antal personer (ej i min närhet) och en snabb koll på min tv.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Det är inte ens säkert att 4k kommer bli något större i framtiden än vad det är idag. Streaming och andra typer av tjänster har tagit död på mycket som tidigare var intressant att sända i 4k. Det är en fråga om pengar och det är svårt motivera att sända TV-kanaler i 4k upplösning. Däremot kanske utbudet ökar något i framtiden, dvs att man får en liten del som sänder i 4k där man blandar olika program, filmer etc som är producerade i 4k och där man kan dra nytt av det. Annars är det streaming som gäller.

Sedan är streaming komprimerat en hel del, om det förändras vet jag inte men vad jag har hört och läst så ska tydligen 4k på BluRay vara bättre än streaming men frågan är om folk verkligen bryr sig så mycket om det. Bekvämlighet att beställa on demand hemma när man vill är svårt att slå.

4k är overrated tycker jag, vissa saker gör sig otroligt bra i 4k men med annat material så tycker jag inte man märker så mycket. Visst bilden är bättre men det kan inte kompensera för om innehållet är uselt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Tele2 verkar till slut ha släppt på HDkanalerna i grundutbudet.

Ja det verkar stämma. Hoppas det är permanent. Tack för tipset.
Ska byta i favoritlistan på TVna imorgon.

Permalänk
Medlem

@pjb det är nog permanent, SDTV kommer försvinna mycket framöver av det lilla som finns kvar. Kabel-TV nätet har ju inte några större problem vad gäller HDTV, 4k osv. Samma sak med satellit. Det är värre med det marksända nätet men det går nog att sända 720p där på de flesta kanaler även om man måste ta bort några osv.

Men som jag skrev tidigare, jag tror inte många bekymras över detta för streaming och annat har tagit över en stor del av det TV tittandet folk tycker är viktigt. Vanlig linjär TV har blivit mer av slö tittande och inte lika viktigt längre. Samma sak med radio, det är grymt bra med streaming för att lyssna på saker man verkligen vill ta del av. Det var inte möjligt innan streaming kom för vem orkade hålla reda på när program gick (sändes) osv.

Permalänk
Medlem

De här släppta HD-kanalerna i Grundutbudet är de alla i 4K eller bara några?

Har nu bytt i favoritlistan på TVna (4K UHD) och det blev klart bättre bild, men det blev till att göra nya inställningar av skärpa, kontrast och ljusstyrka.