Google konto spärrat och enheten är bunden till kontot. Custom Rom?

Permalänk
Medlem

Google konto spärrat och enheten är bunden till kontot. Custom Rom?

Har en Android platta i handen, som är obrukbar. Vet inte exakt vad ägaren gjort men plattan är bunden till ett specifikt konto och detta Google konto är spärrat. Jag har gjort en system återställning på enheten och tänkte börja om från början med ett nytt Google konto. Men det hjälper inte, plattan minns ändå vilket konto Den var kopplad mot tidigare. Och försöker man logga in med det kontot, så slutar det med att man kommer till möjligheten att överklaga till Google, överklaga att kontot är spärrat. Överklagan är gjord för lääänge sedan och Google har inte återkopplat..

Så vad gör man?
Den enda idé jag har, är om man ska helt ersätta mjukvaran med en custom rom, bör väl lösa problemet?

Permalänk
Medlem

Varför måste det vara en custom rom? Du kan ju installera om hela enheten också genom att använda telefonens officiella rom.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk

Låter ju som att plattans mac id är låst eller nått via deras hitta min enhet funktion för normalt sett så när du gör en total återställning dvs rensar allt till fabriksinställning så får man ange vilket konto man vill koppla till den under i stallationen.

Stulen platta?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Låter ju som att plattans mac id är låst eller nått via deras hitta min enhet funktion för normalt sett så när du gör en total återställning dvs rensar allt till fabriksinställning så får man ange vilket konto man vill koppla till den under i stallationen.

Stulen platta?

Detta stämmer inte helt. Syrran hade en samsung telefon som hon lyckades supa bort lösenordet till sitt googlekonto på och när vi forcade en återställning så godkände den bara inloggning och uppsättning med kontot som vi inte hade lösenordet till. Tror detta är något som liknar Apples "Hitta min iPhone" och måste stängas av innan man återställer enheten för att kunna logga in med ett annat konto. Har även sett samma sak på en Lenovo platta.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Varför måste det vara en custom rom? Du kan ju installera om hela enheten också genom att använda telefonens officiella rom.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Låter ju som att plattans mac id är låst eller nått via deras hitta min enhet funktion för normalt sett så när du gör en total återställning dvs rensar allt till fabriksinställning så får man ange vilket konto man vill koppla till den under i stallationen.

Stulen platta?

Det låter mer som googles Factory reset protection.
Detta kan låsas upp hos tillverkarens verkstad.

"Factory Reset Protection (FRP), is a security feature on Android devices with Android OS Version 5.1 (Lollipop) and higher. The FRP provides a built-in security feature you are able to use that protects your device and information, including screen locks and data encryptions. The FRP is enabled automatically when a Google account has been registered on the device and will be disabled if the Google account is removed from the device prior to the Factory Data Reset. Once the FRP has been activated, it will prevent use of your device after a Factory Data Reset in an untrusted environment. This means if your device has been Factory Reset in any other way than Settings > General Management > Reset > Factory Data Reset, the FRP Lock will be enabled.

When performing a Factory Data Reset, all settings are returned to the factory default settings and all personal data is erased, including files and downloaded apps. If the Google FRP is enabled, you will need to enter your Google account credentials before you can do a factory reset on the device."

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Plattan ifråga, har ett Google konto som är barn anpassat. Alltså det har vissa restriktioner och är kopplat mot en app hos föräldern, där viss administration kan utföras. Föräldern fick en uppmaning från appen, oklart vad det var, men nåt skulle utföras innan ett datum och det gjorde hon inte. Efter det spärrades kontot. Inloggnings uppgifter till kontot finns. Men det spelar ingen roll, hur man än beter sig, så är kontot spärrat. Även efter en factory reset.

Och om det är något macid eller liknande, som kontot känner av, då lär det väl inte hjälpa med en custom rom heller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe_Er_79:

Plattan ifråga, har ett Google konto som är barn anpassat. Alltså det har vissa restriktioner och är kopplat mot en app hos föräldern, där viss administration kan utföras. Föräldern fick en uppmaning från appen, oklart vad det var, men nåt skulle utföras innan ett datum och det gjorde hon inte. Efter det spärrades kontot. Inloggnings uppgifter till kontot finns. Men det spelar ingen roll, hur man än beter sig, så är kontot spärrat. Även efter en factory reset.

Och om det är något macid eller liknande, som kontot känner av, då lär det väl inte hjälpa med en custom rom heller?

Du måste kunna låsa upp bootloadern för att kunna installera custom rom. Och för att kunna låsa upp bootloadern behöver man på de flesta telefoner aktivera OEM Unlock, och för att komma dit måste du komma förbi startup guiden. Googles FRP skydd är inte heller aktiverat när man låser upp bootloadern

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Om det är Googles Family Link som avses, vad säger https://familylink.google.com ? (inloggad som den föräldrer som kontrollerar barnkontot).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Det låter som att Googles FRP skydd är aktivt på den här enheten.
Betyder det att enda vägen att gå, är att skicka in enheten till Samsung för upplåsning? Det kommer isf att kosta en slant antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe_Er_79:

Det låter som att Googles FRP skydd är aktivt på den här enheten.
Betyder det att enda vägen att gå, är att skicka in enheten till Samsung för upplåsning? Det kommer isf att kosta en slant antar jag?

Ja, om du kan bevisa att du/ni är ägare genom t.ex. kvitto

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja, om du kan bevisa att du/ni är ägare genom t.ex. kvitto

Kvitto är inte ett problem. Men det är knappast aktuellt att lägga ut pengar, på en gammal surfplatta. Som det verkar så är det
återvinningscentralen nästa för denna. Synd, den 10-åriga ägarinnan hade säkert kunnat haft glädje av plattan, i nåt år till annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Låter ju som att plattans mac id är låst eller nått via deras hitta min enhet funktion för normalt sett så när du gör en total återställning dvs rensar allt till fabriksinställning så får man ange vilket konto man vill koppla till den under i stallationen.

Stulen platta?

Har man gjort en ominstallation utan att den varit upplåst så brukar den oftast vilja att man loggar in på ett Google-konto som varit inloggade på den tidigare för att slutföra första konfigurationen.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.