Är det bara jag som känner av de tuffa tiderna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Billigare att äta hemma. Många fortsätter att leva som om det vore 2010-2021.

Att dra ut o käka på kvällen är oerhört dyrt ja.

Men att dra en lunch ute för 120kr innebär en merkostnad på kanske 70kr jämfört med att göra bra mat hemma. Om inte skillnaden är ännu mindre.

De pengarna är det värt alla gånger för att slippa micra lådor

Permalänk
Medlem

Har inga lån eller skulder, inga barn etc, så jag känner inte av prishöjningarna utan lever på som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Att dra ut o käka på kvällen är oerhört dyrt ja.

Men att dra en lunch ute för 120kr innebär en merkostnad på kanske 70kr jämfört med att göra bra mat hemma. Om inte skillnaden är ännu mindre.

De pengarna är det värt alla gånger för att slippa micra lådor

Inte alla som har dessa 1400kr/månad över att spendera på det i dagsläget tyvärr.
Jag hade samma åsikt som dig när jag tjänade bra, då tar man det för givet.

Permalänk
Medlem

Den upplevda ekonomiska otryggheten är alltid relativ till de som är närmast. Vi har fortfarande ett ekonomiskt skyddsnät i Sverige, vad som är mer irriterande är ju att de som har det bättre klagar på sina skattekostnader. Att folk försöker hitta syndabockar, som flyktingar exempelvis. Det finns bara demokratin att förlita sig på, om majoriteten har som största problem i livet skattetrycket så kommer dessvärre de som lovar högst skattesänkningar alltid att styra. Vårdbolag betalar ut vinster samtidigt som vårdpersonal sägs upp. Alla är egoister, här klagas det på kemikalieskatt, copyswede mm trots att det alltid handlar om lyxkonsumption, inte mat eller hyra. Man slänger ur sig siffror om antal uppehållstillstånd utan sammanhang, kostar uppehållstillstånd oss några pengar? Vem kör hem maten till alla som har råd? Vem tar hand om alla gamlingar? Skitsamma, hårddisken var hela 10kr dyrare pga jävla miljöpartiet. Ingen här ligger väl under topp 10% ekonomiskt välbeställda i världen skulle jag gissa. Om ingen självkritik finns, hur ska vi då kunna förvänta oss den av andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Man slänger ur sig siffror om antal uppehållstillstånd utan sammanhang, kostar uppehållstillstånd oss några pengar?

Ja? Inte direkt men indirekt.
Ett uppehållstillstånd till en person som inte jobbar och försöjer sig själv utan blir försörjd via bidrag, dvs. skattepengar - och kostar därmed "oss" pengar.

Detta känns dock både lite väl off-topic och lite väl politiskt för Sweclockers, så vi ska nog stanna där.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Lidl har väl höjt priserna mest av alla?

Billigare att äta hemma. Många fortsätter att leva som om det vore 2010-2021.

2021 var fortfarande dyrt och käka på restaurang

2013 var det ganska hyfsat men efter det gick det utför.

När man kunde käka lunchbuffé för 60 spänn, goda tider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Ja? Inte direkt men indirekt.
Ett uppehållstillstånd till en person som inte jobbar och försöjer sig själv utan blir försörjd via bidrag, dvs. skattepengar - och kostar därmed "oss" pengar.

Detta känns dock både lite väl off-topic och lite väl politiskt för Sweclockers, så vi ska nog stanna där.

Finns det något som helst belägg för det? Dvs att det är en nettokostnad? Eller ska man bara räkna de som inte jobbar och mörka de som jobbar, betalar skatt och förbättrar vårt samhälle? Det är inte en politisk fråga, det handlar om fakta. Om "fakta" kommer från politiska aktörer litar jag inte på dessa, det krävs en gedigen rapport av en myndighet, inte en artikel i en nättidning.

Massor med infödda svenskar kostar oss skattepengar, alla gör det tills de slutar studera och går in i arbetslivet. Ekvationen ser således olika ut beroende på åldern på de som får uppehållstillstånd, utöver att många jobbar inom den sk gig-ekonomin och betalar skatt och utför ett jobb många svenska hellre tar a-kassa än utför. Det är en mycket komplex ekvation, jag har inte svaret och tror verkligen inte en annan som skriver kommentarer på sweclockers har, speciellt en som inte verkar inse att det finns såväl intäkter som kostnader, inta bara kostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trent023:

115 tusen brutto i hushållet?

Förstår att allt blivit dyrare även för er, men kan inte säga att jag förstår klagandet när flera här i tråden har typ en 1/6-del av det att leva på.

Nu var ju inte frågeställningen vilken har det sämst ställt i Sverige, har även svårt att se att ngn har lägre än 10k brutto i månaden.
Är ju omställningen vi pratar om, från pre-covid till idag som jag ser det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Finns det något som helst belägg för det? Dvs att det är en nettokostnad? Eller ska man bara räkna de som inte jobbar och mörka de som jobbar, betalar skatt och förbättrar vårt samhälle? Det är inte en politisk fråga, det handlar om fakta. Om "fakta" kommer från politiska aktörer litar jag inte på dessa, det krävs en gedigen rapport av en myndighet, inte en artikel i en nättidning.

Massor med infödda svenskar kostar oss skattepengar, alla gör det tills de slutar studera och går in i arbetslivet. Ekvationen ser således olika ut beroende på åldern på de som får uppehållstillstånd, utöver att många jobbar inom den sk gig-ekonomin och betalar skatt och utför ett jobb många svenska hellre tar a-kassa än utför. Det är en mycket komplex ekvation, jag har inte svaret och tror verkligen inte en annan som skriver kommentarer på sweclockers har, speciellt en som inte verkar inse att det finns såväl intäkter som kostnader, inta bara kostnader.

https://youtu.be/EfI0taK2YBY

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-eso-rapport-flyktinginv...

Denna snubben lägger fram det otroligt bra med. Vi gör det av humanitära skäl, det har en ekonomisk kostnad. Förhoppningsvis kan vi alla hålla med där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilleMang:

https://youtu.be/EfI0taK2YBY

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-eso-rapport-flyktinginv...

Denna snubben lägger fram det otroligt bra med. Vi gör det av humanitära skäl, det har en ekonomisk kostnad. Förhoppningsvis kan vi alla hålla med där.

Dessvärre är verkligheten lite mer komplex än så. Långt ifrån alla är humanitär flyktingar i den striktaste mening och har någon ambition att integrera sig och bidra till den Svenska ekonomin. Har vi verkligen råd att hålla på såhär hur länge som helst?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Dessvärre är verkligheten lite mer komplex än så. Långt ifrån alla är humanitär flyktingar i den striktaste mening och har någon ambition att integrera sig och bidra till den Svenska ekonomin. Har vi verkligen råd att hålla på såhär hur länge som helst?

Jag ogillar var du är på väg med den tankegången, men vill inte dra den till sin spets.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Lägg av nu, detta är inte rätt forum för att diskutera invandringspolitik.

On topic: Ja absolut, nog känns det att allt blivit dyrare. Och jag och frugan får definitivt göra avkall på utgifterna. Men vi klarar oss på att skära ner på lyxkonsumptionen. Vi har ju även skaffat bostadsrätt nyligen vilket har ökat våra boendekostnader rejält, så det är ju en grej också. Vi har ju inga barn heller, och båda är arbetare och inte särskiljt välavlönade. Jag skulle inte säga att det är tuffa tider för oss, det är inte så att vi går på knäna ekonomiskt för det grundläggande uppehället. Men jag förstår om man hade det tight innan pandemin, så är det kämpigt nu. Vi får väl se när/om det återhämtar sig.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Förr byggde väldigt många hus själv. Dessa personer hade då mer ett praktisk arbete.
Bostadsbristen består till stor del av urbanisering, folk flyttar från landet till storstäderna. Tom städer som Borås är för liten så många får pendla därifrån.
Denna extrema fokus att alla ska jobba på en och samma plats har lett till att vi inte har kollektivtrafik som ej pallar trycket, skulle polisen "stanna alla" bussar/tåg som är rejält överfulla, så skulle de också stanna hela landet. Det går diskutera hur man ska lösa problemet, tunnelbanor etc, men det är ej lätt.

På landet i sin tur står många hus öde, folk vill ej lägga +4h per dag att åka till och från ett jobb inom deras utbildning.

Så är det nog. Förr kunde man bo och jobba i mindre orter, nu ska alla ha högskoleutbildning och flytta till våra större städer. Klart att boendekostnaderna blir absurda där då.

Även i Skåne går det dock att bo otroligt billigt om man inte nödvändigtvis måste bo i Malmö/Lund/Helsingborg. Eller vad sägs om en villa i Osby för 500k?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Så är det nog. Förr kunde man bo och jobba i mindre orter, nu ska alla ha högskoleutbildning och flytta till våra större städer. Klart att boendekostnaderna blir absurda där då.

Även i Skåne går det dock att bo otroligt billigt om man inte nödvändigtvis måste bo i Malmö/Lund/Helsingborg. Eller vad sägs om en villa i Osby för 500k?

/hulle.

Billigare hus oftare dyrare i drift dock +resekostnader då man bor långt ifrån allt.
Man sparar inte så mycket som man tror på att bo långt ifrån (om man inte kan jobba hemifrån såklart)

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Billigare hus oftare dyrare i drift dock +resekostnader då man bor långt ifrån allt.
Man sparar inte så mycket som man tror på att bo långt ifrån (om man inte kan jobba hemifrån såklart)

Nja, dyrare i drift är de nog inte, om du inte orimligt jämför hus för 500k med passivhus för 5+ miljoner. Sen kan det ju absolut dyka upp otrevliga renoveringar som kan bli nödvändiga i äldre hus, men i övrigt kan man ju faktiskt välja att strunta i att "fräscha upp" köket vart 5:e år...

Sen var ju poängen just att förr kunde man jobba där man bodde. Alltså du kunde både bo och jobba i Osby, och då menar jag inte att man jobbar hemifrån mot ett Stockholmsföretag.

Det tar 59 min med tåg Osby-Lund så även om det inte är optimalt hade man kunnat bo där och jobba i Lund.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Jag har börjat kolla i svinnkyldisken varje gång jag är på mataffären. Jag kollar sedan utgångsdatum för vissa varor så kan jag chansa några dagar senare på att den ligger i svinnkyldisken till bättre pris. Lyckades norpa 1,4 kg blandfärs för 80 kr/kg för ett tag sen!

Värt att prova för den som har samma lyx att kunna besöka mataffärer ofta.

Mvh,
WKL.

Jag älskar svinnkylen när det är nötkött(ej färs). Faktum är att den är som mörast då när den har ett par dagar kvar till bästföre. Jag besökte den långt innan det blev tuffa tider för att få best value. Nu slåss ju folk nästa framför den kylen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Jag älskar svinnkylen när det är nötkött(ej färs). Faktum är att den är som mörast då när den har ett par dagar kvar till bästföre. Jag besökte den långt innan det blev tuffa tider för att få best value. Nu slåss ju folk nästa framför den kylen.

Ännu mörare efter bäst före, det borde snarare heta använd tidigast i det här fallet

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Nja, dyrare i drift är de nog inte, om du inte orimligt jämför hus för 500k med passivhus för 5+ miljoner. Sen kan det ju absolut dyka upp otrevliga renoveringar som kan bli nödvändiga i äldre hus, men i övrigt kan man ju faktiskt välja att strunta i att "fräscha upp" köket vart 5:e år...

Sen var ju poängen just att förr kunde man jobba där man bodde. Alltså du kunde både bo och jobba i Osby, och då menar jag inte att man jobbar hemifrån mot ett Stockholmsföretag.

Det tar 59 min med tåg Osby-Lund så även om det inte är optimalt hade man kunnat bo där och jobba i Lund.

/hulle.

Vad jag menar med drift så är det också pengarna att åka till jobbet

Nu bor jag inte och har ingen aning om Skåne regionen eller om Osby är speciellt stort men i Stockholm så kostar månadskortet ca 900:- eller så kan man cykla/gå hela vägen till city från ca 3mil ut.

Skulle man bo 1h tåg ut så åker man på en extra tariff för det kortet, typ mälarbanan eller dylikt, då kostar det typ 2.5k i månaden att åka till jobbet + månadskort i Stockholm om det behövs.

Sen ute på landsbygden (gissar 500k inte är centrala Osby) så har man oftast inte lika mycket bekvämligheter typ fiber, kommunalt avlopp samt att vissa saker är dyrare och att man är tvungen att ha bil.

Så räknar man ihop allt så blir det oftast mindre än man tror om man dessutom skall värdera extra restiden. Samt att landsbygdd oftast har dyrare skatt 😊

Mvh

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Vad jag menar med drift så är det också pengarna att åka till jobbet

Nu bor jag inte och har ingen aning om Skåne regionen eller om Osby är speciellt stort men i Stockholm så kostar månadskortet ca 900:- eller så kan man cykla/gå hela vägen till city från ca 3mil ut.

Skulle man bo 1h tåg ut så åker man på en extra tariff för det kortet, typ mälarbanan eller dylikt, då kostar det typ 2.5k i månaden att åka till jobbet + månadskort i Stockholm om det behövs.

Sen ute på landsbygden (gissar 500k inte är centrala Osby) så har man oftast inte lika mycket bekvämligheter typ fiber, kommunalt avlopp samt att vissa saker är dyrare och att man är tvungen att ha bil.

Så räknar man ihop allt så blir det oftast mindre än man tror om man dessutom skall värdera extra restiden. Samt att landsbygdd oftast har dyrare skatt 😊

Mvh

Nä såklart, du har ju rätt i att det medför en del extra kostnader att bo utanför städerna, men totalt sett är det ju ändå otroligt mycket billigare iom boendekostnaden.

Månadskort alla tåg och bussar i hela Skåne kostar 1 309 kr.

Sen om man har barn kanske man inte vill bo i de minsta hålorna ...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilleMang:

https://youtu.be/EfI0taK2YBY

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-eso-rapport-flyktinginv...

Denna snubben lägger fram det otroligt bra med. Vi gör det av humanitära skäl, det har en ekonomisk kostnad. Förhoppningsvis kan vi alla hålla med där.

Bra inlägg på SVT men han blir helt tyst och ställd när han tillfrågas om det finns andra nyttoeffekter med invandringen, som att ta alla dessa vårdjobb inom äldreomsorgen inga svenskar vill ta eller andra låglöneyrken. Eftersom de är just låglöneyrken ger de små skatteintäkter men när det handlar om offentliga sektorn ger de också lägre kostnader. Som sagt mycket komplext ämne där just Joakim Ruist kan ifrågasättas som forskare när han förespråkar sänkta lägstalöner, inte något en forskare bör efterfråga om man ska ha förtroende som opartisk forskare. Efter detta har ju gig-ekonomin ökat explosionsartat och arbetslösheten bland de med uppehållstillstånd har minskat, skatteintäkterna från dessa grupper ökat.

Som sagt det är komplext, det finns inte en siffra som är den absoluta sanningen (som 74 000/år/person). Dvs hade inte någon fått uppehållstillstånd hade vi inte haft dessa pengar tillgodo idag.

Lönedumpning som han (Joakim Ruist) förespråkar hade inte varit möjligt utan det flyktingmottagande vi haft.

https://www.dn.se/ekonomi/flyktingexpert-sagar-los-motstand-m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Nä såklart, du har ju rätt i att det medför en del extra kostnader att bo utanför städerna, men totalt sett är det ju ändå otroligt mycket billigare iom boendekostnaden.

Månadskort alla tåg och bussar i hela Skåne kostar 1 309 kr.

Sen om man har barn kanske man inte vill bo i de minsta hålorna ...

/hulle.

Runt Stockholm finns det inte lika mycket att spara på att flytta ut tyvärr dock. Om man inte kan tänka sig 90-2h enkel resa

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Runt Stockholm finns det inte lika mycket att spara på att flytta ut tyvärr dock. Om man inte kan tänka sig 90-2h enkel resa

Verkligen, bor man lite utanför så det är över en timme till jobb "i stan" dörr till dörr så kostar det ändå svinmycket med bostad. Och så kanske man behöver gå ner till 80% eller 90% arbetstid för att hinna hämta barnen så där ryker ju ett gäng tusenlappar på bara det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Jag ogillar var du är på väg med den tankegången, men vill inte dra den till sin spets.

Jag ogillar att du inte kan skilja på person och sak. Har du inget sakligt att tillföra så gå bara vidare.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av eat:

Nu var ju inte frågeställningen vilken har det sämst ställt i Sverige, har även svårt att se att ngn har lägre än 10k brutto i månaden.
Är ju omställningen vi pratar om, från pre-covid till idag som jag ser det.

Du har helt rätt i att det var frågeställningen. Därför jag skrev att jag förstår att även ni drabbats, men tycker ändå inte man ska "klaga" när man är i en ekonomisk position andra bara kan drömma om.

Angående under 10K (vilket ska vara ~20K om man delar 115 på 6) så kan jag ta min granne som exempel.
Inkomst senaste 2 månader, 1856kr/månad netto från socialtjänsten (kommunens norm för mat för ensamstående). Dvs inga pengar för tvål, toapapper mm.
Detta då hon fortfarande väntar på A-kassebeslut sedan Oktober-23. Finns många som lever med under 10k brutto pga omständigheter man själv inte styr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trent023:

Du har helt rätt i att det var frågeställningen. Därför jag skrev att jag förstår att även ni drabbats, men tycker ändå inte man ska "klaga" när man är i en ekonomisk position andra bara kan drömma om.

Angående under 10K (vilket ska vara ~20K om man delar 115 på 6) så kan jag ta min granne som exempel.
Inkomst senaste 2 månader, 1856kr/månad netto från socialtjänsten (kommunens norm för mat för ensamstående). Dvs inga pengar för tvål, toapapper mm.
Detta då hon fortfarande väntar på A-kassebeslut sedan Oktober-23. Finns många som lever med under 10k brutto pga omständigheter man själv inte styr.

Ganska tråkigt när man får vänta så länge på beslut från a-kassan. Måste ju vara något papper som saknas. Bufferten är viktig. Hoppas att du kan skänka några toarullar till henne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Ganska tråkigt när man får vänta så länge på beslut från a-kassan. Måste ju vara något papper som saknas. Bufferten är viktig. Hoppas att du kan skänka några toarullar till henne.

Både F och A kassa har horribla handledningstider tyvärr.... Fick barnbidrag 14 månader efter dottern föddes... Allt beror på vem man får som handläggare

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Dessvärre är verkligheten lite mer komplex än så. Långt ifrån alla är humanitär flyktingar i den striktaste mening och har någon ambition att integrera sig och bidra till den Svenska ekonomin. Har vi verkligen råd att hålla på såhär hur länge som helst?

Nu blandas begrepp eller personer ihop. Alla är iofs individer och har olika bakgrund men flyktingar flyr från något inte till något och har således inte kommit hit för att bli svenskar, de hamnade här för att de var tvungna att fly sina hem för att överleva.

I samma mening är (samma?) personer inte i behov av humanitära insatser/hjälp?

Så då återstår de som kallas ekonomiska flyktingar, vilket jag antar jag att inlägget syftar på. Inlägget påstår då att man kan veta att dessa kommer just till sverige av egen vilja, att de inte vill integrera sig (vad nu det betyder) och inte vill bidra till den svenska ekonomin (något som få svenskar vill för övrigt). Hur kan man veta allt detta om dessa personer och vad finns det för kalkyler? När har vi inte råd? När VD-löner ligger på över 10 miljoner per år, är det den nedre smärtgränsen? Är inte annan politik anledningen till att 900 personer inom vården i östergötland varslas (av i huvudsak privata bolag)?

"Har vi verkligen råd att hålla på såhär hur länge som helst?" Är inte en fråga eftersom den inte baseras i fakta utan i politiska åsikter. Har vi råd att ta hand om våra gamla? är en lika relevant fråga. Har vi råd med eftergymnasiala studier? Har vi råd med NATO? Alla dessa är politiska frågor utan specifika fakta som gör att man inte kan säga ja eller nej objektivt.

Retoriken är för övrigt klassisk från politiker som vill förvilla, den används flitigt för att sprida FUD. Är det rimligt att vi tar in våldtäktsmän från utlandet? Är en klassisk sådan. Varför utvisas inte våldtäktsmän som inte är svenskar? Är en annan klassiker, där det visar sig att personen är utvisad men kan ej verkställas pga olika anledningar men förenklingar säljer den här typen av främlingshat mycket bättre än den mer komplicerade sanningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trent023:

Du har helt rätt i att det var frågeställningen. Därför jag skrev att jag förstår att även ni drabbats, men tycker ändå inte man ska "klaga" när man är i en ekonomisk position andra bara kan drömma om.

Angående under 10K (vilket ska vara ~20K om man delar 115 på 6) så kan jag ta min granne som exempel.
Inkomst senaste 2 månader, 1856kr/månad netto från socialtjänsten (kommunens norm för mat för ensamstående). Dvs inga pengar för tvål, toapapper mm.
Detta då hon fortfarande väntar på A-kassebeslut sedan Oktober-23. Finns många som lever med under 10k brutto pga omständigheter man själv inte styr.

Du har rätt, ingen i Sverige ska egentligen klaga då det finns många som har det mycket svårare än vad vi har här i vårt land.
Om då din granne som är ensamstående, så ska det jämföras med ~10k då vi är 2 i hushållet, vilket då blir 10: 115/6/2
Vilket är sjukt mycket i jämförelse med din granne, kan inte för fem öre förstå hur man kan få in så lite pengar. Hon kan ju klippa gräsmattor/skotta snö och få mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Nu blandas begrepp eller personer ihop. Alla är iofs individer och har olika bakgrund men flyktingar flyr från något inte till något och har således inte kommit hit för att bli svenskar, de hamnade här för att de var tvungna att fly sina hem för att överleva.

I samma mening är (samma?) personer inte i behov av humanitära insatser/hjälp?

Så då återstår de som kallas ekonomiska flyktingar, vilket jag antar jag att inlägget syftar på. Inlägget påstår då att man kan veta att dessa kommer just till sverige av egen vilja, att de inte vill integrera sig (vad nu det betyder) och inte vill bidra till den svenska ekonomin (något som få s)venskar vill för övrigt). Hur kan man veta allt detta om dessa personer och vad finns det för kalkyler? När har vi inte råd? När VD-löner ligger på över 10 miljoner per år, är det den nedre smärtgränsen? Är inte annan politik anledningen till att 900 personer inom vården i östergötland varslas (av i huvudsak privata bolag)?

"Har vi verkligen råd att hålla på såhär hur länge som helst?" Är inte en fråga eftersom den inte baseras i fakta utan i politiska åsikter. Har vi råd att ta hand om våra gamla? är en lika relevant fråga. Har vi råd med eftergymnasiala studier? Har vi råd med NATO? Alla dessa är politiska frågor utan specifika fakta som gör att man inte kan säga ja eller nej objektivt.

Retoriken är för övrigt klassisk från politiker som vill förvilla, den används flitigt för att sprida FUD. Är det rimligt att vi tar in våldtäktsmän från utlandet? Är en klassisk sådan. Varför utvisas inte våldtäktsmän som inte är svenskar? Är en annan klassiker, där det visar sig att personen är utvisad men kan ej verkställas pga olika anledningar men förenklingar säljer den här typen av främlingshat mycket bättre än den mer komplicerade sanningen.

Hur går man bankrutt? Gradvis och sen plötsligt. Man har testat minusränta, stödköp av obligationer. Och nu är vi på efterfest hos de rödgröna med en avslagen 2.5% som stigit 20% i pris från krogen till Statoil.

Du borde nog snegla över till Sydamerika så kan du få se flera lärande skräckexempel av dina politiska fränder. Där är tugget likadant. Det är valutaspekulation och marknadens fel etc. Eller så är det bara så att dem trycker pengar och har ett ständigt budgetunderskott för de vill aldrig fråga sig själva "Har vi råd?". Kombinera med så höga skatter så gräset aldrig gror.

Det är problematiskt att ta ut högre skatter än ekonomin kan växa. Precis som det är att plocka ut högre utdelningar än vad ett aktiebolaget kan vidstå.

Sverige kommer reformeras. Det sker redan gradvis. Där välfärd successivt kapas och säljs ut. Så länge Svensk BNP är negativt realt, kombinerat med svag BNP/capita och hög arbetslöshet så lär det fortsätta, oundvikligt. Oavsett prioriteringar och hur många borgare man skäller ut.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Hur går man bankrutt? Gradvis och sen plötsligt. Man har testat minusränta, stödköp av obligationer. Och nu är vi på efterfest hos de rödgröna med en avslagen 2.5% som stigit 20% i pris från krogen till Statoil.

Du borde nog snegla över till Sydamerika så kan du få se flera lärande skräckexempel av dina politiska fränder. Där är tugget likadant. Det är valutaspekulation och marknadens fel etc. Eller så är det bara så att dem trycker pengar och har ett ständigt budgetunderskott för de vill aldrig fråga sig själva "Har vi råd?". Kombinera med så höga skatter så gräset aldrig gror.

Det är problematiskt att ta ut högre skatter än ekonomin kan växa. Precis som det är att plocka ut högre utdelningar än vad ett aktiebolaget kan vidstå.

Sverige kommer reformeras. Det sker redan gradvis. Där välfärd successivt kapas och säljs ut. Så länge Svensk BNP är negativt realt, kombinerat med svag BNP/capita och hög arbetslöshet så lär det fortsätta, oundvikligt. Oavsett prioriteringar och hur många borgare man skäller ut.

Detta är en förenkling som förvillar, att det är problematiskt att ta ut skatter dvs. Det finns olika sätt och man kan inte hållas gisslan av hot om landsflykt etc från några få stora bolag och de absolut mest högavlönade. Samma gäller industrin och energiskatter, dieselpriset och industribönderna och i samtliga fall de tillhörande fackförbunden. Intressegrupper kommer aldrig värna om samhället som helhet, än mindre om klimat eller personar i behov av omsorg eller vård. De starkaste, rikaste har högst röster och påverkar oss alla att tro att vi skulle gå under om de med högst intäkter skattades högre.

Fördelning av våra intäkter och utgifter är politik och inte en exakt vetenskap, vi är inte i händerna på någon mystisk kraft vi inte kan påverka, BNP är ett oerhört missvisande och trubbigt verktyg som är förlegat och har spelat ut sin roll.

Borgare är inte problemet, problemet är arbetarklassen som lurats att de som har det sämre är de som gör att de inte har bättre levnadsstandard själva. Känns igen från tidigt 1900-tal i hela europa. Slickar upp och sparkar ner.

Du vet inget om mina politiska åsikter (antifascist är inte per automatik vänster) så sluta diskutera min person och fokusera på inlägget jag skrev. Jag har inte en fatalistisk syn på ekonomin som en kraft vi inte kan påverka politiskt. Jag tycker inte det är ett problem med begränsad invandring eller kapitalism, problemet är när man sprider FUD som att vi inte har råd eller att gräset inte kan gro.

"Sverige kommer reformeras. Det sker redan gradvis." Allt genomgår en ständig förändring så det är en självklarhet, låter mest som ett viktigpetterpåstående. Det har inget att göra med någon obeveklig kraft vi bara måste acceptera och det har definitivt inget med BNP att göra, det är ren FUD, trams och osanning. Kapitalism och fri marknad fungerar inget vidare i ej konkurrensutsatta monopolistiska situationer. Det är inte kostnadseffektivt att bygga separata vägnät, tågnät, radionät, kabelnät etc för att inte staten skall ha något ansvar över någon ekonomi. Infrastruktur, vård, omsorg, skola, rättsväsende är alla områden där en naturlig konkurrens inte fungerar. Att vi har en fri elmarknad är bara bluff och båg för att privata intressen skall tjäna pengar och har tillkommit under rent korruptionsmässiga former, vi drar inte om elnätet varje gång vi byter leverantör eftersom vi är bundna av infrastrukturen är det fria valet ett falseri, precis som vårdvalet, skolvalet etc är geografin och omständigheter så pass styrande att en fri marknad i praktiken inte fungerar. Om vi inte inser att infrastrukturen är en kritisk del av totalförsvaret och tar ett gemensamt (statligt) ansvar för den kommer vi vara rökta vid någon form force majeure. Vad händer om ett vårdföretag beslutar sig för att lägga ner verksamheten i sverige vid en kärnkraftsolycka? Har inget med höger/vänsterpolitik att göra.