Är det bara jag som känner av de tuffa tiderna?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hulle:

Det är bra grejer dessutom. Mina barn vill t.ex. alltid ha falukorv och köttbullar från Lidl, inte Scan eller annat.

/hulle.

Jämfört med Garants köttbullar och falukorv så uppfattar jag Lidls variant som betydligt bättre. Samma åsikt har våran treåring som är väldigt tydlig med vilken mat som smakar bäst.

Utan att räkna på det så tror jag 70-80% av våra matinköp görs på Lidl. Stående undantag är russin och flingor som saknas i deras sortiment.

Sen gäller det som vanligt att jaga extrapriser och ha en stor frys...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av andreasa64:

Tack för tipset! Ska absolut kollas upp.
Inte speciellt fett i lädret när ens respektive är föräldraledig.

Som småbarnsförälder så är Lidl guld värt. Deras blöjor är dessutom billiga och bra.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Jag har börjat kolla i svinnkyldisken varje gång jag är på mataffären. Jag kollar sedan utgångsdatum för vissa varor så kan jag chansa några dagar senare på att den ligger i svinnkyldisken till bättre pris. Lyckades norpa 1,4 kg blandfärs för 80 kr/kg för ett tag sen!

Värt att prova för den som har samma lyx att kunna besöka mataffärer ofta.

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Lyckades norpa 1,4 kg blandfärs för 80 kr/kg för ett tag sen!

Det var ju inte särskilt billigt?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Det var ju inte särskilt billigt?

Nej, det är inte pre-COVID-prisnivåer precis. Men billigare än 105 kr/kg iaf!

Jag ser att Lidl har 70 kr/kg på sitt "Butcher's"-varumärke. Är det oxå från Irland?

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Nej, det är inte pre-COVID-prisnivåer precis. Men billigare än 105 kr/kg iaf!

Jag ser att Lidl har 70 kr/kg på sitt "Butcher's"-varumärke. Är det oxå från Irland?

Mvh,
WKL.

Ingen aning, men runt 80 är normalpris här iaf.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Jämfört med Garants köttbullar och falukorv så uppfattar jag Lidls variant som betydligt bättre. Samma åsikt har våran treåring som är väldigt tydlig med vilken mat som smakar bäst.

Utan att räkna på det så tror jag 70-80% av våra matinköp görs på Lidl. Stående undantag är russin och flingor som saknas i deras sortiment.

Sen gäller det som vanligt att jaga extrapriser och ha en stor frys...

Jag har gjort misstaget att köpa garants köttbullar i både 300/500g förpackningar. Har blivit att jag glömt bort det mellan varven, men så det har hänt vid flertalet tillfällen och inte bara en enskild händelse. Men samma historia upprepar sig, alla gångerna har man vid intag fått smaka på mängder av små broskbitar. Vidrigt och definitivt inget jag upplever då jag köpt ICA (basic och vanliga) SCAN eller andra märken. Lidl ska jag ta och testa, hör ofta gott om deras charkuteri-sortiment, tyvärr ligger ingen direkt i nära anslutning till där jag bor om jag inte tar en rejäl omväg.
Upplever deras märke som bra annars, inga konstigheter. Eldorado håller jag mig undan förutom vid nödfall, men då endast basic råvaror.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Lustigt nog är det bara en person på jobbet som ojar sig över hur dyrt allting har blivit trots att han gjort så bra fastighetsaffärer senaste 10 åren så han aldrig mer behöver jobba, men väljer att göra det för att han tycker det är kul

Var däremot ute o käkade på lokala restaurangen i Fredags. Samma order vi pröjsade 550kr för 2021 (2 vuxna och ett barn) kostade nu 750kr. Dessutom hade restaurangen börjat med ofoget att ge en terminalen och säga "ange totala summan och sen slår du pinkoden"... Drickskulturen har kommit till våra småortsrestauranger till slut..
Tycker egentligen inte prisökningen är det värsta, utan förväntan på dricks, oerhört osmakligt...

Permalänk
Skrivet av SueCia:

Lustigt nog är det bara en person på jobbet som ojar sig över hur dyrt allting har blivit trots att han gjort så bra fastighetsaffärer senaste 10 åren så han aldrig mer behöver jobba, men väljer att göra det för att han tycker det är kul

Det finns anledningar till varför vissa har mycket pengar. Jag tycker det är komisk att på vissa arbetsplatser så är det de högst uppsatta cheferna som var sparsamma. T.ex. kunde man på morgonen köpa gårdagens lunch från vissa restauranger på morgonen, detta gjorde de hela tiden, de anställda ville ha dagens för dubbla summan.

Skrivet av SueCia:

Var däremot ute o käkade på lokala restaurangen i Fredags. Samma order vi pröjsade 550kr för 2021 (2 vuxna och ett barn) kostade nu 750kr. Dessutom hade restaurangen börjat med ofoget att ge en terminalen och säga "ange totala summan och sen slår du pinkoden"... Drickskulturen har kommit till våra småortsrestauranger till slut..
Tycker egentligen inte prisökningen är det värsta, utan förväntan på dricks, oerhört osmakligt...

Det stör jag mig också på. Speciellt när det redan innan är så dyrt.

Sist angående det mesta så tycker jag ett påstående gäller. Man kan aldrig bli nöjd, man blir bara mer kräsen.
Detta syns på mat, vissa saker som man älskade som student ratar man idag, för att man har mer pengar. Man borde komma ner till jorden igen och inte bli så kräsen, när allt har blivit så dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

[...] Dessutom hade restaurangen börjat med ofoget att ge en terminalen och säga "ange totala summan och sen slår du pinkoden"... Drickskulturen har kommit till våra småortsrestauranger till slut..
Tycker egentligen inte prisökningen är det värsta, utan förväntan på dricks, oerhört osmakligt...

Jag tycker också att det är en tråkig utveckling med drickskulturen. Det är jobbigt när personalen tittar på när man väljer att inte dricksa. Jag drar mig lite för att gå ut och äta pga det så jag undrar om inte restaurangerna förlorar på det.

Permalänk
Medlem

Då jag kapade alla mina kostnader vid fotknölarna under 2021 (sålde min dyra bostadsrätt och flyttade till billig hyresrätt) samt rensade bort alla möjliga prenumerationstjänster jag ej hade behov av och betalade av alla lån så har jag klarat mig fint.

Kan oftast spara mellan 5-10k i månaden och ha pengar över utöver det, faktiskt bättre än innan då jag slutat med min lyxkonsumtion.

Mitt tips till er som kämpar är att kolla över rejält vad ni betalar för varje månad och försöka kapa bort alla småköp, prenumerationstjänster osv. även kolla över vad som absolut inte behövs hemma har lite då och då rensat och sålt av oanvända prylar som legat i lådorna här hemma, det mesta går att sälja!

Ett extremt tråkigt men bra spartips är ju ett som jag gjorde och det var att flytta närmare arbetet så man kan använda cykel istället för bil.

Har verkligen rotat överallt och sparat in nån krona hit och dit, nedgraderat bredbandshastighet vilket blev 50kr lägre i månaden, skaffat spotify family då vi båda använde spotify och sparade lite där, nedgraderat surfen på mobilabonnemang vilket kapade kostnaden med 100kr per månad då vi hade för stora pottar ändå och massa andra saker som switch online bortplockat, alla streamingtjänster bortplockade.

Börjat laga storkok på säsong och minskat mängden kött som jag fyller ut med billiga råvaror som morötter, själkselleri, lök, potatis, röda linser, kidneybönor och liknande.

Gör min egen majonäs, godare och billigare.
Köper utländsk 20% nötfärs 1kg och plattar till 10 burgare och fryser in, godare och billigare än alla frysburgare.
Är det torrvaror / saker som kan frysas på kampanj så köper jag på mig extra.
Åker till specifika butiker och köper de som är billigast hur just dem, besöker alltid coop på tisdagar och ica under helgen då de brukar ha bäst kampanjer då.

Kan säkert göra en lista med 100 saker till jag kapat ner på, helt slutat handla prylar förrän saker verkligen går sönder också.

Är det inte bråttom med inköp av något så bevakar jag priser och slår till när det är bra rabatter, nästan helt slutat köpa sällan köp till ordinarie pris och köper oftast utgående modeller när det kommer till teknik, hela min dator i signaturen är köpt när det varit utförsäljning eller extremt fina priser, nätagg efter miningboomen för under 1000kr, 6950xt när de reades ut för runt 7000kr, 5800x3d vid någon flash rea för runt 3500 osv..

Men känns bra för min del då jag har mer i plånboken idag än innan covid då jag hade ett dyrt bostadsrättshus, 2 bilar på avbetalning och andra riktiga "moneysinks" som är bortplockade ur mitt liv för när jag hade dessa lyxgrejer så var plånboken tom den 25e varje månad, ränta är den värsta dolda kostnaden vi har i samhället idag.

TLDR; Jag kunde haft det otroligt tufft just nu eftersom min sambo är arbetslös och studerar men eftersom jag förberedde mig i god tid för detta så har lyckats kapa ner våra kostnader inklusive allt till runt 20 tusen per månad utan att snåla extremt mycket och då står hyran för ungefär 50% och mat, hygien, drivmedel, bilförsäkring, skatt, bredband, mobiler och husdjuren för resten.

Innan jag kapade dessa kostnader skulle bara bostadsrätt + billån gå på 25+

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

För att svara på original posten.

Det är flera som känner av det men även de som inte gör det.

Själv är det en perfekt storm av saker som gjort att ekonomin är väldigt dålig. Köpte hus 2021. Bodde i billig bostadsrätt innan. Kostnaderna för boende dubblade. Fick flytta 5 mil bort till liten håla för att hitta något man hade råd med vilket gör att man måste pendla till jobb och mataffär. Enda som finns här är Ica nära vilket är svindyrt så blir 2 mil enkel resa för att handla på Lidl.

Lägg till att vi utökade till två barn 2022 och att vi inte haft två fulla inkomster på 2 år pga frun var hemma sedan jag och nu pluggar jag för att kunna få
Bättre jobb och har bara CSN bidrag och jobbar vid sidan av studierna men för inte mycket jobb nu så får 4-5k i månaden bara.

Sparkontot sjunker varje månad och det är lite över ett år kvar på utbildningen. Oklart om det kan räcka till dess. Speciellt då bindningen på elen går ut i sommar så om elpriserna rusar i vinter vet jag inte hur det ska gå. Har redan ganska låg värme och inte något annat sätt att värma på än luftvärmepumpen plus element för finns inte skorsten.

Men om vi klarar detta och jag blir klar med utbildningen ser det ljust ut så hoppas verkligen på det. Än så länge har det gått bra. Ska ut på första praktiken Lärande i Arbete imorgon.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Menar öst som Asien? Så har Singapore högst hyror i världen 😊 tittar vi på andra länder med marknadshyror som England/USA så är 20-30k inga problem för 15 kvm excl allt.

Andrahandsuthyrning kan du ju bara stämma personen och få tillbaka pengarna i Sverige.... Orimliga hyror. Se eller vad detheter

Finland som brukar nämnas som ett av exemplen där marknadshyror fungerar relativt väl.

Skrivet av Swedishchef_90:

Är ju inte mycket bättre där
https://svenska.yle.fi/a/7-10002431
Och då har de också ara lägenheter med 50% statlig subvention.
35kvm lägenheter är 600-1400 euro så högre än Sverige ändå

Vi har ju liknande subventionering av ägda bostäder genom skatteavdragen för lån.

En hyra på 600 euro i månaden för 35 kvm är ju rätt lågt skulle jag säga. Sen varierar det ju väldigt mycket beroende på var i landet man rör sig. Men attraktiva platser där människor är villiga att betala så blir ju priser högre.

Den artikeln sa väl snarast att systemet i Sverige är värdelöst på många sätt och att Finlands system fungerar betydligt bättre.

Skrivet av Maarus:

Nja, isåfall hade ju verkligheten och siffrorna bekräftat detta? Det är betydligt färre som bygger och ser ekonomi i projekten.
Det är bara öppna boksluten för Peab, JM, Skanska etc och du kommer se att deras bostadsavdelning är stendöd. Många har dock andra intjäningsområden inom infrastruktur och service etc, och har skalat av samt varslat inom bostäder.

Du säger att det är avkastningstiden. Ja du kan ju inte låna upp kapitalet och få lönsamhet.
Varför skulle någon bygga hyresrätter och låsa in kapital till 1-2% med politiskt risk? När du kan få 4-5% i riskfri ränta? Många fastighetsbolag som behöver refinansiering får betala 10+% i ränta på marknaden, och bankerna vill helst inte ta risken.

Nu skulle iaf jag säga att det är sjukt stor skillnad mellan de tre bolagen du skrev. PEAB och Skanska har ju ingen verksamhet mer än bygg i bostäderna, medan JM har en något annan fördelning då de även har hyresrätter.

Det går dock inte jämföra infra med bostadsdelarna av så många skäl.

Det här handlar ju till viss del om hur du väljer att finansiera dina byggnationer. Du får inte 4-5 % i (inlåningsränta)...

Varför gör då hyresbolagen vinster? Självklart så beror det på att de inte får ekonomi i investeringarna. Många "fastighetsutvecklare" är ju dock överviktade på småhus och bostadsrätter och då den marknaden kraschar så blir det väl inte så trevligt.

Men vore ju inte fel med en minskning i pris på 40-50% i det tillgängliga utbudet säger jag.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Finland som brukar nämnas som ett av exemplen där marknadshyror fungerar relativt väl.

Vi har ju liknande subventionering av ägda bostäder genom skatteavdragen för lån.

En hyra på 600 euro i månaden för 35 kvm är ju rätt lågt skulle jag säga. Sen varierar det ju väldigt mycket beroende på var i landet man rör sig. Men attraktiva platser där människor är villiga att betala så blir ju priser högre.

Den artikeln sa väl snarast att systemet i Sverige är värdelöst på många sätt och att Finlands system fungerar betydligt bättre.

Nu skulle iaf jag säga att det är sjukt stor skillnad mellan de tre bolagen du skrev. PEAB och Skanska har ju ingen verksamhet mer än bygg i bostäderna, medan JM har en något annan fördelning då de även har hyresrätter.

Det går dock inte jämföra infra med bostadsdelarna av så många skäl.

Det här handlar ju till viss del om hur du väljer att finansiera dina byggnationer. Du får inte 4-5 % i (inlåningsränta)...

Varför gör då hyresbolagen vinster? Självklart så beror det på att de inte får ekonomi i investeringarna. Många "fastighetsutvecklare" är ju dock överviktade på småhus och bostadsrätter och då den marknaden kraschar så blir det väl inte så trevligt.

Men vore ju inte fel med en minskning i pris på 40-50% i det tillgängliga utbudet säger jag.

Våra hyresrätter är också subventionerade samt står staten för bostadstillägg för många hyresrätter.

Finland har ingen bra bostadsmarknad modell heller, tycker inget land har det egentligen...

De bygger dessutom fortfarande ca 10% ara lägenheter med statliga subventioner för folk uppenbart inte har råd...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Finland som brukar nämnas som ett av exemplen där marknadshyror fungerar relativt väl.

Vi har ju liknande subventionering av ägda bostäder genom skatteavdragen för lån.

En hyra på 600 euro i månaden för 35 kvm är ju rätt lågt skulle jag säga. Sen varierar det ju väldigt mycket beroende på var i landet man rör sig. Men attraktiva platser där människor är villiga att betala så blir ju priser högre.

Den artikeln sa väl snarast att systemet i Sverige är värdelöst på många sätt och att Finlands system fungerar betydligt bättre.

Nu skulle iaf jag säga att det är sjukt stor skillnad mellan de tre bolagen du skrev. PEAB och Skanska har ju ingen verksamhet mer än bygg i bostäderna, medan JM har en något annan fördelning då de även har hyresrätter.

Det går dock inte jämföra infra med bostadsdelarna av så många skäl.

Det här handlar ju till viss del om hur du väljer att finansiera dina byggnationer. Du får inte 4-5 % i (inlåningsränta)...

Varför gör då hyresbolagen vinster? Självklart så beror det på att de inte får ekonomi i investeringarna. Många "fastighetsutvecklare" är ju dock överviktade på småhus och bostadsrätter och då den marknaden kraschar så blir det väl inte så trevligt.

Men vore ju inte fel med en minskning i pris på 40-50% i det tillgängliga utbudet säger jag.

Du får 5.14% på en 3mån T-bill(usa) och du får 3.94% på en 3mån Svensk statsobligation... Riskfri statslåneränta.

Hyresbolagens förvaltningsresultat skrivs fortfarande ner, medans driftresultaten och hyresintäkterna ökar, men det kommer även deras finansieringskostnader göra när de behöver refinansiera. Hyresbolag som har en sund skuldssättning har inga problem. Men dem är nog mer intresserade av att köpa befintligt bestånd eller amortera skuld/återköpa obligationer än bygga nytt.

Visa signatur

=)

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

Som småbarnsförälder så är Lidl guld värt. Deras blöjor är dessutom billiga och bra.

Lidl har väl höjt priserna mest av alla?

Skrivet av SueCia:

Lustigt nog är det bara en person på jobbet som ojar sig över hur dyrt allting har blivit trots att han gjort så bra fastighetsaffärer senaste 10 åren så han aldrig mer behöver jobba, men väljer att göra det för att han tycker det är kul

Var däremot ute o käkade på lokala restaurangen i Fredags. Samma order vi pröjsade 550kr för 2021 (2 vuxna och ett barn) kostade nu 750kr. Dessutom hade restaurangen börjat med ofoget att ge en terminalen och säga "ange totala summan och sen slår du pinkoden"... Drickskulturen har kommit till våra småortsrestauranger till slut..
Tycker egentligen inte prisökningen är det värsta, utan förväntan på dricks, oerhört osmakligt...

Billigare att äta hemma. Många fortsätter att leva som om det vore 2010-2021.

Permalänk
Medlem

Aktiverade ”beast-mode” i frugalitetet (om ordet finns på svenska) när jag gick från att få ut cirka 50k netto till 32k pga av att jag gick från skiftet till dagtid. Detta hände 2023. Jag blev helt enkelt tvungen att se över mina kostnader. Jag och min fru har typ dragit ned på allt förutom mat. Bolånets ränta steg från 1,19% till 4,7%.

Fick göra det otroligt tråkiga jobbet att fixa en budget och spåra alla transaktioner som gjordes. Det gjorde underverk och jag tänker 1-3ggr innan jag köper nåt. Jag äter otroligt sällan ute numera. Slentrianlunchen ute är neddraget till ett minimum. Vi äter ute när vi ska fira något. För att minska på kostnaderna ännu mer så likviderade jag en del fonder och betalade av min del av bolånet. cSNlån. Detta medför att när man jämför utgifterna för min fru så har jag en sparkvot på runt 50%. Så ett tips är att betala av lån som man har. Räntan är rena döden för hushållsekonomin.

Frugan insisterade att vi skulle börja handla på Coop.se. Färdiga recept och ett annat tips är att INTE springa till affären och småhandla. Nu måste man ha disciplin för att rida ut stormen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Billigare att äta hemma. Många fortsätter att leva som om det vore 2010-2021.

Det är väl inget nytt? Det har väl alltid varit billigare att äta hemma?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Lidl har väl höjt priserna mest av alla?

Utan att ha kontrollräknat kan jag inte svara på det exakt men magkänslan säger nej på den frågan.

De är fortfarande billigast på väldigt många typiska småbarnsprodukter, typ falukorv och blöjor.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag har tre barn och har haft två bilar, lägenhet och som en hyffsat stor familj har man mycket elektronik.
Jag har märkt av inflationen något enormt. Från att ha kunnat spara en liten slant varje månad så är alla sparkonton länsade, ena bilen avställd, har fått använda kreditkort och det får snålas på allt för att gå runt ordentligt. Det har funkat under en tid men allt kommer ikapp. Nu har jag förvisso varit sjukskriven ett halvår och min bättre hälft har utbildat sig under en längre tid så efter sommaren är vi ikapp med två fulla inkomster igen men det är tufft som Fan just nu.

En veckohandling som kostade kanske 900-1000 förr kostar runt 16-1700 nu. Eller är mycket dyrare, bensinen dyrare (även om den äntligen börjat gå ner). Allt som man ska köpa har gått upp rätt mycket i pris.

Visa signatur

Laptop Workstation PC Specialist || Intel 10875H - 250mv & Liquid Metal || Nvidia RTX 2070 883mv @ 1935MHz & Liquid Metal ||64GB Ram || Samsung 970 EVO 2TB + 512GB OEM || 1TB & 512GB External SSD + 2.5TB NAS
Lyssna gärna på mitt band The Mulak Mind
Citera gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Jo det är roligt.
Flyttade från Sthlm till "landet", halverade våra lån iom detta men idag betalar vi mer i ränta än vad vi någonsin gjort.
Har OK lön, 115k brutto tillsammans, men när elräkningen ligget på 15kSEK/månad i Dec och Jan så är det inte roligt.
Sen har vi kanske lite många fordon, 2 A-traktorer, 1 moped, 2 vanliga bilar plus att jag har 2 egna bilar, en jordbrukstraktor samt en lastmaskin utöver, så går lite till försäkringar, service och reparationer, för att inte prata om besiktningar.
Vi har nu sen i Nov-23 börjat hyra ut en av våra hus, så där kommer det in 16-24000kr/månad.
Sen handlar jag brutalt mycket prylar som jag egentligen inte behöver, ägandets glädje är stor hos mig.
Fortsätter mao mitt liv som innan allt blev dyrare, men märker att det är ganska tomt på kontot i slutet av månaden.

Permalänk
Medlem

Håller med!
Känns som vi bor i ett U-land, vi beskattas så vi knappt har råd att leva längre. Alla pengar behöver gå till bostad och mat.

Mitt tips, som jag nämnt tidigare, är att handla grönsaker och bröd på invandrar-affärer.
Jag vet inte om det är karteller eller girighet som styr matpriserna men dessa affärer står utanför.

Exempel, gurka i lösvikt 24kr kg, jämfört med maffia-ICA, två st för 38kr förra veckan.

Samtliga grönsaker är billigare ibland över 50%.
En plastpåse kostar fortfarande 2kr där. Färska frallor 2kr st osv.

Alla borde bojkotta ICA i synnerhet Maxi där cheferna kan ha miljonlöner. Vi pratar LIVSMEDEL för tusan.
Alla deras argument om ökande kostnader i flera led gäller alltså inte invandraraffärer?

Hur som, jag sparar massor med pengar genom att aldrig besök ICA. Lidl och lokala grönsaksaffärer är det enda.

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

En plastpåse kostar fortfarande 2kr där.

Skatten på plastpåsar är väl 3 kr så det är sjysst att de subventionerar påsarna. Kanske att de subventionerar andra varor också?

ICA har sällan varit speciellt billiga på grönsaker så kan kan handla på andra ställen så går det att spara pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eat:

Vi har nu sen i Nov-23 börjat hyra ut en av våra hus, så där kommer det in 16-24000kr/månad.

Oj låter rätt mycket för ett hus? (eller?)
Är det flera bostäder i samma byggnad?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Det jag inte begriper är varför det förr gick att bygga när räntan var 10%, och varför det fanns billiga lediga hyresrätter i nästan varenda tätort för bara 25-30 år sedan. Det går INTE att skylla på befolkningsökning som huvudskäl, vi hade nästan lika stor invandring under 60-, 70-, och 80-talen. Inte heller hade vi marknadshyror och brist på regleringar. Mycket märkligt, och det säger jag utan att raljera. Inte heller gäller detta endast Sverige, boendekostnaderna skjuter till väders i land efter land, ett stort misslyckande (om man inte vill ha det så) som dessutom inverkar skadligt på födelsetalen (om man inte vill ha extremt låga sådana).

Så, varje gång jag betalar mitt boende blir jag förbannad. Det blir jag däremot inte över matpriser, klädpriser, och annat som är enklare att påverka genom egna val och som inte heller tar lika stor del av min inkomst.

Extrapris som tipsats om ovan är bra, precis som man inte ska köpa skor, vitvaror eller kläder till ordinarie pris ska man nog helst inte heller köpa mat till ordinarie priser. Det är alltid något det är extrapris på, och som kan vara värt att köpa.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Oj låter rätt mycket för ett hus? (eller?)
Är det flera bostäder i samma byggnad?

Ett litet hus, men hyran inkluderar el och värme.
Hyr ut till företag, byggs ett datacenter i närheten.
Tufft undrr vintern, men snart kommer vårvärmen och då böir det bättre ekonomiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eat:

Jo det är roligt.
Flyttade från Sthlm till "landet", halverade våra lån iom detta men idag betalar vi mer i ränta än vad vi någonsin gjort.
Har OK lön, 115k brutto tillsammans, men när elräkningen ligget på 15kSEK/månad i Dec och Jan så är det inte roligt.
Sen har vi kanske lite många fordon, 2 A-traktorer, 1 moped, 2 vanliga bilar plus att jag har 2 egna bilar, en jordbrukstraktor samt en lastmaskin utöver, så går lite till försäkringar, service och reparationer, för att inte prata om besiktningar.
Vi har nu sen i Nov-23 börjat hyra ut en av våra hus, så där kommer det in 16-24000kr/månad.
Sen handlar jag brutalt mycket prylar som jag egentligen inte behöver, ägandets glädje är stor hos mig.
Fortsätter mao mitt liv som innan allt blev dyrare, men märker att det är ganska tomt på kontot i slutet av månaden.

115 tusen brutto i hushållet?

Förstår att allt blivit dyrare även för er, men kan inte säga att jag förstår klagandet när flera här i tråden har typ en 1/6-del av det att leva på.

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Det jag inte begriper är varför det förr gick att bygga när räntan var 10%, och varför det fanns billiga lediga hyresrätter i nästan varenda tätort för bara 25-30 år sedan. Det går INTE att skylla på befolkningsökning som huvudskäl, vi hade nästan lika stor invandring under 60-, 70-, och 80-talen. Inte heller hade vi marknadshyror och brist på regleringar. Mycket märkligt, och det säger jag utan att raljera. Inte heller gäller detta endast Sverige, boendekostnaderna skjuter till väders i land efter land, ett stort misslyckande (om man inte vill ha det så) som dessutom inverkar skadligt på födelsetalen (om man inte vill ha extremt låga sådana).

Så, varje gång jag betalar mitt boende blir jag förbannad. Det blir jag däremot inte över matpriser, klädpriser, och annat som är enklare att påverka genom egna val och som inte heller tar lika stor del av min inkomst.

Extrapris som tipsats om ovan är bra, precis som man inte ska köpa skor, vitvaror eller kläder till ordinarie pris ska man nog helst inte heller köpa mat till ordinarie priser. Det är alltid något det är extrapris på, och som kan vara värt att köpa.

Förr byggde väldigt många hus själv. Dessa personer hade då mer ett praktisk arbete.
Bostadsbristen består till stor del av urbanisering, folk flyttar från landet till storstäderna. Tom städer som Borås är för liten så många får pendla därifrån.
Denna extrema fokus att alla ska jobba på en och samma plats har lett till att vi inte har kollektivtrafik som ej pallar trycket, skulle polisen "stanna alla" bussar/tåg som är rejält överfulla, så skulle de också stanna hela landet. Det går diskutera hur man ska lösa problemet, tunnelbanor etc, men det är ej lätt.

På landet i sin tur står många hus öde, folk vill ej lägga +4h per dag att åka till och från ett jobb inom deras utbildning.

Permalänk
Skrivet av n0kturnal:

Rimmar rätt jävla illa när samtidigt matconcerner och banker kör rekordstora summor i utdelning. Kapitalism funkar så sjukt bra, för vissa.

https://www.affarsvarlden.se/artikel/seb-okar-vinsten-hojer-u...

https://omni.se/axfood-hojer-utdelningen-mer-an-vantat-efter-...

Har väl mer med banksystemet att göra än kapitalismen. Det faktum att banker tjänar pengar på att låna ut pengar till oss som dom inte har och som skapas ur tomma intet, varför får dom det?

Visa signatur

Stop-motion kreatör på hobbynivå Youtube

Permalänk
Medlem

@Pirum: Många bruksorter avbefolkades på 80-talet, inte bara småorter utan även medelstora städer. Det sagt där jag bor idag så är det ofta billigare eller samma pris med nyproduktion än att bo i miljonprogrammet och går att hitta boende utan bostadskö även efter befolkningen har ökat igen.

Går alltså att bygga till vanliga hyror, men samtidigt byggs givetvis små bostadsrätter som går för miljoner men det är svårt att lämpa över den kostnaden nu med våra räntor och flera projekt som påbörjats blir hyres istället.