Byte av operatör Telia öppen fiber, hur går det till?

Permalänk
Medlem

Byte av operatör Telia öppen fiber, hur går det till?

Hej, bytt från telia till bredband2 som operatör på min telia öppen fiber anslutning.
Nu har vi inget internet för bredand 2 har inte fått det inkopplat.
Lite nyfiken hur det går till, är det verkligen så att någon får gå ut i skåpet och flytta min patchkabel ?
Trodde det endast var någon som behövdre knappra lite i datorn, men så kan De ju inte vara om det skall ta sså här lång tid.
Enligt bredband 2 så skall det ta 1-5 dagar.

Permalänk
Medlem

Nej någon ändrar en vlan tag i en konsoll. Klart.
(grovt förenklat innan påhopp )

Permalänk
Medlem

Jaha då är det altså telia som jävlas med mig för att jag bytt operatör.
När jag bytte till telia sist så märkte jag inte något och byte av hastighet har hänt på några minuter.

Blir en dryg helg utan internet.
Jag som har en ny hemma server att bygga ihop och installera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Jaha då är det altså telia som jävlas med mig för att jag bytt operatör.
När jag bytte till telia sist så märkte jag inte något och byte av hastighet har hänt på några minuter.

Blir en dryg helg utan internet.
Jag som har en ny hemma server att bygga ihop och installera.

Det är Telia som kopplar bort dig och sedan skall Bredband2 koppla in dig.
Även om det oftast inte är några fysiska kablar involverade i operationerna nuförtiden så är det samma procedurer som gäller.
Så här skulle nog gissa på att det Bredband2 som slackar.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Det finns en portal för alla ISPer. Det är en helt vanlig hemsida som du söker i efter adressen. Du hittar rätt lägenhetsnummer i listan. Lägger till en kund på adressen och väljer vilken tjänst som kunden ska ha. Klart.

Det tar bokstavligen talat 2 minuter att aktivera en kund i portalen. Om den tidigare leverantören fortfarande finns aktiv så kan bredband2 inte lägga till sin tjänst för den tidigare blockerar. En blockerande tjänst är dock en aktiv tjänst så internet ska fortfarande fungera om det är anledningen.

Det jag kan tänka mig att det tar 1-5 dagar är att kanske inte personen du talade med hade tillgång till den portalen och dom har en enskild avdelning som hanterar sånt i bakgrunden. Eller att du kanske var ansluten till telias stängda nät och dom behöver skicka någon som flyttar kabeln till deras öppna nät. Två separata switchar. Om det bara är aktiveringen så borde deras support kunna lösa det på någon minut dock, så ring och fråga varför.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Nej någon ändrar en vlan tag i en konsoll. Klart.
(grovt förenklat innan påhopp )

Nej, allt sker via API mot en radius server. Ingen VLAN förändring i någon konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Det finns en portal för alla ISPer. Det är en helt vanlig hemsida som du söker i efter adressen. Du hittar rätt lägenhetsnummer i listan. Lägger till en kund på adressen och väljer vilken tjänst som kunden ska ha. Klart.

Det tar bokstavligen talat 2 minuter att aktivera en kund i portalen. Om den tidigare leverantören fortfarande finns aktiv så kan bredband2 inte lägga till sin tjänst för den tidigare blockerar. En blockerande tjänst är dock en aktiv tjänst så internet ska fortfarande fungera om det är anledningen.

Det jag kan tänka mig att det tar 1-5 dagar är att kanske inte personen du talade med hade tillgång till den portalen och dom har en enskild avdelning som hanterar sånt i bakgrunden. Eller att du kanske var ansluten till telias stängda nät och dom behöver skicka någon som flyttar kabeln till deras öppna nät. Två separata switchar. Om det bara är aktiveringen så borde deras support kunna lösa det på någon minut dock, så ring och fråga varför.

Om aktiveringen sker via API så tar det upp till 24 timmar (ej helgdagar) innan Telia har aktiverat.

Permalänk
Medlem

Nu har det hoppat igång och familjen är nöjd igen.

Kan byte av leverantör påverka ens latens ?
Min unifi router larmade för hög latens och pendlar mellan 14 och 17ms när jag kör inbyggda speedtest.
Kollade på historiken hos bredbandskollen och där har jag legat på 8ms innan.
Kan de bero på att jag ligger bakom en cgnat nu? Har bett om att få riktigt ip och kommer få det innom 1-5 dagar.
Även grabben har reagera på att han hade högre i fortnite, eller rättare sagt det stod 34ms och förr har det varit 18ms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Nu har det hoppat igång och familjen är nöjd igen.

Kan byte av leverantör påverka ens latens ?

Ja. Telia har typ lägst latens för dom äger väldigt mycket infrastruktur och har lättare att routa trafiken. Varje annan ISP lägger till minst en punkt, sin egen, vilket lägger till extra latens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Nu har det hoppat igång och familjen är nöjd igen.

Kan byte av leverantör påverka ens latens ?
Min unifi router larmade för hög latens och pendlar mellan 14 och 17ms när jag kör inbyggda speedtest.
Kollade på historiken hos bredbandskollen och där har jag legat på 8ms innan.
Kan de bero på att jag ligger bakom en cgnat nu? Har bett om att få riktigt ip och kommer få det innom 1-5 dagar.
Även grabben har reagera på att han hade högre i fortnite, eller rättare sagt det stod 34ms och förr har det varit 18ms.

Bredband2 har Sveriges sämsta peering så det är inte konstigt.

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

När jag ändrade från Telia till Comviq var jag också utan fungerande fiber, bara några timmar dock.
Tycker att detta borde fungera helt sömlöst, men så verkar inte fallet vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Bredband2 har Sveriges sämsta peering så det är inte konstigt.

Tyvärr har de ingen looking glass vad jag sett, så det är svårt att få reda på i förväg tyvärr. Om man är mer cyniskt lagd skulle man säga att det är medvetet.

Har kört Bredband2 i sommarstugan några gånger och har funkat fint för det användningsmönstret man har där, vilket är mest streamingtjänster och enklare surfande.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Tyvärr har de ingen looking glass vad jag sett, så det är svårt att få reda på i förväg tyvärr. Om man är mer cyniskt lagd skulle man säga att det är medvetet.

Har kört Bredband2 i sommarstugan några gånger och har funkat fint för det användningsmönstret man har där, vilket är mest streamingtjänster och enklare surfande.

Playstar använder sig av Bredband2, närmsta jag kommit iaf.

http://lg.playstar.se

Verkar tyvärr inte fungera förtillfället...

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Playstar använder sig av Bredband2, närmsta jag kommit iaf.

http://lg.playstar.se

Verkar tyvärr inte fungera förtillfället...

Bra tips. Tack!

Kände inte ens till Playstar om jag ska vara ärlig.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av jope84:

Nu har det hoppat igång och familjen är nöjd igen.

Kan byte av leverantör påverka ens latens ?
Min unifi router larmade för hög latens och pendlar mellan 14 och 17ms när jag kör inbyggda speedtest.
Kollade på historiken hos bredbandskollen och där har jag legat på 8ms innan.
Kan de bero på att jag ligger bakom en cgnat nu? Har bett om att få riktigt ip och kommer få det innom 1-5 dagar.
Även grabben har reagera på att han hade högre i fortnite, eller rättare sagt det stod 34ms och förr har det varit 18ms.

Fick du kontakta Bredband2? Själv problem med ett bredband där jag valde 1/3 som aktiveringsdatum och har fortfarande inget internet. Också med telia öppen fiber. Hur långt tid tog det för ditt att komma igång? Fick du sms när det var klart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfonsg00:

Fick du kontakta Bredband2? Själv problem med ett bredband där jag valde 1/3 som aktiveringsdatum och har fortfarande inget internet. Också med telia öppen fiber. Hur långt tid tog det för ditt att komma igång? Fick du sms när det var klart?

Det tog nog 5 dagar, fick sms när de var klart.
Glöm inte och begär riktigt ip nr, fick bättre ping då.

Permalänk

Lånar tråden lite. Har också telia öppen fiber fast har använt en annan operatör hela tiden. Har börjat få erbjudanden från bl.a bahnhof om att byta till både dom som operatör och fiberleverantör för ungefär halva månadskostnaden. Dock kan jag enbart välja dom som operatör ännu. När släpper telia sin ensamrätt för fiberledningarna så man kan välja även bahnhof på den delen också?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av julgranen:

Lånar tråden lite. Har också telia öppen fiber fast har använt en annan operatör hela tiden. Har börjat få erbjudanden från bl.a bahnhof om att byta till både dom som operatör och fiberleverantör för ungefär halva månadskostnaden. Dock kan jag enbart välja dom som operatör ännu. När släpper telia sin ensamrätt för fiberledningarna så man kan välja även bahnhof på den delen också?

Det får du fråga nätägaren om, Telia är kanske nätägare men det kan även vara nån annan som har ett avtal med Telia om nätdriften och då gäller de avtalade villkoren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.