Söker specifik funktion i formulär

Permalänk
Medlem

Söker specifik funktion i formulär

Hej!

Jag är ute efter en specifik funktion vid skapandet av formulär.
Jag har tidigare skapat olika formulär i både Acrobat och Word men har hittills inte hittat eller ens lyckats googla mig fram till just denna specifika funktion, här kommer förklaringen av funktionen:

Jag önskar skapa en mall där man kan fylla i diverse fält med fritext, kryssrutor, rullister m.fl.
Därefter vill jag kunna infoga en knapp där användaren sedan klickar så sparas/skickas all data från formuläret till t.ex. sida nummer 2 i samma dokument. Därefter kan användaren rensa formuläret (den funktionen vet jag finns i Acrobat) och sedan spara dokumentet. När nästa användaren sedan öppnar dokumentet gör han samma procedur och all data sparas i samma dokument som formuläret på sida 2, och den äldre datan hamnar på sida 3 osv.

Varför då? Jo, för att jag vill slippa ha 700st sparade PDF/word-filer där man måste öppna var och vartannat dokument för att söka rätt på rätt dokument för att inhämta datan. Visst, man kan spara med specifik rubriksättning men trots det så kanske man måste öppna ett par dokument innan man hittar rättar.

Men finns all data från formuläret sparat på samma dokument skulle man kunna använda sökverktygen och söka efter en specifik rubrik/produktnamn/artikelnummer/datum/fritext osv.

Finns det möjligtvis en sådan funktion? Eller har någon tips på en annan bättre lösning?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Är det typ Microsoft Access du tänker på?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Hej

Du skulle kunna använda Excel för att skapa formuläret och sedan lagra data i samma arbetsbok.

Kompletterat med knapp med kod programmerad i VBA (Visual Basic for Application) som utför överflyttningen.

// Tello

Permalänk
Medlem

Spinner vidare på ovanstående Excel-lösning... Power Apps. Nu har inte jag utvecklat däri och vet inte licensmodell osv (tänker på t.ex Access som ju inte ingår i vanliga Office-paket), men där bör man ju kunna göra ett enkelt formulär som spottar ur sig datan till en fil. Då slipper man ju att använda Excel för inmatningen också.

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Är det typ Microsoft Access du tänker på?

Aldrig använt, gjorde en snabb googling utan att bli så mycket klarare på vilka appar man har möjlighet att själva skapa.

Men ska tillägga vad jag är ute efter mer exakt och data är kanske lite fel ord.
Jag vill kunna ha ett dokument där alla beslut är registrerade, där man lätt kan söka sig till rätt "beslut". Väl där kan man se själva beslutet, av vem beslutet togs, datum, rubriksättning för beslutet, fritext om bakgrund till beslutet osv. Det är den datan jag vill kunna lagra från ett formulär men att alla beslut hamnar i samma dokument för att lättare eftersöka.

Skrivet av Telo:

Hej

Du skulle kunna använda Excel för att skapa formuläret och sedan lagra data i samma arbetsbok.

Kompletterat med knapp med kod programmerad i VBA (Visual Basic for Application) som utför överflyttningen.

// Tello

Aldrig kodat i Excel men såg att det fanns en hyfsat bra guide.
Dock har jag aldrig skapat formulär i Excel då jag upplever programmet mer för "data och siffror" än "textbaserade beslut" (se ytterligare förklaring ovan).
Men hittar jag ingen annan lösning kanske det slutar med Excel.

Skrivet av mrTLU:

Spinner vidare på ovanstående Excel-lösning... Power Apps. Nu har inte jag utvecklat däri och vet inte licensmodell osv (tänker på t.ex Access som ju inte ingår i vanliga Office-paket), men där bör man ju kunna göra ett enkelt formulär som spottar ur sig datan till en fil. Då slipper man ju att använda Excel för inmatningen också.

Såg onekligen intressant ut. Tvivlar dock på att jag kommer kunna använda det programmet på arbetsdatorn dock. Ska se över listan vilka program som är godkända att använda men känner inte igen Microsoft Power Apps, så tror inte den finns på listan.