Permalänk
Medlem

21 300 tbx. Första gånmgen det händer har haft rest på 31 ,22 och 13k de senaste 3åren så har alltid ångest när man ska titta. Nu kändes det som en WIN även om staten har lånat mina pengar.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Hur sjutton har ni fått deklarationen redan? Kivra ligger nere för mig och på skatteverket står det att den kommer på fredag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Hur sjutton har ni fått deklarationen redan? Kivra ligger nere för mig och på skatteverket står det att den kommer på fredag?

Det är något strul med Kivra men jag kunde logga in och se min deklaration.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Hur sjutton har ni fått deklarationen redan? Kivra ligger nere för mig och på skatteverket står det att den kommer på fredag?

Skatteverket kommer göra de tillgängliga på sin webb på fredag. Däremot skickas de forfarande ut genom Kivra 4-8 mars. Så du kan få den i idag till exempel, men ändå inte hämta från Skvs webb förrän fredag.

Utskicken i Kivra sker löpande och man får den när man får den (väntar också ivrigt)…

Permalänk
Medlem

Kanske en dum fråga men jag får inte klarhet kring det hela och nu skrivs det om detta i varenda blaska:

Vi har bolån som vi båda står på och man ska kunna dra av räntekostnader på deklarationen. Våra räntekostnader är förifyllda av vår bank men vi har aldrig "fått ut" något oavsett.

Måste man haft en kapitalförlust, säg en värdeminskning av aktier/fonder först, för att kunna kvitta ränteavdraget mot delar av den förlusten? För läser man alla "artiklar" idag så är det ett sånt jädra liv att man inte ska glömma att göra ränteavdrag på t.ex. bolån. Vi har som sagt alltid fått dessa räntor förifyllda men aldrig fått återbäring pga dem oavsett...
Eftersom vi båda är låntagare till huset får vi halva räntebeloppet vardera förifyllt i deklarationen.

Tacksam om någon kan bringa klarhet i vad jag missar här.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem

Haha, näe...tvärt om.
Har åkt på restskatt de senaste åren, trots att man bett jobbet dra extra. Nåja, bara betala och se glad ut.

Permalänk
Medlem

Som vanligt, 30k+ som måste betalas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Haha, näe...tvärt om.
Har åkt på restskatt de senaste åren, trots att man bett jobbet dra extra. Nåja, bara betala och se glad ut.

Världens billigaste lån, det är knappt någon ränta öht.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk

Jodå får tillbaka en liten slant iaf🙂

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av liten_lemmel:

Kanske en dum fråga men jag får inte klarhet kring det hela och nu skrivs det om detta i varenda blaska:

Vi har bolån som vi båda står på och man ska kunna dra av räntekostnader på deklarationen. Våra räntekostnader är förifyllda av vår bank men vi har aldrig "fått ut" något oavsett.

Måste man haft en kapitalförlust, säg en värdeminskning av aktier/fonder först, för att kunna kvitta ränteavdraget mot delar av den förlusten? För läser man alla "artiklar" idag så är det ett sånt jädra liv att man inte ska glömma att göra ränteavdrag på t.ex. bolån. Vi har som sagt alltid fått dessa räntor förifyllda men aldrig fått återbäring pga dem oavsett...
Eftersom vi båda är låntagare till huset får vi halva räntebeloppet vardera förifyllt i deklarationen.

Tacksam om någon kan bringa klarhet i vad jag missar här.

Fått ut - innebär det att ni får tillbaka pengar på slutraden i deklarationen eller att det står med på deklarationen som en del av uträkningsunderlaget?

Ta en titt på tidigare deklarationer och se om det faktiskt står med. De kan ni komma åt via skatteverkets hemsida.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Står ränteavdraget med i tidigare deklarationer som en del av uträkningsunderlaget?
De tidigare deklarationerna kan ni ju titta på om den nya inte är tillgänglig ännu.

Japp, jag slänge en kik på det häromdagen och det har stått med iaf de tre senaste deklarationerna.
Men det enda jag fick tillbaka sist var en liten slant för avdrag för resor till arbetet.

Skrivet av Söderbäck:

Fått ut - innebär det att ni får tillbaka pengar på slutraden i deklarationen eller att det står med på deklarationen som en del av uträkningsunderlaget?

Det har stått förifyllt från vår bank, yes. Men när jag säger "fått ut" menar jag fått i återbäring, vilket vi alltså inte fått.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av liten_lemmel:

Japp, jag slänge en kik på det häromdagen och det har stått med iaf de tre senaste deklarationerna.
Men det enda jag fick tillbaka sist var en liten slant för avdrag för resor till arbetet.

Ja finns ränteavdragsdelen med i uträkningen så har ni rimilgen betalat för lite skatt på andra poster (kanske ISK eller liknande som gör att det kommer en skatteklump eller liknande) - och så gör ränteavdraget att ni hamnar kring plus/minus noll i slutändan ändå.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Enda dagen på året man blir glad över att bolåneräntorna är höga är när man tittar på sin deklaration!

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem

SLipper iaf betala, men försumbart tillbaka. Detta är dock då bra skattat, utan fel åt något håll.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Jag lyckades pricka min jämkning jäkligt bra.
118000 för hela året. Blev 118038 😂

Så jag ska betala 38kr

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Preliminärt 20k att betala men reseavdragen tar hand om det mesta. Det märks att räntan som schablontintäkten på ISK baseras på gick upp kraftigt förra året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

Japp, jag slänge en kik på det häromdagen och det har stått med iaf de tre senaste deklarationerna.
Men det enda jag fick tillbaka sist var en liten slant för avdrag för resor till arbetet.

Det har stått förifyllt från vår bank, yes. Men när jag säger "fått ut" menar jag fått i återbäring, vilket vi alltså inte fått.

Nu vet jag inte hur stort lån och hur dyr bostad du har, men om du har ett hus så åker du ju också på fastighetsskatt/avgift som äter upp rätt bra bit av ränteavdraget

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Ska betala in några tusen 👍🏻

Visa signatur

i7 5775C, GTX 1080 Ti, 16GB RAM, 1TB Samsung SSD

Permalänk
Medlem

Jag som inte har digital brevlåda får väl som vanligt vänta.. Varför har de inte inloggning öppen för alla?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja finns ränteavdragsdelen med i uträkningen så har ni rimilgen betalat för lite skatt på andra poster (kanske ISK eller liknande som gör att det kommer en skatteklump eller liknande) - och så gör ränteavdraget att ni hamnar kring plus/minus noll i slutändan ändå.

Skulle isf vara förvärvsinkomsten då jag först i fjol skaffade ett ISK.

Skrivet av macmann1:

Nu vet jag inte hur stort lån och hur dyr bostad du har, men om du har ett hus så åker du ju också på fastighetsskatt/avgift som äter upp rätt bra bit av ränteavdraget

Så skulle det kunna vara, ja.

Tack för era svar!

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem

Visst har man fått det. Ska dock inte få något men ska däremot betala tillbaka 48k då jag tjänat över 800k som års inkomst. Lungt de kan få ta del utav mina F YOU MONEY medans jag skrattar till banken. Som vanligt i Sverige så bestraffas man om man jobbar hårt och mycket utan ledighet som en normal. Hoppas pengarna används på de äldre och hemlösa och inte till krig och statsministerns olika besök med lyx hotel och mat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Visst har man fått det. Ska dock inte få något men ska däremot betala tillbaka 48k då jag tjänat över 800k som års inkomst. Lungt de kan få ta del utav mina F YOU MONEY medans jag skrattar till banken. Som vanligt i Sverige så bestraffas man om man jobbar hårt och mycket utan ledighet som en normal. Hoppas pengarna används på de äldre och hemlösa och inte till krig och statsministerns olika besök med lyx hotel och mat.

Det verkar som om din arbetsgivare har dragit fel skatt då eller har du flera anställningar?

Permalänk
Medlem

6497 kr att betala. ISK:n gör ju så att man aldrig mer kommer att få tillbaka pengar. Tur att bolånet gör så att det balanseras lite iallafall...

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk

ca 10% tillbaka av årslönen iom under viss gräns så kommer till bra användning som buffert uppdelat varje månad pga höjda avgifter som el hyra och mat och trots det kanske 5-7k utöver det att lägga på spar,

Permalänk
Skrivet av kotz:

Jag lyckades pricka min jämkning jäkligt bra.
118000 för hela året. Blev 118038 😂

Så jag ska betala 38kr

Bra jobbat 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det verkar som om din arbetsgivare har dragit fel skatt då eller har du flera anställningar?

Skatten är rätt men får nog höja den en aning så det dras mer. Sen har man fått bra bonus pengar under året på företaget då man fått över ett par stora valar till vår sida. Sen pengar man får in från diverse byggen åt kunder som sido jobb. Självklart skattar jag där med då jag inte kör med fuffens eller svart.

Permalänk

Tillbaka 7k, inte oväntat. Rätt skönt som student. Funderar på om man ska dra av för dubbel bosättning men det kommer endast ge några hundralappar.

Permalänk
Medlem

Fått allt mindre tillbaka för varje år och nu kom brytpunkten, de ska få 40kr av mig Nåja, bra skattat antar jag.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av krzysgro:

Som vanligt, 30k+ som måste betalas

Inte fått min än, men räknar med 80k+ som ska betalas, men betalade in i slutet av förra året (och de sista kronorna förra månaden), har tickat in några kronor (skattefri) ränta på det! Så har jag räknat rätt blir det +-0 när deklarationen är inskickad.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tredje siffran av de fyra sista (eller näst sista siffran i personnumret) anger kön, udda = man, jämnt = kvinna

Betyder 2-9 att man är icke-binär då?