Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Oavsett ett försäkringsbolag som gör så här, där tänker inte jag vara kund, så jag har avslutat alla mina försäkringar på fordon, hem och familj hos dom. Fakturan kommer när den kommer, fick inget svar på den frågan. Men det här måste ha hänt någon annan i vårat avlånga land.

"-Du ska betala för du har gjort en skada, men någon film kan du glömma att vi skickar. "

Maffiametoder

Det är exakt såhär försäkring fungerar så du får inte annan behandling på andra ställen, försäkringsbolaget samlar in underlag och om de tycker att de har bevis nog åt endera håll kommer de bestämma vem som orsakat skadan och den personen får betala. Håller man inte med får man driva det vidare, i första instans handlar det om en omprövning där du får komma in med dina nya bevis och efter det blir det en försäkringsnämnd man får gå till men till sist får du stämma dem.

Om det faktiskt är ett försäkringsbolag du har kontakten med är det osannolikt att de inte fått tillräckligt med bevis på att det är du som gjort det om de sätter det på din försäkring. För att de ens skulle kunnat hitta dig så ska ditt regnr synas.

Permalänk
Medlem

Du som är part i målet 🥅 har alltid rätt att få se alla bevis mot dig. Men dyker Kalle Anka 🦆 upp och ber att få se rapporten då gäller GDPR förmodligen.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Loke6074:

Update: Blev uppringd från något mobilnummer, från en som säger sig komma från Trygg-Hansa. Vi hade en diskussion om att jag vill ha bevis vilket jag fick efter mycket om och men. Men vet inte om det är på min bil, eller vem det är som går in genom dörren.
Jag ger upp. Kommer det en faktura så betalar jag dom 1000:- har sagt upp mina försäkringar hos Trygghansa på allt .

Med andra ord, du kan idag skapa en film eller bild i AI och sen hävda att någon annan gjorde skadan.

Har du ringt in till Trygg-hansa och bekräftat att de har ett ärende med dig involverad?
Har du ett ärendenummer?

Rent krasst så bör Trygg-hansa ringa upp från växel även om det inte är omöjligt att det kommer från ett mobilnummer.

Slutligen, om du inte känner till personen som finns i bilen på plagg så är det väl troligen någon annan persons bil som råkar var vit? Borde vara tämligen lätt för bolaget att bevisa att det är din bil och utan denna information så hade jag allt skjutit hela ärendet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Har du ringt in till Trygg-hansa och bekräftat att de har ett ärende med dig involverad?
Har du ett ärendenummer?

Rent krasst så bör Trygg-hansa ringa upp från växel även om det inte är omöjligt att det kommer från ett mobilnummer.

Slutligen, om du inte känner till personen som finns i bilen på plagg så är det väl troligen någon annan persons bil som råkar var vit? Borde vara tämligen lätt för bolaget att bevisa att det är din bil och utan denna information så hade jag allt skjutit hela ärendet.

+1
Vi har inte blivit uppdaterade om TS har kontaktat sitt försäkringsbolag utan att gå via (de potentiella) scam-kanalerna för att få info om eventuella ärenden.
Jag har personligen inte varit i denna sits, utan som sagt bara haft smidiga försäkringsärenden med min bil (en parkeringsolycka, och en bärgning pga halt underlag), men hade absolut satt hårt mot hårt att de ska påvisa att det är min bil.

Dessutom är det inte någon självrisk vad jag vet om du har halvförsäkring eller högre om du inte ska laga din bil

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Dessutom är det inte någon självrisk vad jag vet om du har halvförsäkring eller högre om du inte ska laga din bil

Det är detta som jag också tycker låter märkligt. Jag minns när jag i ett lite ouppmärksamt tillfälle backade ut från parkering och in i en bil som precis körde förbi. Jag behövde inte betala något till försäkringsbolaget även om jag var vållande. Det blev för mig billigare att själv reparera skadorna på min bil än vad självrisken skulle kostat, så behövde inte nyttja försäkringen för det heller.

Om man enbart har trafikförsäkring kanske man måste betala något, jag vet ärligt talat inte då jag aldrig haft enbart trafik.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det är detta som jag också tycker låter märkligt. Jag minns när jag i ett lite ouppmärksamt tillfälle backade ut från parkering och in i en bil som precis körde förbi. Jag behövde inte betala något till försäkringsbolaget även om jag var vållande. Det blev för mig billigare att själv reparera skadorna på min bil än vad självrisken skulle kostat, så behövde inte nyttja försäkringen för det heller.

Om man enbart har trafikförsäkring kanske man måste betala något, jag vet ärligt talat inte då jag aldrig haft enbart trafik.

Skrivet av sweisdapro:

Dessutom är det inte någon självrisk vad jag vet om du har halvförsäkring eller högre om du inte ska laga din bil

Stämmer då verkligen inte, sure kan nog variera beroende på vad man har för avtal men som standard är det mer eller mindre alltid självrisk på trafikförsäkringen oavsett om man har hel eller halv.

Har själv betalat den självrisken två gånger för min privata bil och en gång för min förmånsbil som jag hade (inte bil men lyktstolpe som blev lite trött efter en olycka och behövde ligga ner och vila lite)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Stämmer då verkligen inte, sure kan nog variera beroende på vad man har för avtal men som standard är det mer eller mindre alltid självrisk på trafikförsäkringen oavsett om man har hel eller halv.

Har själv betalat den självrisken två gånger för min privata bil och en gång för min förmånsbil som jag hade (inte bil men lyktstolpe som blev lite trött efter en olycka och behövde ligga ner och vila lite)

Men har du då lämnat in din bil till verkstad?
Jag lämnade alltså inte in min bil (blev bara någon repa, och hade inte intressa att betala för att få det fixat på en 20 år gammal bil) och då kostade det mig inget

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av sweisdapro:

+1
Vi har inte blivit uppdaterade om TS har kontaktat sitt försäkringsbolag utan att gå via (de potentiella) scam-kanalerna för att få info om eventuella ärenden.
Jag har personligen inte varit i denna sits, utan som sagt bara haft smidiga försäkringsärenden med min bil (en parkeringsolycka, och en bärgning pga halt underlag), men hade absolut satt hårt mot hårt att de ska påvisa att det är min bil.

Dessutom är det inte någon självrisk vad jag vet om du har halvförsäkring eller högre om du inte ska laga din bil

Skrivet av Alphahanne:

Det är detta som jag också tycker låter märkligt. Jag minns när jag i ett lite ouppmärksamt tillfälle backade ut från parkering och in i en bil som precis körde förbi. Jag behövde inte betala något till försäkringsbolaget även om jag var vållande. Det blev för mig billigare att själv reparera skadorna på min bil än vad självrisken skulle kostat, så behövde inte nyttja försäkringen för det heller.

Om man enbart har trafikförsäkring kanske man måste betala något, jag vet ärligt talat inte då jag aldrig haft enbart trafik.

Skrivet av norrby89:

Stämmer då verkligen inte, sure kan nog variera beroende på vad man har för avtal men som standard är det mer eller mindre alltid självrisk på trafikförsäkringen oavsett om man har hel eller halv.

Har själv betalat den självrisken två gånger för min privata bil och en gång för min förmånsbil som jag hade (inte bil men lyktstolpe som blev lite trött efter en olycka och behövde ligga ner och vila lite)

Skrivet av sweisdapro:

Men har du då lämnat in din bil till verkstad?
Jag lämnade alltså inte in min bil (blev bara någon repa, och hade inte intressa att betala för att få det fixat på en 20 år gammal bil) och då kostade det mig inget

Använder man sig av trafikförsäkringen för att laga annan parts skada som du är vållande till så utgår självrisken för trafikförsäkringen. Det varierar men är allt mellan 0-5000kr beroende på företag och omfattning. 0 - 1000 kr är det vanligaste intervallet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Kom vi fram till om det fanns en polisanmälan? vid parkeringsskada skall en polisanmälan göras för att det tekniskt sett är en "smitning" finns det inte polisanmälan skall inte försäkringsbolaget driva vad jag fattat, Jag blev påbackad av okänt fordon i ett garage, det var polisanmälan och besiktning av bilen hos försäkringsbolaget (antar för att dom skulle kolla så jag inte sparkat sönder baklyset själv)
https://polisen.se/utsatt-for-brott/polisanmalan/skadegorelse...

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

*Uppdatering*

Blev i början på veckan uppringd när jag var på väg hem från jobbet från en som sa sig vara från polisen. Satt mitt i köerna och hade inte mycket tid att prata men polisen sa att det finns en anmälan inkommen. Upprinnelsen till att han ring r det är att jag via polisens hemsida begärt ut alla allmänna handlingar som eventuellt rör min bils personnummer hos polisen för i år. Det var enda sättet för att få veta om det finns en anmälan. Dock kunde han inte lämna ut specifika uppgifter om motpart eller om mej på grund av sekretess sa han.

Han talar om att det är en Tesla som har filmat på en parkering och att på filmen syns en äldre man med ett yngre och ett äldre barn. Mannen lastar in saker i bagaget och den yngre öppnar framdörren på passagerar sidan och sätter sig men dörren tar emot den parkerade bilen, något ingen annan ser enligt filmen, säger polisen. Så han lade ner anmälan pga den som orsakat skadan är minderårig. (Under 15)

Det går på min trafikförsäkring, men jag tycker ändå på något sätt att det där ska försäkringsbolaget presentera för mig. Hade ju inte vart bekymmer om dom sagt det här i första samtalet men har inte hört från dom sen sist heller så intresset verkar ju inte så stort.

Men som sagt, jag ville med tråden veta om någon bara betalat utan att få bevis presenterade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

*Uppdatering*

Blev i början på veckan uppringd när jag var på väg hem från jobbet från en som sa sig vara från polisen. Satt mitt i köerna och hade inte mycket tid att prata men polisen sa att det finns en anmälan inkommen. Upprinnelsen till att han ring r det är att jag via polisens hemsida begärt ut alla allmänna handlingar som eventuellt rör min bils personnummer hos polisen för i år. Det var enda sättet för att få veta om det finns en anmälan. Dock kunde han inte lämna ut specifika uppgifter om motpart eller om mej på grund av sekretess sa han.

Han talar om att det är en Tesla som har filmat på en parkering och att på filmen syns en äldre man med ett yngre och ett äldre barn. Mannen lastar in saker i bagaget och den yngre öppnar framdörren på passagerar sidan och sätter sig men dörren tar emot den parkerade bilen, något ingen annan ser enligt filmen, säger polisen. Så han lade ner anmälan pga den som orsakat skadan är minderårig. (Under 15)

Det går på min trafikförsäkring, men jag tycker ändå på något sätt att det där ska försäkringsbolaget presentera för mig. Hade ju inte vart bekymmer om dom sagt det här i första samtalet men har inte hört från dom sen sist heller så intresset verkar ju inte så stort.

Men som sagt, jag ville med tråden veta om någon bara betalat utan att få bevis presenterade

I bilden du bifogade från försäkringsbolaget ser det ju dock inte ut som någon yngre person som sätter sig i bilen? Inte något som enkelt kan antas vara under 15 i alla fall... Var det verkligen någon från Polisen som ringde upp dig? 😅

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Expertgissare

"det är en Tesla som har filmat på en parkering och att på filmen syns en äldre man med ett yngre och ett äldre barn"...
Det här finner jag lite märkligt och skulle vara av intresse att veta om Teslan i parkerat läge har filmat omgivningen kring sig, så att personer syns dessutom. Hur kan det här vara lagligt om så är fallet? Man får mig veterligen inte ens ha en dashcam som inte stänger av sig själv om inte tändningen är på, hur kan en Tesla få filma sin omgivning?

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

I bilden du bifogade från försäkringsbolaget ser det ju dock inte ut som någon yngre person som sätter sig i bilen? Inte något som enkelt kan antas vara under 15 i alla fall... Var det verkligen någon från Polisen som ringde upp dig? 😅

Ja men du har en poäng. Idag vet man väl inte längre vem som ringer, bluffsamtsl hit och dit. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

"det är en Tesla som har filmat på en parkering och att på filmen syns en äldre man med ett yngre och ett äldre barn"...
Det här finner jag lite märkligt och skulle vara av intresse att veta om Teslan i parkerat läge har filmat omgivningen kring sig, så att personer syns dessutom. Hur kan det här vara lagligt om så är fallet? Man får mig veterligen inte ens ha en dashcam som inte stänger av sig själv om inte tändningen är på, hur kan en Tesla få filma sin omgivning?

Ingen aning, inget jag kan något om.
Kanske någon juridiskt kunnig här vet?

Permalänk
Medlem

https://teslaclubsweden.se/teslas-vaktlage-far-finnas-kvar/

Vet inte varför ISM vände sig till Holland för detta. Kunde inte hitta vilka undantagen var dock.

Men känns ju som ett brott mot Kamerabevakningslagen i Sverige.

Permalänk
Medlem

Något trött så kanske missat nåt i tråden, men bilden från filmen, det är inte du som syns? Och de kan inte visa att det är just din bil?
Känns som att det bara är att neka i såna fall? "Nej det är inte jag på bilden och jag känner inte igen bilen". Om du nu inte vet om att någon som åkt med dig smällt upp dörren då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viper_82:

Något trött så kanske missat nåt i tråden, men bilden från filmen, det är inte du som syns? Och de kan inte visa att det är just din bil?
Känns som att det bara är att neka i såna fall? "Nej det är inte jag på bilden och jag känner inte igen bilen". Om du nu inte vet om att någon som åkt med dig smällt upp dörren då.

Allt står tidigare 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Allt står tidigare 😊

Du har väl inte svarat på om du kände igen människan på bilden eller har jag missat det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Du har väl inte svarat på om du kände igen människan på bilden eller har jag missat det?

Sidan 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

På sidan 3 skrev du:
"Så kan det vara absolut. Har ju i princip alltid någon ur familjen med i bilen. Känner inte igen personen, men skulle kunna vara min bil helt klart."

Jag tolkade det som att det var oklart om du kände igen personen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

På sidan 3 skrev du:
"Så kan det vara absolut. Har ju i princip alltid någon ur familjen med i bilen. Känner inte igen personen, men skulle kunna vara min bil helt klart."

Jag tolkade det som att det var oklart om du kände igen personen.

Ja men precis det blir ju flummigt om jag känner igen dörrkarmen på en vit bil som min tänker jag för det finns förmodligen, får jag anta, minst en till vit bil i Sverige som befunnits sig på samma parkering där personen i passagerarsätet haft en mörk jacka på sig 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Ja men precis det blir ju flummigt om jag känner igen dörrkarmen på en vit bil som min tänker jag för det finns förmodligen, får jag anta, minst en till vit bil i Sverige som befunnits sig på samma parkering där personen i passagerarsätet haft en mörk jacka på sig 🤔

Men är det ens samma modell som du har? Det borde väl inte vara svårt att se. Skulle jag gissa utifrån bilden så är det en relativt sen modell av V70.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig ha betalat den där tusenlappen förrän de visat en bild på mitt regnummer och att de kan styrka att det är du (eller någon i din familj) som gjort skadan.

Nu verkar det bara vara att de som ägde Teslan har sett filmen och såg att det var en vit bil. Sen hade han garanterat kollat tillbaka filmklippen från när han körde in på parkeringen och sett den enda vita bilen och tagit fram ett regnummer från den filmen när han svängde in på parkeringen.

(för er som inte visste det så filmar tesla alltid men sparar bara senaste 10/15/20/30min beroende på inställning i bilen. Sen om någon går i närheten av bilen eller någon slår i bilen)

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Vet du att du stod nära en tesla och skickade upp dörren så betala bums, annars kan du vägra och så får de ta det vidare.
Nu var ju 1000 spänn inte så mycket men man vet ofta när man gjort något fel

Ah läste högre upp...
Jag har själv en Tesla så det är nog mer eller mindre solklart att bevisen finns.
Betala bums och gör rätt för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Vet du att du stod nära en tesla och skickade upp dörren så betala bums, annars kan du vägra och så får de ta det vidare.
Nu var ju 1000 spänn inte så mycket men man vet ofta när man gjort något fel

Ah läste högre upp...
Jag har själv en Tesla så det är nog mer eller mindre solklart att bevisen finns.
Betala bums och gör rätt för dig.

Intressant, hade du betalat utan att få bevis presenterade för dig? Isåfall vill jag ha ditt regnummer så jag kan anmäla parkeringsskada som du orsakat min bil, men några bevis får du inte 🤔 känns galet alltså

Isåfall borde inte domstolar behöva se bevis. 🤔

Jamen klart jag betalar, var ju inte det tråden handlar om egentligen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Vet du att du stod nära en tesla och skickade upp dörren så betala bums, annars kan du vägra och så får de ta det vidare.
Nu var ju 1000 spänn inte så mycket men man vet ofta när man gjort något fel

Ah läste högre upp...
Jag har själv en Tesla så det är nog mer eller mindre solklart att bevisen finns.
Betala bums och gör rätt för dig.

Om dom solklart finns så ska dom ju solklart presenteras oxå, inte bara en dålig bild och speciellt inte när dom säger att det är en under 15 som sätter sig och enligt bilden så verkar det vara någon över 15, så då går ju bevisen isär sig lite så man måste presentera allt om det finns något som är tillräckligt. En bild med ett censurerat ansikte och en bild på en bil (Som kan vara din) Är ju inte direkt bevis enligt mig.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Om dom solklart finns så ska dom ju solklart presenteras oxå, inte bara en dålig bild och speciellt inte när dom säger att det är en under 15 som sätter sig och enligt bilden så verkar det vara någon över 15, så då går ju bevisen isär sig lite så man måste presentera allt om det finns något som är tillräckligt. En bild med ett censurerat ansikte och en bild på en bil (Som kan vara din) Är ju inte direkt bevis enligt mig.

Håller helt med under här.

Permalänk
Skrivet av Loke6074:

<Uppladdad bildlänk>

Så här står det i brevet som jag mottog innan jag ringde dom för att fråga om jag kan få se videon, vilket jag inte får.
Det finns alltså en film på när JAG ska göra en skada på någon annans bil. Men jag får inte se den.

Sannolikt är det en Tesla eller annan bil med kameraövervakning som det gäller.

Fråga om de är säkra på att det är du på filmen. Om de säger att de är det så anmäl dom till integritetsskyddsmyndigheten IMY. Kameraövervakningen är sannolikt olaglig (oklart rättsläget än så länge, europeiska processer pågår) men deras hantering av personuppgifter i videon alltså bild av dig är definitivt inte laglig. Det finns inget i kundrelationen som kräver lagring av videon.

Permalänk
Medlem

Det jag tycket är konstigt att bolaget inte vill presentera några bevis. Oftast ha slår det om en Prestation och en Motprestation.

Vill jag ha de där 10.000 så får jag vara beredd på att underkasta mig motpartens dumma idé om att denne vill ha ett kvitto på att denne har ingett 10.000:- till mig.

Med andra ord: Varför sölar bolaget? 🤔
Fram med filmen
Betala (om det var du)
Klart.

Jag höll inne med en betalning tills en bank och en annan Transaktionspart hade utrett varför det inte gick att betala via bank appen. Det fick fart på bägge parter. De ville även ha påminnelseränta men jag sa att "strulet var mellan dem" så av MIG kommer de inte få något påminnelse 🔔 bla bla bla, men de strulande parterna kan debitera varandra för påminnelse av strul mellan systemen.

Upp med eller fram med bevis oavsett om det handlar om att rent praktiskt göra något eller rent teoretiskt presentera något.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃