Vilken Singelmode-fibermodul till singelmode fiberkablage?

Permalänk

Vilken Singelmode-fibermodul till singelmode fiberkablage?

Hejsan,

Behöver lite hjälp att lista ut vilken typ av optisk transceiver (Single-Mode Gigabit Ethernet module) jag behöver för min Switch för att kunna koppla in en single-mode fiberkabel?

Jag har en Netgear XS716E 16P T 10G switch förövrigt.

Tack

Permalänk
Medlem

Vad sitter det för modul på andra sidan? Enbart baserat på kabeln är det svårt att säga säkert. Kopplade du ur kabeln från någon annan enhet får du titta vilken frekvens och styrka (avstånd) den använder.

Du bör förövrigt lämna dem inkopplade eller sätta de små skydden över ändarna på kabeln för att undvika att du får smuts på dem.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

AXM761-10000S SFP+ Transceiver 10GBASE-SR (Short range, multimode)
AXM762-10000S SFP+ Transceiver 10GBASE-LR (Long range, single mode)
AXM764-10000S SFP+ Transceiver 10GBASE-LR Lite (Long range lite, single mode)
AGM731F-10000S SFP Transceiver 1000BASE-SX (Short range, multimode)
AGM732F-10000S SFP Transceiver 1000BASE-LX (Long range, single mode)

tillverkarens rekommendationer, förutsätter att det sitter en likadan/kompatibel på andra sidan fibern

(edit se ovan)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk

Tack för snabba svar, jag får kolla och se vad som sitter i andra änden och återkomma om jag är osäker!

Permalänk
Skrivet av adfactory:

AXM761-10000S SFP+ Transceiver 10GBASE-SR (Short range, multimode)
AXM762-10000S SFP+ Transceiver 10GBASE-LR (Long range, single mode)
AXM764-10000S SFP+ Transceiver 10GBASE-LR Lite (Long range lite, single mode)
AGM731F-10000S SFP Transceiver 1000BASE-SX (Short range, multimode)
AGM732F-10000S SFP Transceiver 1000BASE-LX (Long range, single mode)

tillverkarens rekommendationer, förutsätter att det sitter en likadan/kompatibel på andra sidan fibern

(edit se ovan)

Dum fråga kanske, men hur vet jag vad som sitter på andra sidan fibern? Fiberkabeln kommer direkt ifrån detta uttag i väggen

Permalänk

Hittade en bild där man kan se hur kabeln tidigare satt i en Cisco-switch (tyvärr så fanns inget av detta kvar när jag tog över lokalen), vet inte om det är till någon hjälp då man inte kan se mer än utsidan på modulen.

Permalänk
Medlem

Ja det där är en Single-mode BiDi SFP. Switchen den satt i tidigare är en vanlig Gigabit-switch.

Om det är inom huset ska du ha så kort som möjligt t.ex 10km/"LR".

Permalänk
Medlem

Är det dedikerad fiber? Stadsnät?

Om stadsnät så är det bara att höra av sig till din leverantör. Nätägaren kommer sedan ut och sätter dit en mediaomvandlare.

Om det är dedikerad fiber så måste du göra en ny installation som du får betala för. Är det någon form av företagshotell har nog routern suttit någon annan stans i fastigheten för du har tagit en bild på en vanlig switch.

I ditt fall låter det som att du inte vet alls och inte har något abonnemang, kontakta fastighetsägaren. Fastighetsägaren kommer kunna svara på om de ansvarar för något eller om deras hyresgäster får stå för allt själva inklusive installation och val av tekniska lösningar.

Permalänk

Detta är dedikerad fiber för en kontorslokal. I källaren är fiber dragen utifrån in i ett skåp installerat av Skanova.

Detta skåp är låst och har ett annat mindre skåp ovanför från TD-fiberoptik.

Från dessa skåp går sedan en fiberkabel till detta uttag.

Från det uttaget går sedan kabel upp till kontorslokalen.

I kontorslokalen sitter endast detta uttag.

Från det uttaget har de tidigare hyresgästerna kopplat in fiberkabel direkt till sin switch (tidigare bild).

När de lämnade lokalen så tog de med sig switchen och lät kablarna hänga fritt.

Vet inte om detta förtydligar nånting :/

Edit: Fastighetsägaren har ingen tekniskt kunskap utan har endast låtit mig ta bilder på allting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Ja det där är en Single-mode BiDi SFP. Switchen den satt i tidigare är en vanlig Gigabit-switch.

Om det är inom huset ska du ha så kort som möjligt t.ex 10km/"LR".

Ja, det stämmer. Problemet är ju dock att man måste lista ut vilka våglängder den andra transceivern har för RX respektive TX så att man kan köpa den som är omvänd.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Det där ser ut som svartfiberförbindelse. Så om ni ska köra vidare på det så behöver ni även höra er för med en tjänsteleverantör som ska leverera tjänsten till fastigheten så ni pratar i rätt våglängder som Blunden skriver ovanför.

Permalänk

Har luskat vidare och det verkar vara precis så som Trackmaster skriver att det handlar om en svartfiberförbindelse där en tjänstelevarntör installerat egen utrustning och aktiverat fibern själva. Så jag antar att jag helt enkelt får prata med en tjänsteleverantör så får de komma ut och installera om allting. Hade ju hoppats på att man bara kunde återanvända allting som redan fanns draget och endast köpa en mostvarande modul och sen att de slår på fibertrafiken :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsifree:

Edit: Fastighetsägaren har ingen tekniskt kunskap utan har endast låtit mig ta bilder på allting.

Fastighetsägaren har inget med dedikerad fiber att göra om hyresgäst beställt.

Har du ingen tjänst får du kontakta en leverantör som erbjuder dedikerad fiber så ordnar de med installation.

Vet inte hur man är mer tydligare än så. Har tidigare hyresgäst sagt upp tjänsten sitter det inget på andra sidan av fibern.