Grafikkort, till psu på 300w

Permalänk
Medlem

Grafikkort, till psu på 300w

Hej,
Har på skoj byggt ett helt passivt kylt budgetbygge med integrerad grafik, men funderar på möjligheterna att sätta in ett separat grafikkort.

Några tips utifrån följande begränsningar:

PSU är på 300 watt, och saknar strömkabel för PCI-e.
CPU en gammal intel 3570k.
Låg till ingen budget
Låg värmeutveckling är bra (ska kylas passivt, finns massiva kylflänsar att koppla heatpipes till)

Prestanda-kraven är ytterst modesta, spelmässigt är det socialt soffspelande av 4-player local multiplayer.
Den integrerade HD4000 funkar "nästan", men laggar lite i några av spelen.

Permalänk

1050 och ev 1050ti har jag för mig inte behöver extra strömförsörjning och troligen avsevärt bättre presterande än hd 4000 som knappt duger till mer än typ spela film eller liknande...

och relativt svala kort även om inga passiva versioner säljs men med lite modifierande går det säkert modda på något helt passivt.

begagnat har jag svårt att se dem gå för mer än max 500-1000:-.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Om du kan få tag på ett begagnat av denna modell, så är det nog det bästa du kan finna.
https://www.palit.com/palit/vgapro.php?id=3494&lang=en

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Hedersmedlem

På sidor som prisjakt är det lätt att filtrera ut grafikkort som inte behöver extern ström, vilket förmodligen är vad du letar efter. När det kommer till Nvidia så ska du dock hålla dig ifrån korten som bara heter GT, då de är tveksamt bättre än din inbyggda grafik. Kolla på modellerna som heter GTX. GTX1050/1050Ti/1650. Alla dessa modeller har en TDP enligt spec på <75W, vilket är vad du kan hämta från PCIe-porten. En del tillverkare kan ha satt på extern strömanslutning ändå, så de vill du så klart undvika. När det kommer till äldre kort från Nvidia så kan GTX750/750Ti också vara alternativ.

Jag har inte alls lika bra koll på AMD's lineup, så om jag har missat något så ber jag om ursäkt.
RX6400 har en TDP på 65W, men få tillverkare verkar sälja dem utan extern matning. Kanske går att hitta något. Tittar man på begagnat så kan RX550/560-varianter vara alternativ då de också har TDP på <75W.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Perfekt, tack 🙂
Ska kika lite på prisjakt, tänkte inte så långt 😀

Med tanke på övriga delar och (kanske dum) idé om att det ska vara nästan gratis kanske 750 eller liknade ålder är att ta sikte på.

Permalänk
Medlem

Förresten, tänkte höra, vad händer om man tar ett gtx 570 eller 680 (som kräver extern strömkälla), men inte kopplar in nån? Testade med ett GTX980 i den andra datorn som bara hade 2x6-pin, det ville ju inte starta alls utan att få 2x8-pin.

Kan man få dem att startar ändå, eller går det att lura kortet att starta, och underklocka för att få det att dra mindre ström och funka trots allt?

Har ett av varje som blivit över från ett annat bygge, så det hade passat bra in i min tanke om "nästan gratis".
Och, som sagt, prestanda kommer nedanför "billigt, enkelt och kul bygge som klarar enklare sitta-i-soffan-och-mysspela"

Permalänk
Skrivet av Screamer:

Förresten, tänkte höra, vad händer om man tar ett gtx 570 eller 680 (som kräver extern strömkälla), men inte kopplar in nån? Testade med ett GTX980 i den andra datorn som bara hade 2x6-pin, det ville ju inte starta alls utan att få 2x8-pin.

Kan man få dem att startar ändå, eller går det att lura kortet att starta, och underklocka för att få det att dra mindre ström och funka trots allt?

Har ett av varje som blivit över från ett annat bygge, så det hade passat bra in i min tanke om "nästan gratis".
Och, som sagt, prestanda kommer nedanför "billigt, enkelt och kul bygge som klarar enklare sitta-i-soffan-och-mysspela"

kanske skulle gå om man läser ut bioset modifierar det till typ gpu/minnes specen för nån modell ur serien som inte behöver extra strömmatning.

aka underklockar det till en långsammare mindre strömhungrig variant även sätta power limit till typ 70W eller nått som bara pci-e slotten kan leverera för sig självt.

men beror helt på om tillverkaren satt någon check om kablarna är anslutna eller inte på kortet.

men borde gå att lura den att det är anslutet genom att koppla sense pinnen/arna till gnd i kontakten.

men allt ovan är bara en teori som ev kan fungera eller lika väl generera en dörrstopp

och skulle inte köra kortet med sense byglad utan att först förhindra att kortet kan dra mer än 70-75W iom att det finns risk att man steker moderkortet om man drar mer från den.

dock tippar jag att det ev kan behövas att klockas under vad typ 550/650 var klockade iom att det har ett från grunden mer strömhungrigt kisel med fler transistorer än low end varianterna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem

Det vanliga är att datorn inte startar om grafikkortet behöver extra ström men sladden inte är inkopplad.
Du kan ju använda adapter från 2x Molex till 6-pin PCIe ström, men med tanke på att nätagget är ganska klent så känns det tveksamt att du skulle kunna få ner förbrukningen från korten du nämner till en rimlig nivå. Samtliga har TDP runt 200W, så du skulle behöva halvera förbrukningen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba och bra svar👍
Gillar tanken att lura kortet att det är en långsammare kusin, men det gör man med BIOS om jag förstod det rätt.

Eller så får jag acceptera att det laggar ibland, och ställa ner grafiken några snäpp till. Social gaming i soffan kräver inte riktigt samma grafik eller flyt som mycket annat...

Permalänk
Medlem

Hade ett gtx 580 i en gammal burk, töstigt kort, tvek på att det vill rulla vid grov undervolt/clock. Kul experiment men kanske inte så vettigt med stabilitet och prestanda.

Har du erfarenhet av att flasha bios på gpu:er?

Permalänk
Medlem

Hmm, nej, inte direkt nån erfarenhet alls faktiskt. Kanske är mer komplicerat än jag föreställt mig?

Får nog läsa på lite först, kanske bara är en dålig ide, även om den kändes kul 😊

Annars måste man kanske sälja in att en av barnens datorer behöver uppgraderas så ett 1650 blir över...