Nvidia vs AMD prestanda, stabilitet, problem m.m.

Permalänk

Nvidia vs AMD prestanda, stabilitet, problem m.m.

Hej,

Efter att ha läst på forumet och även undersökt vad för grafikkort jag ska köpa åt min nya dator så kommer en fråga upp som verkar splittra folk här på forumet och även över nätet: Frågan om AMD verkligen har sämre drivrutiner och mer problem än NVIDIA. Tänkte därför att det hade varit intressant med en omröstning där folk kan berätta om sina upplevelser positiva som negativa om vilka kort de haft minst eller mest problem med, eller kanske inga alls.

Permalänk
Medlem

Har hoppat mellan dom två i många år. Har haft både problem och jättebra upplevelse med båda.
Det verkar gå lite i vågor vilken av dom som är värst/bäst.

Här kan ni läsa om problem folk har. Det är ingen trevlig läsning på någon av forumen. Och har aldrig varit.
Snälla sluta kleta era dåliga/bra upplevelse på andra som en sanning alla ska förhålla sig till som den rätta.
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/game-ready-driver...
https://community.amd.com/t5/drivers-software/bd-p/drivers-an...

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Har hoppat mellan dom två i många år. Har haft både problem och jättebra upplevelse med båda.
Det verkar gå lite i vågor vilken av dom som är värst/bäst.

Här kan ni läsa om problem folk har. Det är ingen trevlig läsning på någon av forumen. Och har aldrig varit.
Snälla sluta kleta er dåliga/bra upplevelse på andra som en sanning alla ska förhålla sig till som den rätta.
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/game-ready-driver...
https://community.amd.com/t5/drivers-software/bd-p/drivers-an...

Hej, tack för ditt svar. Ifall det var mig du menade så vill jag förtydliga med att jag inte vill svartmåla varken AMD eller NVIDIA. Jag är helt och hållet intresserad av vilken av dem som upplevs som "minst problematisk".

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft några nämnvärda problem varken med Nvidia eller AMD. De bara fungerar. Fast jag håller inte på och mixtrar med några inställningar, typ över- eller undervoltar eller överklockar osv..

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Inga större problem men någon av dom, lite fler med AMD. Men det var längesen... rekommenderar (som vanligt) inte att trycka in ny driver så fort den kommer, speciellt inte major release.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Har kört nvidia sen 3dfx försvann ... typ

Iaf, skaffade ett 6950XT nu för knappt ett år sen och gick all in på AMD. Jag kan absolut fått ett defekt exemplar, men green screen krashar har jag fått mängder av. Nu på den drivrutin jag ligger på, tror det är 2023.11 så är väldigt stabil och har inte skapat problem.

Permalänk
Skrivet av Hartassen:

Hej, tack för ditt svar. Ifall det var mig du menade så vill jag förtydliga med att jag inte vill svartmåla varken AMD eller NVIDIA. Jag är helt och hållet intresserad av vilken av dem som upplevs som "minst problematisk".

tror bägge är ungefär lika båda släpper imellanåt någon drivare som är kass och orsakar problem med X modell grafikkort/skärmtyp/spel.

bägges "Known Bugs" lista är ungefär lika lång när en ny drivare släpps.

är mest fanboisen som vill försöka få det andra som betydligt sämre.

gå efter vad du eftersöker istället.

AMD = bättre råprestanda.
Nvidia = bättre teknik för att kunna köra på sämre presterande hårdvara (dlss) och bättre Ray tracing prestanda om man bryr sig om sådant.

ingen mjukvara är 100% bugfri speciellt inte drivare som ska kompatibla med 100 olika modeller och generationer där vissa dessutom inte 100% följer Nvidias/AMDs rekomenderade specar eller hardvara på allt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Precis vad @SCORPIUS skrev. Båda har upp och ner perioder. Båda har fanboys som ska överdriva deras upplevelser.
Kört båda samtidigt i några år nu. Gejmar med frun så två aktiva datorer och har lite av just detta intresse försökt ha ett av varje kort i någon av dem hela tiden.

Om vi tar de fyra senaste korten:
6600 XT - inga problem.
1080 Ti - inga problem.
6800 XT - endast problem under CS2 beta. Effekten var de kraftiga stutters (>1s) dessa kort hade då de laddade shaders första gången man spelade en bana. Inga krasher.
4070 S - endast problem med CS2. Ett par (2-3) gånger nu har datorn helkrashat under första matchen (svart skärm, hör bara ljud - enda saken som fungerar är att starta om från ctrl-alt-del). Efter en händelse återkommer det inte under samma session.

Så ja, bra och dåligt för båda. Mer allvarliga problem (total krash) med Nvidia men så som CS2 betett sig för mig så får spelet största skulden.
Jag har överlag varit lika nöjd med båda och köper vilket kort som helst nästa uppgradering (Intel får övertyga någon generation till först dock 😅).

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Haft båda ungefär lika mycket sen jag började köpa grafikkort det var ett 7600gs när de var aktuella.
Har inte upplevt problem med någon egentligen, har säkert haft något men inte tillräckligt för att jag ska minnas.
Har högt förtroende för båda.
Lite nyfiken på att testa intel om de släpper något lockande kort nästa generation.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Datavetare

En sak man behöver ha med i en sådan här frågeställning är saker som

Enskilda upplevelser lär vara rätt irrelevant. Om normalfallet vore att en slumpmässigt vald användare hyfsat ofta upplever problem är ju produkten uppenbart trasig, så låg nivå kan (eller bör i alla fall) ingen hålla.

Problem kan ju ha flera källor, i "bästa fall" ligger felet i drivrutiner för då får man anta att tillverkaren skyndsamt fixar problemet om det är lite mer allvarligt.

Men många fel kommer från andra håll, i det läget är det bara att konstatera att om marknaden agerar någorlunda rationellt så kommer prioriteten sättas i relation till marknadsstorleken. Har är det då bara att konstatera att Nvidia i nuläget har strax över 4/5 av marknaden för dGPUer.

Är ju det som gör det så svårt för någon att utmana "standardvalet". Räcker inte att vara lika bra, man måste i grunden vara bättre (tekniskt bättre, billigare, eller på något sätt ha en relevant "edge") för att det ska finnas någon poäng för normalanvändaren att välja det alternativet.

Så det trista svaret är nästan alltid: optimerar man för minimalt med "strul" bör man välja dominanten. Sen finns självklart undantag, om man siktar på ett lite mer nischat fall kan det mycket väl utfallet bli ett annat då inte alls säker att "dominanten" prioriterat just det fallet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

En sak man behöver ha med i en sådan här frågeställning är saker som

Enskilda upplevelser lär vara rätt irrelevant. Om normalfallet vore att en slumpmässigt vald användare hyfsat ofta upplever problem är ju produkten uppenbart trasig, så låg nivå kan (eller bör i alla fall) ingen hålla.

Problem kan ju ha flera källor, i "bästa fall" ligger felet i drivrutiner för då får man anta att tillverkaren skyndsamt fixar problemet om det är lite mer allvarligt.

Men många fel kommer från andra håll, i det läget är det bara att konstatera att om marknaden agerar någorlunda rationellt så kommer prioriteten sättas i relation till marknadsstorleken. Har är det då bara att konstatera att Nvidia i nuläget har strax över 4/5 av marknaden för dGPUer.

Är ju det som gör det så svårt för någon att utmana "standardvalet". Räcker inte att vara lika bra, man måste i grunden vara bättre (tekniskt bättre, billigare, eller på något sätt ha en relevant "edge") för att det ska finnas någon poäng för normalanvändaren att välja det alternativet.

Så det trista svaret är nästan alltid: optimerar man för minimalt med "strul" bör man välja dominanten. Sen finns självklart undantag, om man siktar på ett lite mer nischat fall kan det mycket väl utfallet bli ett annat då inte alls säker att "dominanten" prioriterat just det fallet.

Ja det är nog inte den bästa omröstningen jag kunde gjort men det var lite sent på kvällen. Håller med om att man måste såklart räkna med marknadsandelar osv samtidigt, totala fall är mindre relevant än procentuellmängden av användare som har problem med sin produkt.

Permalänk
Hedersmedlem

Väldigt lite problem med båda, så för mig är det inget farligt vilket du väljer. Vad du vill ha när det gäller vilka spel du tycker om att spela, så väljer du det kort som ger mest bang for the buck.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)