Setapp blir första alternativa Iphone-appbutiken i EU

Permalänk
Melding Plague

Setapp blir första alternativa Iphone-appbutiken i EU

Iphone-användare i EU kan snart skaffa andra butiker för applikationer än App Store, och först ut ser prenumerationsbaserade Setapp ut att bli.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Även om jag är för fri konkurrens så tror jag att det kommer bli sämre med flera olika butiker, precis som spelmarknaden blivit väldigt spretig när fler butiker tagit sig in brevid steam.

Jag hade helre sett att det fanns en butik som styrdes av ett gemensamt konsortium ungefär som usb-standarden fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Även om jag är för fri konkurrens så tror jag att det kommer bli sämre med flera olika butiker, precis som spelmarknaden blivit väldigt spretig när fler butiker tagit sig in brevid steam.

Jag hade helre sett att det fanns en butik som styrdes av ett gemensamt konsortium ungefär som usb-standarden fungerar.

Jag skulle inte ha något problem med hur det var innan butikerna kom, man köpte enskilda applikationer från respektive tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Även om jag är för fri konkurrens så tror jag att det kommer bli sämre med flera olika butiker, precis som spelmarknaden blivit väldigt spretig när fler butiker tagit sig in brevid steam.

Jag hade helre sett att det fanns en butik som styrdes av ett gemensamt konsortium ungefär som usb-standarden fungerar.

Hade inte hänt om app store hade så arbiträra regler. Jämför mot play store där du kan hitta nästan allt, bara nischade saker som bara går att hitta i andra butiker.

Hursomhelst så kommer detta inte göra någon skillnad för den som fortsätter att bara använda app store, appar kommer fortsatt vilja vara kvar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jag skulle inte ha något problem med hur det var innan butikerna kom, man köpte enskilda applikationer från respektive tillverkare.

Jag tycker att butikerna är bra, att man kopierat linux-konceptet tycker jag var helt rätt val. Det borde dock finnas som alternativ att installera själv från en fil precis som i android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Jag tycker att butikerna är bra, att man kopierat linux-konceptet tycker jag var helt rätt val. Det borde dock finnas som alternativ att installera själv från en fil precis som i android.

Sideloading kommer vara möjligt samtidigt som detta.

Permalänk
Medlem

Bra att det här äntligen blir av. Personligen kommer jag fortsätta använd appstore men tycker det är bra att det finns konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jag skulle inte ha något problem med hur det var innan butikerna kom, man köpte enskilda applikationer från respektive tillverkare.

Halleluja!!!! Och Amen!!!

Detta är något som jag personligen predikat i många många år nu.

Vi som hunnit bli ordentligt torra bakom öronen är ju uppvuxna och fostrade in i världen med datorer och internet på detta sätt.
Ur detta perspektiv är detta med en central "store" att hämta all sin mjukvara i inget som hör till normalläget, det är ju nått påhitt som kommit nu senaste åren.... Och nu enligt den stora fårskocken något man ser som heeeeeeelt omöjligt att leva utan. *rolleyes*

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Fler butiker åtgärdar inte problemet med att iOS är piss ifrån början.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av scienta:

Fler butiker åtgärdar inte problemet med att iOS är piss ifrån början.

Jag hör folk säga precis det motsatta. Antar att de har fel.

Kan det vara så att det finns för- och nackdelar med båda och att vad som är ”bäst” beror på användarens behov och situation? 🤔

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Jag hör folk säga precis det motsatta gällande Android. Antar att de har fel.

Kan det vara så att det finns för- och nackdelar med båda och att vad som är ”bäst” beror på användarens behov och situation? 🤔

Så folk säger att Android är bra? Ja, det kan jag ju hålla med om.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av scienta:

Så folk säger att Android är bra? Ja, det kan jag ju hålla med om.

Borde inte posta saker medan jag är ofokuserad, men det gör jag ändå…
Redigerat.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jag skulle inte ha något problem med hur det var innan butikerna kom, man köpte enskilda applikationer från respektive tillverkare.

Skulle gärna se en återgång till detta med. Väldigt mycket av främst mina spel är utspridda på några konton. Räcker att jag blir av med kontot eller ett sätt att accessa dessa för att bara mina lokala installationsfiler till GOG spel, idag väldigt daterade och har inte ens allt lokalt, för att jag inte skulle ha något kvar alls.

GOGs lösning är hitills den bästa post-Steam lösningen som jag ser det, större rätt till sitt köp än övriga butiker samtidigt som man som kund förväntas att själv spara installationsfiler som säkerhet.

Förr fanns det mer automatiserade lösningar för att hålla sin installer och patch cache uppdaterad men osäker på hur det är idag. Sedan det eviga problemet att allt inte finns på GOG förstås.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Borde inte posta saker medan jag är ofokuserad, men det gör jag ändå…

Hehehe.

Vad finns det för fel på Android som iOS gör bättre? Jag har kört iOS som primär i ett år nu och har bara negativt på listan

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Vad finns det för fel på Android som iOS gör bättre? Jag har kört iOS som primär i ett år nu och har bara negativt på listan

Varför fortsätter du använda iOS om precis allt är sämre? Det känns som självplågeri kan jag tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Hehehe.

Vad finns det för fel på Android som iOS gör bättre? Jag har kört iOS som primär i ett år nu och har bara negativt på listan

Någon specifik anledning till att du är kvar på iOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jag har kört iOS som primär i ett år nu och har bara negativt på listan

Är det en hopplöst nedlåst jobbtelefon eller din privata?

Kör iOS privat efter många år med Android och märker ärligt talat ingen större skillnad. Föredrar dock iOS/iPadOS tack vare fler seriösa appar.

Att köra med en nedlåst jobbtelefon är ungefär lika kul som att vara fast med Windows RT (Numera S-mode)!

Permalänk
Medlem

För att hoppa tillbaka till ämnet, så hoppas jag att AltStore blir enklare att installera och underhålla i och med iOS 17.4.

https://9to5mac.com/2024/01/26/9to5mac-overtime-005-alternati...

Tycker dock att det hela faller lite platt, om inte iPadOS 17.4 öppnas upp på samma sätt. Verkar som att "hissen inte åkte hela vägen upp" i EU denna gången heller.

Detsamma gäller alternativa webbläsare som Firefox, Edge, Chrome m.m. som även fortsatt är tvingade till WebKit i iPadOS.

Permalänk
Medlem

Har också kört Iphone tvingad på jobbet och har bara upplevt det negativt. Nyckelorden för mig är tråkigt och begränsat. Du får knappt konfigurera något alls. Som att jag hade en stor högupplöst toppenskärm där man får se en handfull ikoner stora nog så man kan trycka på dem med armbågen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tycker dock att det hela faller lite platt, om inte iPadOS 17.4 öppnas upp på samma sätt. Verkar som att "hissen inte åkte hela vägen upp" i EU denna gången heller.

Håller med, har en förhoppning att kunna köra UTM utan begränsningar på iPadOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Håller med, har en förhoppning att kunna köra UTM utan begränsningar på iPadOS.

Jo, att köra UTM med JIT aktiverat var smått omständigt. Dock kul med Fedora på iPad:en

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Varför fortsätter du använda iOS om precis allt är sämre? Det känns som självplågeri kan jag tycka.

Skrivet av Sysop:

Någon specifik anledning till att du är kvar på iOS?

Enda faktorn är storleken på telefon. Finns ingen Android som matchar iphone 12 mini i prestanda och storlek.

Skrivet av walkir:

Är det en hopplöst nedlåst jobbtelefon eller din privata?

Kör iOS privat efter många år med Android och märker ärligt talat ingen större skillnad. Föredrar dock iOS/iPadOS tack vare fler seriösa appar.

Att köra med en nedlåst jobbtelefon är ungefär lika kul som att vara fast med Windows RT (Numera S-mode)!

Privat såklart. Annars hade jag ju bara skaffat en privat lur ändå.

Det beror på hur man använder telefonen såklart och flera felande grejer är ”avancerade”. Men ett exempel som rör rätt många är att du inte kan ha en 3e parts app för väckarklocka som ringer när telefonen är i tyst läge. Det kan endast den inbyggda appen göra.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av scienta:

Det beror på hur man använder telefonen såklart och flera felande grejer är ”avancerade”. Men ett exempel som rör rätt många är att du inte kan ha en 3e parts app för väckarklocka som ringer när telefonen är i tyst läge. Det kan endast den inbyggda appen göra.

Om det är så håller jag med om att det är dåligt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Halleluja!!!! Och Amen!!!

Detta är något som jag personligen predikat i många många år nu.

Vi som hunnit bli ordentligt torra bakom öronen är ju uppvuxna och fostrade in i världen med datorer och internet på detta sätt.
Ur detta perspektiv är detta med en central "store" att hämta all sin mjukvara i inget som hör till normalläget, det är ju nått påhitt som kommit nu senaste åren.... Och nu enligt den stora fårskocken något man ser som heeeeeeelt omöjligt att leva utan. *rolleyes*

Jag med har varit med ett tag och uppskattar central "store".

Nu är ju mobilen inte en dator utan just en mobil. Jag kan installera precis vad jag vill på de datorer och OS jag använder på dem. Luren däremot är jag glad att den bara fungerar och fungerar och fungerar ... utan så mycket som en möjlighet att få in en massa skräp.

Jag är tacksam för att Apple finns och för att de har skapat detta fantastiska ekosystem + rigorösa kontrollmekanism. Jag som kund är beredd att betala mer för de appar och originaltillbehör som säljs till iPhone då jag vet att de utsätts för en högre kvalitetskontroll än appar för andra liknande plattformar.

Skrivet av scienta:

Fler butiker åtgärdar inte problemet med att iOS är piss ifrån början.

Har du lust att utveckla eller är ordspråket begränsat till just piss?

Skrivet av Klockan:

Har också kört Iphone tvingad på jobbet och har bara upplevt det negativt. Nyckelorden för mig är tråkigt och begränsat. Du får knappt konfigurera något alls. Som att jag hade en stor högupplöst toppenskärm där man får se en handfull ikoner stora nog så man kan trycka på dem med armbågen.

iPhone är inte gjord specifikt efter dina behov, den är gjord för den stora massan. Tänk 50% av befolkningen, och sen finns det inställningar att göra för att anpassa den till ytterligare 10% av folket. När din produkt passar som handsken eller duger gott för 60% av befolkningen, då har du en kundbas som heter duga.

Om du på ett övertygande sätt kan förklara för din chef varför just iPhone inte passar att ha i ditt jobb så är jag säker på att din chef kommer att överväga saken.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Jag med har varit med ett tag och uppskattar central "store".

Nu är ju mobilen inte en dator utan just en mobil. Jag kan installera precis vad jag vill på de datorer och OS jag använder på dem. Luren däremot är jag glad att den bara fungerar och fungerar och fungerar ... utan så mycket som en möjlighet att få in en massa skräp.

Jag är tacksam för att Apple finns och för att de har skapat detta fantastiska ekosystem + rigorösa kontrollmekanism. Jag som kund är beredd att betala mer för de appar och originaltillbehör som säljs till iPhone då jag vet att de utsätts för en högre kvalitetskontroll än appar för andra liknande plattformar.

Har du lust att utveckla eller är ordspråket begränsat till just piss?

iPhone är inte gjord specifikt efter dina behov, den är gjord för den stora massan. Tänk 50% av befolkningen, och sen finns det inställningar att göra för att anpassa den till ytterligare 10% av folket. När din produkt passar som handsken eller duger gott för 60% av befolkningen, då har du en kundbas som heter duga.

Om du på ett övertygande sätt kan förklara för din chef varför just iPhone inte passar att ha i ditt jobb så är jag säker på att din chef kommer att överväga saken.

Företag som kräver iphone som telefon byter inte en telefon, det är alldeles för dyrt.

Du låter lite hjärttvättad. Bara för att apple inte tvingar dig att köpa bara deras tjänster och tillbehör så behäver du inte sluta. Du har väl ett eget val? Jag är fullständigt övertygad att nästan alla kommer välja Apples grejor även om de inte betedde så illa som de gör för att kväva konkurrensen. Skillnaden som blir om apple tvingas öppna upp är att den dagen då de inte sköter sig så finns valet att gå till en konkurrent, vilket är otroligt viktigt för en sund marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Jag med har varit med ett tag och uppskattar central "store".

Nu är ju mobilen inte en dator utan just en mobil. Jag kan installera precis vad jag vill på de datorer och OS jag använder på dem. Luren däremot är jag glad att den bara fungerar och fungerar och fungerar ... utan så mycket som en möjlighet att få in en massa skräp.

Jag är tacksam för att Apple finns och för att de har skapat detta fantastiska ekosystem + rigorösa kontrollmekanism. Jag som kund är beredd att betala mer för de appar och originaltillbehör som säljs till iPhone då jag vet att de utsätts för en högre kvalitetskontroll än appar för andra liknande plattformar.

Jag har en väldigt skild syn på vad dagens "mobiler" är än dig, det ser jag tydligt.

En smartphone är inget annat än en portabel fickdator, som man även kan ringa med.
Tänk på hur de marknadsförs och vart utvecklingen har sina tyngdpunkter, är det på bättre samtalskvalité? Eller nått annat som har med just samtal att göra?
Föreställ dig den genomsnittliga användaren, hur stor del av tiden tror du h*n använder enheten för samtal?

Jag gillar dock din tanke på att den är en konsumentprodukt som bara antas "fungera o fungera", backar vi bandet till eran innan smartphonen så fungerade välden faktiskt så.

Ingen önskar en återgång till att mobiltelefonen faktiskt primärt är en just en telefon, med lite extra funktioner, mer än jag.

Men när världen nu spårat ur fullständigt och man mer eller mindre är beroende av en egen fickdator för att vara kunna vara en del av samhället och nyttja samhällsfunktioner så önskar jag inget hellre än att jag kunde köpa, bygga och använda denna fickdator på exact samma sätt som min stationära.
Jag vill kunna köpa den i komponenter och därmed själv välja vilka egenskaper jag vill prioritera och vilka kompromisser jag är villig att göra.
Jag vill kunna lägga in och köra precis vilket operativsystem jag önskar, och sen fylla på med mjukvara efter eget behov, vart/hur jag får tag i denna mjukvara är min sak, det skall inte spela nån roll.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Enda jag är sugen på från sekundära källor är emulatorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Jag har en väldigt skild syn på vad dagens "mobiler" är än dig, det ser jag tydligt.

En smartphone är inget annat än en portabel fickdator, som man även kan ringa med.
Tänk på hur de marknadsförs och vart utvecklingen har sina tyngdpunkter, är det på bättre samtalskvalité? Eller nått annat som har med just samtal att göra?
Föreställ dig den genomsnittliga användaren, hur stor del av tiden tror du h*n använder enheten för samtal?

Håller helt och hållet med, privat så är mobilen min primära datorenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Enda faktorn är storleken på telefon. Finns ingen Android som matchar iphone 12 mini i prestanda och storlek.

Hade också en iPhone 12 Mini av just den anledningen.

Ang. alarm i ljudlöst läge, så kanske en shortcut skulle kunna lösa det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Har du lust att utveckla eller är ordspråket begränsat till just piss?

Ordspråket? Typ "man märker inte fruntimret förr än hästen har druckit upp bäcken"?

Antar att du vill ha konkreta argument, och det har jag. Så håll i dig!

  1. du inte kan ha en 3e parts app för väckarklocka som ringer när telefonen är i tyst läge. Det kan endast den inbyggda appen göra.

  2. den inbyggda väckarklockan kan inte anpassas ordentligt, t.ex. snooze-tid.

  3. det går inte att ange andra ringsignaler än de inbyggda utan köpa dessa via itunes.

  4. det går endast att installera egna root ca till safari (och även det verkar funka sådär).

  5. firefox tillåts inte använda tillägg (t.ex. adblock).

  6. utbudet på appar motsvarande de som finns i Android är betydligt sämre.

  7. apple tillåter inte vissa appar alls, t.ex. för wifi skanning.

  8. flertalet appar känns buggiga på ett sätt jag inte upplevt i Android (Blocket, Tradera m.fl). Kan ligga på apputvecklarna, men det påverkar upplevelsen.

Har säkert glömt nåt.

Det är som att du inte äger telefonen du köpt i vissa fall.

Skrivet av walkir:

Hade också en iPhone 12 Mini av just den anledningen.

Ang. alarm i ljudlöst läge, så kanske en shortcut skulle kunna lösa det?

Är inte riktigt med på vad du menar, vill du förklara närmare?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather