Tips kring att göra en Youtube-kanal

Permalänk

Tips kring att göra en Youtube-kanal

Hejsan!
Jag är en lokförare som länge tänkt på att starta en kanal. Jag har massor av ideer, och det finns absolut ingen bra kanal varken på YT, Facebook eller Insta.

Jag är en glad amatör som just nu är student, men har jobbat inom järnvägen i över 20 år som lokförare. Med bra redigering och även kanske lite effekter så kan jag förhoppningsvis göra en bra kanal, och därigenom växa till Sveriges absolut största järnvägsinriktade kanal.

Tråd redigerad i enlighet med §3.4 // MOD
Permalänk
Medlem

Vill du prova att redigera lite själv så är programmet Davinci Resolve gratis och det finns guider som visar hur det fungerar på nätet. En fördel med Youtube är att tittare inte alltid har höga förväntningar när det gäller videoredigering.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Instämmer med föregående och tycker du ska försöka redigera själv! Du kommer väldigt långt med att bara kunna sätta ihop videoklipp, klippa bort dödtid och kanske lägga till ett ljudspår med bakgrundsmusik från YouTube Audio Library. Sen lär du dig fler trick efter varje video du redigerat.

När det gäller att filma så räcker en modern smartphone alldeles utmärkt för video, men försök att fixa en lösning med extern mikrofon. Tittare brukar inte ha något problem med halvdan bildkvalitet, men dåligt ljud är inte kul.

Permalänk

Jag har laddat ner Davinci

Ljudet är som ni säger viktigt. Tänker att jag inhandlar någon form av myggor. Till video har jag en Canon R-kamera, och även GoPro samt självklart en iPhone.

Kanske skall börja bara. Men hade varit trevligt med lite stöd också. Ibland ser man inte skogen för alla träden.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Trollskogen:

Jag har laddat ner Davinci

Ljudet är som ni säger viktigt. Tänker att jag inhandlar någon form av myggor. Till video har jag en Canon R-kamera, och även GoPro samt självklart en iPhone.

Kanske skall börja bara. Men hade varit trevligt med lite stöd också. Ibland ser man inte skogen för alla träden.

Glöm inte bort att youtube är perfekt för just detta ändamål!

Finns säkerligen en hel del guider i både filmning, presentation, redigering, och "beginner guides to >mjukvarunamn<" Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trollskogen:

Jag har laddat ner Davinci

Ljudet är som ni säger viktigt. Tänker att jag inhandlar någon form av myggor. Till video har jag en Canon R-kamera, och även GoPro samt självklart en iPhone.

Kanske skall börja bara. Men hade varit trevligt med lite stöd också. Ibland ser man inte skogen för alla träden.

Det första du måste ha är tålamod, du kommer att prata till 1-10 tittare en stund så att säga. Sedan finns det tonvis med videor på internet som behandlar ämnet videoproduktion med tonvis av tips.

Permalänk
Medlem

Klart att du ska ha en 'partner in crime' för detta ändamål och inte bara göra allt själv. Det är härligt och roligt att ha någon med sig att göra något som du tänker på. Som minst för bollplank
Tyvärr är jag inte rätt person men jag vill verkligen slå ett slag för att du fortsätter försöka hitta någon som inte bara hjälper till med redigering utan verkligen kan vara en del, även om mindre del, av ditt projekt.

Lycka till!

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Är det inte bara att tuta och köra. no pun intended? Många framgångsrika youtubers har väl börjat med videos de gör privata senare när de är framgångsrika för att de är så pinsamt dåliga?

Permalänk
Medlem

Finns ju redan några kanaler med det innehållet. @pendeltoken . Stäm bara av med arbetsgivaren att det är ok att du håller på och filmar när du kör tåget, även om du har dödmansgrepp. Rikta gärna kan dig lite mer på det tekniska. Hur fungerar signalsystemet? ERTMS utmaningar. Skillnaden mellan att köra människor vs gods. Möjligheterna är oändliga. Kör lite spårvidd, teori om hur järnvägen är uppbyggd, träslipers vs betong.

Permalänk

De som kör tåg har hur mycket som helst coolt att visa, att tänka på är att det inte ska bli som för henne nedanför.
Tågvärden Alida filmade tåghytt på TikTok – varslas om uppsägning
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4oJv1R/tagvarden-alida-f...

Detta gäller precis alla jobb, se till att man innan har tillstånd..

Sedan är det mycket karisma för att bli en bra youtuber, det finns undantag och det är de som är supergrymma, men de brukar inte få så mycket besökare, det är mest ett gäng nördar.

Permalänk
Medlem

YT har en del videon från Norge där lokförare gjort POV (point of view) från förarhytten sett när tåget åker från station till station. Kanske kan vara något för dig, om du får lov att göra sånt enligt fjollorna på Trafikverket dvs?
OBS! Du får under inga omständigheter filma in i förharhytten utan måste lägga kameran nära framrutan, lite som en dash cam.
Tror t.o.m att videon, som man spelar in, måste granskas av Lantmäteriet också utifall man kör sträckor som kan anses enligt lag vara känsliga områden. Någon kanske kan styrka detta, inte säker själv nämligen då jag hatar fota/filma i Sverige som har lagar mot allt.

Redigering är enkel.
Enda som behövs är väl en GoPro kamera med stort minneskort.
Klipp görs i efterhand väl hemma eller på hotellet med DaVinci Resolve där du även kan lägga till bakgrundsmusik (Epidemic Sound och liknande sajter har royalty free musik). Undvik att använda kändisars låtar utan tillåtelse.
Krävs skriftlig rättighet till att använda deras musik i videon, annars flaggas videon och risken finns att man blir av med sitt konto.
Musiken ska inte heller ha övertaget på videon om man använder det utan man ska kunna höra ambientljudet (omgivningen) samt tal.
En liten grafisk detalj om var i landet man kör sin rutt vore också rätt ballt för åskådare samt var tåget befinner sig, i "realtid". Behöver inte vara detaljerad Sverigekarta utan enkel med konturer, A och B punkter med streck mellan samt en punkt som visar var tåget befinner sig. Bara en bollande tanke..

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Bra ljud, ska vara tydligt och utan BRUS!
Tar alla dagar sämre kvalité på klippet än dåligt ljud.

Permalänk
Medlem

Spontan idé för denna typ av kanal:
- kolla in MentourPilot, han gör ju detta fast för flyg
- och Scott Manley, han gör det mesta enkelt med en iphone i ett rum och pratar med kameran
- gör innehåll på engleska (kanske båda som @derBauer)
- minst en video i veckan
- prata om nyheter och olyckor
- lägg till din kunskap
- industrin i stort som tågvärdar i sl
- självkörande tåg
- malmbanan
- hur det är när tåget havererar i -30 ensam på inlandsbanan
- mest unika/konstiga banor
- hur långt man är från civilisationen på många ställen när saker går fel
- …

Finns hur mycket som helst att göra

Permalänk
Medlem

Thomas P är en bra kanal tycker jag. Inte bara POV, en del om vad som händer längs spåret och vid förar- eller tågbyte. Det gör det hela mer intressant. Bara POV är tråkigt i längden. Mindre bra där är långa stunder med bara brummande ljud (men så låter det väl ombord...), nästan inget mörkerfoto och det som finns är ganska dåligt, samt att han kör ungefär samma sträckor alltid. Det kunde vara mer intressant om det var mer fokus på själva tåget, tekniken, signaler och andra grejer. En period var han sjukskriven pga benbrott och då svarade han på tittarnas frågor vilket jag uppskattade, så där har du ett tips! Kräver förstås några tittare. Thomas P har en discord, där finns säkert en blivande publik för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

YT har en del videon från Norge där lokförare gjort POV (point of view) från förarhytten sett när tåget åker från station till station.

Finns även för svenska tågsträckor.

https://www.youtube.com/@SwedishRailcam

Så det verkar ju inte vara några problem med Trafikverket.

Permalänk
Medlem

En annan aspekt:

Om du ska tala till kameran, tala till en person. Referera inte till en grupp människor, utan för monolog som om kameran vore en annan person i närheten. För väldigt få sitter i grupp och tittar YouTube-videor, utan vi sitter oftast enskilt och tittar. Så att tala till denna enskilda tittare är betydligt mer inbjudande.

Permalänk
Medlem

Jag är också en försökande youtuber/tiktokare (må vara i teknik men ändå) Att redigera är inget svårt alls. Många brukar rekommendera Davinci resolve och det är ett mycket bra redskap. Men för nybörjare skulle jag mer rekommendera capcut. Det är enklare och tar mindre tid i början. Detta är just den viktigaste tiden att försöka börja och inte tycka att allt är svårt. Mitt problem med redigering är inte att det är svårt. Utan mer att det tar väldigt lång tid. Själv tycker jag att det går snabbare med capcut. Vilket hjälper väldigt mycket.

Sen för det faktiska innehållet så är något i still med outdorboys https://www.youtube.com/@OutdoorBoys (fast för tåg). Detta tror jag iallafall skulle vara väldigt intresant där man växlar mellan roliga händelser och fakta. Men något du nog ska fokusa på i början iallafall är short form content. Alltså tiktok och youtube shorts. Då (hur jag har förståt det iallafall) så är svenskt tåg youtube väldigt outforskat just nu. Vilket gör att man vill väka intresse i de som kanske inte har något. Och detta gör short form väldigt bra. Om du vill ha lite tips på hur man redigerar korta klip och hur jag gör det är det bara att fråga.

Men det absolut viktigaste är bara att börja. Man måste testa mycket innan man hittar något som funkar. Att bygga sin egna still är väldigt viktigt också vilket kan ta lång tid. Så det är bara att börja.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Om du ska pyssla med tåg så kolla och kanske ta kontakt med Thomas P, en annan lokförare.

Viktiga är väl att vara positiv och ha roligt med den här hobbyn som är att göra youtube videos. För det kommer vara en hobby i kanske flera flera år innan någonting händer eller tar fart. Om du inte har roligt kommer din kvalité också gå ner bara rent naturligt.

Om du älskar ditt jobb som lokförare och vill visa detta och kanske lära andra om de små detaljerna mellan himmel och jord så som MentourPilot gör som inte sitter i cockpiten och visar utan mer sitter framför kameran och berättar saker som hänt och händer inom hans område. Eller ta tittaren på resan.

Thomas P är avslappnad, pratar inte jätte mycket utan klipper in text med information, så det är utmärkt avslappnings material och bakgrunds brus, väldigt skönt när det är stökigt på jobb och man vill stänga in sig i sin arbetsuppgift lite, då kan man "titta ut genom fönstret" och se den här tågresan ifrån hytten.

Lycka till och ha roligt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej! Har YouTube-kanal och har egentligen bara tre saker å säga:
1. Ljudet är mer än 50% av upplevelsen. Bra ljud är generellt underskattat. Tog mig ett bra tag att förstå detta.
2. Som Tom Cruise säger i Top-Gun 2: Don't think, just do. Lätt att drabbas av Analysis-Paralysis. Börja bara skapa content. Lär dig påvägen istället.
3. Att skapa content tar mer tid än vad man tror. Min PLC-programmeringskurs på YouTube la jag i snitt en timme jobb på för varje minut film. Slutade med att det tog över 700 timmar jobb att göra kursen. Var beredd på att lägga många timmar på din kanal. Men detta varierar nog. Finns ju YouTubers som i princip bara filmar sig själva snackandes och lyckas bra med det. Tror dock sanningen ligger närmare att det ofta är mycket jobb.

Lycka till!

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem

En sak att tänka på är att när man redigerar videoklipp är att inte använda för korta sekvenser när man visar upp information som tabeller eller jämförande information eller lägger in en rättning när man säger fel ord som ett pålagt ord. Det du kan se i ditt klipp på 2 - 5 sekunder tar vanligen 30 sekunder till 3 minuter för dom som inte sett videon förut.

Räkna med att det tar 5 ggr längre tid att förstå vad du visar för andra mot vad du själv upplever, just för att du kan filmen.

Kraftiga kontrastförändringar i hela bilden flera gånger i sekunden eller med statiskt perfekt hastighet mot ljudet (där frekvens på ljus och ljud ger samklang) upplevs som stroboskop och kan ge epileptiska anfall hos känsliga personer.

Några saker att tänka på är följande:

  1. Kom till saken. - Berätta att du ska göra en fruktsallad, inte hur du berättar hur du ska göra en fruktsallad.

  2. Tillverka fruktsalladen, ät den inte. - Skär upp en frukt i taget och nämn en annan där det behövs, diskutera den inte ingående.

  3. Gruppera momenten. - Behövs olika knivar till frukterna ta fram dom på en gång och förklara här om det behövs. Inte varje gång du tar fram en ny.

  4. Undvik repetitioner och utfyllnad - Du behöver inte förklara varje gång varför du skrapar av med baksidan av kniven.

  5. Jämför på bredden - Visa egenskaper horisontellt och objekt vertikalt.

  6. Använd 60 / 30 / 10 - Använd färger med samma regler som för hemsidor där du visar data. Se till att ha en kontrast som är godkänd som AAA för information som ska läsas.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Tillstånd att göra detta är viktigt, skriftligen.
För din arbetsgivare kan tycka att du inte gör ditt jobb i tillräcklig omfattning om du även fokuserar på filmande, om du gör det utanför arbetstid är det primärt tillstånd för att filma områden & utrustning osv.

Finns en massa guider hur du gör för att skapa en framgångsrik kanal, kolla en del sådant först. Kolla och inspireras av andra som gör något liknande.
Det måste inte heller nödvändigtvis vara perfekt, finns mycket att lära sig och viktigare att göra något.
Men någon slags plan och idéer är bra att utgå ifrån.

Permalänk
Medlem

Random "Tips":
Gör inte för långa avsnitt först. Ta tips av personer som Mr. Beast som gjort mycket forskning om vad personer och YT gillar. Kör bara de nödvändigaste. Kanske försök hitta korta 2-5 minuters klipp att få ihop så du kan släppa många klipp för att locka in tittare och premurationer snabbar. Sen kan du göra längre om du vill.

Försök koppla många klipp från andra kända händelser och filmer. Speciellt de som verkar aktiva för stunden. Kommer en fil ut med ett tåg. Analysera det tåget eller något liknande. (Allt för att bygga upp tittare). Eller kändisar som gillar tåg eller deras favorit tåg och info om de. Eller vad du kan komma på.

Så fort du gar nog med pengaranställ en redigerare, det löser upp din tid att göra mer klipp och ökar kvalitén. Om inte ai blir så bra att de kan obemannat göra perfekta klippningar och VFX, tabbeler med mer.

Se till att få bra ljud och bild, samt tekniker och program för att förbättra de, samt lär dig tekniker som color correction, med mer. Ingen vill se på någons random familje film, vill du bli stor får du se till och ha profisionell kvalité.

Analysera dina klipp som släpps. Går att bland annat se hur länge tittare stannar och vad som är populärast i klippet. Försvinner många tittare efter halva och hoppar över början är det dags att tänka om.

Fundera på att investera i en video drönare, kan nog vara väldigt bra för att göra häftiga klipp av tåg. Både åkande och stilla.

Dirty tricks: Det går att köpa följare, kommenterare och tittare för billig peng. Gör du det kan du snabbt boosta videos så fler ser de på Youtube snabbare och så du får rätt att ta pengar från dina klipp.

Permalänk
Medlem

Jag kör icecream editor(väldigt enkel). Jag kör för att det är kul och det är nog därför man ska göra det. Annars blir det sällan bra. Jag har en väldigt liten följar skara men samtidigt så är mina klippa utan ljud eller tal och rätt anonyma och handlar om när jag meckar mina bilar.

Fråga din arbetsgivare så du inte blir av med jobbet som denna dam.
https://sekotidningen.se/trafik/tagvarden-alida-norman-sparka...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trollskogen:

Jag har laddat ner Davinci

Ljudet är som ni säger viktigt. Tänker att jag inhandlar någon form av myggor. Till video har jag en Canon R-kamera, och även GoPro samt självklart en iPhone.

Kanske skall börja bara. Men hade varit trevligt med lite stöd också. Ibland ser man inte skogen för alla träden.

Kan rekommendera Rode Wireless. Dom är helt suveräna.

Visa signatur

To ride, shoot straight and speak the truth.

www.captainweirdo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trollskogen:

Jag har laddat ner Davinci

Ljudet är som ni säger viktigt. Tänker att jag inhandlar någon form av myggor. Till video har jag en Canon R-kamera, och även GoPro samt självklart en iPhone.

Kanske skall börja bara. Men hade varit trevligt med lite stöd också. Ibland ser man inte skogen för alla träden.

Boya by v1

Denna har jag tittat på att köpa. Om du inte vill göra en lika stor investering som i en rode wireless så borde detta vara tillräckligt bra.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk

Gör själv lite stopmotion lego filmer så kallade "brickfilms". Kul hobby som jag plockade upp igen efter att ha gjort det lite grann som barn. Att få tittare är verkligen inte lätt, titel och thumbnail ska vara rätt för att fiska in tittare, en bra video som sedan ska behålla dom helst under hela klippet. Nu har jag hittills hållit mig till korta klipp så det sistnämnda är inte så svårt kanske.

Fick en najs reaktion från Jacksfilms för ett litet tag sedan på hans twitchstream vilket var otroligt kul! Tyvärr resulterade det inte i så mycket fler tittare och prenumeranter som man kanske hoppades på menmen. Det tuffar på ändå, bara att fortsätta.

Kan definitivt rekommendera Davinci som nämndes i tråden. Blev att jag köpte det även om gratisversionen också är bra och räcker för de flesta. Fördelen med detta programmet är att det är ett lifetime license (eller ja vi får väl se hur länge det håller) dvs så får du alla uppdateringar framöver till skillnad från andra program som antingen behöver köpas om på nytt eller rentav måste hyras genom en prenumerationstjänst.

Visa signatur

Stop-motion kreatör på hobbynivå Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trollskogen:

... Med bra redigering och även kanske lite effekter så kan jag förhoppningsvis göra en bra kanal, och därigenom växa till Sveriges absolut största järnvägsinriktade kanal.

Så länge den tekniska kvaliteten inte är direkt dålig spelar innehållet mycket större roll än redigering och visuella effekter.

YT(s algoritmer) vill att man ska publicera nytt innehåll ofta, minst varje vecka, men som konsument föredrar jag kanaler som kommer med bra material varje gång oavsett hur ofta/sällan det blir.

Välj din nisch! Ett ganska smalt område som du brinner för är en bättre start än att försöka täcka allt. Då blir också innehållet bättre och konkurrensen mindre.
När du har fler följare och större erfarenhet kan du bredda innehållet efter hand.