Nerladdning fluxerar under dagen via Telia fiber. 100/100

Permalänk

Nerladdning fluxerar under dagen via Telia fiber. 100/100

Jag har varit i kontakt med Telias kundservice och dom noterar inget fel på hårdvara eller kablar och dom får samma mätningar. Jag kör med ethernetsladd in i min dator. Och får även lågt på andra enheter som laptop/mobil. Det började ske igår när jag startade min PS5a som är uppkopplad via wi-fi som började ladda ner uppdateringar och sånt. Jag har försökt kolla på PS5an prioriteras på något vis, men sedan när den är avstängd så är det likadant.

Telias kundservice gjorde det till ett ärende och det lät som en tekniker skulle komma och kolla på det. Har ni någon aning vad problemet skulle vara?

Senaste sökningen:

Kan tillägga ner jag lämnade min lägenhet igår kväll så var den nere på 1-siffriga summor. När jag kom hem igen vid lunchtid så var det tillbaka till normala nivåer innan den sjunker igen.

Permalänk
Medlem

Vet du om grannar upplevt problem med hastigheten vid samma tillfällen? Tänkte ifall det rör sig om nätet vid er är överbelastat.

Rör det sig om hus eller lägenhet?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Om du har någon router eller liknande, prova koppla bort den och kör ethernet kabel direkt i uttaget.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk

koppla in dator utan en router emellan, helst med en ny kabel och 2 olika datorer för att utesluta fel på din sida. bbk är helt ärligt skit och rekommenderar starkt att du använder speedtest.net istället. upplever du fortfarande problem så har troligtvis switchen du är kopplad mot en 1Gigs upplänk och då blir det snabbt ganska tråkigt om man är flera som använder det för stunden.

Telia kommer bara bry sig om hastigheter som du mätt upp med en dator kopplad med kabel.
är det telias stängda nät i lägenhet så ligg på din förening/hyresvärd om att förhandla fram en uppgradering av områdesnätet, är det villafiber eller ett öppet stadsnät så är det bara att be en bön om att det kommer uppgraderas inom en snar framtid

Permalänk
Medlem

När en router på vägen i trafikflödet inte kan skicka data i samma takt som den tar emot data kommer den börja buffra upp data. När buffern är full kommer paketen som blir över slängas. Ovanstående kan göras per flöde, per destination, per källa, globalt eller på något annat vis, beroende på vilken taktik tillverkaren valt.

Der som händer när buffring uppstår är att variansen i round-trip-time ökar. När paket slängs måste de skickas om.

TCP reagerar på båda sakerna genom att minska utestående oACKat data, vilket i praktiken minskar hastigheten. Det kallas ”congestion avoidance” och implementeras inte bara i TCP, utan i alla transportlagerprotokoll av dignitet. Protokollen skyddar varandra och internet från att haverera och delar upp bandbredden mellan sig.

Routrarna hjälper till genom att göra val om vilka paket som ska slängas, eller markerar paket med information om att buffrarna håller på att bli fulla.

Allt ovanstående finns dokumenterat (men utspritt) i IETFs RFC:er. Att analysera congestion avoidance i ett TCP-flöde med till exempel Wireshatk är fullt görbart.

Slutsatsen är i vilket fall som helst att paket blir fördröjda eller tappas och att det sker i olika grad beroende på tidpunkt, samt på en lägre nivå än förväntat för att det ska bero på medveten begränsning till 100 Mbit/s. Troligen är nätet överbelastat någonstans mellan dig och målet. Beteendet kan ändras om du byter mål, men troligtvis finns problemet nära dig.

Permalänk
Skrivet av blunden:

Vet du om grannar upplevt problem med hastigheten vid samma tillfällen? Tänkte ifall det rör sig om nätet vid er är överbelastat.

Rör det sig om hus eller lägenhet?

Lägenhet. Med Teliafiber.

Skrivet av sesam2k:

Om du har någon router eller liknande, prova koppla bort den och kör ethernet kabel direkt i uttaget.

Har testat det när jag pratat med kundtjänst på Telia, men det blir samma resultat.

----------------------------------------

Det verkar som det är PS5an som överbelastar routern - vilket är standard routern som Telia skickar med, vet inte om man skulle testa och köpa en egen router och testa om det fungerar bättre då, men känns märkligt att en PS5 skulle kunna göra det med t.o.m Telias routers. Alternativt att det är fel på nätet i området eller liknande, men Telia säger att dom inte ser något fel.

Jag har kollat runt lite på nätet och det finns forumtrådar där folk beskriver liknande problem, men skillnaden där är att när PS5an stängs av så ska allt gå tillbaka till normalt. För mig tar det till typ nästa dag innan det är tillbaka till normala nivåer.

https://www.reddit.com/r/playstation/comments/pz9gst/hard_lin...

https://www.reddit.com/r/PS5/comments/kfvv01/ps5_downloads_ki...

Jag har även försökt gått in på routerns inställningar och kolla om PS5an prioriteras på något vis. Men ser inget noterbart där.

Lagt till länkar till liknande problem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garlicbread7:

Det verkar som det är PS5an som överbelastar routern - vilket är standard routern som Telia skickar med, vet inte om man skulle testa och köpa en egen router och testa om det fungerar bättre då, men känns märkligt att en PS5 skulle kunna göra det med t.o.m Telias routers. Alternativt att det är fel på nätet i området eller liknande, men Telia säger att dom inte ser något fel.

Jag har kollat runt lite på nätet och det finns forumtrådar där folk beskriver liknande problem, men skillnaden där är att när PS5an stängs av så ska allt gå tillbaka till normalt. För mig tar det till typ nästa dag innan det är tillbaka till normala nivåer.

https://www.reddit.com/r/playstation/comments/pz9gst/hard_lin...

https://www.reddit.com/r/PS5/comments/kfvv01/ps5_downloads_ki...

Jag har även försökt gått in på routerns inställningar och kolla om PS5an prioriteras på något vis. Men ser inget noterbart där.

Felet uppstår alltså aldrig när PS5:an ej är inkopplad?

Någon form av QoS skulle förmodligen kunna lösa det i så fall, men det är gissningsvis inget som Telias nedlåsta gränssnitt låter dig konfigurera.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Felet uppstår alltså aldrig när PS5:an ej är inkopplad?

Någon form av QoS skulle förmodligen kunna lösa det i så fall, men det är gissningsvis inget som Telias nedlåsta gränssnitt låter dig konfigurera.

Dom gånger jag har fått problem verkar den gemensamma nämnaren vara när PS5:an är på, eventuellt när den laddar ner saker? Men det är så konstigt att problemet inte går tillbaka till normalt när den stängs av eller till och med inte ens är inkopplad.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att prova att nollställa nätverksinställningarna på PS5 och se hur det funkar då. Prova även att koppla upp konsolen till Wifi och se om det blir samma problem.
Det kanske är långsökt men prova även en annan port på routern och prova såklart även att inte använda routern alls och koppla direkt till nätverksuttaget.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Jag skulle rekommendera att prova att nollställa nätverksinställningarna på PS5 och se hur det funkar då. Prova även att koppla upp konsolen till Wifi och se om det blir samma problem.
Det kanske är långsökt men prova även en annan port på routern och prova såklart även att inte använda routern alls och koppla direkt till nätverksuttaget.

Konsolen har bara varit uppkopplad till wifi än så länge. Jag ska testa och köra med ethernetsladd i veckan men känns så konstigt att det borde vara ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garlicbread7:

Konsolen har bara varit uppkopplad till wifi än så länge. Jag ska testa och köra med ethernetsladd i veckan men känns så konstigt att det borde vara ett problem.

Jag har varit med om nätverkskort som fått hela nätverk att spöka så jag ser det inte som en omöjlighet.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Jag har varit med om nätverkskort som fått hela nätverk att spöka så jag ser det inte som en omöjlighet.

Ska testa och återkommer!