Köp rätt TV för sporttittande

Permalänk
Melding Plague

Köp rätt TV för sporttittande

Är du ute efter att uppgradera TV:n inför helgens Formel 1? TV-experten Thomas Ytterberg hjälper dig på vägen att hitta rätt!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om jag fick välja och priset inte var en faktor så skulle jag nog i de flesta fallen välja Sony.

TV är något som jag bara uppgraderar när det är rea då det oftast är mer "villhöver" än behov men jag slog till på Samsungs rea på QN95B förra året och jag är iaf nöjd.

Tror många köper ny TV endast på rea etc för det är bra pris och vilken modell eller tillverkare spelar mindre roll. Personligen väljer jag också hellre en större TV med sämre panel än en mindre TV med bättre panel.

Permalänk
Medlem

Borde inte uniformiteten väga tungt också? DSE förstör mycket på exempelvis golf, hockey och fotboll.

Permalänk
Medlem

Plasma var väl bäst för sport men finns inga nya sådana. Digital Foundry pratade nyligen om att endast CRT slår plasma i motion clarity.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Viasat till exempel sänder väl all livesport i 720p? Tror inte bildkvalitet är fokus för sportintresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Viasat till exempel sänder väl all livesport i 720p? Tror inte bildkvalitet är fokus för sportintresserade

Om man kollar mycket hockey så är bildkvalitet väldigt viktigt. Svårt att se pucken i arenor där kameran sitter högt upp om det är låg kvalitet.

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Snusfri

När sport sänds i 720p och typ under 1Mbit i bitrate och vad som känns som 15fps ibland så känns det rätt moot vilken TV man har för att se på det.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Man får köpa matcherna på blu Ray istället för att se live 🤣😎😁

Permalänk
Medlem

Det är väl plasma som är bäst!?

Permalänk
Medlem

Köpte en 77" LG OLED77C35LA nyligen. Ser fram emot att kolla WRC och annan rolig sport på den. Men F1 dog när motorljuden gick från vrålande monster till dammsugare med strumpa i röret. (till och med en trimmat "rally" Volvo 240 låter bättre nu)

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x

Permalänk
Medlem

Bra guide!

Har ni några tips för att få till bästa möjliga förutsättningar när man tittar på fotboll på Viaplay/Tv4?

Är det t.ex en idé att dra nätkabel direkt till TVn eller spelar det ingen roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oakwall:

Bra guide!

Har ni några tips för att få till bästa möjliga förutsättningar när man tittar på fotboll på Viaplay/Tv4?

Är det t.ex en idé att dra nätkabel direkt till TVn eller spelar det ingen roll?

Nätkabel till TV:n är i de flesta fall helt avgörande för upplevelsen...men du menade kanske nätverkskabel!?

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Nätkabel till TV:n är i de flesta fall helt avgörande för upplevelsen...men du menade kanske nätverkskabel!?

Internetsladden ska naturligtvis sitta i hårddisken, inte i TV:n. Det vet alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oakwall:

Bra guide!

Har ni några tips för att få till bästa möjliga förutsättningar när man tittar på fotboll på Viaplay/Tv4?

Är det t.ex en idé att dra nätkabel direkt till TVn eller spelar det ingen roll?

Många TVs har endast 100 Mbit nätverksport så det kan i många fall vara snabbare att köra WiFi, men kabel kommer såklart vara mer stabilt. Så det blir mer en personlig preferens, jag kör kabel då jag gillar att ha så få enheter som möjligt på WiFi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Många TVs har endast 100 Mbit nätverksport så det kan i många fall vara snabbare att köra WiFi, men kabel kommer såklart vara mer stabilt. Så det blir mer en personlig preferens, jag kör kabel då jag gillar att ha så få enheter som möjligt på WiFi.

Jag delar din åsikt helt, enda jag funderar på är i vilket fall man behöver mer än 100 Mbit/s till innehåll till TVn. Det kommer bli relevant dagen vi regelbundet tittar på ej uppskalat 8K content, men till dess funkar nog 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

När sport sänds i 720p och typ under 1Mbit i bitrate och vad som känns som 15fps ibland så känns det rätt moot vilken TV man har för att se på det.

Då får kolla på bättre sändningar som t ex just F1 som iaf insett att 4k är framtiden, vet dock inte bitrate men skulle gissa på runt 15-20 Mbit iaf

Skrivet av thadriem:

Jag delar din åsikt helt, enda jag funderar på är i vilket fall man behöver mer än 100 Mbit/s till innehåll till TVn. Det kommer bli relevant dagen vi regelbundet tittar på ej uppskalat 8K content, men till dess funkar nog 100.

Ja de flesta Blu Ray ligger väl på runt 80 Mbit även om de i teorin skulle kunna gå upp till 144(?) Sen är ju nästa fråga hur stor skillnad man märker på 20,40 och 80 Mbit bitrate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Ja de flesta Blu Ray ligger väl på runt 80 Mbit även om de i teorin skulle kunna gå upp till 144(?) Sen är ju nästa fråga hur stor skillnad man märker på 20,40 och 80 Mbit bitrate.

Jo men jag tror inte så många tjänster online erbjuder strömning av okomprimerad Blu-Ray kvalitet? Kollade lite snabbt nu och högsta jag hittade är tjänster som rekommenderar runt 30 Mbit/s (tror det var strömning av film från Apple).

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadriem:

Jo men jag tror inte så många tjänster online erbjuder strömning av okomprimerad Blu-Ray kvalitet? Kollade lite snabbt nu och högsta jag hittade är tjänster som rekommenderar runt 30 Mbit/s (tror det var strömning av film från Apple).

Sony Bravia har upp till 80 Mbit/s för streaming och sen kör ju många Plex eller liknande lösningar för lokal media. Men ja det är en liten nisch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Viasat till exempel sänder väl all livesport i 720p? Tror inte bildkvalitet är fokus för sportintresserade

Hej, det finns en 4K kanal som på helgen visar någon Premier League match (annars mycket racing, danska matcher och gamla matcher), du måste då ha en speciell box för detta. Såg på den när jag hade Viasat eller Allente som det heter idag, bilden blir bättre ingen tvivel på det.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwxr:

Om man kollar mycket hockey så är bildkvalitet väldigt viktigt. Svårt att se pucken i arenor där kameran sitter högt upp om det är låg kvalitet.

Testa bandy

Har aldrig problem titta på sport med mina oleds. Tror nog de flesta lcd tvs numer duger gott.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadriem:

Jo men jag tror inte så många tjänster online erbjuder strömning av okomprimerad Blu-Ray kvalitet? Kollade lite snabbt nu och högsta jag hittade är tjänster som rekommenderar runt 30 Mbit/s (tror det var strömning av film från Apple).

Har precis flyttat till en lägenhet och där är det 10/10 internet och Apple stream i 4k fungerar hur bra som helst aldrig laggat alls..