Ny reklamationsrätt tid efter reparation?

Permalänk

Ny reklamationsrätt tid efter reparation?

Hej

Tänkte höra lite snabbt om man får en ny reklamationsrätt på den reparerade delen som blir utbytt på tvn (typ panelen) eller om man endast har den tiden från att man inköpte tvn. Jag vet att LG lämnar 1 år garanti på den utbytta delen men får man något annat från KköpL?

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem

Enbart om det uppstår samma fel inom 6 månader något sådant så får du ny 3 årig reklamationsperiod har jag för mig, annars nej mig veterligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaW D Coy:

Hej

Tänkte höra lite snabbt om man får en ny reklamationsrätt på den reparerade delen som blir utbytt på tvn (typ panelen) eller om man endast har den tiden från att man inköpte tvn. Jag vet att LG lämnar 1 år garanti på den utbytta delen men får man något annat från KköpL?

Får du varan utbytt så gäller reklamationsrätten fortfarande från köpdatumet på kvittot. Du får alltså ingen längre reklamationsrätt för ett utbyte.

Får du däremot hävt köp och du får pengarna tillbaka och du väljer att köpa en ny produkt så är det såklart ny garanti och ny reklamationsrätt på den produkten.

Skulle det däremot vara så att man reklamerar en TV som man får reparerad och sedan får tillbaka efter att reklamationstiden är slut så får man förlängd reklamationstid (3 månader om jag minns rätt) från att du tar emot varan på nytt, utifall något nytt fel uppstår under den tiden.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Hallå konsument (skrolla ner till andra frågan) säger att man får ny reklamationsrätt om varan helt eller delvis bytts ut men inte om den reparerats.

I ditt fall skulle jag gissa på att om t.ex. panelen byts ut så räknas det som en reparation, snarare än att du har reklamationsrätt på just den delen. D.v.s. att det är TV:n i helhet som är varan i fråga.

Permalänk
Skrivet av perost:

Hallå konsument (skrolla ner till andra frågan) säger att man får ny reklamationsrätt om varan helt eller delvis bytts ut men inte om den reparerats.

I ditt fall skulle jag gissa på att om t.ex. panelen byts ut så räknas det som en reparation, snarare än att du har reklamationsrätt på just den delen. D.v.s. att det är TV:n i helhet som är varan i fråga.

Tack!

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Skrivet av perost:

Hallå konsument (skrolla ner till andra frågan) säger att man får ny reklamationsrätt om varan helt eller delvis bytts ut men inte om den reparerats.

I ditt fall skulle jag gissa på att om t.ex. panelen byts ut så räknas det som en reparation, snarare än att du har reklamationsrätt på just den delen. D.v.s. att det är TV:n i helhet som är varan i fråga.

fick dock ett lite annat svar från Konsumentvägledaren.

Jag frågade dom ifall man har 3 års reklamationsrätt på den utbytta delen från datumet den blev bytt:

Även om det inte finns några uttalade bestämmelser om detta så har en del praxis visat att det är så och då gäller det samma reparerade eller utbytta detalj. Treårsfristen löper om på nytt eftersom påtalande av ett misslyckade avhjälpningsförsök tillämpas som om det vore en reklamation . Det enda som är svårt att svara på, eftersom det är praxis från gamla ARN-beslut, är om detta är tillämpbart efter "nya" konsumentköplagen från 2022 men jag hittar inget som tyder på att detta skulle vara annorlunda idag,

Med vänliga hälsningar

Antonio
Konsumentvägledare
08-535 300 00
Servicecenter
Kommunstyrelsens förvaltning

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaW D Coy:

fick dock ett lite annat svar från Konsumentvägledaren.

Jag frågade dom ifall man har 3 års reklamationsrätt på den utbytta delen från datumet den blev bytt:

Även om det inte finns några uttalade bestämmelser om detta så har en del praxis visat att det är så och då gäller det samma reparerade eller utbytta detalj. Treårsfristen löper om på nytt eftersom påtalande av ett misslyckade avhjälpningsförsök tillämpas som om det vore en reklamation . Det enda som är svårt att svara på, eftersom det är praxis från gamla ARN-beslut, är om detta är tillämpbart efter "nya" konsumentköplagen från 2022 men jag hittar inget som tyder på att detta skulle vara annorlunda idag,

Med vänliga hälsningar

Antonio
Konsumentvägledare
08-535 300 00
Servicecenter
Kommunstyrelsens förvaltning

Min tolkning är att vid omleverans/utbytt vara (alltså en helt ny produkt), så gäller 3 "nya" år reklamationsrätt (från datumet man får ersättningsvaran). Om varan har reparerats, så gäller 3 år reklamationsrätt på reparationen. Så om de byter ut panelen efter 2 år, så borde den nya panelen ha 3 års ytterligare reklamationsrätt. Om då panelen ger upp efter ytterligare 2 år (alltså 4 år totalt), så ska det täckas av reklamationsrätten. Om det däremot är högtalarna som ger upp efter totalt 4 år, så täcks det inte av reklamationsrätten (om man nu inte kan påvisa ett samband mellan reparationen som skett och det nya felet såklart).

Resonemangen bakom ovan ska vara att man inte kan göra halvtaskiga lagningar, eller ge ut kassa ersättningsprodukter. Säg att man reklamerar och lämnar in en vara en vecka innan 3-årsdagen, ja då hade företaget kunnat sitta på den en vecka, sedan ge tillbaks en fallfärdig "ersättningsvara" och säga "nu har det gått mer än 3 år, så du kan inte komma och reklamera denna vara igen...". Konsumenten ska alltså i inget av dessa fall (omleverans eller reparation), vara i en sämre sits än om felet aldrig uppkommit. Därför ställer man höga krav på reparationen eller den vara som ska omlevereras.