Deklaration avdrag hemkontor, utrustning etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hej,

Snart är det deklaration. Jag skulle gissa att det finns många som har köpt saker som de har i hemmet som de endast använder i jobbet, likaså diverse teknisk utrustning, kurser, abonnemang på programvaror som t.ex. Adobe m.m

Hade man varit en egenföretagare så är Adobe programvaror knappast någon konstighet att dra av om man jobbar som frontend utvecklare, men om man är anställd så blir det en helt annan sits. Och det hela blir mer flummigt, som varför köper ej arbetsgivaren Adobe etc?

Min fråga är finns det någon chans att på något sätt dra av något eller är man helt körd?

För min egen del köper jag en hel del prylar för att laborera hemma, jag varken vill eller får laborera med kunders prylar. Enda sätt att göra det är att köpa själv.. Men det känns lite självklart att det är kört att dra av.

Men vänta här nu?

Är det saker som krävs för ens arbete så står väl ändå AG för dessa. Du kan ju inte dra av moms för saker som inte hör till din verksamhet heller.

Privata omkostnader är ju (sällan) avdragsgilla.

Skrivet av Swedishchef_90:

De är också en myndighet som ger olika svar beroende på vem som svarar.
Svaren skiljer sig helt från varandra
Testa fråga om tjänsteställe för hantverkare 😀

Fast hur svår är frågan om tjänstestället egentligen? Du har tre möjliga utfall:
Huvudregeln
Alternativregeln
Undantaget

Tycker nog ändå det står väldigt bra på SKV:s hemsida om dessa olika och när de olika ska tillämpas. Sen bara för att man är hantverkare så kan ju olika fall vara aktuella vid olika tidpunkter över ett år eller så. Däremot kan du bara ha ett tjänsteställe per anställning (men det kan ju ändras).

Skrivet av Mindfighter:

Vet också att det förekommer, men inte rätt för det, skatteverket är inte särskilt flexibla på något som kan gynna en privatperson.

Mobilabbonemang med fria samtal stred de för att de skulle förmånsbeskattas men den striden förlorade de. Så företag som gör som du beskriver kan få korrigera det vid en revision.

Vet att företag som försöker göra rätt valt att ge de anställda extra belopp som lön, öronmärkt för hemmakontorsuttustning.

Tolkningen med abonnemang för mobiltelefoni har ju ändrats över tid också. Sen är jag ju av åsikten att jobbets telefon kan jag lämna på min arbetsplats när jag lämnar för jag får inte betalt för att ständigt vara nåbar och skulle något vara av den digniteten så förväntar jag mig att kollegor och chef funderar en vända innan de kontaktar mig på min privata.

Diskussionen kring hemmakontor är ju delvis en annan (avdragsmöjligheten för ett kontor i ens bostad är väldigt väldigt begränsade). Sen blir det ju även lite beroende på hur liberal ens arbetsgivare är med ens tjänsteställe, ansvaret för arbetsmiljön osv.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Skrivet av Henrik21:

Men vänta här nu?

Är det saker som krävs för ens arbete så står väl ändå AG för dessa.

Jag tänkte på denna:
Du kan göra avdrag för ett arbetsredskap om det
är nödvändigt för att du ska kunna utföra dina arbetsuppgifter
är något som arbetsgivaren inte tillhandahåller
är en tillgång som sjunker i värde.

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/a...

Men vi i tråden har kommit fram till att det ovanför gäller absolut ingen under inga omständigheter.

Sedan har jag insett att det förenklat finns två sorters tekniker/systemutvecklare.
En som är anställd som vanligt, denna har ofta väldigt dålig utrustning bortsett från laptop och mobil, men den bryr sig inte om detta. Att de inte kan göra vissa felsökningar och annat så kvittar det.
Sedan har vi personer som är egenföretagare och de ser ofta precis ut som en anställd för en större arbetsgivare, inte en kotte vet om att de inte är anställda utan egentligen är en inhyrd egenkonsult. Dessa har då en drös verktyg som vi andra anställda bara kunde drömma om.
Jag hade en kollega (systemutvecklare) en gång som hade med sin Flukeväska för långt över 80 000kr. Gissa om han var egenkonsult eller vanlig anställd?

Jag umgås för övrigt med snickare. De jag känner är egenföretagare som anlitas av ett större företag. (jag vet ej vad de har för avtal, folk tror att de är anställda av det större företaget) I vilket fall, de har också prylar som en vanlig snickare bara skulle kunna fantisera om att få ha på sin arbetsplats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Men vänta här nu?

Är det saker som krävs för ens arbete så står väl ändå AG för dessa. Du kan ju inte dra av moms för saker som inte hör till din verksamhet heller.

Privata omkostnader är ju (sällan) avdragsgilla.

Fast hur svår är frågan om tjänstestället egentligen? Du har tre möjliga utfall:
Huvudregeln
Alternativregeln
Undantaget

Tycker nog ändå det står väldigt bra på SKV:s hemsida om dessa olika och när de olika ska tillämpas. Sen bara för att man är hantverkare så kan ju olika fall vara aktuella vid olika tidpunkter över ett år eller så. Däremot kan du bara ha ett tjänsteställe per anställning (men det kan ju ändras).

Det är just poängen med tjänsteställe för oss som kör service, vad som räknar som tjänsteställe och utgår hemifrån. Som jag sade så fick vi 3 olika svar av dem och ingen var ens i närheten av varandra. Med exakt samma fråga 😁

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Man har flera år på sig, det är bara säga att det blev inte som man tänkt.

Prova gärna, men du kommer bli av med momsreg snabbt, varför skulle staten ge dig moms tillbaka om du inte har någon verksamhet, du får köra vidare utan momsreg isf.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Skrivet av adfactory:

Prova gärna, men du kommer bli av med momsreg snabbt, varför skulle staten ge dig moms tillbaka om du inte har någon verksamhet, du får köra vidare utan momsreg isf.

Du svarade en annan. De företagare jag tänker på är egenkonsulter, där vissas enmansföretag enligt företagsupplysningssidor drar in över 2 miljoner per år endast på att sälja sina timmar. De får då in lite kapital och de kan då köpa lite prylar för att just få sålt sina timmar till denna höga timkostnad. Och dessa verktyg kan de dra av.
Det är egentligen ingen skillnad på detta mer än en egenföretagare lastbilschaufför köper en lastbil.
Och datorutrustningen de köper är inte precis gamingdatorer, utan FLUKE instrument, Autocad licens, diverse kommmunikationsprylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag umgås för övrigt med snickare. De jag känner är egenföretagare som anlitas av ett större företag. (jag vet ej vad de har för avtal, folk tror att de är anställda av det större företaget) I vilket fall, de har också prylar som en vanlig snickare bara skulle kunna fantisera om att få ha på sin arbetsplats.

Det är väl fortfarande arbetsgivaren som har köpt in utrustningen i det fallet antar jag. Istället för att ta ut en högre lön/vinst så köper de dyrare/bättre verktyg.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Det är väl fortfarande arbetsgivaren som har köpt in utrustningen i det fallet antar jag. Istället för att ta ut en högre lön/vinst så köper de dyrare/bättre verktyg.

De är egenföretagare. Det är deras egenföretag som har köpt prylar som de använder i arbetet.
Det är inget speciellt alls. Mer än att man kan luras och tro att de är anställda av det stora företaget som är ansiktet utåt, precis som alla andra som jobbar åt det stora företaget.
Jag vet många inom helt olika yrkesområden som har liknande upplägg och då även emot riktigt stora företag.
Inom IT brukar egenkonsulterna vara extremt duktiga och många inklusive jag skulle ej klara av det. Detta av många anledningar som att företag oftast vill ha anställda, dessa egenföretagare får verkligen vara duktiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tänkte på denna:
Du kan göra avdrag för ett arbetsredskap om det
är nödvändigt för att du ska kunna utföra dina arbetsuppgifter
är något som arbetsgivaren inte tillhandahåller
är en tillgång som sjunker i värde.

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/a...

Men vi i tråden har kommit fram till att det ovanför gäller absolut ingen under inga omständigheter.

Sedan har jag insett att det förenklat finns två sorters tekniker/systemutvecklare.
En som är anställd som vanligt, denna har ofta väldigt dålig utrustning bortsett från laptop och mobil, men den bryr sig inte om detta. Att de inte kan göra vissa felsökningar och annat så kvittar det.
Sedan har vi personer som är egenföretagare och de ser ofta precis ut som en anställd för en större arbetsgivare, inte en kotte vet om att de inte är anställda utan egentligen är en inhyrd egenkonsult. Dessa har då en drös verktyg som vi andra anställda bara kunde drömma om.
Jag hade en kollega (systemutvecklare) en gång som hade med sin Flukeväska för långt över 80 000kr. Gissa om han var egenkonsult eller vanlig anställd?

Jag umgås för övrigt med snickare. De jag känner är egenföretagare som anlitas av ett större företag. (jag vet ej vad de har för avtal, folk tror att de är anställda av det större företaget) I vilket fall, de har också prylar som en vanlig snickare bara skulle kunna fantisera om att få ha på sin arbetsplats.

Det är nog kanske så att du råkar vara anställd där arbetsgivaren är snåla på verktygen.

Arbetar själv med utveckling där jag har tillgång till diverse felsökningsutrustning för miljontals kronor, som såklart arbetsgivaren gladeligen betalt då det är väsentligt för produkternas framtagning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Du svarade en annan. De företagare jag tänker på är egenkonsulter, där vissas enmansföretag enligt företagsupplysningssidor drar in över 2 miljoner per år endast på att sälja sina timmar. De får då in lite kapital och de kan då köpa lite prylar för att just få sålt sina timmar till denna höga timkostnad. Och dessa verktyg kan de dra av.
Det är egentligen ingen skillnad på detta mer än en egenföretagare lastbilschaufför köper en lastbil.
Och datorutrustningen de köper är inte precis gamingdatorer, utan FLUKE instrument, Autocad licens, diverse kommmunikationsprylar.

Jag förstår inte riktigt vad det är du härjar om. Det hela verkar handla om det faktum att vissa arbetsgivare (företrädesvis små företag eller egenföretagare) köper dyrare och bättre utrustning än stora företag tenderar att göra. Till viss del stämmer det, givetvis lite olika beroende på bransch. Som egenföretagare kan man själv värdera vilken utrustning man vill ha, så pengar som hade kunnat gå till lön/vinst istället går till bättre utrustning. På större företag är det mycket svårare att mäta hur mycket man tjänar på att ge alla anställda dyrare datorer och verktyg. För att hålla nere kostnader samt underlätta support och administration vill man gärna hålla sig till en leverantör, och sannolikt till och med till exempelvis en specifik datormodell, etc. Det kan finnas undantag där annan utrustning krävs, men gemene man har sannolikt svårt att argumentera för något sådant. Det innebär ju inte att dessa anställda "måste ha" en bättre dator eller bättre verktyg, och därför har rätt att köpa dem själv med skatteavdrag.

Sedan har vi såklart stora företag som renrum, labb, testutrustning för hundratals miljoner, vilket är något en egenföretagare aldrig skulle kunna fixa själv. Så det finns ju två sidor av detta mynt också.

Jag vet inte exakt vilka scenarier Skatteverket avser med sin skrivning, men det torde röra sig om väldigt specifika omständigheter att något anses vara "nödvändigt för att kunna utföra arbetet", men samtidigt inte något som arbetsgivaren tillhandahåller. Det kanske finns situationer där det är praktiskt omöjligt för arbetsgivaren att stå för något, etc. Men vill man veta mer så får man i så fall hitta någon rättslig vägledning, alternativt ställa frågan till Skatteverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

De är egenföretagare. Det är deras egenföretag som har köpt prylar som de använder i arbetet.
Det är inget speciellt alls. Mer än att man kan luras och tro att de är anställda av det stora företaget som är ansiktet utåt, precis som alla andra som jobbar åt det stora företaget.
Jag vet många inom helt olika yrkesområden som har liknande upplägg och då även emot riktigt stora företag.
Inom IT brukar egenkonsulterna vara extremt duktiga och många inklusive jag skulle ej klara av det. Detta av många anledningar som att företag oftast vill ha anställda, dessa egenföretagare får verkligen vara duktiga.

Vad är det för taskiga arbetsgivare du haft som inte ger dig tillgång till den utrustning du behöver för att utöva din tjänst?

Min erfarenheter av konsulter är att dom brukas där man snabbt behöver ha in specifik kompetens för att lösa en uppgift fort och där behovet tar slut när uppgiften är slutförd. Alternativt nyttjas det för att komma runt en massa svenska lagar vilket gjort att företag i viss mån inte vågar rekrytera folk utan vill ha folk man snabbt kan göra sig av med om företagets ekonomiska förutsättningar skulle förändra sig (utan att behöva följa en massa regler kring detta). Det brukar inte vara så att deras utrustning är något speciellt.

Är det enmansföretag finns det extremt sällan (aldrig?) ekonomiska förutsättningar för dyr mätutrustning utan det är det bara större företag som kan unna sig. Vanligtvis får mindre firmor köpa eller hyra den specifika kompetensen/produkten då investeringen blir för tung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Prova gärna, men du kommer bli av med momsreg snabbt, varför skulle staten ge dig moms tillbaka om du inte har någon verksamhet, du får köra vidare utan momsreg isf.

Jag har haft eget sedan 2010 så inget nytt. Har som nämnts både enskild firma, några aktiebolag, ett par föreningar, nån stiftelse och antagligen annat också som jag inte har full koll på. Min bror jobbar på Ekobrottsmyndigheten och farsan var på Skatteverket i 47 år. Vi har en fantastisk relation

Permalänk
Skrivet av TrinitoN:

Vad är det för taskiga arbetsgivare du haft som inte ger dig tillgång till den utrustning du behöver för att utöva din tjänst?

Min erfarenheter av konsulter är att dom brukas där man snabbt behöver ha in specifik kompetens för att lösa en uppgift fort och där behovet tar slut när uppgiften är slutförd. Alternativt nyttjas det för att komma runt en massa svenska lagar vilket gjort att företag i viss mån inte vågar rekrytera folk utan vill ha folk man snabbt kan göra sig av med om företagets ekonomiska förutsättningar skulle förändra sig (utan att behöva följa en massa regler kring detta). Det brukar inte vara så att deras utrustning är något speciellt.

Är det enmansföretag finns det extremt sällan (aldrig?) ekonomiska förutsättningar för dyr mätutrustning utan det är det bara större företag som kan unna sig. Vanligtvis får mindre firmor köpa eller hyra den specifika kompetensen/produkten då investeringen blir för tung.

Typ ingen arbetsgivare ger deras anställda grymma produkter. De får en schyst laptop och mobil, typ inte en enda systemutvecklare i landet får en egen Fluke 789 processmeter osv: https://www.elfa.se/sv/processmultimeter-400ohm-40mohm-fluke-...

Men min poäng med tråden var rent allmänt, där de flesta nog har köpt något till sitt hemmakontor.

När vi pratar om enmansföretag så är det inom IT ofta struntsummor för produkter. De andra egenföretagare jag umgås med så är det miljonbelopp de får lägga på utrustning som grävare, lastbil, skyliftar och annat.
It egenföretagare löper ofta en laptop, mobil lite annat, väldigt sällan miljonbelopp i utrustning.
Visst datorer sjunker snabbt i pris, men mycket testinstrument gör det ej.

*edit*
Något komisk är att en grävare kostnad per timma ofta är lägre än en It persons timkostnad.
Där den som kör grävare ska ut med miljonbelopp för grävaren, lastbilen och annat. Det blir slitage på dessa grejer och det går åt bränsle. IT personen har sin lilla laptop och kan hävda slitage på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Typ ingen arbetsgivare ger deras anställda grymma produkter. De får en schyst laptop och mobil, typ inte en enda systemutvecklare i landet får en egen Fluke 789 processmeter osv: https://www.elfa.se/sv/processmultimeter-400ohm-40mohm-fluke-...

Nej men det beror ju på att varje anställd inte behöver ha en egen Fluke 789. Det finns ingen anledning att stilla ha-begäret hos varenda anställd.

Vi har jättemycket fin och dyr mätutrustning på kontoret. Den lånar man när man behöver den. Det är inget man har i bilen eller på skrivbordet till vardags. Det är lite fördelen med att vara ett stort företag, att man kan ha flera anställda som nyttjar sådant som används sällan. Att du får lite komplex av kukmätartävlingen med egenföretagarna är trist, men något du får lära dig att hantera.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Typ ingen arbetsgivare ger deras anställda grymma produkter. De får en schyst laptop och mobil, typ inte en enda systemutvecklare i landet får en egen Fluke 789 processmeter osv: https://www.elfa.se/sv/processmultimeter-400ohm-40mohm-fluke-...

Men min poäng med tråden var rent allmänt, där de flesta nog har köpt något till sitt hemmakontor.

När vi pratar om enmansföretag så är det inom IT ofta struntsummor för produkter. De andra egenföretagare jag umgås med så är det miljonbelopp de får lägga på utrustning som grävare, lastbil, skyliftar och annat.
It egenföretagare ofta en laptop, mobil lite annat, väldigt sällan miljonbelopp i utrustning.
Visst datorer sjunker snabbt i pris, men mycket testinstrument gör det ej.

*edit*
Något komisk är att en grävare kostnad per timma ofta är lägre än en It persons timkostnad.
Där den som kör grävare ska ut med miljonbelopp för grävaren, lastbilen och annat. Det blir slitage på dessa grejer och det går åt bränsle. IT personen har sin lilla laptop och kan hävda slitage på den.

Jo då, alla de utvecklare som behöver en egen sådan får en av vettigare arbetsgivare. Ligger sådana i drivor på företaget jag jobbar och finns möjlighet att få egna licenser för mjukvara etc med en x10 kostnad över de där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tänkte på denna:
Du kan göra avdrag för ett arbetsredskap om det
är nödvändigt för att du ska kunna utföra dina arbetsuppgifter
är något som arbetsgivaren inte tillhandahåller
är en tillgång som sjunker i värde.

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/a...

Men vi i tråden har kommit fram till att det ovanför gäller absolut ingen under inga omständigheter.

Sedan har jag insett att det förenklat finns två sorters tekniker/systemutvecklare.
En som är anställd som vanligt, denna har ofta väldigt dålig utrustning bortsett från laptop och mobil, men den bryr sig inte om detta. Att de inte kan göra vissa felsökningar och annat så kvittar det.
Sedan har vi personer som är egenföretagare och de ser ofta precis ut som en anställd för en större arbetsgivare, inte en kotte vet om att de inte är anställda utan egentligen är en inhyrd egenkonsult. Dessa har då en drös verktyg som vi andra anställda bara kunde drömma om.
Jag hade en kollega (systemutvecklare) en gång som hade med sin Flukeväska för långt över 80 000kr. Gissa om han var egenkonsult eller vanlig anställd?

Jag umgås för övrigt med snickare. De jag känner är egenföretagare som anlitas av ett större företag. (jag vet ej vad de har för avtal, folk tror att de är anställda av det större företaget) I vilket fall, de har också prylar som en vanlig snickare bara skulle kunna fantisera om att få ha på sin arbetsplats.

Som sagt, du bör få ett snabbt nej på avdragsförsöken som du formulerat din ingångsfråga.

Det som behövs för att du ska kunna genomföra ditt uppdrag är saker som din arbetsgivare ska tillhandahålla. Sen att du vill ha möjlighet att privat experimentera osv är inget som medger en avdragsrätt.

Spännande antagande. Troligtvis är de verktygen köpta av den personens företag och då är det en helt annan sak. Sen ska vi ju inte tala om vilka rabatter du har som företag kontra privatperson på olika typer av utrustning...

50-90% är ju inte ovanliga.

Skrivet av Swedishchef_90:

Det är just poängen med tjänsteställe för oss som kör service, vad som räknar som tjänsteställe och utgår hemifrån. Som jag sade så fick vi 3 olika svar av dem och ingen var ens i närheten av varandra. Med exakt samma fråga 😁

Iofs spännande men det borde ju inte föranlett tre olika svar med exakt samma frågeställning vilket får miga tt fundera över om de var någon skillnad i frågan.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Som sagt, du bör få ett snabbt nej på avdragsförsöken som du formulerat din ingångsfråga.

Det som behövs för att du ska kunna genomföra ditt uppdrag är saker som din arbetsgivare ska tillhandahålla. Sen att du vill ha möjlighet att privat experimentera osv är inget som medger en avdragsrätt.

Spännande antagande. Troligtvis är de verktygen köpta av den personens företag och då är det en helt annan sak. Sen ska vi ju inte tala om vilka rabatter du har som företag kontra privatperson på olika typer av utrustning...

50-90% är ju inte ovanliga.

Iofs spännande men det borde ju inte föranlett tre olika svar med exakt samma frågeställning vilket får miga tt fundera över om de var någon skillnad i frågan.

Inte jag som ställde frågan, utan mitt företag jag jobbar på.
Jag påpekade att deras första tolkning lät för generös för att vara skatteverket. Då de tolkade det att varje ställe var som ett separat ställe.
Firma, eget lager, förråd åt kund man normalt obbar åt.

Enligt dem kunde man då besöka dessa fritt men max 1gg/ställe och vecka utan att behöva ändra tjänsteställe från hemmet och därmed få betala förmån på bilen och resor till och från dessa platser.

Svar #1 sade att de inte kunde svara säkert och visste inte

#2 sade att tolkningen stämde men man kan inte förlita sig på det i rätten.

#3
Självklart skall man betala förmån om man besöker något av ställena frekventare än 1gg/ vecka

Det slutade med att koncernen anlitade jurister som tolkade frågan och de kom fram till att vi befinner oss i konstant grå zon så vi BÖR undvika resor till några av de 3 ovannämnda platserna och max 1gg/ vecka till någon av dem.

Så nej de vet knappt vad de gör där inne och de tar inte ansvar för sina svar heller

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Nu börjar det komma mer artiklar i deklerationstider:
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/privatekonomi/a/3AM6q/h... (de har en ny artikel som är betalversion)

Arbetsredskap - dator och surfplatta:
Om du själv har köpt en dator för att du måste ha den för att utföra ditt arbete så får du dra av kostnaden för den. Förutsatt att din arbetsgivare inte kan tillhandahålla dig med en dator. Du måste kunna styrka inköpet.
Arbetsredskap - instrument, maskiner, med mera:
Du kan också få göra avdrag för inköp av maskiner, instrument, och verktyg som är nödvändiga i tjänsten.
Arbetsrum:
Om du har ett särskilt arbetsrum eller lokal som behövs i ditt jobb så får du dra av det på skatten. Förutsatt att arbetsgivaren inte tillhandahåller något arbetsrum. Du får även dra av utlägg för el, uppvärmning och städning. Rummet eller lokalen får inte ingå i bostadsutrymmen.

När gäller någon av dessa? Eller vet skatteverket, aftonbladet med flera ej vad de pratar om? Alla källor har typ samma information som kommer från skatteverket.se

Vad som gäller för mig själv är irrelevant, jag undrar rent allmänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

När gäller någon av dessa? Eller vet skatteverket, aftonbladet med flera ej vad de pratar om?

Varför skulle Skatteverket inte veta vad de pratar om?

För att man skall kunna göra dessa avdragen (på ett korrekt sätt) så krävs det lite mer än att man tycker att man behöver en pryl.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Varför skulle Skatteverket inte veta vad de pratar om?

För att man skall kunna göra dessa avdragen (på ett korrekt sätt) så krävs det lite mer än att man tycker att man behöver en pryl.

Och min fundering hela tiden har varit hur detta tolkas. Men som jag förstår så kommer ingen alls uppfylla dessa krav som står och det hela blir konstigt varför informationen finns och den sprids på alla sidor om vilka avdrag man nu kan göra.

Liksom vem har ett arbete som kräver ett visst arbetsredskap som de ej får av arbetsgivaren och det är helt omöjligt på alla sätt och vis att utföra ens arbetsuppgifter utan detta verktyget? Inte många i sverige..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och min fundering hela tiden har varit hur detta tolkas.

Har du ringt och pratat med Skatteverket? Jag tror det är det enklaste för dig.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Har du ringt och pratat med Skatteverket? Jag tror det är det enklaste för dig.

Jag har inte en fråga om något jag själv kan dra av, jag undrade enbart rent allmänt.
Så att man inför nästa år skulle kunna tänka att det här programmet hade underlättat mitt arbete etc.
Alltså innan man väljer att bygga ett kontorsrum för hemarbete, så tar man reda på reglerna som gäller och sedan följer man dessa till punkt och pricka. Inte först bygga, sedan komma i efterhand och försöka få det uppfylla reglerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nu börjar det komma mer artiklar i deklerationstider:
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/privatekonomi/a/3AM6q/h... (de har en ny artikel som är betalversion)

Arbetsredskap - dator och surfplatta:
Om du själv har köpt en dator för att du måste ha den för att utföra ditt arbete så får du dra av kostnaden för den. Förutsatt att din arbetsgivare inte kan tillhandahålla dig med en dator. Du måste kunna styrka inköpet.
Arbetsredskap - instrument, maskiner, med mera:
Du kan också få göra avdrag för inköp av maskiner, instrument, och verktyg som är nödvändiga i tjänsten.
Arbetsrum:
Om du har ett särskilt arbetsrum eller lokal som behövs i ditt jobb så får du dra av det på skatten. Förutsatt att arbetsgivaren inte tillhandahåller något arbetsrum. Du får även dra av utlägg för el, uppvärmning och städning. Rummet eller lokalen får inte ingå i bostadsutrymmen.

När gäller någon av dessa? Eller vet skatteverket, aftonbladet med flera ej vad de pratar om? Alla källor har typ samma information som kommer från skatteverket.se

Vad som gäller för mig själv är irrelevant, jag undrar rent allmänt.

För arbetsredskap kommer alltid den ömmande punkten vara "måste ha den för att kunna utföra sitt arbete". Att "man vill ha" något, eller "det är bra att ha något" är alltså inte något man måste ha. Men ja, måste du ha en dator för att kunna utföra ditt arbete, och din arbetsgivare är sjuk i huvudet och vägrar tillhandahålla en åt dig, så kan du vara berättigad avdrag.

Jag personligen hade aldrig jobbat för en sådan arbetsgivare, som inte tillhandahåller mig den utrustning som krävs för att utföra arbetet. För även om du skulle få skatteavdrag för ett sådant inköp, så är det likväl ett inköp med privata pengar.

Gällande arbetsrum så står det ju vad som krävs i artikeln. Om din arbetsgivare inte tillhandahåller något (exempelvis om du är anställd av ett företag som saknar kontor på eller i närheten av din bostadsort), och förutsatt att du har ett rum som inte ingår i ditt bostadsutrymme, så kan du beviljas avdrag. Ett "kontor" i din lägenhet kan alltså inte utgöra "avdragsgillt arbetsrum", för det ingår i bostadsutrymmet. Har du en friggebod på tomten så skulle den däremot kunna anses vara ett arbetsrum, om detta är enda användningsområdet. Din friggebod får alltså inte vara gästrum samtidigt som kontor eller dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Arbetsredskap - dator och surfplatta:
Om du själv har köpt en dator för att du måste ha den för att utföra ditt arbete så får du dra av kostnaden för den. Förutsatt att din arbetsgivare inte kan tillhandahålla dig med en dator. Du måste kunna styrka inköpet.

När gäller någon av dessa? Eller vet skatteverket, aftonbladet med flera ej vad de pratar om? Alla källor har typ samma information som kommer från skatteverket.se

Lyssna på detta program t.ex., där går en deklarationsexpert från skatteverket igenom hur de ser på avdragsmöjligheterna för privatpersoner:
https://sverigesradio.se/avsnitt/deklarationsdags-det-har-beh...

Sen är det bara att tröska avdragslexikon:
https://skatteverket.se/privat/deklaration/avdragforprivatper...
Och är du tveksam, ring deras kundtjänst, de är bra och kundinriktade, men utgångspunkten är att det är coolt att betala skatt och man idag som privatperson har väldigt små avdragsmöjligheter.

Aftonbladet har man aldrig någonsin kunnat ha som källa till information...

Visa signatur

Dator: Mac