Quiz: Vad kan du om gamla lagringsmetoder

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Är det från laserdisc som folk kämpat så mycket med att försöka rippa till sig Star Wars än idag?

Kanske är denna du tänker på?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Harmy's_Despecialized_Edition

Laserdisk är ganska dåligt format för bildkvalitet och de flesta andra källor är nog bättre, men tror det var några bildrutor här och där som saknades i film-exemplaren de hade tillgång till

Permalänk
Medlem

Lätt att svara på de frågor jag visste och svårt samt fel på de jag gissade på.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Det var en skam att Video 2000 förlorade slaget till VHS, Video 2k var bättre på många sätt.

Ja, men trea på bollen, typ. Philips var ju tidiga med video för hemmamarknad (hette den bara VCR?), men den hade ju speltid på 45-60 minuter, typ, VHS erbjöd rimlig kvalitet i 3-4 timmar och var några år före Video 2000. Även Betamax hade problem med att om de skulle matcha VHS fick de gå ner i kvalitet.

VHS var billigare också, men ändå kostade vår Akai vad-den-nu-hette ungefär en månadslön för min far när han köpte den 1982. Fjärrkontroll var inte standard, kostade typ 500kr extra om jag minns rätt, men det var den sjukt bästa fjärr jag haft. Batterierna räckte inte bara i flera år, man kunde stå i ett annat rum och sikta mot väggen i TV-rummet (med videon i andra änden av rummet) och ändå funkade den. Nåja. Sidospår.

Men jag håller med dig, surar delvis fortfarande över att S-VHS inte slog bättre när det kom i slutet av 80-talet, det var väl ca 50% bättre än VHS men såg ungefär 100% bättre ut. Folk flest tyckte dock att VHS var "good enough" på 28" tjock-TV . Påminner lite om när Blu-ray kom i ungefär samma veva som full-HD-TV i storlek större än 32" blev norm, folk envisades med att koppla upp DVD-spelare till sina 15000kr-TV-apparater. Däremot flög VHS-spelarna all världens väg när platt-TV kom då VHS ser uselt på LCD-TV, jag använde dock min S-VHS-maskin en bit in på 2010-talet för att spela in konståkning från OS (gick mitt i natten), då bilden var bättre än det SVT play erbjöd (50i vs 25p antar jag gjorde skillnaden för konståkning).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Det var många gissningar. Alla var inte rätt.

Permalänk
Medlem

7/10
Aldrig hört om Discovision, det var verkligen en "ingen aning"-fråga.
Sen 50/50 chans mellan Panasonic och Philips, men när det är mer chansning så blir det oftast fel. Sen diskarna var väl klurig, tänkte 16 men ändå att det lät mycket så valde 4..
Resten var ändå rätt säkra.
Brukar vara antingen rätt säkert el chansning som oftast blir fel.

Det är ju också så att missar jag en någonstans i mitten så blir det oftast 7/10, för då kommer det garanterat bli miss på någon av de två nästkommande. Sen brukar det repa sig med någon fråga och sen ev bli någon chansmiss mot slutet.

Men intressant ämne, dock väldigt få av dessa jag haft/använt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7 10700KF | RTX 3070 OC | ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | Corsair Vengeance LPX 4x8 3200 mhz | Phanteks Eclipse P600S | ADATA XPG SX8200 Pro 2tb | Corsair RM850 | Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Jaja... Får väl vara nöjd .

Permalänk
Medlem

Gammal man känner sig...

Permalänk

Ett fel, hade missat maxkapaciteten på ett lagringsmedium, och jag som vet var original Microdrive var.....

Permalänk
Medlem

Men så är man 50 år fyllda, då ska man kunna sådana här saker

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Elite AX v2 / AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz / Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 / ASUS GeForce GTX 1660 SUPER DUAL EVO OC 6gb / Asus VG248

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kanske är denna du tänker på?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Harmy's_Despecialized_Edition

Laserdisk är ganska dåligt format för bildkvalitet och de flesta andra källor är nog bättre, men tror det var några bildrutor här och där som saknades i film-exemplaren de hade tillgång till

Jaa! Åh vilka minnen, min kompis var sjukt engagerad i hur folk försökte få en "Despecialized" med så bra kvalitet som möjligt, folk använde alla möjliga tekniker för att typ kunna rippa laserdisken så bra som möjligt?

Tydligen så vill inte skaparen av star wars släppa grejen själv, han säger det här:
https://youtu.be/qJlbPXZEpRE?t=165

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Är det från laserdisc som folk kämpat så mycket med att försöka rippa till sig Star Wars än idag?

Skrivet av medbor:

Kanske är denna du tänker på?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Harmy's_Despecialized_Edition

Laserdisk är ganska dåligt format för bildkvalitet och de flesta andra källor är nog bättre, men tror det var några bildrutor här och där som saknades i film-exemplaren de hade tillgång till

Skrivet av Chromatic:

Jaa! Åh vilka minnen, min kompis var sjukt engagerad i hur folk försökte få en "Despecialized" med så bra kvalitet som möjligt, folk använde alla möjliga tekniker för att typ kunna rippa laserdisken så bra som möjligt?

Tydligen så vill inte skaparen av star wars släppa grejen själv, han säger det här:
https://youtu.be/qJlbPXZEpRE?t=165

Kolla på Project 4k77, 4k80, och 4k83
EDIT: det är bara Han som skjuter

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Blev ju några rätt iallafall.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Microdrive kände jag inte till och hade jag bara vetat när de la ner så hade jag lätt satt svaret...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk

Missade ockdå på just den.
Saknade dock frågor om 8" disketter och trådspelare😁
Tänker på då många olika format som passerat revy. Hade en video med föregångaren till vhs/beta/video2000. Fyrkantiga kasetter som typiskt rymde 30min av usel kvalitet. Och till datorn alla varianter på band, DAT, DLT, quic och allt vad dom kallats. Och det obskyra SyJet, en slags inkappslad hårddiskskiva.

Skrivet av hasseb64:

Äntligen lite bra poäng, fick man betalt för sin ålder... synd där bara på Laserdisk...smärtsamt fel

Visa signatur

pictorhayes

Permalänk
Skrivet av orig_rejser:

Förstår aldrig varför vhs vann. Video 2000 var ju överlägset på så många sätt. 8h tid vilket gjorde att man kunde ha mycket inspelat. Sedan spolade man genom att knappa in timmar, minuter och sekunder. Som man såklart hade på en lista på insidan av fodralet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Video_2000 Underbart

Video2000 var för teknisk avsncerat för sin tid. Mängder av styr/regler-elektronik. I modern tid hade det kunnats skötas mjukvarumässigt till stor del, men när det kom var bandarna fulla av dyr reglerutrustning som var ett elände att få ordning på när det började krångla! Det gjorde också apparaterna stora och klumpiga.

Visa signatur

pictorhayes

Permalänk
Medlem

För en gångs skull ett quiz man fixar bra! Microdrive gick även jag bet på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Kolla på Project 4k77, 4k80, och 4k83
EDIT: det är bara Han som skjuter

Tack! Intressant, kul att det fortsätts jobba på.

Permalänk
Medlem

Ska man vara petig är det "Compact Cassette" förresten, ni bommade i stort några s på kassetterna där

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Det är skönt att ha lämnat all gammal analog dynga långt bakom sig, noll nostalgi för mig. Snarare anti-nostalgi, det vore en jävla mardröm att gå tillbaka till 80-talet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Visa signatur

Chassi: Corsair Oblivian 650D | Moderkort: MSI Z68A-GD55 G3 | CPU: Intel 2600k 3.4GHz | Kylning: Corsair H80 | Ram: 8Gb DDR3 1600MHz | Grafikkort: MSI GTX 970 | Hårddisk: Samsung EVO 250GB SSD / WD Black 1TB / WD My Book 2TB (Raid 1) | Nätagg: Corsair AX 850W |

Permalänk
Medlem

Enda funderaren var ju hur stora microdrives egentligen blev.
Har ett ett par (fungerande!) liggandes, störtgulligt knattrande från dom!
Väldigt ömtåliga saker, inget bra att ha i fickan med nycklarna MAO.

Permalänk
Visa signatur

Ryzen 7 3700 | 32 Gb RAM | Geforce 2070 Super