Tips för att börja bygga hemmabio

Permalänk
Medlem

Tips för att börja bygga hemmabio

Hej,
Har införskaffat en LG C3 som jag ska ha i min källare och vill börja bygga på lite gott ljud för hemmabio och är väldigt novis. Vill känna att ljudet är bra men är ingen Hifi entusiast. Källaren är cirka 4*4,5 meter och typ 2 meter till taket så det är ett rätt litet rum. Där finns en matta på golvet och en soffa samt saccosäckar som kommer isolera lite men annars är det betong för hela slanten tills jag isolerar mer om det behövs. Har varit på HiFi-klubben och snackat lite och de rekommenderade golvhögtalare och center till en början så behöver man förmodligen inte en baslåda direkt eftersom golvhögtalarna (som de visade) har bra bas. Jag har redan lagt en del på tv:n så budgeten är inte direkt svulstig utan jag tänker mig någonstans upp till 10K för ljudet nu till en början. Är det lönt att titta på något nytt för den slanten eller är det begagnat som gäller. Vad skulle ni i så fall rekommendera för receiver att hålla utkik efter och typ av högtalare?

Kikade lite på detta för nytt, vad skulle ni säga om det: https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/onkyo-tx-sr393-dynavoice-magic-f-7-v3-hemmabiopaket-50.html

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Har du en förstärkare? Om inte skulle jag definitivt titta på begagnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheOllza:

Hej,
Har införskaffat en LG C3 som jag ska ha i min källare och vill börja bygga på lite gott ljud för hemmabio och är väldigt novis. Vill känna att ljudet är bra men är ingen Hifi entusiast. Källaren är cirka 4*4,5 meter och typ 2 meter till taket så det är ett rätt litet rum. Där finns en matta på golvet och en soffa samt saccosäckar som kommer isolera lite men annars är det betong för hela slanten tills jag isolerar mer om det behövs. Har varit på HiFi-klubben och snackat lite och de rekommenderade golvhögtalare och center till en början så behöver man förmodligen inte en baslåda direkt eftersom golvhögtalarna (som de visade) har bra bas. Jag har redan lagt en del på tv:n så budgeten är inte direkt svulstig utan jag tänker mig någonstans upp till 10K för ljudet nu till en början. Är det lönt att titta på något nytt för den slanten eller är det begagnat som gäller. Vad skulle ni i så fall rekommendera för receiver att hålla utkik efter och typ av högtalare?

Kikade lite på detta för nytt, vad skulle ni säga om det: https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/onkyo-tx-sr393-dynavoice-magic-f-7-v3-hemmabiopaket-50.html

Tack på förhand

Hur lång HDMI kabel behöver du ? Kan rekommendera Nördic:s certifierade Ultra High Speed kablar, billiga hyfsade priser på dessa. Ska du bara "streama" från TV:ns appar, typ Netflix, Disney + eller även från (4K) Blu ray spelare, (4K) Apple TV, (4K) Chromecast Google TV (i framtiden kanske) ?

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheOllza:

Hej,
Har införskaffat en LG C3 som jag ska ha i min källare och vill börja bygga på lite gott ljud för hemmabio och är väldigt novis. Vill känna att ljudet är bra men är ingen Hifi entusiast. Källaren är cirka 4*4,5 meter och typ 2 meter till taket så det är ett rätt litet rum. Där finns en matta på golvet och en soffa samt saccosäckar som kommer isolera lite men annars är det betong för hela slanten tills jag isolerar mer om det behövs. Har varit på HiFi-klubben och snackat lite och de rekommenderade golvhögtalare och center till en början så behöver man förmodligen inte en baslåda direkt eftersom golvhögtalarna (som de visade) har bra bas. Jag har redan lagt en del på tv:n så budgeten är inte direkt svulstig utan jag tänker mig någonstans upp till 10K för ljudet nu till en början. Är det lönt att titta på något nytt för den slanten eller är det begagnat som gäller. Vad skulle ni i så fall rekommendera för receiver att hålla utkik efter och typ av högtalare?

Kikade lite på detta för nytt, vad skulle ni säga om det: https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/onkyo-tx-sr393-dynavoice-magic-f-7-v3-hemmabiopaket-50.html

Tack på förhand

Ser ut att vara ett prisvärt paket om du ska ha nya grejor, sen komplettera med en sub så har du nog ett helt ok system.

Permalänk
Medlem

Jag körde med Dynavoice innan, sjukt prisvärda högtalare! Inte High-end men kostar inte därefter heller. Som skrivet ovan så hade jag kompletterat med en bas.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Hur lång HDMI kabel behöver du ? Kan rekommendera Nördic:s certifierade Ultra High Speed kablar, billiga hyfsade priser på dessa. Ska du bara "streama" från TV:ns appar, typ Netflix, Disney + eller även från (4K) Blu ray spelare, (4K) Apple TV, (4K) Chromecast Google TV (i framtiden kanske) ?

Kommer sannolikt bara streama via Chromecast eller Tv:ns mjukvara. Längre fram kan det nog bli tal om en spelkonsol också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Har du en förstärkare? Om inte skulle jag definitivt titta på begagnat.

Några tips på bra märken/modeller att hålla utkik efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheOllza:

Några tips på bra märken/modeller att hålla utkik efter?

Ska du bara köra 5.2 ljud finns bl.a Yamaha RX - V4A för ca 4.990 kr på Hembiobutiken. Högtalare tillkommer.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av archie:

Jag körde med Dynavoice innan, sjukt prisvärda högtalare! Inte High-end men kostar inte därefter heller. Som skrivet ovan så hade jag kompletterat med en bas.

Har kvar mina Dynavoice Magic FX - 4 (v.3, nånting). Kördes som bakre Surround/Atmos högtalare för några sen.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheOllza:

Hej,
Har införskaffat en LG C3 som jag ska ha i min källare och vill börja bygga på lite gott ljud för hemmabio och är väldigt novis. Vill känna att ljudet är bra men är ingen Hifi entusiast. Källaren är cirka 4*4,5 meter och typ 2 meter till taket så det är ett rätt litet rum. Där finns en matta på golvet och en soffa samt saccosäckar som kommer isolera lite men annars är det betong för hela slanten tills jag isolerar mer om det behövs. Har varit på HiFi-klubben och snackat lite och de rekommenderade golvhögtalare och center till en början så behöver man förmodligen inte en baslåda direkt eftersom golvhögtalarna (som de visade) har bra bas. Jag har redan lagt en del på tv:n så budgeten är inte direkt svulstig utan jag tänker mig någonstans upp till 10K för ljudet nu till en början. Är det lönt att titta på något nytt för den slanten eller är det begagnat som gäller. Vad skulle ni i så fall rekommendera för receiver att hålla utkik efter och typ av högtalare?

Kikade lite på detta för nytt, vad skulle ni säga om det: https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/onkyo-tx-sr393-dynavoice-magic-f-7-v3-hemmabiopaket-50.html

Tack på förhand

Skulle titta på någon som säljer sitt HT system snarare än att köpa ett nytt. Det blir rätt komprimerat på alla delar om man skall hitta ett system i butik för 10 Tkr. Att ha ett HT system utan subbas är också en förlust då det verkligen ger effekt i både serier och filmer. Att golvhögtalarna har bra bas hjälper inte riktigt. En subbas gör verkligen stor effekt på ljudeffekterna men det gör också centerhögtalaren. Då är det bättre att titta på ett system med mindre högtalare som har en subbas då detta kommer att ge mer effekt än stora högtalare utan subbas. Förstår din sits att har man bara en summa så får man välja mer noga. Hoppas att du hittar ett bra system. Kan sakna centerhögtalaren i mitt system idag då jag gått från HT system till ett 2.1 system då musiken var mer viktig än film och tv-serier upplevelsen. Men subbasen gör fortfarande god effekt när man tittar på TV.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Jag hade absolut kollat begagnat;
På marketplace såg jag någon som sålde ett Dali Concept 1 5.1 system för typ 1500kr, hitta en reciever på samma sätt så har du en utgångspunkt i alla fall

EDIT: jag kör själv bara stereo, men med ett par Dali 450 blir det bra med tryck vid tvn

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheOllza:

Hej,
Har införskaffat en LG C3 som jag ska ha i min källare och vill börja bygga på lite gott ljud för hemmabio och är väldigt novis. Vill känna att ljudet är bra men är ingen Hifi entusiast. Källaren är cirka 4*4,5 meter och typ 2 meter till taket så det är ett rätt litet rum. Där finns en matta på golvet och en soffa samt saccosäckar som kommer isolera lite men annars är det betong för hela slanten tills jag isolerar mer om det behövs. Har varit på HiFi-klubben och snackat lite och de rekommenderade golvhögtalare och center till en början så behöver man förmodligen inte en baslåda direkt eftersom golvhögtalarna (som de visade) har bra bas. Jag har redan lagt en del på tv:n så budgeten är inte direkt svulstig utan jag tänker mig någonstans upp till 10K för ljudet nu till en början. Är det lönt att titta på något nytt för den slanten eller är det begagnat som gäller. Vad skulle ni i så fall rekommendera för receiver att hålla utkik efter och typ av högtalare?

Kikade lite på detta för nytt, vad skulle ni säga om det: https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/onkyo-tx-sr393-dynavoice-magic-f-7-v3-hemmabiopaket-50.html

Tack på förhand

Du kan komma undan rejält bra på begagnadmarknaden, stött på flertal som behöver rensa ut av diverse anledningar (främst pga grannar eller partner, vilket som är värst haha), inte minst reciever då med nuvarande inflation och priser, duger utmärkt äldre modeller för grundläggande behov.

Gällande streaming sedan, går ju bra via tv och tillräckligt bra, annars rekommenderar android box med usb, microsd mm så du får så mycket funktionalitet som möjligt istället för att vara begränsad till en sticka eller chromecast.

Om nyköp, varit mycket nöjd med det som erbjuds av ljudfokus.se , finns säkert butiker som erbjuder överdrivet dyrare och såklart fysiskt i butik, så provlyssa runt billigare /lite dyrare segmentet i butik som du har råd med, och känner du att inte motiverar prisskillnaden, tänk då om billigare begagnat då skulle vara tillräckligt för dig till såklart ett mycket billigare pris än nytt.

Då Onkyo kursat, så kan vara bra tillfälle att ta tag på en bra reciever för ett bra pris:
https://cdon.se/hemelektronik/onkyo-tx-sr494dab-av-receiver-4...

Permalänk
Medlem

Några bra hörlurar så man inte stör grannen, om man har någon granne vill säga. Speciellt om man bor i flerfamiljshus.

Permalänk
Medlem

Utan att vara specifik. I mitt tycke är ett vettigt 5.1 ljudsystem det allra viktigaste till hemmabion, det gör en jätteskillnad. Sedan kan man köra på hela vägen upp till Atmos, men klivet är inte lika stort som att bara skaffa ett bra 5.1.

Det krångligare kanske är lite mer hur man kopplar in grejerna beroende på hur mycket man vill ha anslutet och om det behöver vara låglatens 120hz, om man vill ha 24hz ut till film osv. Jag kör det mesta inkopplat till TV (Fyller upp portarna) och sedan E-Arc till en 5000:- Sony 7.1 icke HDMI 2.1 receiever. Några devices sitter in i HDMI i receivern där absolut lägsta latens eller 120hz inte är så viktigt. Själv kör jag inte 24hz till OLED TV, jag tycker det blir för mycket sample and hold blur utan kör 60hz och viss interpolation tills det ser ok ut. Här är det nog bra att läsa på lite, så det går att ansluta det man vill på ett bra sätt.

Permalänk
Medlem

Bästa hemmabio? Flytta in i en biograf = profit

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Som andra är inne på så är det största klivet till 5.1 sen blir det bara gradvis bättre att köra 7.1, eller 7.2.4 osv...

Dynavoice är bra billiga alternativ.

Något som däremot ofta ger mest effekt per krona är att hantera akustiken, att fixa bara gardiner eller liknande, även saker i taket som gör att ljud inte reflekteras en massa gör stor skillnad. Skön matta på golvet.

Eftersom du kör OLED så fixa så du kan ha det "helt svart" också så jävla härlig känsla när allt är svart o bara OLED TV:en lyser.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Ett färdigpackat 5.1-system kommer man långt med. Fast, det är en materialsport detta. En av de effektivaste åtgärderna du kan göra för att det ska låta bättre är att lägga ut en matta på golvet under soffbordet framför TVn. Den dämpar en massa oönskade ljudreflexer. Sen sätta upp dämpmaterial på väggen bakom högtalarna fram. Sen… dämpa lagomt. Ingen vill lyssna inne i ett akustiskt dött rum, men ta kontroll över din akustik. Det är inte dyrt.

Du får ut mer fjuffa för pengarna om du dämpar rätt för 1000kr än att köpa en dyrare förstärkare för samma peng.

Det kanske är över din budget, men fyndpris på detta att börja med: https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalarpaket/atmos-pa...

Det finns ett paket med mindre högtalare från Monitor Audio där subben får göra mer av basjobbet. Sätt ihop med en valfri receiver så är du hemma. En ljudlimpa duger gott om din budget inte tillåter, men den ersätter inte helt riktigt 5.1-ljud.

Använd pengarna effektivt och lycka till!

Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk

Jag vill ha bakgrundsbelysning, lampor m.m som lyser efter filmen. Jag väntar så mycket på nästa gen av Philips hue. Det går lite rykte om den, men det lär säkert dröja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag vill ha bakgrundsbelysning, lampor m.m som lyser efter filmen. Jag väntar så mycket på nästa gen av Philips hue. Det går lite rykte om den, men det lär säkert dröja.

Det går att bygga eget också om man vill/orkar

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Skrivet av LPG:

Det går att bygga eget också om man vill/orkar

Jag bygger för mycket och det blir ofta svindyrt. Mycket dyrare än att köpa färdigt. Men det finns ofta inget färdigt som har mina krav.
Nu är denna belysning kanske ett undantag.

Permalänk
Viking

Jag var också ute efter ett ljudsystem till en C3 tills jag förra veckan klickade hem en Samsung Q995C för 8000kr (-50%).
Har kollat ett tag efter ett 5.1-system, men med en AV-reciever slutar det alltid över 15k och jag kände att 8k för Samsungen var oslagbart för tillfället.

Extremt bra ljud för en som är van med TV-högtalarna (såklart).

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Mina tankar:
För film tycker jag subwoofer är väldigt trevlig, framförallt om man gillar "actionfilm". Små högtalare och sub ger mer "biokänsla" än stora golvhögtalare tycker jag, framförallt om man tittar på priset. Mullret från en lavin eller en kanon känns anpassat för en subwoofer.
För film (och spel...) är surroundljud trevligt.

Jag skulle sikta på en förstärkare som enbart får sköta ljudet, alltså inte även använda den som HDMI-switch. Du kan hitta en äldre/enklare/begagnad modell för bra pris som ger bra ljud men kanske inte klarar 4kHDR120hz bild, men om du kopplar från t.ex. dator till TV och från dator till förstärkare så spelar det ingen roll.

Enda anledningen till "avancerad" förstärkare är väl om man vill att den klarar något specifikt ljudformat (Dolby Atmos?) men jag som icke-ljudnörd hör inte så stor skillnad. Jag upplever också att det kommer nya ljudformat hela tiden och att ljudkällorna ändå sällan har de nya finesserna (framförallt om man kollar mest Streamat) så det är inte värt att konstant uppdatera förstärkare för svindyra pengar för det.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

KÖP BEGAGNAT!

Tänk också på, ljud är en smaksak och dessutom en djungel. Om du inte orkar eller har tid att faktiskt ge det tiden som behövs för att hitta det som passar just dig, köp någon av de stora märkena. Titta vad som finns på beg marknaden just nu och kontrollera om det är en rimlig deal eller inte.

Det finns ingen mening med att sitta här och specificera modeller eftersom chansen att just dem finns beg är minimal. Ofta får man kompromissa när man köper beg men det räcker i 99% av fallen, i de flesta fall kommer du oavsett vad du köper(inom standard märkena) tycka att det är riktigt prisvärt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag kör en gammal yamaha receiver med 5.1, men driver den bara med stereo helt analogt från tvns 3.5mm

Mest för att driva min lilla baslåda för att vara ärlig

Men det kan bli en hel del resonans med ren betong, matta är bra, men liknande på väggar är bra, alla mjuka material hjälper att dämpa det ljud som studsar

Permalänk

Overkill för sånt litet rum. 4 surround varav 2 golv + center i ett nästan kvadratiskt rum. Det finns potenta soundbar exempel idag som har trådlösa bakhögtalare. Har själv en billigare Onkyo i 5.1 den funkar bra till film men suger om du lyssnar på musik. Jag ska snart uppgradera och tänker mig nåt sånt här Sony går säkert att få tag på under rea för 10k och är utbyggdbar med trådlösa bakre högtalare + sub. Bästa gamingval då både hdmi 2.1 och 120hz vid 4K finns.

Visa signatur

ASRock Z390 Taichi Ultimate
i9 9900K
G.Skill 2x8G 4000 mhz
ASUS RTX 2080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheOllza:

Hej,
Har införskaffat en LG C3 som jag ska ha i min källare och vill börja bygga på lite gott ljud för hemmabio och är väldigt novis. Vill känna att ljudet är bra men är ingen Hifi entusiast. Källaren är cirka 4*4,5 meter och typ 2 meter till taket så det är ett rätt litet rum. Där finns en matta på golvet och en soffa samt saccosäckar som kommer isolera lite men annars är det betong för hela slanten tills jag isolerar mer om det behövs. Har varit på HiFi-klubben och snackat lite och de rekommenderade golvhögtalare och center till en början så behöver man förmodligen inte en baslåda direkt eftersom golvhögtalarna (som de visade) har bra bas. Jag har redan lagt en del på tv:n så budgeten är inte direkt svulstig utan jag tänker mig någonstans upp till 10K för ljudet nu till en början. Är det lönt att titta på något nytt för den slanten eller är det begagnat som gäller. Vad skulle ni i så fall rekommendera för receiver att hålla utkik efter och typ av högtalare?

Kikade lite på detta för nytt, vad skulle ni säga om det: https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/onkyo-tx-sr393-dynavoice-magic-f-7-v3-hemmabiopaket-50.html

Tack på förhand

Har Klipsch Cinema 600 3.1 limpa med trådlös bas på 10" som är nedåtriktad. Ansluts med Hdmi arc, toslink, 3.5 eller Bluetooth. Vill du ha surround så säljs det trådlösa sådana.
Limpan med bas.
https://www.hembiobutiken.se/produkter/soundbars/soundbar/374...
Surround
https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalare/tradlosa/324...
Använder min till musik och film. Sjukt bra ljud och är inte ett dugg missnöjd. Ända är att jag ej kan spela så högt jag vill, bor i lägenhet men 90 dB utan att grannar hör duger ändå och det är på 50% volym.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Hade varit borta från Hemmabio branschen ett par år, hade en Pioneer VSX 515 6.1 reciever (ca från 2003/04, inga HDMI portar, men funkar ännu). Hade även ett 5.0 satellit system (ingen sub, en lutade center) på stativ från Pioneer. Fick pengar över å köpte en beg Yamaha RX - 685 (7.2) å en budget 4K TV från LG (bytes ut till 4K Panasonic TX - 58HX810E, ska ev kika på en OLED Panasonic LZ1000E på måndag. Senare köptes Yamaha 8 tum sub. Blu ray köptes senare, en 4K Sony UBP - X700. Recievern höll dock bara i 3 år. Köpte Marantz NR 1711 (Dolby Atmos/DTS:X). Köptes nya 2 vägs bokhylle högtalare (frontar, Dolby Atmos enabled speakers, senare sk "Takstudsare" + en Center, allt ur samma serie (klangmatchade). Det enda som inte är ur samma serie är Surround högtalarna (2 vägs bokhylle högtalare på stativ). Blev senare en 12 tum sub ur samma serie som Frontarna å Centern. Yamaha subben är osså inkopplad, så nu körs det Atmos/DTS:X 5.2.2. Senaste köpte i Januari var en 4K Reavon UBR - X110 Blu ray spelare (till medlemspris på Hembiobutiken). Finns även en 4K Apple TV (32 GB) å en 4K Chromecast Google TV (sällan använd). Som sagt allt är köpt då å då genom dom 3 - 5 åren som gått. Nu ska bara alla banankontakter bytas ut (totalt 24 st men har köpt 4 st så bara 20 st kvar att byta ut).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

För den budgeten så tycker jag också att du ska leta begagnat. Det finns massor av prisvärda alternativ!
Är det ljud till endast bio som gäller så skippa golvhögtalare och kör med sub istället. Nästan alltid så delar man ändå vid 80hz på fronterna och allt under i subwoofern. Skaffar du golvare så ska du ha en sub ändå när du kör bio.
Som flera är inne på så nöj dig med 5.1 och gärna med dipol/bipol till bakre högtalarna i det lilla rummet då du förmodligen kommer sitta ganska nära bakväggen. Inget måste men…

Ett system som jag hade letat efter till det rummet är bla https://www.blocket.se/annons/dalarna/jamo_d500_thx_5_0/12024...
Även om det snabbt fyller på i budgeten så borde det kunna gå!
Det är svårslaget bioljud för slantarna i dom i kombination med en subwoofer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Håller med om att en sub är ett måste
Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheOllza:

Hej,
Har införskaffat en LG C3 som jag ska ha i min källare och vill börja bygga på lite gott ljud för hemmabio och är väldigt novis. Vill känna att ljudet är bra men är ingen Hifi entusiast. Källaren är cirka 4*4,5 meter och typ 2 meter till taket så det är ett rätt litet rum. Där finns en matta på golvet och en soffa samt saccosäckar som kommer isolera lite men annars är det betong för hela slanten tills jag isolerar mer om det behövs. Har varit på HiFi-klubben och snackat lite och de rekommenderade golvhögtalare och center till en början så behöver man förmodligen inte en baslåda direkt eftersom golvhögtalarna (som de visade) har bra bas. Jag har redan lagt en del på tv:n så budgeten är inte direkt svulstig utan jag tänker mig någonstans upp till 10K för ljudet nu till en början. Är det lönt att titta på något nytt för den slanten eller är det begagnat som gäller. Vad skulle ni i så fall rekommendera för receiver att hålla utkik efter och typ av högtalare?

Kikade lite på detta för nytt, vad skulle ni säga om det: https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/onkyo-tx-sr393-dynavoice-magic-f-7-v3-hemmabiopaket-50.html

Tack på förhand

Du verkar redan ha insett det men börja försiktigt.
Och många hembio saker kan man fynda begagnat.
Högtalare t.ex. åldras inte nämnvärt (20 år+ är helt OK), inte heller utvecklas dom tekniskt.

HiFi klubben nissen har en poäng, men eftersom ett par fina begagnade golvare inte kostar nämnvärt mer än ett par stativare (plus att dom ju kommer med egna "stativ") så varför nöja sig med småttingar.
IMO vill man nog upp på minst 8" basar i golvare för att dom skall kunna hantera stort nogt register utan att krokna eller kräva massor av effekt.
Men oavsett hur biffiga sidohögtalare du har som kommer en sub att ha sin plats.
Samma sak med centern.

Skulle själv handlat i ordningen:
Frontar.
Center.
Bakhögtalare.
Sub.

Om du inte hittar ett fint paket nånstans såklart, knacka dörr i hippa villakvarter med barnstolar i bilarna