Elon Musk upprörd över Windows krav på Microsoft-konto

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ChaosClocker:

Ni som tycker Elon är det värsta sedan Hitler och Stalin, tror ni hans pappa haft en smaragdgruva också?

Det där verkar det överdrivas och vridas tills det inte är i närheten av sant, men enligt Elon själv hade ägde hans pappa en del av en smaragdgruva.

Citat:

Jim Clash: How do you handle fear?

Elon Musk: Company death – not succeeding with the company – causes me a lot more stress than physical danger. But I've been in physical danger before. The funny thing is I've not actually been that nervous. In South Africa, my father had a private plane we'd fly in incredibly dangerous weather and barely make it back. This is going to sound slightly crazy, but my father also had a share in an Emerald mine in Zambia. I was 15 and really wanted to go with him but didn't realize how dangerous it was. I couldn't find my passport so I ended up grabbing my brother's – which turned out to be six months overdue! So we had this planeload of contraband and an overdue passport from another person. There were AK-47s all over the place and I'm thinking, "Man, this could really go bad."

Från en intervju med Forbes 2014.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Testpilot

Elon kanske borde kolla närmare på BYPASSNRO och Massgravel nästa gång han planerar att installera Windows 😁

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Jag undrar fortfarande varför man måste ange tangentbordsuppsättning 2 gånger, och att man andra gången inte ens kan trycka på en bokstav på tangentbordet för att listan ska komma till rätt plats snabbare... Det är nästan lika störigt som att krångla sig förbi kontokravet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är ju alltid tacksamt att bara svara så där i allmänhet utan att peka ut någon. Och om någon svarar så är det ju ett bevis på att hen är avundsjuk, och om någon inte svarar blir man oemotsagd. Hur man än gör vinner man helt enkelt!

Det är ju helt enkelt sanningen det jag sa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av landahl:

Det är ju helt enkelt sanningen det jag sa.

Så man är automatiskt avundsjuk på alla man har minsta kritik mot?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Så man är automatiskt avundsjuk på alla man har minsta kritik mot?

Absolut inte men många här vars hat lyser igenom så är det uppenbar avundsjuka.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DangerZone:

Hahaha.. Precis som att han klarar av det!. Han har ju just visat igen att han är totalt tafatt och inte klarar av att gå runt MS bullshit. vilket vi andra alltid fått krabba med i alla år på dom burkarna som måste köra windows

Det är ju inte Elon själv som gör det, men kan lär ju kunna anställa 2-3 personer som gör en rebrandad Ubuntu-fork eller liknande ganska snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Det går att installera Windows med MS konto, sen skapa ett lokalt och ta bort MS kontot.
Sjukt onödigt komplicerat dock..

Går att bocka ur den rutan i Rufus oxå...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Tycker precis tvärt om. Det är samma problem med alla de där (särskilt IOS och Android, eftersom de i praktiken utgör de enda realistiska valmöjligheterna för de flesta), och de får alla stå i skamvrån.

Om något så är Windows mer valbart än IOS/Android.

Jo, fast nu pratade jag känslomässigt snarare än verklighet. (Vilket är relevant om man ska fundera på varför människor känner på ett visst sätt )

Precis som du säger är det mycket enklare att välja ett OS för sin persondator som är till för en själv inte något företag genom att köra Linux. Det är helt omöjligt att göra det med sin mobil om man vill vara en del av svenska samhället och köra saker som BankID, Swish, etc, om man inte har en separat mobil bara för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Absolut inte men många här vars hat lyser igenom så är det uppenbar avundsjuka.

Du behöver inte projicera ditt tankemönster på andra

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Inte helt lätt att gå förbi/undvika för ovana användare.

Tror att många, likt mina föräldrar, helt enkelt gett vika för Microsofts ständiga uppmaningar om att skapa Microsoft-konton.

Att använda "no@thankyou.com" (CitiBank-domän) eller att dra ut nätverkskabeln (hej WiFi!) görs inte reflexmässigt av vanligt folk.

Visst, så är det väl. Helt sant. Men samtidigt bara en enkel googling bort. Folk med datorvana här i tråden har till och med nämnt Rufus osv när det är enklare än så. Fast man kanske använder Rufus till annat också visserligen.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

De anställda verkar ju uppenbarligen inte tycka att det är särskilt viktigt. Så varför bryr du dig? (antar att du inte jobbar för Tesla)

De tycker det är så oviktigt att de har strejkat för att få kollektivavtal i ett halvår...

Pinsamt att swec skriver nyheter om Musk, ni borde veta bättre. Ni ser även resultatet av det i den goda stämningen i kommentarerna. Och sen en AI genererad bild på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Visst, så är det väl. Helt sant. Men samtidigt bara en enkel googling bort.

Själv fixade jag lokala konton till mina föräldrar i både Windows 10 & 11. Men ett par feature-updates senare, så kör de likt förbannat med Microsoft-konton.

Permalänk

Man kan installera Windows 11 utan ett Microsoft konto så han har fel.

Permalänk
Medlem

Tesla offline ?

Skrivet av jnilssonn:

Kan man köra en tesla utan ett teslakonto? Tänkte när det ska vara allt till mobilen

Skrivet av Moseby:

Ja det är inga konstigheter.

Kan man ha en Tesla helt nedkopplad ?
Inte behöva några appar eller konton ?
Möjligheten att inte ta emot uppdateringar ?
Inte ha bilen spårad med positionering och dylikt ?

Jag har inte kört Windows 11 ännu.
Men åtminstone Windows 10 och äldre är möjligt att både installera och använda helt frånkopplade från Internet.
Nu känns det ju som att använda en dator på denna sidan millennieskiftet och aldrig ha den uppkopplad mot Internet gör användningen ganska begränsad.
Men möjligheten finns.

En bil.
Finns ju inget i den grundläggande funktionaliteten av en bil som kräver någon form av uppkoppling.
Köra framåt, bakåt, svänga, öka hastighet, minska hastighet, upp och ner med sidorutor ha på värme och sånt kräver ingen form av uppkoppling till något utanför bilen.

Visst GPS kan vara smidigt.
Men dels är det möjligt att använda i en annan enhet som exempelvis en smartphone eller separat GPS.
Eller så kan man använda tryckta kartor.
Eller navigera efter vägskyltar.
Eller stanna och fråga efter väganvisningar.
GPS är inte nödvändigt för grundläggande bilfunktionalitet.

Är det möjligt att köra en Tesla offline ?

Permalänk
Viking
Skrivet av Bunk:

De tycker det är så oviktigt att de har strejkat för att få kollektivavtal i ett halvår...

En klar minoritet har strejkat. Och hur många tror vi strejkar för att slippa jobba, jämfört med hur många som strejkar för att de faktiskt vill ha kollektivavtal?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Aphex:

För att de tjänar mycket mer på att sälja stor data om vad du klickar och söker på, än de gör på att du kanske eller kanske inte köpte en windowslicens för 10 år sedan.

Nu har jag förvisso betalat för min Windows 10-licens men jag tror att din förklaring ligger nära sanningen. När de inte tjatar om att jag borde uppgradera till Windows 11 så tjatar de om att jag borde skaffa ett Microsoftkonto till min befintliga installation av Windows. De är antingen väldigt måna om mig och mitt välbefinnande eller så har de mycket att vinna på att jag "uppgraderar" min Windows 10-installation eller "får ut det mesta av min Windowsupplevelse" genom att registrera och börja använda mig av ett Microsoftkonto. Jag lutar åt att det är mina beteendemönster och min data de vill åt och väljer därför att stanna kvar på Windows 10 med ett lokalt konto så länge som möjligt 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är ju inte Elon själv som gör det, men kan lär ju kunna anställa 2-3 personer som gör en rebrandad Ubuntu-fork eller liknande ganska snabbt.

Ubuntu är redan en fork skapad av en sydafrikan

Permalänk
Skrivet av walkir:

Själv fixade jag lokala konton till mina föräldrar i både Windows 10 & 11. Men ett par feature-updates senare, så kör de likt förbannat med Microsoft-konton.

Jepp lika för mig , men på ett annat sätt. Helt plötsligt vid uppstart av W 11 efter ca 3 månader med ny dator, så kom upp på skärmen "" Nu konfiguerar vi din dator och gör ett Microsoftkonto """ stor förvåning. Det gick inte att nolla något, provade med att göra en Norsk, men det kom bara tillbaka. Inte nog med det, hade en del filer, inget direkt viktigt som tur var, dom bara försvann någon stans. Bara borta. Sen ytterligare så sattes dit en Bit-Locker på datorns HD och ett medelande kom att nu har du en säker dator. Jag brukar clona HD för att ha en säkerhet, god dag yxskaft, när jag ska clona så kommer det bara upp "" Du har ingen behörigt att göra detta " Va fan är det för övergripande som jag inte har godkänt. Ytterligare så kom det att vill du ta bort Bit-locker så får du här en 48 siffrig kod som bara du har för det och det går bara att ta bort en gång och inte lägga till igen. Har inte gjort det ännu men ska, men då vill jag först kunna kopiera allt på min HD. Och där sitter jag fast nu.
Som en parantes i det hela. Med ett Mirosoftkonto och logga in på det, så har du godkänt att Microsoft får ta del av allt som du gör med din dator och kan spara det för användning i Microsofts verksamhet. Total kontroll av dig är det. Om ingen tror mig om detta så läs bara vad som står angående Microsoftkonto på deras hemsida. Rätt många sidor som reglerar deras rätt till att tillgodose allt om dig.
PS loggar in på ett lokalt konto nu.

Permalänk
Skrivet av pt96hni:

Jag tror problemet han har är att mailadressen han har hanteras av 365 Enterprise och man kan inte skapa ett microsoft konto kopplat till en sådan utan det måste hanteras av företaget själva. Dvs han borde nog klaga på sin IT avdelning.
Har nämligen samma problem på nuvarande jobbbet men förra gick det bra att logga in direkt med 365 jobbadressen.

Nej, går att skapa lokalt konto och tror även konto med sitt vanliga mail/hotmail.

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem

Det går att stänga av dessa notiser. Har själv gjort det på många datorer. Finns under Inställningar -> System -> Notifikationer och på Windows 11 iallafall Ytterligare inställningar.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Aftonbladsclockers...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anders190:

Lite mer on topic vad gäller konton:
Nu var det någon månad sedan men vill minnas att även Apple kräver ett Apple-konto för att använda datorn och kommer klaga ihäl sig om det inte finns. Nu har jag bara den som en surfplatta med tangentbord egentligen men det är inte enbart Microsoft som pushar för konton. Google och Android exempelvis...

Att hoppa över Apple ID vid installation är relativt enkelt, man måste klicka "Set Up later"

Klicka för mer information
Visa mer

Sen är frågan om man vill göra det. Handlar där inte om massa "gnäll", utan att man tappar rätt mycket funktioner som de flesta MacOS/iOS användare tar för givet. T.ex. att kunna använda "app-store", att ha saker synkroniserade mellan datorer, använda sina andra Apple-devices som kamera, extraskärm, "KVM", etc.

Så i Windows fall kanske det primärt handlar om att värdet för användaren att vara inloggad inte uppleves som stort nog. Då får man "tvinga" dem. I MacOS kan man välja att köra utan (går även att signa ut i efterhand och ta bort kopplingen mot Apple ID), men gissar att få vill göra det p.g.a. hur användbart det är att vara inloggad.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Nu är jag ingen macOS-användare, men som jag förstår det är det relativt lätt att logga in (och ut) olika konton (Apple ID) i olika tjänster (program) och inte bara något som behöver göras i hela systemet. Poängen är att systemet inte behöver uppfattas låst till ett konto, men kan använda flera (Apple ID) på samma användare genom att bara öppna programmen i fråga.

Sen frågar väl inte macOS om att logga in med Apple ID istället för att skapa ett konto utan utöver – men den frågar väl om Apple ID innan den frågar efter konto för maskinen. Låter smidigare än att behöva hänga på elevenforum.com.

Permalänk
Medlem

Fick ge vika och logga in min brors dator på ett MS-konto när jag installera Windows åt honom trots jag försökt med alla knep i boken och näst intill fått psykbryt på skiten när inget fungerade. Detta var förra månaden. Det är helt sjukt att det här är lagligt. . .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Att hoppa över Apple ID vid installation är relativt enkelt, man måste klicka "Set Up later"

Sen är frågan om man vill göra det. Handlar där inte om massa "gnäll", utan att man tappar rätt mycket funktioner som de flesta MacOS/iOS användare tar för givet. T.ex. att kunna använda "app-store", att ha saker synkroniserade mellan datorer, använda sina andra Apple-devices som kamera, extraskärm, "KVM", etc.

Så i Windows fall kanske det primärt handlar om att värdet för användaren att vara inloggad inte uppleves som stort nog. Då får man "tvinga" dem. I MacOS kan man välja att köra utan (går även att signa ut i efterhand och ta bort kopplingen mot Apple ID), men gissar att få vill göra det p.g.a. hur användbart det är att vara inloggad.

Går också att ta bort kopplingen mot MS konto efter första uppstarten utan problem. Finns syncning mellan datorerna med Windows också. Jag använder det och det är väldigt smidigt.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Sweclockers - för dig som älskar kulturkrigs-klickbete.

Permalänk
Medlem

Då tråden blev bumpad så skriver jag ju igen så klart. Jag drar mitt strå till stacken för att hålla igång aktiviteten och bidra till engagemangsstatistiken.

Igen, heja Musk! Tycker han får oförtjänt med skit.

Permalänk
Medlem

Hahaha varför är det så sjukt mycket hat mot Elon? Han är väll inte värre än någon annan affärsman eller vad har han gjort mot er? Fortfarande sura över Twitter uppköpet eller vadå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Hahaha varför är det så sjukt mycket hat mot Elon? Han är väll inte värre än någon annan affärsman eller vad har han gjort mot er? Fortfarande sura över Twitter uppköpet eller vadå?

Mycket jante här. Allting som sticker ut ska man slå ner på.