Elon Musk upprörd över Windows krav på Microsoft-konto

Permalänk
Medlem

och som vanligt i det här forumet blir folk upprörda över att Elon sagt nåt överhuvudtaget, oavsett vad...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag noterar alla avundsjuka som klagar på Elon Musk. Fråga er själva vad ni har åstadkommit jämfört med honom.

Det där är ett härligt argument som vanligt. Så om jag är miljardär och gör saker som folk ifrågasätter så är det alltså inte kritik emot personen utan enbart avundsjuka?
Lite samma känsla som att man inte skulle få kritisera senaste Marvel-filmerna för att vara dåliga för då är man bara avundsjuk på att man själv inte gjort film som drar in miljoner.

Jag vill inte tillbaka till ett adelssamhälle där rika får stå utan kritik bara för att de är rika. Gör man eller säger dumma saker så får man räkna med att folk kritiserar en.

Folk verkar missuppfatta skillnaden mellan att vara rik och att vara felfri.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Ja ojojoj va farligt att ha en epost kopplad till microsoft....

Farligt är det inte men det är ganska onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

och som vanligt i det här forumet blir folk upprörda över att Elon sagt nåt överhuvudtaget, oavsett vad...

Jag tänker inte vara upprörd den dagen han berättar att han tecknar kollektivavtal åt sina anställda.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Viking
Skrivet av Sarato:

Jag tänker inte vara upprörd den dagen han berättar att han tecknar kollektivavtal åt sina anställda.

De anställda verkar ju uppenbarligen inte tycka att det är särskilt viktigt. Så varför bryr du dig? (antar att du inte jobbar för Tesla)

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag tänker inte vara upprörd den dagen han berättar att han tecknar kollektivavtal åt sina anställda.

Och jag tänker inte vara upprörd när facket lägger av att försöka tvinga nån till nåt som är frivilligt.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Och jag tänker inte vara upprörd när facket lägger av att försöka tvinga nån till nåt som är frivilligt.

Det är frivilligt att ge lön i Sverige också med men tror de flesta skulle vilja få betalt för sitt arbete.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Ja det kan jag hålla med om. va fan ska man bli tvingad till det.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Dagens stora nyhet: musk har gjort något på sociala medier

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Undrar hur mycket arbetstid som förlorats där ute för att folk måste kriga i kommentarsfältet. Känns som att, som någon innan nämnde, om färre skriver i denna typ av trådar så kanske vi får färre av dessa, då de vill ha just klick och engagemang. Nu har jag iofs själv skrivit men ger mig samtidigt inte in i för/mot Elon Musk diskussionen utan grundämnet istället.

Samtidigt kan jag smått hoppas att det blir fler Elon Musk-artiklar då det verkar reta upp samtliga på olika vis. Kan tänka mig det kan vara rätt kul att flamebaita från redaktionen emellanåt. Och klart man ska få ha lite kul på jobbet iallafall.
Hade dock önskat att vi fått se fler relevanta nyheter på sidan istället för saker som hör hemma på reddit och liknande. Finns mycket dator och IT-relaterat som trots allt missas men intresset av att ta upp det som postas i nyhetstipstråden verkar samtidigt vara väldigt lågt med.

Lite mer on topic vad gäller konton:
Nu var det någon månad sedan men vill minnas att även Apple kräver ett Apple-konto för att använda datorn och kommer klaga ihäl sig om det inte finns. Nu har jag bara den som en surfplatta med tangentbord egentligen men det är inte enbart Microsoft som pushar för konton. Google och Android exempelvis...

Installerade Windows 11 senast i början av förra veckan då jag uppgraderade till AM5. Skapade installationsstickan med Rufus som tog bort kontokravet, trots att jag redan har ett konto, och har fungerat utan problem. Mer än gemene datoranvändare vet förstås, kunskapen även här i forumet är inte jättehög ärligt talat och än mindre bland vanliga användare.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Windows går i alla fall att köra utan att aktivera det. Kan man bläddra runt på X utan konto?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anders190:

Nu var det någon månad sedan men vill minnas att även Apple kräver ett Apple-konto för att använda datorn och kommer klaga ihäl sig om det inte finns. Nu har jag bara den som en surfplatta med tangentbord egentligen men det är inte enbart Microsoft som pushar för konton. Google och Android exempelvis...

Jag tror att det hela handlar väldigt mycket om att man upplever sig ha en valmöjlighet.

Om man väljer att skaffa en Mac så är det ofta för att man gillar Apples ekosystem och OS, och har då en större acceptans att skapa ett Apple-ID. Samma sak om man väljer att skaffa en Android-telefon eller en iPhone, man har ju då valt antingen den ena eller den andra plattformen, på något sätt.

Men det finns ju väldigt få (förutom de verkligen Microsoft-frälsta) som väljer Windows för att de älskar Microsoft och deras ekosystem, utan snarare för att det är någon slags förutsättning för att få en dator som fungerar, något som man inte kan välja bort. Ett val någon annan gjort åt dig, helt enkelt.

Det är väl lite samma psykologi bakom som leder till att folk i stora drivor väljer att installera Chrome istället för att köra vidare med Edge på datorn, trots att det i mångt och mycket är precis samma sak.

De som kör Windows gör ofta det för att de måste, inte för att de vill. Samma kan man inte riktigt säga om macOS, IOS, eller Android.

(Allt ovan är svepande generaliseringar som bör stämma in på stora grupper av dessa användare, och allmänna trender, även om det så klart finns folk som avviker från detta. )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det är frivilligt att ge lön i Sverige också med men tror de flesta skulle vilja få betalt för sitt arbete.

Och vad har det med saken att göra? Tror knappast nån skriver på ett anställningsavtal utan lön.
I Sverige är det frivilligt att teckna kollektivavtal, Spotify kör utan, så också fd statsminister Löfvens arbetsgivare också plus en hel del andra, var är gnället ang dom?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Gender Bender:

Kan man bläddra runt på X utan konto?

Knappt! Du kan se folks konton och deras ca 20 senaste tweets samt retweets. Däremot inte läsa trådar, svar, se följare eller ha någon typ av flöde. Likt Facebook är det mest gjort för att direktlänkar ska fungera någotsånär för folk som inte är inloggade, men annars är det rätt hopplöst.

Läser väldigt mycket på X men postar inget. Hade gärna sluppit konto men det är bara att gilla läget.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

inb4 Elon LinuX

Hahaha.. Precis som att han klarar av det!. Han har ju just visat igen att han är totalt tafatt och inte klarar av att gå runt MS bullshit. vilket vi andra alltid fått krabba med i alla år på dom burkarna som måste köra windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

De som kör Windows gör ofta det för att de måste, inte för att de vill. Samma kan man inte riktigt säga om macOS, IOS, eller Android.

Tycker precis tvärt om. Det är samma problem med alla de där (särskilt IOS och Android, eftersom de i praktiken utgör de enda realistiska valmöjligheterna för de flesta), och de får alla stå i skamvrån.

Om något så är Windows mer valbart än IOS/Android.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Blev förvånad när jag nyligen installerade Windows 10 på en gammal dator. Det krävdes Outlook-konto, telefonnummer, backupmail och tjafs. Det var alltså för att jag följde anvisningen och aktiverade wifi för tidigt? Bra användarupplevelse...

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av k4rst3n:

SHIFT+F10 OOBE/BYPASSNRO, kanske inte funkar på Home dock nu när jag tänker på det.

Jo det funkar på alla.

Permalänk
Skrivet av ProdusentArbetaren:

Då har dom nog ändrat något nyligen - hur går du till väga för att t.ex. boka in service utan app? Iaf i Finland så vägrar dom göra något öht om man inte bokar genom appen, appen som kräver inloggning direkt då den öppnas?

Du går väl också miste om typ alla funktioner i hela bilen utan appen - inget keyless, ingen förvärming, du måste hålla koll på batteri% osv.

Gillar min Tesla, men Musk är ju rektor på clownskolan nu för tiden.

Visa signatur

9900k@5.0 Eisbaer Extreme - ASUS Z390 TUF -
Kingston HyperX 32gb 3200mhz - MSI 3080Ti Suprim x - 660p - Phanteks Enthoo719 - Phanteks Revo X 1200 - Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av KaZZoA:

Varför lägger ni ens upp sånt här skräp. Går utför med swec

Om man bortser från VEM som skrev det, och fokuserar på VAD han skrev.
Du vet, Windows och Sweclockers…

Permalänk

Det vore intressant att få veta varför Microsoft så envist tjatar om att man bör registrera och använda sig av ett Microsoftkonto i Windows. När de mer eller mindre måste lura sina användare till att skapa dem kan de gissningsvis inte ha särskilt bra argument...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Knappt! Du kan se folks konton och deras ca 20 senaste tweets samt retweets. Däremot inte läsa trådar, svar, se följare eller ha någon typ av flöde. Likt Facebook är det mest gjort för att direktlänkar ska fungera någotsånär för folk som inte är inloggade, men annars är det rätt hopplöst.

Läser väldigt mycket på X men postar inget. Hade gärna sluppit konto men det är bara att gilla läget.

Man kan inte se de senaste inläggen vad jag vet, utan när man inte är inloggad så ordnas inläggen efter något annat än datum (likes?). Det är väl för att göra det mindre användbart för ej inloggade användare men ändå låta sökmotorer se inläggen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av genomelak:

Det vore intressant att få veta varför Microsoft så envist tjatar om att man bör registrera och använda sig av ett Microsoftkonto i Windows. När de mer eller mindre måste lura sina användare till att skapa dem kan de gissningsvis inte ha särskilt bra argument...

För att de tjänar mycket mer på att sälja stor data om vad du klickar och söker på, än de gör på att du kanske eller kanske inte köpte en windowslicens för 10 år sedan.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DangerZone:

Hahaha.. Precis som att han klarar av det!. Han har ju just visat igen att han är totalt tafatt och inte klarar av att gå runt MS bullshit. vilket vi andra alltid fått krabba med i alla år på dom burkarna som måste köra windows

Det är inte supersvårt att forka en Linuxdist

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Önskar att han kunde ta upp den trasiga kontaktsynken i Outlook på iPhone också, många IT-avdelningars huvudbry.

Kan meddela att den funkar lite sisådär på Android också.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Geniet uttalar sig som vanligt...

"Geniet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaZZoA:

Varför lägger ni ens upp sånt här skräp. Går utför med swec

Känns som att det kanske genereras för lite trafik hit med det gamla vanliga utbudet? Och denna artikel har ju genererat väldigt många likes.

Börjar dock känna lite samma, dags o börja leta efter alternativ... Swec börjar kännas som feber eller vafan den sidan hette

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbem:

Känns som att det kanske genereras för lite trafik hit med det gamla vanliga utbudet? Och denna artikel har ju genererat väldigt många likes.

Börjar dock känna lite samma, dags o börja leta efter alternativ... Swec börjar kännas som feber eller vafan den sidan hette

Har du några bra alternativ? Allt deras material på facebook är också bara clickbate

Permalänk
Medlem

Alla troll åsido, ingen av oss vill väl va tvungna att ha ett microsoft konto för att installera windows?

Offtopic:
Ni som tycker Elon är det värsta sedan Hitler och Stalin, tror ni hans pappa haft en smaragdgruva också?
Utan Elon hade ni inte haft Elbilar till denna grad. SpaceX har kapat priset per kg till rymden med tio~. Starlink?
Elon en fascist? ne... men många gånger får man nog vara på spektrat för att förstå hur han kan uttala sig.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Gillar sådana här trådar. Gör att jag enkelt vet vilka användare som har tomtar på loftet.