Lenovos nya bärbara konceptdator är genomskinlig

Permalänk
Melding Plague

Lenovos nya bärbara konceptdator är genomskinlig

Thinkbook Transparent Display Laptop Concept kallar Lenovo datorn, som har både en genomskinlig skärm och ett tangentbord och styrplatta i glas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Kul med udda koncept!

Lenovo har även planer på att släppa en Thinkbook med inbyggd Oculink-port, vilket äntligen öppnar upp för en duglig eGPU-lösning som inte kostar skjortan.

Visa signatur

hehu

Permalänk
Medlem

En genomskinlig skärm är det sista jag vill ha på en dator.

Permalänk

Jag själv har en laptop inköpt dyrt som är helt gjort av ett material som gör att inte mindre begåvade personer inte kan se den. Hint sagan Kejsarens nya kläder.

Annars coolt koncept för att visa upp ny teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

En genomskinlig skärm är det sista jag vill ha på en dator.

Extra oanvändbart på en laptop som man använder under många olika ljusförhållanden inklusive motljus, och mot olika bakgrunder.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Sötast

Koncept är alltid roligt / häftigt.
Undrar om det inte hade sett bättre ut med ett standard tangentbord dock...

Oavsett så har de försökt spå framtiden med ett häftigt koncept och valde trots det att visa upp en Windows bakgrund, snacka om att snubbla på mållinjen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

<Uppladdad bildlänk>

Permalänk
Hedersmedlem

Kul ide och koncept! Nu ska vi bara hitta ett användningsområde också

Skalar man upp det rejält så kan det absolut vara något som passar där man vill ha något genomskinligt som man samtidigt ska presentera text/data/bilder på.

Jag är dock ganska skeptisk till att det kommer att bli något vi ser i annat än konceptdatorer när det kommer till laptops.. men jag kan ha fel

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Tur det bara är ett koncept, skulle inte vilja ha genomskinlig skärm på en laptop, eller TV..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

R&D verkar ha kollat för mycket på scifi serier. Fattas bara att den visar upp ständiga störningar också.

Har väldigt svårt att se ett användningsområde i en laptop av anledningar som redan tagits upp. Någon form av OLED panel man kan fästa över en annan display som ger ett till lager, lite som overheadapparater. Men har svårt att se poängen.

Eller sharing is caring helt enkelt?

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk

Det vore häftigt om fönstret i ens stationära dator också var en skärm så att man kan se komponenterna men också visa fräck grafik.

Permalänk
Medlem

Det vore fräckt om hela lådan var genomskinlig, vilket troligen redan går att göra med olika plastglas typer som tål stryk, kanske polykarbonat eller pyrex, men jag undrar hur en genomskinlig skärm klarar sig i solljus... kanske den kan "dimmas av" så den blir mindre genomskinlig?

ok...

Citat:

1000 nit brightness of the screen allow for optimal visibility both indoors and outdoors

borde väl funka.

Visa signatur