Snart kan du slippa starta om efter Windowsuppdateringar

Permalänk
Melding Plague

Snart kan du slippa starta om efter Windowsuppdateringar

Microsoft har börjat testa en ny metod att installera vissa Windowsuppdateringar medan systemet är igång, utan omstart.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Välkommet!

Permalänk
Medlem

Jag skulle hellre se att Windows slutade ladda hem skit utan att fråga först.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag har tagit för vana att starta om systemet när jag går hem för dagen (Windows 10).
Hemma kör jag macOS och den startas nästan aldrig om, är väl vid uppdateringar typ.

Permalänk

Jättebra på serversidan, det är nog därför Microsoft har lagt ner tid på det.
På klientsidan, så är det nog ytterst få personer som jobbar på det sätt att omstart av Windows för uppdateringar är ett problem. Men visst det finns operatörspaneler och annat med klientwindows som man vill slippa starta om.

Permalänk
Medlem

Jag minns den tiden när datorer var igång i år i sträck utan omstart… känns som att mycket är galet med dagens utveckling. Så klart underbart att man kan fixa så mycket med uppdateringar och laga saker, men det blir ju bara mer och mer för alla släpper trasiga saker hela tiden…

Permalänk
Rekordmedlem

Verkligen på tiden för omstarter är ett så stort problem att man knappt kan kalla win stabilt då det startar om av sig självt alldeles för ofta, det är lika illa som vanliga krascher. Nu är det dags att de inför krav på ecc minnen också och slutar att släppa buggig mjukvara så att behovet av omstarter kan upphöra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

jag kommer starta om endå

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag minns den tiden när datorer var igång i år i sträck utan omstart… känns som att mycket är galet med dagens utveckling. Så klart underbart att man kan fixa så mycket med uppdateringar och laga saker, men det blir ju bara mer och mer för alla släpper trasiga saker hela tiden…

Håller förstås helt med om att det finns ett stort problem, men inte angående analysen att problemet introducerats på senare tid...

Säkerhetsklimatet är sådant nu att man är tvungen att hantera problemen nu, det är den stora skillnaden mot tidigare.

Grunden till problemen lades för länge sedan, på den tiden de knappt behövde hanteras, och på senare tid bär de frukt på allvar eftersom situationen inte längre tillåter att man ignorerar det hela...

Och det är i mångt och mycket för dyrt (inte bara räknat i pengar) att börja om utifrån vad vi vet idag, så vi försöker laga grunden vi står på.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Alla förbannade omstarter och förhindrande av vänteläge (!) när uppdatering väntar är ensamt största anledningen att jag kör Fedora på maindatorn. Även om jag är Lunix människa så funkar det inte bra nog som grund i en desktop med spel, så byter säker över till Windows där igen.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

linux har haft ominstallationer av program och sevice utan datoromstart i säkert uppemot en decennium tillbaka i tiden. Ok skall man starta på en ny kärna kräver omstart men det är på sin höjd 1 ggr per halvår eller vid en kritisk uppdatering och är någon som man själv bestämmer över när det skall göras - ingen jävla tvångsomstart styrd av leverantören!!

många av de olika servicarna som användarna använder som databas, SMB/SAMBA och olika webbtjänstern kan startas om med nya binärer individuellt utan att användarna ens märker det och en sådan omstart går ofta på bara någon enstaka sekund.

Permalänk
Medlem

Detta är sällan ett problem för mig ens med Windows 11 i dagsläget. Kan ha datorn igång i veckor utan att jag måste starta om. Och då tar jag alla säkerhetsuppdateringar som kommer. Då jag foldar när datorn är oanvänd en längre stund så är det rätt få tillfällen där datorn stängs ner nattetid. Sen händer det att jag skjuter upp omstart när det väl är dags.

Men detta tycker jag låter fint. Min M1 startas om när OS uppdateringar kommer, när jag fortfarande körde Linux så startades de också om när det behövdes. De enda datorer jag har som jag helst inte startar om i tid och otid är mina servrar, och där är det glesare med uppdateringar samtidigt.

Ska datorn vara igång ska den vara sysselsatt. Att låta den idla veckor i sträck tilltalar mig inte. Sweclockers foldinglag behöver för övrigt alltid fler foldare, tillfälliga såväl som 24/7.

idla, inte odla. :)
Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

nej tack. för mig är det religiöst att starta om. speciellt om man lirar mycket spel, filsystemet behöver "refresha" (ni kanske märkt när man switchat mellan 5 olika spel under timmarnas gång hur spel kan bete sig buggigt eller skumt, en omstart fixar problemen! jag har inga problem med att starta om nu när man kör NVME känns tryggare också med tanke på att det ändå är OS uppdateringar, kan va bra o låta datorn få denna chans att "fräscha" upp sig då..

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag skulle hellre se att Windows slutade ladda hem skit utan att fråga först.

Den ena utesluter väl inte det andra? I min värld är detta två helt olika funktioner.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jättebra på serversidan, det är nog därför Microsoft har lagt ner tid på det.
På klientsidan, så är det nog ytterst få personer som jobbar på det sätt att omstart av Windows för uppdateringar är ett problem. Men visst det finns operatörspaneler och annat med klientwindows som man vill slippa starta om.

Vad som utgör ett problem behöver inte vsra förlorat arbetstid eller oföemåga att hantera avbrottet som sker. Det kan vara något så diffust som känslan i att använda systemet.

Jag tror du underskattar hur störande det är med uppdateringar. Live-patchning är kanske en funktion få av stora massan saknar, men väl på plats är det nog svårt att gå tillbaka till "vänta medan datorn uppdateras" eller vad det nu står under omstart, ibland i flera minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Den ena utesluter väl inte det andra? I min värld är detta två helt olika funktioner.

Jo, det är precis exakt vad det gör, om man inte får hem uppdateringen eller inte installerar den, så blir ju frågan om omstart helt irrelevant.

Sitter man på en dator som ska vara igång 24h/dygn så är det klart att omstart kan vara dåligt, men jag tror nog de flesta funktioner en sådan dator(server?) behöver upprätthålla ändå kommer avbrytas.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför de inte har gjort det här tidigare, men bättre sent än aldrig antar jag.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jo, det är precis exakt vad det gör, om man inte får hem uppdateringen eller inte installerar den, så blir ju frågan om omstart helt irrelevant.

Sitter man på en dator som ska vara igång 24h/dygn så är det klart att omstart kan vara dåligt, men jag tror nog de flesta funktioner en sådan dator(server?) behöver upprätthålla ändå kommer avbrytas.

Jag bryter ner frågeställlningen i dess fyra permutationer:

Fall 1: Windows "laddar hem skit utan att fråga först" och du slipper starta om Windows efter uppdateringar.

Fall 2: Windows "laddar hem skit utan att fråga först" men du behöver starta om Windows efter uppdateringar.

Fall 3: Windows "laddar inte hem skit utan att fråga först" och du slipper starta om Windows efter uppdateringar [om du väl väljer att hämta dem].

Fall 4: Windows "laddar inte hem skit utan att fråga först" men du behöver starta om Windows efter uppdateringar.

Alla fall ovan är fullt möjliga och de båda egenskaperna hos systemet kan verka helt oberoende av varandra. Huruvida någon vill använda datorn i extremfallet aldrig ladda hem uppdateringar och på så vis aldrig behöva den oberoende funktionen live-patchning ändrar inte på det ovan.

Permalänk
Medlem

Brukade störa mig något enormt på windows updates när man skulle iväg till kund, kom ofta som ett brev på posten, 20 minuter av uppdateringar. Allt helt plötsligt superstressigt, slutade till slut bry mig och stoppade bara ner datorn i väskan oavsett.

Hände ibland när datorn stått och byggt sökindex eller dyl i några timmar, så lämnar man en stund, kommer tillbaka och överraskas av en spontan omstart och allt måste göras om.

Hur omstarter hanteras i windows är absolut dess störigaste funktion, kan bara bli bättre!

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem

" Snart kan vi slippa starta om efter Windowsuppdateringar.."

Gomorron..
Att Win Update skapar mycket övertids-timmar i företagens support-team, ska vi inte prata om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag minns den tiden när datorer var igång i år i sträck utan omstart… känns som att mycket är galet med dagens utveckling. Så klart underbart att man kan fixa så mycket med uppdateringar och laga saker, men det blir ju bara mer och mer för alla släpper trasiga saker hela tiden…

Windows som nyheten handlar om har aldrig varit igång utan att krascha sedan det lanserades.
Terminaler och andra system däremot kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag minns den tiden när datorer var igång i år i sträck utan omstart… känns som att mycket är galet med dagens utveckling. Så klart underbart att man kan fixa så mycket med uppdateringar och laga saker, men det blir ju bara mer och mer för alla släpper trasiga saker hela tiden…

Jag tror du minns en tid då OS hade stora säkerhetshål i åratal som utvecklarna antingen inte visste om eller försökte tysta ner.
En tid då uppdateringar distribuerades via fysiska media och ofta kostade en bra slant att få tillgång till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

jag kommer starta om endå

Det kommer jag nog också göra.
Det gör jag även på Linux, då jag inte uppmanas till det och program/funktioner uppdateras som är i drift. Kanske inte alls behövs, men känns lite märkligt att alla program som är igång uppdateras utan att de startas om.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Skulle inte detta vara en feature redan på typ Vista?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Det kommer jag nog också göra.
Det gör jag även på Linux, då jag inte uppmanas till det och program/funktioner uppdateras som är i drift. Kanske inte alls behövs, men känns lite märkligt att alla program som är igång uppdateras utan att de startas om.

Tjänsterna som påverkas av uppdateringen startar om. Uppdaterar du t.ex. Apache2 startas det om (ofta automatiskt numera). Däremot kommer det ganska ofta uppdateringar till kärnan, och de kräver omstart precis som Windows.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Brukade störa mig något enormt på windows updates när man skulle iväg till kund, kom ofta som ett brev på posten, 20 minuter av uppdateringar. Allt helt plötsligt superstressigt, slutade till slut bry mig och stoppade bara ner datorn i väskan oavsett.

Hände ibland när datorn stått och byggt sökindex eller dyl i några timmar, så lämnar man en stund, kommer tillbaka och överraskas av en spontan omstart och allt måste göras om.

Hur omstarter hanteras i windows är absolut dess störigaste funktion, kan bara bli bättre!

Tror det var XP eller 7 där jag minns att jag ofta kom till jobbet, startade datorn, fick upp en ruta om att Windows behövde startas om. Varianten där om man skrev så kom den så plötsligt att rutan tog input och antog att jag svarat den och datorn startat om. Störande när alla program och filer hade öppnats, ofta en tung Solidworks sammanställning öppnats och man var igång. Gömma rutan i skärmens hörn var favoriten, om jag såg den i tid.

I Windows 11 idag får iallafall jag alternativ om att både starta om och stänga av datorn även om datorn normalt ger standard alternativet att starta om/stäng av och uppdatera. Högerklick på Windows knappen finns alternativet för mig. Minns inte det i Win10 så måste vara en ny feature.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Trevligt!
Nu brukar jag lösa det genom att schemalägga uppdateringar till precis innan datorn stänger ner för dagen ändå (kör plex på den så den får vara igång tills alla rimligen sover)

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Hade varit nice, brukar vänta med Windows-uppdateringar tills det finns uppdateringar för grafikkortet också så slipper man starta om för varje. Fast numera verkar det som att man inte behöver starta om för AMD-uppdateringar, men vet inte om jag litar helt på det.

Permalänk
Medlem

Stänger i princip alltid av datorn vid hemgång.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Höll på att missa flyget till Amerika en gång p.g.a. att Windows skulle uppdatera sig när jag skulle ta ut några extra dokument. Det blev taxi till Arlanda istället för flygbuss, stressig resa...

Permalänk
Medlem

Välkommet. Windows Update har förstört* för mig otaliga gånger. Förhoppningsvis blir det mer sällan framöver.

*Startat om mitt i renderingsjobb, startat om så att ej sparade filer försvunnit, osv.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.