Veckans fråga: Vad backar du upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kloka ord! Jag har minst två kopior av allt viktigt, men icloud och telefon känns inte tillräckligt för mig

Jäklar vad smidigt det är dock

Själv har jag ordnat så att icloud och onedrive även synkar till min nas, som sedan kör en massa snapshots på deras mappar många månader bakåt. Inte perfekt så klart, men smidigt. Tittar bara till den ibland för att se att allt fortfarande rullar på.

Permalänk
Medlem

Har inget speciellt viktigt på varken dator eller telefon.
Den lilla mängden digitala foton man har är sparat på både usb pinne och vanlig extern SSD tillsammans med lite kvitton, papper och sånt man samlat på sig. Kanske 500mb totalt.
Annars är det skitsamma. Spel har man ju på Steam, filmer kör man på Blu-ray, musiken på cd/vinyl och så vidare.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x

Permalänk
Medlem

Främst lite semesterbilder och videoklipp. Införskaffade nyligen en bluray-brännare och M-disc skivor som jag förvarar i ett brandsäkert kassaskåp. M-disc är ju avsett just för långtidslagring och ska klara att hålla data i 1000 år.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Att se till att Google Foto-appen har säkerhetskopiering aktiverat kan man aldrig göra ofta nog förresten.
Sätt kvaliteten på "spara lagringsutrymme" om du behöver/vill, då får man in många bilder/filmer på de 15GB man får via Google utan att betala. Givetvis är detta inte en bra lösning om man vill backa originalkvalitet, men det ger tillräckligt bra för att man inte behöver gråta över att stå utan bilder på barnens uppväxt, bröllop, farmor, osv, när något oväntat händer med hus, telefon, dator, etc.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk

Jag har backup mina viktigaste filer på extern SSD vid ytterdörren och extern hårddisk i förrådet, Bilder finns även på iCloud.

Började med det här efter att en lägenhet två våningar under min blev totalförstörd i brand. Då kände jag att brand och vattenskador kan göra att jag blir av med allt så jag gjorde backup offsite. Vilket jag 15-20 år senare fortfarande gör.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Bilder, enstaka dokument, musik, kod - rsync -> usb-disk.
Nån gång i halvåret denna usb-disk (primär backup) -> restic på större usb-disk. Gör healthcheck ibland på det repot, har försökt att återställa en gång.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Allt backas upp mot en NAS, sedan har jag en offline backup i sommarstugan som går igång 1 gång i veckan med WoL och kör backup på min NAS och sedan stängs av.
Får mail ifall allt funkar som det ska
Jag har även några hårddiskar liggandes hemma som jag spinner upp var 6e månad med väldigt viktiga dokument/bilder/videos etc.
Planerar dock att skaffa en offsite NAS hemma hos morsan som backar upp min primära NAS och ändrar isåfall min offline backup till varannan vecka.
Samt att jag hostar lagring till familjen så alla jobbar mot min Windows Server.

Detta är kanske lite overkill, men jag skulle bli helt förstörd ifall jag förlorar gamla bilder, videos.

Permalänk
Medlem

Daglig image-backup av primära disken (C:, UEFI-partitionen) både till en intern 3.5" HDD och NAS.

Kontinuerlig backup av Documents, AppData o.s.v. till NAS via Synology Drive med versioning.

NAS:en i sin tur backas dels till en 2.5" extern HDD på 5 TB samt att det viktigaste backas till Backblaze B2 via Synology Hyper Backup och S3-API:et.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Själv har jag ordnat så att icloud och onedrive även synkar till min nas, som sedan kör en massa snapshots på deras mappar många månader bakåt. Inte perfekt så klart, men smidigt. Tittar bara till den ibland för att se att allt fortfarande rullar på.

Kör du Synology NAS, hur har du löst synkningen från iCloud till NAS:en isf?

De lösningar jag hittat på detta är inte så smidiga (ha en VM i NAS:en som har en iCloud klient på sig som gör synkningen och sedan flytta filerna från VM till NAS. Känns som att den är en dålig lösning.

Läste om Multicloud men det blir snabbt en betaltjänst för att det ska fungera.

Undrar därför hur du trixat till det, även om du inte kör en Synology NAS.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Kör du Synology NAS, hur har du löst synkningen från iCloud till NAS:en isf?

De lösningar jag hittat på detta är inte så smidiga (ha en VM i NAS:en som har en iCloud klient på sig som gör synkningen och sedan flytta filerna från VM till NAS. Känns som att den är en dålig lösning.

Läste om Multicloud men det blir snabbt en betaltjänst för att det ska fungera.

Undrar därför hur du trixat till det, även om du inte kör en Synology NAS.

Hejsan!

Jag kör med TrueNas på min egen server, men just i detta fallet skall det inte påverka så länge som du har stöd för snapshots.
Det jag gjort är att jag helt enkelt flyttat i-cloudmappen på min primära stationära dator till en smb-share för min server. Då uppdateras mappen på servern varje gång jag använder datorn. Iscsi skulle även det fungera.
Har funderat på att göra samma sak men med en vm för att det skall vara 100% direkt synkning istället men har varit lite för lat för det.

Här är det exakta
mklink /D "C:\Users\YOURUSER\iCloudDrive" "\\IP_TO_NAS\TOP_FOLDER\Cloud Backup\iCloud\Drive"

Sedan har jag även gjort samma för foton, men med de respektive mapparna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Hejsan!

Jag kör med TrueNas på min egen server, men just i detta fallet skall det inte påverka så länge som du har stöd för snapshots.
Det jag gjort är att jag helt enkelt flyttat i-cloudmappen på min primära stationära dator till en smb-share för min server. Då uppdateras mappen på servern varje gång jag använder datorn. Iscsi skulle även det fungera.
Har funderat på att göra samma sak men med en vm för att det skall vara 100% direkt synkning istället men har varit lite för lat för det.

Här är det exakta
mklink /D "C:\Users\YOURUSER\iCloudDrive" "\\IP_TO_NAS\TOP_FOLDER\Cloud Backup\iCloud\Drive"

Sedan har jag även gjort samma för foton, men med de respektive mapparna.

Ahh.. Ja då synkar du via program på datorn.
Det var det jag skulle önska att undvika - att slippa ha iCloud installerat på datorn och endast ha det på NAS:en.
Har inte hittat någon lösning på detta ännu.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.