Permalänk
Medlem

Tjena! Får ”riktig” fiber indragen på måndag istället för fiber som går via comhem-uttaget och tänkte passa på att byta till en Wi-Fi 6/7 router från min nuvarande AMPLIFI HD (den får morsan).

Bra tips på router? Bor i en 2a, sekelskifte med tjocka väggar och då routern kommer stå på bokhyllan i vardagsrummet vill jag ha något som ser OK ut designmässigt. Kikat på Unifi Dream Router, vad tror ni?

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Skrivet av nikwhatsup:

Tjena! Får ”riktig” fiber indragen på måndag istället för fiber som går via comhem-uttaget och tänkte passa på att byta till en Wi-Fi 6/7 router från min nuvarande AMPLIFI HD (den får morsan).

Bra tips på router? Bor i en 2a, sekelskifte med tjocka väggar och då routern kommer stå på bokhyllan i vardagsrummet vill jag ha något som ser OK ut designmässigt. Kikat på Unifi Dream Router, vad tror ni?

Själv har jag haft en Unifi Dream Router sen förra sommaren då jag beslut att bygga ut ordentligt WiFi här hemma med ett par st basstationer. Det enda negativa med UDR är att den stöder ju inte riktigt upp till 1Gbit max hastighet speciellt om allt filtrering av olika nätverksattacksförsök och dyl är påslaget så talar vi väl mer om ca 700~750Mbit hastigheter som är lite lågt i dagensläge men själv sitter jag med 100/100Mbit och planerar nog inte att skaffa mer än 500/250 i närmaste framtiden att räknar med att det kommer säkert något vettigt alternativ till UDR inom 7 år åtminstone.

Ubiquiti är bra på det sättet att du får ju bra uppsikt över nätverket, det är inte kanske det bästa om du är mera novis va gäller känna till nätverk men som ensamstående router så är väl inte så mycket att ställa in och funkar ju bra med standardinställningar för de allra flesta men möjligheterna finns ju att ställa in allt möjligt om man vill, t.ex. VPN, brandväggs/routing/statisk ip m.m.

LED:en är ganska stark så räkna med du får säkert sänka ljusstyrkan om du har den synligt i vardagsrummet (där jag också har min placerad) eller byta färg till valfri färg på den om du vill. Tycker den har förvånansvärt bra Wifi räckvidd, har ju ett par U6 Pro och en U6 Mesh och det är nästan så de flesta enheter föredrar att ta kontakt med UDR men det går ju att ställa in wifi signalstyrkan på en viss enhet skillt om det behövs också. Om jag jämför Wifi räckvidden så med förra routern som ISP:n hade installerat så fick jag inte Internet att funka i lusthuset eller max nån 1~2Mbit och massa packetloss men med denna så får jag åtminstone 15Mbit+ där och ingen packetloss, det är en avstånd på kanske 25~30m med åtminstone 2 (trä eller 3 med lusthusets tunna) väggar emellan .

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwhatsup:

Tjena! Får ”riktig” fiber indragen på måndag istället för fiber som går via comhem-uttaget.

Nej. Du byter till fiber från coax.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Själv har jag haft en Unifi Dream Router sen förra sommaren då jag beslut att bygga ut ordentligt WiFi här hemma med ett par st basstationer. Det enda negativa med UDR är att den stöder ju inte riktigt upp till 1Gbit max hastighet speciellt om allt filtrering av olika nätverksattacksförsök och dyl är påslaget så talar vi väl mer om ca 700~750Mbit hastigheter som är lite lågt i dagensläge men själv sitter jag med 100/100Mbit och planerar nog inte att skaffa mer än 500/250 i närmaste framtiden att räknar med att det kommer säkert något vettigt alternativ till UDR inom 7 år åtminstone.

Ubiquiti är bra på det sättet att du får ju bra uppsikt över nätverket, det är inte kanske det bästa om du är mera novis va gäller känna till nätverk men som ensamstående router så är väl inte så mycket att ställa in och funkar ju bra med standardinställningar för de allra flesta men möjligheterna finns ju att ställa in allt möjligt om man vill, t.ex. VPN, brandväggs/routing/statisk ip m.m.

LED:en är ganska stark så räkna med du får säkert sänka ljusstyrkan om du har den synligt i vardagsrummet (där jag också har min placerad) eller byta färg till valfri färg på den om du vill. Tycker den har förvånansvärt bra Wifi räckvidd, har ju ett par U6 Pro och en U6 Mesh och det är nästan så de flesta enheter föredrar att ta kontakt med UDR men det går ju att ställa in wifi signalstyrkan på en viss enhet skillt om det behövs också. Om jag jämför Wifi räckvidden så med förra routern som ISP:n hade installerat så fick jag inte Internet att funka i lusthuset eller max nån 1~2Mbit och massa packetloss men med denna så får jag åtminstone 15Mbit+ där och ingen packetloss, det är en avstånd på kanske 25~30m med åtminstone 2 (trä eller 3 med lusthusets tunna) väggar emellan .

Tack! Slår nog till på den då!

Skrivet av Mullvaden83:

Nej. Du byter till fiber från coax.

Onödig kommentar, speciellt utan att dela något tips. Det är fiber in till huset men coax till lägenheterna innan det installerades fiber till lägenheterna.

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Skrivet av nikwhatsup:

Tack! Slår nog till på den då!

Enda jag kan tillägga att den har ju fläktar inuti så den kan hörs svagt på ca 1 meters avstånd, själv har jag bakom soffan vid ändan och sitter man i fotöljen bredvid så kan man höra den riktigt riktigt svagt (åtminstone i samband när man startar om den), men det beror ju på hur mycket load det är på den, vid idle, mindre load hörs den väl nästan endast med örat fast i den typ och nu vintertid har jag inte lagt märke till den överhuvudtaget. Tänkte nu bara nämna det som en faktor ifall du råkar va väldigt ljudkänslig eller om den nu kommer vara på sånt ställe att den är i närheten av där man sitter.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Har nyligen köpt hus på 128kvm med garage och hundgård på tomten, ca 3200kvm tomt.
Hade velat ha bra uppkopping i hela huset inklusive garage och hundgård om möjligt?

Vilken router ska jag satsa på? förstärkare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Har nyligen köpt hus på 128kvm med garage och hundgård på tomten, ca 3200kvm tomt.
Hade velat ha bra uppkopping i hela huset inklusive garage och hundgård om möjligt?

Vilken router ska jag satsa på? förstärkare?

vilken nivå av nätverksanvändning pratar vi om, och tycker du att det är kul att pilla med?

EDIT: Dessa är två prisvärda mesh-system som bör täcka behovet
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/mesh/tp-link-deco-...
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/t...

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

vilken nivå av nätverksanvändning pratar vi om, och tycker du att det är kul att pilla med?

EDIT: Dessa är två prisvärda mesh-system som bör täcka behovet
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/mesh/tp-link-deco-...
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/t...

Vanlig huslig användning om man kan uttrycka sig så.
Surfa i hus och garage, spela spel, styrning av diverse apparater och pluggar, ansluta bevakningskameror runt hus och andra tillbyggnader.
Vet inte hur bra det fungerar att strömma bild över hemnätverket, har aldrig haft behov av det innan?
Hade dock varit skönt att ha datorn inkopplad i tvn för nöje men strömma till monitor i annat rum för arbete.

Jag tycker väl inte det är extremt kul att pilla med men jag har inga problem att lära mig att drifta nya system, det kan vara intressant till en viss nivå.

Tack, ska kika närmre på alternativen!

Permalänk
Medlem

Är så trött på Tele2-routern som spökar i saker som Messenger-videochattar och DHCP-strul. Därför tänkte jag brygga den och sätta dit en bättre router.

Gärna en med Wifi6 (6E kan vara intressant men vill inte gå för högt i pris) runt 2000 spänn.
Bor i radhus på två våningar på 90 kvadrat och täckningsmässigt så har Tele2:s dugit väl för det ändamålet.

Kan det här vara en värdig modell?
https://www.inet.se/produkt/5413575/asus-tuf-gaming-ax6000
Är typ omöjligt att hitta ordentliga recensioner på routrar som inte bara är sponsrade segment eller videor som bara nämner specs.

Vad säger ni?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Även den här verkar oerhört prisvärd för att vara 6E:
https://www.webhallen.com/se/product/358250-TP-Link-Archer-AX...
Vad är haken?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Även den här verkar oerhört prisvärd för att vara 6E:
https://www.webhallen.com/se/product/358250-TP-Link-Archer-AX...
Vad är haken?

Att det är TP-Link? Skämt åsido, så tror jag modellen överlag är prisvärd. Power har faktiskt routern och de kör 20% på allt i sina varuhus med idag som sista dag: https://www.power.se/datorer-och-surfplattor/natverk-och-rout...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Även den här verkar oerhört prisvärd för att vara 6E:
https://www.webhallen.com/se/product/358250-TP-Link-Archer-AX...
Vad är haken?

Har du behov av Wifi 6E och enheter som stödjer det? Sannolikt kommer standarden bli lite av en parentens nu när Wifi 7 blivit accepterad som standard och jag misstänker både routers och enheter primärt kommer stödja detta i framtiden.

Om inte så skulle jag nog inte lägga så stor vikt på det.

Som sagt, TP-Link är ett Kinamärke, Asus Taiwanesiskt. Om man tycker det är viktigt och en aspekt får man avgöra själv givetvis men ja, man betalar lite premium för Asus-märket.

Du skulle nog garanterat klara dig på något enklare såsom en Asus RT-AX58U:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5204533

90kvm är en yta som de allra flesta routerar i mellansegmentet fixar och det utan Mesh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Att det är TP-Link? Skämt åsido, så tror jag modellen överlag är prisvärd. Power har faktiskt routern och de kör 20% på allt i sina varuhus med idag som sista dag: https://www.power.se/datorer-och-surfplattor/natverk-och-rout...

Skrivet av edson:

Har du behov av Wifi 6E och enheter som stödjer det? Sannolikt kommer standarden bli lite av en parentens nu när Wifi 7 blivit accepterad som standard och jag misstänker både routers och enheter primärt kommer stödja detta i framtiden.

Om inte så skulle jag nog inte lägga så stor vikt på det.

Som sagt, TP-Link är ett Kinamärke, Asus Taiwanesiskt. Om man tycker det är viktigt och en aspekt får man avgöra själv givetvis men ja, man betalar lite premium för Asus-märket.

Du skulle nog garanterat klara dig på något enklare såsom en Asus RT-AX58U:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5204533

90kvm är en yta som de allra flesta routerar i mellansegmentet fixar och det utan Mesh.

Det enda är att vi spelar mycket på både wifi och trådat. Uppemot 20 enheter uppkopplade samtidigt inklusive smarta lampor.
Är det fortfarande värt att gå på den billigare då?
Kanske skippar TP-Link då jag hellre tar taiwanesiskt framför kinesiskt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det enda är att vi spelar mycket på både wifi och trådat. Uppemot 20 enheter uppkopplade samtidigt inklusive smarta lampor.
Är det fortfarande värt att gå på den billigare då?
Kanske skippar TP-Link då jag hellre tar taiwanesiskt framför kinesiskt.

tänk på att en vanlig konsumentrouter cappar ut på 20-21 st enheter samtidigt. Blev smått galen av att felsöka innan jag förstod att det är så det fungerar. Så nu har jag 2 routrar och 2 AP för att hantera 60+ samtidiga uppkollade enheter.

Kör ASUS 86AC och 86AX

Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Vanlig huslig användning om man kan uttrycka sig så.
Surfa i hus och garage, spela spel, styrning av diverse apparater och pluggar, ansluta bevakningskameror runt hus och andra tillbyggnader.
Vet inte hur bra det fungerar att strömma bild över hemnätverket, har aldrig haft behov av det innan?
Hade dock varit skönt att ha datorn inkopplad i tvn för nöje men strömma till monitor i annat rum för arbete.

Jag tycker väl inte det är extremt kul att pilla med men jag har inga problem att lära mig att drifta nya system, det kan vara intressant till en viss nivå.

Tack, ska kika närmre på alternativen!

Med den beskrivning tror jag att ett lagom stort Mesh blir ganska lagom

Skrivet av Sarato:

Även den här verkar oerhört prisvärd för att vara 6E:
https://www.webhallen.com/se/product/358250-TP-Link-Archer-AX...
Vad är haken?

Haken är att Wifi 7 har kommit och de rear ut föregående generation.

Rent allmänt är det få klienter som stödjer 6GHz-bandet, så det är lite meningslöst idag. Jag har det, men bara för att jag kör backhaul mellan Mesh-enheterna på det så att det inte stör något annat. Det var också default i inställningarna att inte tillåta andra klienter på 6GHz-bandet.

Vad gäller märken så har jag bara haft positiva erfarenheter av TP-link, men alla har ju olika erfarenheter naturligtvis. Asus har jag inte kört sen de åkte dit med att fuska med effekten (så att de tvingades försämra täckningen i efterhand) för typ 10 år sen. Inte så att jag är långsint, men man köper ju inte router så ofta.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Vi behöver förlänga vårat nät så jagar en router att ha som AP. Ska i princip bara täcka sovrummet och våran CCGTV där + telefoner. Hur viktig blir det med rätt kräm i routern när det är så liten yta och få enheter? Så länge den täcker dom hastigheterna man vill, är det något annat som man bör kolla efter?

Kan man även köra trådat från en AP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pkarlsson:

Vi behöver förlänga vårat nät så jagar en router att ha som AP. Ska i princip bara täcka sovrummet och våran CCGTV där + telefoner. Hur viktig blir det med rätt kräm i routern när det är så liten yta och få enheter? Så länge den täcker dom hastigheterna man vill, är det något annat som man bör kolla efter?

Kan man även köra trådat från en AP?

Tänker du dra en kabel till din nya AP? I så fall är det inga problem att köpa vad som helst, och visst kan du dra kablar till den APn. Blir ju lite att pilla med inställningarna givetvis (stänga av DHCP-servern osv) men det låter som om du kan det där.

Vill du köra trådlöst till din nya AP så blir det en annan fråga, då är det extender eller Mesh som är det lättaste.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Sonen ska flytta till en lägenhet (2:a på 45 kvm) och ska teckna sig för fiber (100/100).
Istället för skitroutern från ISP (som han dessutom måste betala hyra för!) så tänkte han köpa en egen router.
Duger det med vilket billigt skit som helst?

Typ https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/natverk/rout...

(högst begränsad ekonomi för en ung människa med knappt 21 kkr/mån brutto)

Situationen har förändrats och sonen kommer förmodligen (inget påskrivet än!) hamna i en 2:a på ca 65 kvm där det inte finns något fiber indraget.
Då sonen spelar en hel del på sin fritid o dessutom streamar sitt TV-tittande (Netflix, HBO, Prime etc) så får lösningen bli mobilt bredband.
Här känner jag att min kunskap är noll o intet!

* Funkar mobilt bredband till ovanstående?
* På adressen dit sonen förmodligen kommer flytta så kör Comviq en kampanj där de erbjuder upp till 50 Mbit för 299:-/mån.
Vad för router ska införskaffas?
* Har sett att det säljs TP-Link Archer MR200 här i Marknadsdelen på SweC för en billig peng (vilket hade passat sonen utmärkt) -
duger de till ändamålet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Situationen har förändrats och sonen kommer förmodligen (inget påskrivet än!) hamna i en 2:a på ca 65 kvm där det inte finns något fiber indraget.
Då sonen spelar en hel del på sin fritid o dessutom streamar sitt TV-tittande (Netflix, HBO, Prime etc) så får lösningen bli mobilt bredband.
Här känner jag att min kunskap är noll o intet!

* Funkar mobilt bredband till ovanstående?
* På adressen dit sonen förmodligen kommer flytta så kör Comviq en kampanj där de erbjuder upp till 50 Mbit för 299:-/mån.
Vad för router ska införskaffas?
* Har sett att det säljs TP-Link Archer MR200 här i Marknadsdelen på SweC för en billig peng (vilket hade passat sonen utmärkt) -
duger de till ändamålet?

Viktigt att tänka på: Mobilt bredband har en gräns på hur mycket surf du får förbruka, även om det står "oändlig surf", oftast upp till 1TB totalt per månad.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Viktigt att tänka på: Mobilt bredband har en gräns på hur mycket surf du får förbruka, även om det står "oändlig surf", oftast upp till 1TB totalt.

BRA inspel - det hade jag inte en susning om!

Permalänk
Medlem

Hej Folket!

Behöver uppgradera min router från 2013 då jag känner att den inte ger riktig full effekt på min 1gb lina.

Vad är det man ska satsa på? kikat lite på TP-Links AX73 då priset var runt den budgeten jag siktade på ish 1500:-.
Men det finns ju mesh och ubiquiti system, Wifi6 är något jag vill satsa på, dels för framtiden också

Är TP-links något vettigt att ha? bra hastighet och styrka ?

Bor i en 70kvm med diverse betongväggar i lägenheten, och har väl inte jättemycket igång, PC, tv och telefon.
Tack för en hjälpande hand i denna vilsna och stora djungel

Permalänk
Medlem

En fråga till dom som är insatta, ska köpa ny router men en fråga innan: har i lägenheten vid ingången i hallen så sitter min mediakonverterare där fibern går in, precis brevid är datorrummet med min router och mina datorer, skulle gärna vilja ha routern i tvrummet som är allra längst bort, men då måste jag dra först 15m nätverkskabel bort till routern i tvrummet, sen tillbaka 15m nätverkskabel till datorerna i datorrummet, finns det något bättre sätt att lösa detta? Tack

Permalänk
Medlem

Är ASUS RT-AX53U något att hänga i granen? Eller finns det bättre för samma pris 899 eller lägre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

* På adressen dit sonen förmodligen kommer flytta så kör Comviq en kampanj där de erbjuder upp till 50 Mbit för 299:-/mån.
Vad för router ska införskaffas?

Jag skulle passa mig för mobilt bredband beroende på begränsad data som Sarato skrev, men om du vill köra så, se vad Comviq har att erbjuda först. Det du vill ha är en 4G-router som har Wifi, och Comviq säljer säkert sånt.

Skrivet av Chillz:

Hej Folket!

Behöver uppgradera min router från 2013 då jag känner att den inte ger riktig full effekt på min 1gb lina.

Vad är det man ska satsa på? kikat lite på TP-Links AX73 då priset var runt den budgeten jag siktade på ish 1500:-.
Men det finns ju mesh och ubiquiti system, Wifi6 är något jag vill satsa på, dels för framtiden också

Är TP-links något vettigt att ha? bra hastighet och styrka ?

Bor i en 70kvm med diverse betongväggar i lägenheten, och har väl inte jättemycket igång, PC, tv och telefon.
Tack för en hjälpande hand i denna vilsna och stora djungel

Har du bra täckning överallt där du använder nåt? Alltså BRA - inte "det funkar", utan god signal. Om ja så behöver du inget Mesh - men om den är svag nånstans, så drar det ner hastigheten för ALLA klienter. Då kan Mesh hjälpa.

Skrivet av Kampis:

En fråga till dom som är insatta, ska köpa ny router men en fråga innan: har i lägenheten vid ingången i hallen så sitter min mediakonverterare där fibern går in, precis brevid är datorrummet med min router och mina datorer, skulle gärna vilja ha routern i tvrummet som är allra längst bort, men då måste jag dra först 15m nätverkskabel bort till routern i tvrummet, sen tillbaka 15m nätverkskabel till datorerna i datorrummet, finns det något bättre sätt att lösa detta? Tack

Finns flera möjligheter, men de går i princip ut på att du har två prylar - en router vid datorn och en AP där du vill ha den i TV-rummet. Antingen köper du en dedikerad router - Ubiquiti har Edgerouter som är till för sånt - och ställer in din trådlösa router till bara vara en AP, eller så kör du Mesh, med eller utan kablar.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Är ASUS RT-AX53U något att hänga i granen? Eller finns det bättre för samma pris 899 eller lägre?

Hur stor yta ska du täcka?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Hur stor yta ska du täcka?

35m2 men tänker mest köra dator via kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

35m2 men tänker mest köra dator via kabel.

Då borde den duga gott och väl. Har själv kört Asus tidigare och gillar deras gränssnitt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qramian:

tänk på att en vanlig konsumentrouter cappar ut på 20-21 st enheter samtidigt. Blev smått galen av att felsöka innan jag förstod att det är så det fungerar. Så nu har jag 2 routrar och 2 AP för att hantera 60+ samtidiga uppkollade enheter.

Kör ASUS 86AC och 86AX

Intressant. Visste jag inte.

86AX verkar kosta lika mycket som ROG-modellen jag tittat på. Skulle du rekommendera 86AX:en?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Skulle också behöva en rekommendation om router, ska flytta till en lägenhet om 100 kvadrat snart. Den är byggd 2015 så misstänker att det är en del betong, klarar man sig på en kraftfull router eller ska jag satsa på mesh tror ni?

Tar gärna emot tips på bra routers, kommer ha 1gbit fiber där så skulle gärna få ut full hastighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kampis:

En fråga till dom som är insatta, ska köpa ny router men en fråga innan: har i lägenheten vid ingången i hallen så sitter min mediakonverterare där fibern går in, precis brevid är datorrummet med min router och mina datorer, skulle gärna vilja ha routern i tvrummet som är allra längst bort, men då måste jag dra först 15m nätverkskabel bort till routern i tvrummet, sen tillbaka 15m nätverkskabel till datorerna i datorrummet, finns det något bättre sätt att lösa detta? Tack

Nej enklaste är att drag en kabel från ditt datorrum till tvn och sätta en switch/router i AP läge där.

Nu vet jag inte size på din lägenhet men en router i 1500-2000 klassen bör orka trycka vettig wifi i 60-80kvm genom ett par väggar. Betong undantaget

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25