Kopparnätet stängs ned, ska man avsluta i förtid eller hoppas få bra erbjudande om alternativ lösning?

Permalänk
Medlem

Kopparnätet stängs ned, ska man avsluta i förtid eller hoppas få bra erbjudande om alternativ lösning?

Blir av med min ADSL-uppkoppling och funderar kring mobila ersättningslösningar, är t.ex. operatören skyldig att erbjuda en likvärdig tjänst som ersättning?

Operatören har höjt priset rejält den senaste tiden, kanske för att få folk att byta i god tid men hur är det om man stannar kvar?

Vill minnas att de i glesbygd som blev av med kopparnätet fick gå över till någon sorts obegränsat mobilt abonnemang, men det kanske inte gäller om man bor ganska centralt?

Min något krångliga frågeställning är alltså om det är bättre att hålla ut för att kanske få ett väldigt bra erbjudande om alternativ lösning eller om man ska lämna det sjunkande ADSL-skeppet redan nu?

Permalänk
Hedersmedlem

Du skriver att du bor ganska centralt. Det tolkar jag som att det skulle kunna finnas underlag för att bygga fiber. Har du kollat med dina grannar om intresset för det? Där jag bodde tidigare gjorde vi det för ca 10 år sedan. Vi ägde själv nätet och gjorde gruppavtal för anslutning av alla fastigheter som var med (ca 120st), vilket gör att man kan få ett förmånligt pris. Det blir inte dyrare att själv bygga nätet jämfört med att något öppet nät gör det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Reckie:

Blir av med min ADSL-uppkoppling och funderar kring mobila ersättningslösningar, är t.ex. operatören skyldig att erbjuda en likvärdig tjänst som ersättning?

Operatören har höjt priset rejält den senaste tiden, kanske för att få folk att byta i god tid men hur är det om man stannar kvar?

Vill minnas att de i glesbygd som blev av med kopparnätet fick gå över till någon sorts obegränsat mobilt abonnemang, men det kanske inte gäller om man bor ganska centralt?

Min något krångliga frågeställning är alltså om det är bättre att hålla ut för att kanske få ett väldigt bra erbjudande om alternativ lösning eller om man ska lämna det sjunkande ADSL-skeppet redan nu?

Har en kamrat som bor mer ocentralt, blev av med adsl slutet av förra året, där han bor är det dålig täckning mobilt från samtliga operatörer, samtidigt var intresset från dom i princip lika med noll, likadant var det med PTS. Han investerade i Starlink som fungerar väldigt bra.
Att gräva in fiber hade varit en stor kostnad för honom, cirka 23000:- för inkoppling och själv bekosta grävning 3 km från befintlig fiber.

Permalänk

De på landet gick ihop i fiberföreningar och fick bidrag. Inte vanligtvis kostade då allt som behövdes för bredband under 20 000kr. Någon enstaka valde att istället skaffa mobilabonnemang som ofta var dåligt.

Att ointresse finns i mer tätbefolkade områden är konstigt, jag har själv en bekant med en villa för över 5 miljoner som ansåg att den ej behöver ha fiber när alla andra grannar skaffade det utan det minsta fundera på om det påverkar priset på villan. Priset att koppla in fiber i efterhand kan bli väldigt mycket högre.

Så mitt råd är haka på grannarna. Övertyga sedan grannar att ström, vatten och toalett inne och fast bredband är något som man bör ha idag.

Permalänk
Rekordmedlem

Fixa fiber om det är tekniskt möjligt för mobilt bredband kommer aldrig att bli ett fullgott alternativ. Det är inte heller så billigt att försöka optimera mobilt bredband när man ska montera upp ett par riktantenner och skaffa ett 5g modem som många först tror när de ser proiserna på 3-4g usbdongelmodem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Reckie ja, det du vill ha är Telias obegränsade variant. Störts chans att det funkar bra eller OK för dig där du bor, men du kanske måste köra med extern antenn och skaffa prylar för att få det att fungera bra. Det beror lite på hur bra det fungerar idag om du testar med en smartphone. I väntan på en anslutning till fiber, vilket kanske händer till slut.

5G får man nog vänta på, utrustningen kostar också en hel del. Har man bra mottagning duger 4G

@lillaankan_i_dammen tyvärr mycket vanligt, det finns många som inte förstår att oavsett om du använder fiber för Internet eller inte så är det bra om fastigheten är ansluten precis som det var viktigt att skaffa analog telefoni en gång i tiden.

Tursamt är att numera bygger man på ett sådant sätt att det enkelt går att ansluta de fastigheter som inte var med när man byggde nätet i området från början. Det finns nästan alltid färdiga rör (kanaler) på plats för den minoritet fastigheter som avstår att ansluta sig. Det blir bara grävning en kortare stäcka på tomten och utanför tomten sedan kan man koppla in sig. Längre tillbaka i tiden byggde man inte så, men utveckling och framtagande av material ändrade på detta.

Det kostar så lite numera i extra pengar för material att "ta med" tomma rör (kanaler) för de fastigheter som inte ansluter sig från början att man så gott som alltid bygger på detta sätt. Sannolikheten att fastigheter utan fiber ansluter i efterhand är mycket stor, ofta är det ägarbyte. I mitt område var det 15st som inte anslöt i början, nu är det bara 5st kvar men dom har fått betala mycket mer pengar cirka 30000kr för ansluta sig i efterhand.

Till sist får man inte glömma att i praktiken är det endast ekonomiskt att ansluta sig till ett fibernät om det finns i din närhet eller området. Är det för långt bort är det inte värt investeringen, då är det bättre använda 4G under tiden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skraecken:

Har en kamrat som bor mer ocentralt, blev av med adsl slutet av förra året, där han bor är det dålig täckning mobilt från samtliga operatörer, samtidigt var intresset från dom i princip lika med noll, likadant var det med PTS. Han investerade i Starlink som fungerar väldigt bra.
Att gräva in fiber hade varit en stor kostnad för honom, cirka 23000:- för inkoppling och själv bekosta grävning 3 km från befintlig fiber.

23000kr är mycket pengar, men inte jättedyrt för att gräva in fiber, och om det inkluderade 3km grävning skulle jag rent av säga att det är billigt. När vi grävde fiber så kostade det 16000kr per hushåll som jämförelse. Det är alltid dyrare att efteransluta enstaka hushåll.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av giplet:

23000kr är mycket pengar, men inte jättedyrt för att gräva in fiber, och om det inkluderade 3km grävning skulle jag rent av säga att det är billigt. När vi grävde fiber så kostade det 16000kr per hushåll som jämförelse. Det är alltid dyrare att efteransluta enstaka hushåll.

23000 kr är å andra sidan inte mycket mer vad många betalar för en PC idag, och det är till skillnad från en PC en investering som räcker länge.

Lätt värt att skaffa jämfört med att hanka sig fram på dassigt mobilt bredband eller Starlink resten av livet, om man ens är i närheten av att ha råd med det.

Permalänk
Medlem

@pv2b Starlink i all ära men det ÄR bättre om man kan få 4G att fungera OK. Det är alltid värt att först se om man kan få det att fungera. I värsta fall kan man behöva en mast eller har man tur kanske det finns mycket höga träd mycket nära huset. Då kan man prova att montera där uppe tillfälligt bara för att se om det blir bättre.

Grävning långa sträckor kostar för mycket, jag har inte hört tala om folk som lyckats ansluta till fibernät som ligger långt bort. Det har nästan alltid handlat om att ansluta sig till ett fibernät i området eller närområdet. Antingen är det kommunen som projekterar byggnation eller man går ihop i området och tar hjälp av företag som IP-Only osv. Då kanske man måste skriva på avtal och binda sig för att projektet ska genomföras. Det är inte omöjligt men det kan bli svårt. Allt beror på vart man bor, hur området ser ut och en massa andra faktorer.

Numera har många områden i Sverige någon fiberkabel som passerar i närheten eller inte allt för långt bort. Dock kan det vara knepigt på landet. Värst tycks det vara i norra delarna av Sverige men det är bara jag som spekulerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Blir av med min ADSL-uppkoppling och funderar kring mobila ersättningslösningar, är t.ex. operatören skyldig att erbjuda en likvärdig tjänst som ersättning?

Operatören har höjt priset rejält den senaste tiden, kanske för att få folk att byta i god tid men hur är det om man stannar kvar?

Vill minnas att de i glesbygd som blev av med kopparnätet fick gå över till någon sorts obegränsat mobilt abonnemang, men det kanske inte gäller om man bor ganska centralt?

Min något krångliga frågeställning är alltså om det är bättre att hålla ut för att kanske få ett väldigt bra erbjudande om alternativ lösning eller om man ska lämna det sjunkande ADSL-skeppet redan nu?

Tittar man på telias prislistor så kostar xDSL lite över 600kr och Mobilt bredband 550kr.
Så prismässigt är det ingen större skillnad.

Allmänt när det gäller mobilt bredband så skall man inte utgå från en viss operatör utan testa samtliga för att se vilken som fungerar bäst. Det gäller också att testa runt 20 snåret eftersom en del master kan vara hårt belastade.

Bor man centralt så kan oftast få bra mycket mer fart över mobilt bredband.
Tyvärr är 5G modem dyra men har man bra läge kan man få 800/100 med 5G.
För 4G så c:a 200/50 inte omöjligt.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pv2b:

23000 kr är å andra sidan inte mycket mer vad många betalar för en PC idag, och det är till skillnad från en PC en investering som räcker länge.

Lätt värt att skaffa jämfört med att hanka sig fram på dassigt mobilt bredband eller Starlink resten av livet, om man ens är i närheten av att ha råd med det.

Jag håller helt med om allt du skriver. Om man har en egen villa så är det inte många förbättringar man kan göra som är billigare heller. Allt kostar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av pv2b:

23000 kr är å andra sidan inte mycket mer vad många betalar för en PC idag, och det är till skillnad från en PC en investering som räcker länge.

Lätt värt att skaffa jämfört med att hanka sig fram på dassigt mobilt bredband eller Starlink resten av livet, om man ens är i närheten av att ha råd med det.

han skrev 23000:- + 3km grävning.

vad 3 km grävning kan kosta har jag dock ingen koll på men 1000:-/h är säkerligen snällt räknat och om det kommer behövas servitut å shit för att få gräva, ev asfaltsläggning för det behöver passera en väg nånstans osv så kan nog ev räkna med ganska mycket mer.

en polares föräldrar som drog in i efterhand gav närmre 75000:- totalt för installationen med ett par hundra meter på sin höjd fiberdragning. (de hoppade inte på när det drogs i resten av orten för sådär 10 ish år sedan)

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

han skrev 23000:- + 3km grävning.

vad 3 km grävning kan kosta har jag dock ingen koll på men 1000:-/h är säkerligen snällt räknat och om det kommer behövas servitut å shit för att få gräva, ev asfaltsläggning för det behöver passera en väg nånstans osv så kan nog ev räkna med ganska mycket mer.

Jaha, jag trodde det var inkl grävning, ja ska det börja kosta hundratusenstals kronor så är kalkylen så klart en annan. Då är det lättare att motivera en trådlös lösning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DennisOlof:

@pv2b Starlink i all ära men det ÄR bättre om man kan få 4G att fungera OK. Det är alltid värt att först se om man kan få det att fungera. I värsta fall kan man behöva en mast eller har man tur kanske det finns mycket höga träd mycket nära huset. Då kan man prova att montera där uppe tillfälligt bara för att se om det blir bättre.

Grävning långa sträckor kostar för mycket, jag har inte hört tala om folk som lyckats ansluta till fibernät som ligger långt bort. Det har nästan alltid handlat om att ansluta sig till ett fibernät i området eller närområdet. Antingen är det kommunen som projekterar byggnation eller man går ihop i området och tar hjälp av företag som IP-Only osv. Då kanske man måste skriva på avtal och binda sig för att projektet ska genomföras. Det är inte omöjligt men det kan bli svårt. Allt beror på vart man bor, hur området ser ut och en massa andra faktorer.

Numera har många områden i Sverige någon fiberkabel som passerar i närheten eller inte allt för långt bort. Dock kan det vara knepigt på landet. Värst tycks det vara i norra delarna av Sverige men det är bara jag som spekulerar.

Vad jag förstått så ska Starlink till och med vara bättre än 4G på olika sätt, och lättare att installera och rikta in än en riktantenn för 4G också.

Inte heller självklart att 4G är bättre på latens heller. 4G kan vara riktigt dassigt på den fronten, och Starlink har en del fördelar latensmässigt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pv2b:

Vad jag förstått så ska Starlink till och med vara bättre än 4G på olika sätt, och lättare att installera och rikta in än en riktantenn för 4G också.

Inte heller självklart att 4G är bättre på latens heller. 4G kan vara riktigt dassigt på den fronten, och Starlink har en del fördelar latensmässigt.

Starlink har hög driftkostnad pga sin i sammanhanget enorma elförbrukning, utrustningen drar ett par kW/h per dygn.

Det är inget vettigt/seriöst alternativ till fast uppkoppling där andra alternativ finns.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

23000kr är mycket pengar, men inte jättedyrt för att gräva in fiber, och om det inkluderade 3km grävning skulle jag rent av säga att det är billigt. När vi grävde fiber så kostade det 16000kr per hushåll som jämförelse. Det är alltid dyrare att efteransluta enstaka hushåll.

20-25k är average för en fiberanslutning. Får man det billigare är det super. Får man det dyrare är det oftast pga avstånd och hur marken är (stenigt osv).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Starlink har hög driftkostnad pga sin i sammanhanget enorma elförbrukning, utrustningen drar ett par kW/h per dygn.

Det är inget vettigt/seriöst alternativ till fast uppkoppling där andra alternativ finns.

Jag antar att du menar ett par kWh (inte samma som kW/h). Det stämmer väl överens med vad jag googlar, så låt oss räkna på 2 kWh/dag. (Starlink själva uppger 50-75 W i genomsnittlig förbrukning, vilket blir 1,2-1,8 kWh per dag.)

Vad el kostar varierar en hel del, men det blir väl allt från 20 öre/kWh till 5 kr/kWh. I allra värsta fall så blir det 10 kr/dag, eller 300 kr/månad. Och det är verkligen ett skräckscenario, mer rimligt är att det hamnar närmare 2 kr/kWh i snitt, vilket blir 4 kr/dag eller 120 kr/månad. Det är klart en faktor i sammanhanget man behöver räkna med, men jag tror inte det väger jättetungt när man tänker att månadskostanden för Starlink är flera gånger det, på 559 kr/månad.

Om man verkligen är så nojig över elkostnaden kanske man ska stänga av Starlink-terminalen när man inte är hemma, t.ex., eller om man gått och lagt sig, om man inte har behov det.

Sedan är det väl ingen förutom den mest inbitne Elon-fanboy som väljer Starlink framför fiber när det alternativet finns, i alla fall inte på lång sikt, men jämför man med en dassig 4G-anslutning kan Starlink vara bättre.

Permalänk
Medlem

@Prelatur precis. Testa flera är det man behöver göra för det kan skilja jättemycket i belastning över dygnet, vart man bor, vilken mast man kör mot osv.

I en annan tråd här på sweclockers skrev någon att han hade uruselt 4G för att så många använde just den masten som råkade ligga ganska nära, alla skulle använda det mobila nätet när xDSL stängdes av. Han lyckades hitta en operatör som fungerade och låsa 4G modemet till ett visst band (frekvens) för att på de sättet kunna använda masten längre bort i en annan riktning. Då fick han en ok anslutning med hastighet och stabilitet, det som krävdes var en riktantenn och lite annat.

@pv2b tja, vissa saker kanske är bättre med Starlink men använder man 4G får man räkna med att vissa saker inte kommer funka speciellt bra. Då får man leva utan det eller försöka lösa det på något annat sätt. Att spela datorspel över 4G är ingen bra ide, samma sak gäller med Starlink.

Sådant som inte kräver snabb respons funkar i regel ganska bra numera, jag vågar påstå att det mesta funkar bra över 4G så länge man har en relativt bra hastighet över dygnet och det inte är så mycket belastning men det är mycket beroende av vart man bor och om masten man använder har en direktansluten fiberkabel och inte i sin tur kör trafiken vidare mot andra master.

Permalänk
Medlem

Jättetack för alla svar.

Tyvärr verkar inte fiber vara aktuellt och då bor jag alltså inte ute på landet utan centralt i stan.

Vi fick erbjudande för många år sedan om att ansluta oss och grannarna för för en låg summa men när vi sedan skulle beställa så hade kommunen ändrat sina regler för grävning i gatorna. De krävde att man asfalterade om hela gatans bredd, priset var nu tio gånger högre än tidigare.

Permalänk
Medlem

"Kapar" tråden lite då många av mina frågeställningar berörs i denna tråd och det verkar finnas mkt kunskap hos er som varit aktiva här.
Min son ska flytta till en lägenhet där det saknas fiber så ända alternativet är mobilt bredband.
Vad jag undrar är om jag med en telefon med samma abonnemang som den tilltänkta operatören kan köra en "Bredbandskollen" på specifik adress och få ut den teoretiska hastigheten han skulle få med en 4G router?
Funkar det scenariot och ger det en tillfredsställande inblick om hur mobilt bredband på just den specifika adressen kommer funka?

I samma andetag så undrar jag om vilken hastighet som krävs för ett casual spelande och vilken hastighet som krävs för att kunna streama Netflix, HBO och Prime tillfredsställande (obs inte både spela o streama samtidigt)?

Stort tack på förhand för insiktsfulla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

"Kapar" tråden lite då många av mina frågeställningar berörs i denna tråd och det verkar finnas mkt kunskap hos er som varit aktiva här.
Min son ska flytta till en lägenhet där det saknas fiber så ända alternativet är mobilt bredband.
Vad jag undrar är om jag med en telefon med samma abonnemang som den tilltänkta operatören kan köra en "Bredbandskollen" på specifik adress och få ut den teoretiska hastigheten han skulle få med en 4G router?
Funkar det scenariot och ger det en tillfredsställande inblick om hur mobilt bredband på just den specifika adressen kommer funka?

I samma andetag så undrar jag om vilken hastighet som krävs för ett casual spelande och vilken hastighet som krävs för att kunna streama Netflix, HBO och Prime tillfredsställande (obs inte både spela o streama samtidigt)?

Stort tack på förhand för insiktsfulla svar!

Det går bra att kolla farten med en vanlig telefon.
Tänk på att kolla runt 8 på kvällen eftersom lasten på masten brukar vara störst då.
Skaffa simkort från alla 3 operatörerna och se vilken som fungerar bäst.
Att låsa sig till en operatör från början är inte bästa strategin för bra mobiluppkoppling.

Streaming i högsta kvalitet tar runt 15 Mbit/s, de flesta spel klarar sig gott med detta.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av elp:

"Kapar" tråden lite då många av mina frågeställningar berörs i denna tråd och det verkar finnas mkt kunskap hos er som varit aktiva här.
Min son ska flytta till en lägenhet där det saknas fiber så ända alternativet är mobilt bredband.
Vad jag undrar är om jag med en telefon med samma abonnemang som den tilltänkta operatören kan köra en "Bredbandskollen" på specifik adress och få ut den teoretiska hastigheten han skulle få med en 4G router?
Funkar det scenariot och ger det en tillfredsställande inblick om hur mobilt bredband på just den specifika adressen kommer funka?

I samma andetag så undrar jag om vilken hastighet som krävs för ett casual spelande och vilken hastighet som krävs för att kunna streama Netflix, HBO och Prime tillfredsställande (obs inte både spela o streama samtidigt)?

Stort tack på förhand för insiktsfulla svar!

Telefonen använder inte samma modem eller antenner som nån annan enhet, mätningen kommer alltså inte att bli helt korrekt men den kan ju ge en vägledning, med separat modem eller router kan man dessutom ofta ansluta bättre antenner och styra vart man kopplar upp sig bättre än på en telefon.
Kapaciteten i mobildatanäten brukar också variera kraftigt beroende på hur många som använder dem då etern är delad så det är svårt att säga nått säkert om hur det kommer att upplevas i verkligheten om man inte testar kontinuerligt under några månader för att täcka in användarmönstret under hela dygnat och även få med helger och i bästa fall även årstidsväxlingar då tex snö/nederbörd och växtlighet påverkar radio.

För att spela krävs väldigt lite bandbredd, säg max 2 Mbit/s så räcker det med marginal, låg och stabil latens är viktigare.
Och det är skillnad på att spela och att ladda hem/uppdatera spel, ska man ladda hem nått 50-200 Gbyte stort så blir många otåliga om det tar nått dygn.

För video finns det knappt nån tjänst som använder mer än 20 Mbit/s vid nått tillfälle. Att ha jämn latens och kontinuerligt dataflöde är viktigare för en bra upplevelse.

Det bästa är nog att skaffa den bästa hårdvara man har råd att ha gällande modem och antenner (speciellt 5g kapabla modem/routrar är ännu mycket dyra) och testa de olika operatörerna som har obundna obegränsade abb på den plats man ska ha det och sedan välja operatör.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det bästa är nog att skaffa den bästa hårdvara man har råd att ha gällande modem och antenner (speciellt 5g kapabla modem/routrar är ännu mycket dyra) och testa de olika operatörerna som har obundna obegränsade abb på den plats man ska ha det och sedan välja operatör.

Tack för svar - uppskattas verkligen (gäller såklart även @Prelatur)!

En kompletterande fråga som berör det fetade i ditt svar; har sett att det säljs TP-Link Archer MR200 här i Marknadsdelen på SweC för en billig peng.
Inser att en router för några få hundralappar inte kommer nå svindlande hastigheter eller stabilitet såsom du beskriver men samtidigt så handlar det om vad en 21 årings budget mäktar med.
Ska grabben satsa på lite bättre än nämnd router och i så fall VAD?
Hur billigt kan han komma undan utan att det blir rent skräp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

"Kapar" tråden lite då många av mina frågeställningar berörs i denna tråd och det verkar finnas mkt kunskap hos er som varit aktiva här.
Min son ska flytta till en lägenhet där det saknas fiber så ända alternativet är mobilt bredband.
Vad jag undrar är om jag med en telefon med samma abonnemang som den tilltänkta operatören kan köra en "Bredbandskollen" på specifik adress och få ut den teoretiska hastigheten han skulle få med en 4G router?
Funkar det scenariot och ger det en tillfredsställande inblick om hur mobilt bredband på just den specifika adressen kommer funka?

I samma andetag så undrar jag om vilken hastighet som krävs för ett casual spelande och vilken hastighet som krävs för att kunna streama Netflix, HBO och Prime tillfredsställande (obs inte både spela o streama samtidigt)?

Stort tack på förhand för insiktsfulla svar!

Räkna med hög latency på 4G, dvs olämpligt för spelande (inte sagt att det inte går, men det kommer att vara en faktor). För streaming är det inget bekymmer.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av elp:

Tack för svar - uppskattas verkligen (gäller såklart även @Prelatur)!

En kompletterande fråga som berör det fetade i ditt svar; har sett att det säljs TP-Link Archer MR200 här i Marknadsdelen på SweC för en billig peng.
Inser att en router för några få hundralappar inte kommer nå svindlande hastigheter eller stabilitet såsom du beskriver men samtidigt så handlar det om vad en 21 årings budget mäktar med.
Ska grabben satsa på lite bättre än nämnd router och i så fall VAD?
Hur billigt kan han komma undan utan att det blir rent skräp?

Tycker att man tekniskt bör ha kategori 6 routrar eller bättre, de kallas ofta 4g+ om man inte läser databladen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Reckie:

Blir av med min ADSL-uppkoppling och funderar kring mobila ersättningslösningar, är t.ex. operatören skyldig att erbjuda en likvärdig tjänst som ersättning?

Operatören har höjt priset rejält den senaste tiden, kanske för att få folk att byta i god tid men hur är det om man stannar kvar?

Vill minnas att de i glesbygd som blev av med kopparnätet fick gå över till någon sorts obegränsat mobilt abonnemang, men det kanske inte gäller om man bor ganska centralt?

Min något krångliga frågeställning är alltså om det är bättre att hålla ut för att kanske få ett väldigt bra erbjudande om alternativ lösning eller om man ska lämna det sjunkande ADSL-skeppet redan nu?

Bor du i hus/villa eller flerfamiljhus?